behöver hjälp med kattmat
Hej!
Jag har en katt som är en fjärdedels skogkatt och han är jättestor, både lång och hög men också tjock. Vi fick honom när han var tre och han hade då vuxit upp med att äta helfoder så när vi gav honom blöotmat mäkte vi att han liksom blev uppblåst och spänd i magen, vet inte om det var som han var ovan men vi började ge honom RC Sihloutte istället för att han skulle tappa lite i vikt.
Nu har han börjat gå ner lite men det har avstannat igen och detta har hänt flera gånger innan när vi försökt banta honom, det är precis som om hans kropp vänjer sig och ämnesomsättningen ändras så att det lilla fett som finns i hans mat ändå stannar kvar på hans kropp.
Har nu läst mycket negativt om RC´s foder och också hört att det är lättare att banta katter men mer proteinrik mat så jag funderar på att börja ge honom kött på morgon och kväll och bara RC på dagen.
Idag får han 60 gram RC utfördelat på morgon, middag, kväll. Jag tänkte behålla 20 gran som han kan ha på dagen men ge honom kött på morgon och kväll. Tror ni att det kan hjälpa honom att minska i vikt? Hur mycket behöver han få då tror ni? Han väger ca 9,6 kg och behöver bli ganska mycket smalare för han är fet nu…
Hoppas att ni kan hjälpa mig att tipsa mig om hur jag bör göra, är hemskt tacksam för all hjälp jag kan få!
Skickar med en bild på honom brevid en annan ganska normalstor hankatt, de är båda kastrerade.

Ja, HJÄLP behöver jag också med att banta en matglad kastrathona.
Hennes normalvikt innan kastrering var 6 kg… men … idag … väger hon 8,5 kg.
När kattungarna har flyttat så kommer jag att utfodra de andra katterna på en bänk… kastrathonan klarar inte av att hoppa upp på just den bänken. Då får hon hills bantningsfoder som hon tack och lov tycker om.
Berätta gärna hur ni lyckats banta era för "kraftiga" katter.

Ja det är inte lätt det där med att banta, vi har kämpat med vår kises vikt sedan två år tillbaka då vi fick honom, han var jättetjock redan då. Tror till och med att han är lite smalare idag men det går trögt.
Idag fick han för första gången prova att äta rått kött vilket han faktiskt gillade så jag hoppas att en kombination av torrisar, blötmat och kött ska slimma till honom.
Tar tacksamt emot att råd om bantning!

Jag har bantat ned min kastrathona hyfsat enkelt med ett foder som heter Specifik och nåt mer som jag glömt. Det finns olika sorter, detta var riktigt "bantarfoder" inte bara light. Tror dock bara att det finns på djursjukhus och djurkliniker. Men det fungerade kanon. De har vanligt foder också även blötfoder.
Det jag gjorde var att mäta upp noggrant en viss mängd och ge henne per dag, efter den tilldelning som stod på påsen. Det svåra var ju att hon är så otroooligt matglad, men det gick.
/Marie

Idag i samband med att jag besiktade och vaccinerade kattungarna så prata jag med veterinären om vår "tjocka" kastrathona. Och det är att vara stenhård med mat och så motion. Men försök att motionera en gammal dam på nio år som älskar att ligga framför kakelugnen. Men det är Hill's r/d som veterinären rekomenderade. Nu har jag /vi sådan tur att våra katter gillr r/d så jag hoppas nu när kattungarna flyttar till helgen att Lemi ska gå ned åtminstonde 1 kg. Hon väger idag 8 ½… normalvikt på henne är 6 kg….. #3 vår Lemi är också mycket matglad… men för deras bästa så måste man nog… sedan så får Lemi gosaker när de andra får… räkor och annat gott.
Ett foto på farmor Lemi och hennes barnbarn Manzanera där de njuter av värmen från datorn och lampan

Runsvik: Vilken underbar dam du har, vilken päls=)))
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Ja hon är ju jättefin din katt, ser inte så stor ut heller, inte så lik ett klot som min knubbis är
…

#5… ja, hon är det mest underbara du kan tänka dig. Men JAG måste få ned hennes vikt… Sylla - Wildwood's var och hälsade på i helgen …ja, ja, jag har ju Salza jag också, sa Sylla… men när hon fick se Lemi vart hon tyst.
Nu har det gått så långt att jag vill inte att folk kommenterar hennes vikt när Lemi hör på. Tänk själv om jag var tjock och så fort jag träffade någon ny bekant, så skulle de känna på mig och komma med roliga kommentarer.
Här ett härligt foto på gumman från i sommar, då vägde hon bara 7 ½

Runsvik: Vilken utstrålning, som ett lejon. Och nej det e int ekul att få höra att man är för tjock o visst blir vissa katter lite för runda oxå men är de inte farligt feta så tycker jag om lite rundare katter=) Tycker att de skall ha lite hull. Kastrater har ju en tedens att lägga på sig med. Något kilo kan du kanske banta henne men inte för mycket det kan jag inte tro att det skall behövas. Sedan har ju hon pälsen som gör att hon ser större ut än vad hon är med. Men jag säger igen, underbar katta =)))
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

#6 tack… din misse ser också läcker ut och jag tycker han ser inte allt för rund ut. och precis som EddaM skriver så ska en kastrat vara lite mystjock… ha "gott kök hemma" som många domare gärna säger om kastrater.
Vi får väl återkomma om ett ½år så får vi se vad våra missar väger då.
#4 Lemi är en såå vacker katt, men det kan gå fort att öka i vikt, spec. efter kastrering. Jag undrar nu hur det går för henne & skall följa henne & håller tummarna??
Vår Natasja ökade över 1 kg på drykt 4 mån efter kastreringen, och hon var då bara drykt 1½år. Hon är & förblir en hetsätare & hittar mat överallt. Var "duktig" även som fertil att äta. Vi har nu med vetrinärhjälp & som sas ovan med Specific Weight Reduction minskat hennes vikt med 900g på 10 månader. Då risken för fetlever är stor om viktminskningen går för fort så SKA det ta ta tid, men Natasja har gjort allt för att sabotera det hela. Hittar mat överallt som hon anser sig ha rätt att ta;) Blev också olycklig av de små portionerna så hon fick lite större & det fick ta lite längre tid. Enligt min husvet. Anne-Marie Nilsson så finns det bara två "bantnings"foder Hill's r/d & Specific WR som också är ett diabetesfoder. Säljs hos vet. Vetrinär kontroll av kissen före + efter 6 månader (+ ev ytterligare 6 månader) Lightfoder används sen, när önskad vikt uppnås, för att behålla vikten.
Problemet är bara att katteriet består av "hetsätare" & "Anoretiker light" så: Vi har fått ändrat matrutinerna i katteriet, bort med maten när alla är tillsammans & fasta utfodringsrutiner. Natasja (& numera hennes syster) får sin mat separat & de andra i köket som vanligt.
En sak som inte får glömmas är motionen. Som tur är så älskar Natasja att jaga laserpekaren, flåset är nu helt annorlunda & mera muskler.
Lycka till Runsvik & vackra Lemi
#9 Underbara katt drömmer mig bort
Usch nu är jag nog lite tjatig
men hon är något så fantastiskt vacker… Så viska det i hennes öra
Att pärlan i söder tycker hon är FANTASTISK trots hennes vikt
/Maria
#4 Jag har också använt Hills r/d med gott resultat både på en gammal kastrathane som inte lever längre och på min nuvarande kastrathona. Båda gick ner i vikt i lagom takt.