Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett10-väntade-planerade-kullar
Läst 1290 ggr
Saffran
0

Hur tjock mage?

Vår S*Lapommis Saffran är parad och väntar ungar med stiliga EC S*Drakborgens Qorpus Corax. Hon är beräknad till slutet av v.27.

Men hennes mage växer nästan inte alls…. Hon är Lite lite tjockare om magen. Men om man inget visste så skulle man aldrig tro att det var någonting där.

Hon äter massor och sover en hel del, snuttarna är STORA och allt tyder på att någonting är det. Men jag som sett fram emot en stor mysmage börjar undra om det är några där alls… (ja kanske en då…)

Finns det hopp om flera ungar i magen tror ni? Hon har ju bara två veckor kvar nu så magen borde ju växa lite kan man tycka. Är det någon som haft en hona med liten mage som ändå fått fler än en unge? På alla bilder man ser på katthonor som väntar ungar har ju honorna stora magar.

Har era honor varit stora runda om magen?

LaSadie
0

Hur mkt har hon ökat i vikt?

Mim gick upp ca 1,5 kg och det var fem ungar i magen och den var ganska stor iofs.

Saffran
0

Ja, jag kan säga att vi har vägt henne på vår personvåg och den är digital. När vi parade henne vägde hon 4,1kg och nu för ett par dagar sedan vägde hon 4,1kg…

Men hon är pigg och frisk och äter som aldrig förr.

Jag hoppas fortfarande på att hon kommer att "svälla" en del nu sista två veckorna. Mest för att lugna mig. Men å andra sidan så finns det människor där det knappt syns alls att dom har en bebis i magen och lik väl föder dom en normalstor välskapt bebis sen.

Så det borde ju vara så ibland med missar med. Eller så är det bara en som ligger på längden och gömmer sig där inne helt osynlig.

Mulan
0

Sharin, vår hona som "råkade" bli med kattungar, var väldigt smal o tanig om magen ända fram till två veckor innan. Men inte ens då blev hon sådär jättestor, så vi räknade på ungefär 3 kattungar. Det var 6 st.. O alla vägde runt 100g.. Ibland går honorna ner i "sig själva", och inte alltid ökar de så mycket i vikt. Sharin gick ner i vikt själv, samtidigt som magen växte och dagarna innan förlossningen hade hon gått upp ungefär 800g.

Hon är inte skendräktig då?

mvh Malin

LaSadie
0

Hon borde gått upp i vikt men håller tummarna att det är något i magen. Har du känt fosterrörelser? Kanske lite tidigt än men frågar iallafall

Juliette-
0

Hennes mamma har ju fått 5 i båda sina kullar och fått ganska stor mage.. dock är jag säker på hon går tom denna parning (som dom själva planerade så matte är inte så ledsen) men skulle ju vara lite läsktigt om Saffran med går tom nu när dom skulle ha samma BF och allt. Det kan ju vara så hon har bara en eller så i magen men är hon stin i magen alls? Jag hoppas det går bra men som sagt hon kan ju kanske vara tom?

LaSadie
0

Kan vara skendräktig men då borde hon löpa snart om jag har förstått skendräktighet rätt

Saffran
0

Svarar alla samtidigt.

Vi har ju hela tiden trott att hon varit med ungar eftersom det kom rosa tuttar nästan på dagen tre veckor efter parning. Hon började sova mera och äta massor. Allt det har ju hållt i sig, pluss att tuttarna är ännu större nu.

Magen är lite stinnare än den var tidigare. Hon har ju varit lite "tunn" och nu är hon lite mer fyllig, men långt ifrån någon kattungemage.

Några fosterrörelser har vi inte kännt, hon uppskattar inte att bli "undersökt". Så att få lägga en hand på magen för att känna om det rör sig där inne är inte att fundera på. En snabbkoll av tuttarna kan gå för sig om man tar det rätt tid på dygnet. Sen vill man ju inte "bråka" med henne heller. Vi hoppas ju fortfarande på att det är någonting där inne.

Men det kanske är så att hon är skendräktig i alla fall…. *hoppas inte* (Brukar tuttarna svullna så länge då med?? och aptiten hålla i sig så länge??)

LaSadie
0

Jag har inte varit med om skendräktiga honor så kan inte svara på det tyvärr =( Men som jag har förstått det ung. så uppvisar honan alla tecken typ som en vanlig dräktig hona.

Förstår att det är jobbigt att vara osäker och jag hoppade inte av glädje förrens jag kände fosterrörelserna på Mim. Ultraljud?

Saffran
0

Hej, nu har jag skickat sambon på att väga Saffran… Hon har faktiskt gått upp 200g nu till 4,3kg, så kanske kanske.

Hon är hård om magen också….*hoppas*

Någon som fått en eller två kattungar i sin kull, hur mycket såg man på er honas mage? Hur mycket gick hon upp?

Juliette-
0

Det kan vara svårt att känna rörelser redan på många känner man inte för än det bara är en vecka kvar så bit ihop och vänta en vecka till

LaSadie
0

Hur gick det?

dara
0

ja spännande, hur har det gått. en huskattsmamma jag känner tjuvparade sig när hon gick på p-piller och det syntes ingenting på henne förrena hon plutsligt släppte slämproppen och födseln var ett faktum och hon fick 3 fullstora kattungar

isgardens
0

Har själv haft en hona som var skendräktig och hon gick knappt upp något. Dräktigheten började enligt schema och tuttarna blev rosa 3 veckor in i dräktigheten men när hon var i 7:e veckan försvann rodnaden och hon visade tecken på att löpa om. Dessutom tycker jag inte att hon fick någon dräktighetsmage.

Du skriver att din hona är trött och ändå har en spänd mage även om den inte är jättestor. Möjligt kanske hon bara har något eller några foster. Runt 200-250 gr per kattunge kan honan gå upp, det har stämt för mig de flesta gånger. Naturligtvis får man också ta i beräkning hur honan mått, har hon varit dålig att äta och mått dåligt i början så kanske det har tagit mer på henne och då går hon naturligtvis inte upp lika mycket. Sen är det olika när viktökningen kommer, ibland blir de jättestora tidigt och sen går de inte upp så mycket i slutet, medans andra växer rejält de sista veckorna.

Det är nog bara att vänta eller göra ett ultraljud. Jag håller tummarna för att det finns smått i magen på Saffran. Glad

Mingo
0

Undrar också hur det gick ???