Avmaskningstips
Tänkte avmaska mina katter, inte gjort det innan. Några tips på bra medel? Tablettform eller finns annat? Man bör avmaska alla samtidgt eller ej?

Det finns bra avmaskningsmedel på apoteken.Fråga i kassan så hjälper de dig. Jag brukar köra med pasta som man sprutar in i munnen på dem eller blandar ner i maten. Det bästa är att avmaska alla samtidigt! Lycka till!
/Helena

Jag tycker att Drontal är mycket bra. tar all mask och man ger bara en tablett / 4kg.
Axilur är oxå bra men jag för min del tycker att det är bökigt att vara tvungen att ge 3 dgr i rad.. jag glömmer så lätt.. :-(
//Linda

Du kan alltid göra ett masktest för att se vad du bör använda. Finns på apoteket i form av "Kolla masken"
Apotekets tablettgivare för 29 kronor! är helt suverän.
Trodde inte alls på den men efter 12 års slit och kamp med min gamla huskatt och avmaskning var det värt ett försök. Och jag har provat det mesta på honom…med samma resultat…en spottande fräsande katt som inte vill ha någoting ätbart av mig på flera dar efter avmaskning.
Nu är kampen borta, vips…och så var tabletten svald. Man sätter tabletten längst fram när man fyllt sprutan med vatten. Sprutan har en smal pinne inuti som petar ner tabletten i halsen på katten samtidigt som det kommer en dusch vatten. Reflexmässigt sväljer katten både tablett och vatten. 
![]()
/ Kicki 

Såg hos min vetrinär att det nu finns droppar man har i pälsen (bara för katt) som är avmaskingsmedel. Vet inte hur det fungerar men verkar väldigt praktiskt. Det skulle ta alla sorters mask om jag inte minns helt galet.
Ring och kolla med din lokala vetrinär dem vet säkert vilket preparat jag menar.
Jag ska pröva det nästa gång det är dax för avmaskning.
Tack för alla fina tips!
#5 Dropparna droppas på huden i nacken, smidiga att använda. Recept krävs och de är dyrare än tabletter.
/ Kicki
Jag har idag inhandlat Drontal och tänkte försöka med det kanske "gamla hederliga sättet", att gömma tabletten i mumsig leverpastej, håll tummarna!