Pris för utlåning av hane?
Har lite frågor till er som lånar ut era hankatter för parning.
1: Vad tar ni för pris för en parning?
2: Ingår omparning eller gäller ny avgift?
3: Tar ni något extra vid kattungar? I så fall hur mycket?
4: Tar ni hem honkatten till er eller är hankatten hos honkatten?
5: Hur länger har ni honkatten hos er eller hur länge är er hankatt hos honkatten?

1.Jag lånade ut min Baloo 1 gång innan han blev kastrerad,Jag tog inget pris för parningen.
2.Här kryssade jag i att omparning ingick.
3.Jag tog 700/kr per överlevande kattunge
4.Honkatten var här.
5.Hon var här 1 vecka.
Hade jag kunnat göra om detta idag så skulle jag tagit även parningsavgift,eftersom i mitt fall var det en hel del med honan,hon bajsade ner sej flertal gånger mmm..Men fina kissungar blev det till slut.
MVH/Marina
MVH/Marina
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter

Ofta baserar man priset på stamtavla, tester och titlar, eller i vissa fall bara vad man känner för. Därför kan priserna skilja sig väldigt mycket mellan hanar.

Kan svara så gott jag kan, men har aldrig hitills lånat ut min hane
1: Vad tar ni för pris för en parning? Kommer att ta per levande kattunge, priset vet jag ej än
2: Ingår omparning eller gäller ny avgift? ingen parningsavg
3: Tar ni något extra vid kattungar? I så fall hur mycket? per levande kattunge vid viss ålder
4: Tar ni hem honkatten till er eller är hankatten hos honkatten? honkatten hos mig, om jag känner den som lånar min hane, så går det att diskutera
5: Hur länger har ni honkatten hos er eller hur länge är er hankatt hos honkatten? Allt beror på, avstånd mm, går honan ur löp?
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Jag tar 1000kr i parnings avgift o sedan 600 per kattunge. Jag har inte tagit någon omparnings avgift. Och jag har haft hona här o Leo har varit hos honan. Nästa vecka skall han åka till Skåne o träffa en tjej. Det hela beror på hur man har det just då. Leo har inga problem att resa medans en hona kan ha det svårt o gå ur löp. Och jag har haft honan som var här ganska länge, hon gick ur löp o vi väntade på att hon skulle löpa om o när hon gjorde det så var det inget bra löp så Leo åkte till henne nästa gång. Nu skall han ju åka iväg igen o vi får se när han kommer hem igen men det beror ju på när honan löper och om hon löper om osv. =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Jag har hittills tagit 500:- i parningsavgift om honkatten kommit hit och sedan 1000:- per kattunge. Om honan inte blir dräktig så ingår en fri omparning. Honkatten stannar i regel ca tre dagar.

1: Vad tar ni för pris för en parning? Ingen
2: Ingår omparning eller gäller ny avgift? Kryssar inte i omparning . Vill kunna kastrera min hankatt när det behövs så jag vill inte vara låst vid något avtal
3: Tar ni något extra vid kattungar? I så fall hur mycket? Ca 1000/per levande kattunge upptill 5 st.
4: Tar ni hem honkatten till er eller är hankatten hos honkatten? Honkatten får komma till oss. Vill inte lämna ifrån mig min Prins
5: Hur länger har ni honkatten hos er eller hur länge är er hankatt hos honkatten? Har haft en tjej hemma nu och hon stannade i 6 dagar.
Mvh
Maria

1. 500kr i parningsavgift.
2. Omparning ingår två gånger. Mina hanar är unga o oerfarna, så därför kan jag tänka mig att ställa upp på fler vid behov beroende på om min hane parar eller ej.. Det är inte alltid så lätt att "få till det" som ung kille, och jag tar därför inte ut ngn extra avgift. Det blir kostsamt för honkattsägaren ändå med resor till o från hanen flera gånger.
3. 1000kr per kattunge, maximalt 5000kr för hela kullen.
4. Vi är hemma hos oss eller så har vi en stuga att tillgå hos mina föräldrar, liksom ett parningsrum hos en kollega.
5. Tidigare har vi haft en hona här ett par veckor, hon var långväga gäst. Normalt sett är det ungefär en vecka. Skulle behov finnas av längre vistelse är det helt ok för oss.
mvh Malin

1. 1000 kr i parningsavgift
2. Omparning 2 ggr 1 omparning om det bara skulle bli en kattunge. Ingen omparningsavgift. Honkattägaren kan inte bestämma att vår hane ska vara fertil (om det inte skulle "ta" 1:a träffen). Det skrivs in i parningsavtalet.. eller kryssas i.
3. Första kullen 600 kr/kattunge.. sen har vi höjt lite 2 ggr, så nu är priset 900 kr/kattunge.. stor kull; fullt pris för 6 st sen halva priset /kattunge för resterande kattungar.
4. Vår kille åker till honan (har hänt 2 ggr) eller så har vi tillgång till hans uppfödare`s gäststuga (också det 2 ggr).
5. Allt från 3 - 7 dagar helt beroende på hur honkattägaren tycker att det ser ut som…, de ggr vi har varit hos vår kille`s uppfödare så bestämmer hon när vi hämtar hem våra Prinsar o Prinsessor (van och ettablerad uppfödare).
Mvh Jane
1: Vad tar ni för pris för en parning?
Nuvanande hane är vår 3 avelhane.
En så länge har den nuvarnade bara en kull. Startar alltid på ett lägre pris och höjer om hanen visar sig ge bra kattungar och säker på att para. Just nu är priset 800:- för en parning.
2: Ingår omparning eller gäller ny avgift?
två omparningar ingår. Vid en kattunge ingår en omparning.
3: Tar ni något extra vid kattungar? I så fall hur mycket?
Tar 850:-/kattunge max 6st därefter halva priset.
4: Tar ni hem honkatten till er eller är hankatten hos honkatten?
Honkatten kommer till oss. Men har även haft hankatt som åkt till honkatten pga tidigare platsbrist.
5: Hur länger har ni honkatten hos er eller hur länge är er hankatt hos honkatten?
Som regel ett par dar beroende på hur mycket tid de behöver ha på sig. Det är så individuellt.
Ibland har vi haft honkatter boendes här i vänta på löp. Då har de stannat upp till en månad eller två. Det är ofta honkatter som bor långt ifrån som tex annat land.

Är det någon som tar en klumpsumma oberoende av hur många kattungar det blir? Alltså 5000:- oberoende av om det tex blir 2 eller 6 kattungar? Detta är ett förslag jag själv fått och blev lite förvånad och undrar därför om det är ett vanligt förfarande?

#19 Det finns det säkert dom som gör men jag tror inte att det är så vanligt och tror inte att det förkommer inom "vår" ras.
Jag skulle då aldrig ha mage att ta tex 5000:- i en klumpsumma och det visar sej att det blir 1 bebis…
Jag har en hane nu ute på foder och jag vet ännu inte exakt vad jag kommer ta för utlåning av honom. Det måste ju samtidigt vara rimligt men oxå inte "för" lite. Det är ju inte lätt alla ggr heller att ha en hane fertil. Kan bli ganska kostsamt ju.
Men kanske runt 1000:-/ levande bebis och ang parningsavgift beror det på tycker jag, men 500:- är väl kanske rimligt. Men som sagt jag har inte bestämt mej helt ännu.
//Linda

#11 För en kattunge skulle hon ha 2000:-. Men om det tex blev 2 kattungar skulle hon ha 5000:-, vilket jag personligen tycker blir väldigt dyrt per kattunge.
Någon som vet vilka SVERAK:s rekommendationer är? Har kollat genom reglerna men inte hittat något om det. Däremot på blanketten parningsavtal står det avgift per kattunge.