Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 08-skogkattens-hälsa
Läst 4656 ggr
JessicaF
0

Kattakne alt svarthaka

Min kastrat hona har alltid haft lite svarthaka som jag lätt har kunna hålla under kontroll men nu i sommar så har det blivit värre än någonsin.

Jag baddar tvättar med sprit och olja skrapar lätt med naglarna men det är som en blandning mellan öronvax och svarta pormaskar som inte vill ge sig.

Nån som har nått tips eller är det bara veterinären som gäller?

xerxex
0

#0 Min Perser-kille fick detta nu i sommar… så jag kollade Perser-sajten; Det bästa rådet jag fick var… ICA våtservetter med Aloe Vera och om det behövs även Alsolsprit… Den våtservett jag hittade på ICA var Aloe Vera och Gurka… har använt det nu i en vecka, morgon o kväll… och det har fungerat… Skrattande

Hoppas att du får bukt på det..

// Jane

JessicaF
0

Japp, har baddat med Alsolsprit redan :( och är allergisk mot Aloe Vera, jag ska försöka nån dag till med Alsolsprit tidigare har det funkat med vanligt ansiktsvatten men inte denna gång!

Finns det nått annat receptfritt man kan köpa som kan hjälpa?

SillyZones
0

Jag har altlid använt vanliga baby-våtservetter och det har hjälpt bra.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

blondifire
0

olja? kan funka.

S*Winsnes Wilda

Lo-Looks
0

Det kan vara värt att kolla vad för foder man ger också. Min äldsta hona har mer eller mindre alltid haft svarthaka, det blir värre när det har funnits kattungefoder hemma. Jag har gett mina royal canin. Men så för ca ett år sedan så börja jag med proplan och jag tyckte jag såg en förbättring. Tyvärr så fanns inte det märke här i "byn" så jag köpte Iams (som jag använde för länge sedan) och tror eller ej hon vart kanon fin. Men så skulle jag köpa en ny påse och då var Iams slut och restat…ja jag köper eukanuba då tänkte jag, men de hade inte kattfodret..jag tro väl tänkte jag. Så jag vart tvungen att köpa en säck royal canin.. Och nu har de ätit de fodret ca 3-4 veckor och svart hakan har gett sig till känna.. Så jag hoppas de fått hem Iams nu i veckan..ska in och kolla.

Foder har en stor betydelse hur våra djur mår (även oss människor). Har haft häst och hundar, och jag vet att foderet är a o o. Tex. Var det för höga protein halt i fodret  fick en av mina hundar klåda, jag trodde hon hade åkt på loppor eller rävskabb, men nä då. Jag bytte foder och det märktes bara på en-två veckor så hade klådan gått över.

Man ser väldigt väl om det är ett bra foder på pälsen.. är den glansig och livfull eller är den fet eller matt. Många kanske inte tänker på att det är fodret, för de där fodret är ju så bra.. Men för ena katten/hunden så funkar ett foder osv.

Så du kanske ska testa ett annat foder..Det funkar för oss.

Lycka till!

JessicaF
0

Foder kan påverka men i detta fall tror jag att det är hormnstyrt, tidigare har hon alltid fått detta vid löp och pälsbyte. Nu fäller hon och har tagit extra lång tid på sig att göra det  i år, jag tror att det är anledningen till utbrottet. Vad som behövs är ett bra sett att rengöra och få bort fettet och de svarta prickarna.

Som jag skrev i mitt inlägg så hjälpte inte olja och Alsolsprit. Jag funderar på att ringa vetrinären i morgon så får de skriva ut nått som jag kan rengöra med och lugna huden med. Pratade med en kompis som läser till Vet hon trodde på anibiotika salva, vi får se om hon har rätt.