kattunge hage
Är det någon som har en bra ritning på kattungehage?Någon som tillverkat i plexiglas?Snälla hör av er pm mig gärna//Lotta
Min vän Tina (S*Kattilaforsens) köpte hyllplan i plexiglas på IKEA som hon byggde ihop till en kattungehage, helt suverän lösning.
Sissi
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

#1 har du nån bild på denna? :-)
Kram Linda
#2 Nä men Tina kanske har. Vet att hon arbetar nu på dagen så vi får hålla ut tills ikväll.
(Jag jobbar förvisso jag med men jag sitter framför datorn hela dagarna)

kanon ide Sissi…TACK..inga flera som vet något bra?

Hej Lotta!
Jag råkade hitta några vitrinskåpsdörrar, som någon hade ställt i vårt grovsoprum. Den liknar ju lite den där väldigt snygga, dyra hagen i trä, som man kan beställa ifrån någon tysk firma, fast de dörrarna är högre och fler. Nu fanns det ju bara tre stycken, men det funkade jättebra. Vi satte öglor på bolådan och haspar på sidorna, så den blev stadig.
Eftersom vi satte ihop dörrarna med gångjärn var det bara att utöka hagen allt eftersom med hjälp av befintlig vägg/garderob. Till slut hade vi den bara som en avskärmning för mat och vatten. Ett tips ifall någon gör något liknande; använd gångjärn som man kan haka av, så tar den inte så stor plats att förvara!
/Maja
#5 Snygg!
Susanna

#5 superduperfint,, men så lågt,,,, :-) där hoppar dom ju över ganska fort.. ;-)
Men attans vad fint iaf,,….
//Linda
Hej!
Tyvärr har jag ingen bild på den hage jag byggde i somras och nu är den nedmonterad.
Jag köpte 4 st "Komplement" transparenta hyllplan. (Se länken nedan.) Hyllplanen var veckans vara på IKEA i somras och då kostade de 59:- styck. De små hjulen som hyllplanen rullar på tog jag bort. Hyllplanen är vinkelräta i ena kanten, vilket gör att de står stadigt och de är superenkla att fästa i golvet med vanlig silvertejp. Den övre kanten är också lätt vinklad, vilket gör det svårare för kattungarna att få fäste och ta sig över.
I den hage jag byggde fick en vägg utgöra ena långsidan och hagen blev då cirka två kvadratmeter stor, men det går lika bra att bygga den i ett hörn av rummet. Det är lite svårt att exakt beskriva hur hagen såg ut men om någon är intresserad av att veta mer så går det bra att pm:a mig så försöker jag förklara.
Hagen fungerade jättebra. Samtidigt som jag visste var jag hade alla kattungar så hade de full koll på allt som hände i rummet runt omkring dem. Mina kattungar bodde i hagen från cirka 3½ veckas ålder och nattetid fram till att de var 7 veckor. Endast en av dem började ta sig ut på egen hand sista veckan. /Tina

ska kika på Ikea..Tack!!

#7 Ja, det tyckte vi också, men de där 40 cm räckte rätt länge faktiskt. Det var meningen att den skulle vara där i början bara, för att kattungarna inte skulle krypa in under sängen, eller för långt bort från sin mamma som blev så vansinnigt orolig när de var för långt borta
Men även sedan vi öppnat upp, vartefter de blev större, tyckte de om att vara där.
Vet inte om det berodde på hagen, men mamma katt var så nöjd hela tiden och visade inga tendenser att flytta runt kattungarna
/Maja

Hur hög hagen behöver vara beror ju på hur kattungarna är som individer. Jag har en hage som är 60 cm. En höjd som kändes helt ok fram tills Basic kom. När hon 3½ vecka HOPPADE hon upp och klängde sig över. Helt sanslöst! Dom andra hade just börjat bli stadiga på benen. När hon väl kommit på att det funkade så gick det inte att få henne att stanna kvar.
Sen är det en annan sak som jag tänkt på att det aldrig pratas om när man har kattungar, och som jag tänker på när det diskuteras hagar utav tyg och dylikt. Och det är allt sölande i kattungehagen. Det trampas runt i maten och dom får bajs på tassarna när dom leker i kattlådan. Jag har löst det genom att ha en vaxduk under kattungehagen. Den är lätt att hålla fräsch och rengöra, och jag slipper få allt på mitt trägolv.
/Sylvia

Så fin den ser ut!
Kan ej hitta produkten på Ikea
Hur hög är den?

blev dubbelt
#13 Hagen är 58 cm hög.

Vilken fin hage. Ikea på Hälla here i come!

Hej Lotta,
Vill du se en riktigt snygg rastgård så gå ut på:
www.angelspirit.se
Klicka där på Angel Spirit garden. Det är helt fantastiskt.
Det är klubbkompisar till mig och föder upp MCO.
Kram
// Maja

#17. WOW, den länken är sparad för framtida inspiration och byggen. Vilken dröm för katterna 

Nix de fanns inte på Ikea mer
, men det kanske finns fler tips på bra o finurliga kattungehagar? Jag har själv haft pallkragar men tycker det blir för litet.
#17 Där skulle jag vilja bo om jag var katt!
Jag har gjort en abrovinsch med "klick-golvsbrädor" till min kattungehage! Bara å skruva dit en ny bräda allteftersom kattungarna växer. Har en regel i hörnet där jag skruvar fast brädorna. Sågat ut den understa brädan lite för golvlisten. Hagen står i ett hörn i sovrummet. Sen när kattungarna är så stora att de kravlar sig över 4 st brädor så e det dax att ta bort hagen, sätter då en "vägg" av hagen i dörröppningen och ökar på till en femte bräda! Det underlättar i det läget att ha långa ben…det har inte jag…!;)
När kattungarna kommer även över det hindret är de så stora att de får härja runt i hela huset! Då packar man ihop hagen igen och ställer undan den tills det är dax igen!
/Helena

#21 Tack jättebra idé. 

Helena du har ingen bild på din hage??
# 23, Lotta, jag ska kolla om jag hittar nåt foto på det men tror att det inte finns…?
Men först ska jag åka å kolla på dina & Finessans vackra barnbarns-barn!

*mmmm*
/Helena:O))
Nu är det dags för oss att inskaffa en ny kattungehage. 
Jag gillade inte riktigt den vi hade första gången då vi hade vår första kull, det var en kompost som vi hade byggt ihop.
Är det någon som har rekommendationer/bilder att visa mig era fina kattungehagar så får ni hemskt gärna göra det så jag får inspiration
, bolåda har jag sedan tidigare.
Mvh,
Eva-Helen
behöver oxå tips och ideér!! länken #17 lade upp funkar inte!
S*Winsnes Wilda