Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 513 ggr
Sagolika
0

Åh, vad trött jag blir!

Något jag verkligen stör mig på är när folk ska hålla på och ifrågasätta vad som står på ens hemsida och/eller ifrågasätta ens uppfödning, katter eller vad det nu må vara.

Tro det eller ej, men det finns folk som verkar lusläsa ens hemsida för att försöka hitta något att anmärka på. Det kan vara allt från stavfel, fula fotografier (i deras tycke åtminstone), för få uppdateringar på hemsidan o.s.v. o.s.v.

För det första: har folk inget vettigare att göra? För det andra: det angår ju faktiskt ingen annan än den som har uppfödningen/hemsidan. För det tredje: det är fegt att inte våga stå för vem man är om man nu har något dylikt att gnälla över!

Tänk om jag skulle gå in på folks hemsidor och börja gnälla över sådant (om jag letar noga hittar jag säkert något att klaga på) som inte alls angår mig. Det skulle jag aldrig få för mig!

Det är skillnad om man känner personen ifråga och t.e.x. lite skämtsamt tycker att: visst vore det väl på tiden med en liten uppdatering nu eller så, men när det inte är med skämtsam ton utan ifrågasättande och i otrevlig ton, så tycker jag det är både onödigt och oförskämt! Jag skulle inte få för mig att göra så mot någon.

Likaså med allt skitsnack som förekommer i "kattvärlden"! Man kanske inte tycker att andras katter är fina nog för avel eller utställning eller ifrågasätter något annat med deras uppfödning. Men faktiskt så är det inget man ska lägga sig i. Det angår ingen annan. Varför har vissa så svårt att förstå det? Fattar de inte att folk blir sårade och arga, eller bryr de sig inte helt enkelt?

Det finns många fantastiskt vackra skogkatter, men ingen är helt perfekt. Ingen. Vissa katter kanske inte går så bra på utställning, men de kan vara utmärkta avelskatter ändå och tvärtom. Likaså kanske en uppfödare som är ny har valt katter som en mer erfaren uppfödare kanske inte skulle välja och visst kan man råda folk i så fall om de är mottagliga för det, men annars får man faktiskt låta dem lära sig av sina misstag själva. Man kan inte lägga sig i allt som inte angår en. Det funkar helt enkelt inte.

Själv är jag fullt medveten om mina egna katters för- och nackdelar och om jag väljer att ställa ut eller ej eller att avla eller ej på dem, angår ingen annan mer än mig. Det förväntar jag mig faktiskt att folk respekterar, precis som jag får respektera andras val.

Jag älskar mina katter och är mycket nöjd med dem även om de så aldrig skulle få ett cert mer. :) Kanske kommer min framtida skogisar att ha en annorlunda look, men just nu gör vi det bästa av vad vi har och är nöjda så. Jag har inte haft annat än nöjda kattungeköpare heller och det tycker jag är ett gott betyg. Sen om en katt har lite för små öron för idealet eller vad det nu må vara, är ju inte kattens fel och som sagt, den helt perfekta katten finns inte. Temperamentet är ju det allra viktigaste och faktiskt så har alla mina katter bra temperament och det har kattungarna också haft. Det finns några personer som tidigare tyckt att min ena hona varit för tjurig till sättet, men de har inte träffat henne på flera år och hon är helt annorlunda nu, tack vare mkt. social träning. Det var inte kattens fel utan det berodde på för lite social träning som kattunge samt på att vissa behandlade inte henne som man ska behandla en katt och då kan man inte förvänta sig annat än att katten blir sur. Orättvisa beskyllningar således!

Vissa kanske bara ställer ut för att det är kul, att katten ska få mer vana eller dylikt och bryr sig inte om man hamnar i panel eller ej. Kan man inte unna folk det då, i stället för att komma med nedsättande kommentarer? Jag tycker att man bör unna folk det utan att snacka skit om dem.

Mina honor har t.ex. varit lite rädda tidigare på utställningar (inte för att vi har varit på så många), men då rådgjorde jag med en domare som var mkt. kunnigare än jag (för jag ville ju inte utsätta katterna för ngt. som de skulle må dåligt av) och hon sa att med lite mer träning var det inga problem och inget katterna skulle lida utav och faktiskt så har de uppfört sig mkt. väl och var inte lika rädda längre på nästa utställning. Men ändå vet jag att vissa tycker att jag inte har på utställning att göra med mina katter. Sen om det är för att de inte skulle vara fina nog eller för att de var rädda eller både och, det vet jag inte. Men som sagt, så skulle jag inte åka på fler utställningar om domaren avrått mig. Katternas välbefinnande kommer först.

Ni vet säkert att det är många som blivit utsatta för skitsnack och visst är det tråkigt att det ska behöva vara så? Det är tur att det finns underbart trevliga människor också i "kattvärlden", för annars hade jag nog aldrig velat fortsätta med detta.

Oj, detta blev ett långt inlägg. Men jag hoppas att folk tänker till lite innan de rackar ned på andra. Även om ni inte själva gör det, så har ni kanske hört någon annan göra det och dem borde man antingen säga till eller undvika.

Tack för ordet.

Awanathas
0

håller helt fullt ut med dig!!

det finns så otroligt elaksinnigt folk så det inte är klokt!!
dessa verkar enbart vara ute efter att göra illa andra =(

Men som du oxå påpekade så finns det även riktigt goa människor i kattvärlden, och det är dem som gör allt detta värt att fortsätta med utst osv. Skrattande

KRAM på dig vännen!Flört

Faxlin
0

Detta fenomen finns inom alla djursorter tyvärr. Och visst är det trist att folk lägger sig i saker de inte har att göra med.

Stå på dig, annars gör någon annan det.
Ett talesätt jag kör stenhårt med ;-)
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Frostvikarna
0

#0 Du har så rätt och jag håller med dig fullt ut! Bra skrivet, du tog orden ur munnen på migGlad

Gisela

EddaM
0

Håller med dig, =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Ixatrixa
0

Mycket bra skrivet av dig Sagolika….har själv retat mig mycket på detta.

Jag har tex valt att inte sätta ut enskilda bilder på mina nyfödda kattungar då jag själv tycker det är ointressant att få se precis nyfödda blöta kattungar…utan jag brukar sätta ut en bild på kattungarna när de har fått ögon.

Detta är mitt val och mitt sätt men det har många svårt att acceptera.

Jag sätter inte ut mänder med bilder på mina kattungar heller men jag brukar skicka en massa till dem som är intresserade av just en speciell kattunge…är det en uppfödare så brukar de vilja ha sådana där bilder som inte en vanlig köpare vill ha. Typ bakofram upponer osv;)

Här har du några flera kommentare jag har fått ang min uppfödning.

Ifrågasatt varför jag avlar på färg (jag vill bara höja ribban ett snäpp..är det så fel)

Hur vågar du avla på en så gammal hona? (man tar alltid risker när man bestämmer sig för att ta en kull och för mig är inte hona gammal när hon är 4 år…hon är i sin guldålder;)

Min hane Ragna-Rök har kallats matador hane trots att han bara fått 7 kullar så det tar jag som ett dåligt skämt;)

osv….så det är inte konstigt att man ibland blir trött på kattvärlden

Efter ett tag får man ett hårdare skinn vilket är ganska skönt;)

Sisikarlstad
0

TACK!!!! Mkt BRA skrivit!!! Håller med dig till 100%!!Glad

Mylingens
0

Lite trist att du har fått så tråkiga erfarenheter, låter inte alls roligt. Och jag håller med dej fullständigt att det förekommer alldeles för mycket skitsnack i kattvärlden. När vi själva började med uppfödning och utställningar blev jag väldigt förvånad över allt skitsnacket, trodde i min enfald att vi jobbade mot samma mål allihopa och inte mot varandra.

Sen kan man alltid lyssna på råd från andra och försöka ta till sej en del av det men det ska va råd och inte påhopp. Jag har skickat ett mail till dej i din inkorg här på iFokus. Hör gärna av dej! //Kaisa

RolfH
0

Det var detta som var en av anledningarna till att jag startade Norsk Skogkatt iFokus. Att vi kunde jobba mot samma mål allihopa för rasen och katternas bästa och inte mot varandra. Att detta forum på något sätt skulle ena oss Uppfödare/ägare av norsk skogkatt och på så sätt minimera skitpratet bland oss skogisälskare.

//RolfH

Juliette-
0

Ja de är tråkigt.. alldeles för många människor lägger sig i sånt de faktiskt inte har med att göra.. den parningen jag gjort nu tex. Faller den inte dig i smaken så ska du väl heller inte bry dig mer än att inte höra av dig? De finns många kullar jag kanske aldrig skulle gå och köpa en katt men de finns ju andra som gör de?? Varför smutskasta och vara elak när de inte behövs. Nej nu när man är ett steg närmare uppfödardrömmarna får man väl ännu mera skit.. de är tur att man har lite skinn på näsan från början. Bara man som uppfödare står för de kullar man gör och tänker efter så de passar kompliterar osv så ska folk inte bry sig så länge de inte är skadligt för djuren osv

Sagolika
0

Tusen tack för era vänliga ord! Kul att så många höll med mig. :)

Jag hoppas att den som skrivit anonymt i min blogg också läser detta och tänker till lite.

http://sagolika.webb.se/ Ni som är nyfikna kan ju titta själva på det anonyma meddelandet i bloggen. Naturligtvis är detta inte det enda som jag reagerat på, utan även det som jag tidigare nämnde. Jag har helt enkelt tröttnat på att folk lägger sig i det som inte angår dem. JAG kan också tycka saker om andra och deras katter m.m. men jag har vett nog att inse att det inte angår mig och alltså kniper jag käft! 

Nåja, nu är i alla fall hemsidan uppdaterad, både med Resultat och texterna på katternas sida. Min underbara webmaster har åstadkommit julstämning på den också och vi lägger till mer samt finjusterar ev. stavfel och annat efterhand här. Så man får ju hoppas att folk inte ska störa sig på något mer nu då ;)

mvh Nina

SillyZones
0

Håller med dig till ullo! Kram, och fortsatt lyka till med uppfödningen!

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Mulan
0

Hej!

Jag tycker det är mycket fult med anonyma påhopp på hemsidor mm, men det verkar ganska vanligt.. Likaså att en del reagerar olika och gärna baktalar varandra, däremot är jag för öppenhet och ärlighet och konstruktiv kritik.

Jag tycker att en del katter som man ser i avel definitivt inte lämpar sig för avel, men det är MIN personliga åsikt..Då rör det sig ofta om direkta fel eller defekter hos katterna som jag personligen inte tycker man ska föra vidare, och det är ju för att jag är engagerad. Alla avlar vi utifrån olika mål, även om en del av oss har samarbete med varandra för att vi har ungefär samma synsätt på avelsarbetet. Det finns MASSOR av skogisuppfödare idag och klimatet är allt annat än gott på sina håll.. Jag tror att man får vara rätt hårdhudad och klar med sin åsikt över vad man vill uppnå med sitt avelsarbete och gärna ha mentorer som kan hjälpa till med erfarenhet och kunskap. Inte alla katter lämpar sig för avel och om domarna gång efter annan dömer ut katten och ger den dåliga omdömen så skulle nog jag i a f reflektera över huruvida den katten skulle vara så outstanding i stamtavla eller andra kvaliteter så att jag skulle använda den. Men det är mitt sätt att tänka och jag vet också katter som fått dåliga resultat på utställningar som ändå givit kanonfina ungar, men då har det ofta rört sig om katter som fått hyfsade bedömningar av domarna men förlorat certen till någon annan som är bättre för dagen. Men det finns ingen anledning att gå omkring och vara ovänner för att man tycker olika, eller hur? Flört

Jag tycker det är RIKTIGT fult att gå in anonymt på någons hemsida o påpeka att de inte har uppdaterat resultat, vi brukar själva till o från vara rätt slöa med uppdaterandet pga tidsbrist. Dock vet jag att en hel del katter som blivit Kibbade inte får sina resultat inskrivna över huvudtaget på hemsidorna o likaså har dåliga resultat tagits bort helt, och då tycker väl jag personligen att det är lite fulspel… Fast jag brukar tycka att det är lite barnsligt, för om man inte kan stå för sin katts bedömning eller temperament eller sitt avelsarbete så undrar jag vad man egentligen håller på med..? Nåväl, det är inte min melodi, men det är ju upp till var o en att göra som man vill och jag har bättre saker för mig att göra än att öda tid på att kolla om folk lägger ut rätt resultat på sina hemsidor…Flört 

Mvh Malin

Sagolika
0

Hej Mulan,

Håller med om att anonyma påhopp på hemsidor är fult.

Själv har jag inte ställt ut mina katter särskilt mycket, för dels är det alltid lite joxigt att ta sig dit om man inte har bil och körkort och jag gillar inte att åka långt heller, dels är jag helt enkelt inte så jätteroad av utställningar helt enkelt. Vissa älskar det ju och tycker det är jätteroligt, men alla är vi ju olika. Det är inte utan att man tyckt synd om en del katter som behandlas ganska hårdhänt på utställningarna + att det ju inte är så kul med allt skitsnack heller som förekommer där. Tur som sagt att det finns en del väldigt trevligt kattfolk där också :)

Sen bör man inte avla på katten om den har direkta fel eller defekter heller, det  kan jag hålla med om. Men ingen skogis är heller helt perfekt. Alla har de minst ett litet fel. En av mina katter har fått draget cert 1 gång och en av dem har fått 2 dragna cert. Det tycker jag inte är särskilt mycket och det kan ju mkt. väl gå bättre en annan gång på utställning. Men själv har jag faktiskt rådgjort med både domare, andra mer erfarna uppfödare och med veterinärer innan jag börjat avla på mina katter, just för att vara säker på att det var okej att avla på dem och det tyckte de att det var.

Jag tycker att mina kattungar blev rätt fina faktiskt och det har andra tyckt också. Mina honor har t.ex. något för kort huvud (det är det många andra skogisar som också har), men då kan man ju försöka hitta en hane med långt huvud för att motverka detta.

Det är inte säkert att jag kommer att avla vidare på alla mina katter. Men jag kommer självklart att i så fall försöka välja någon som kompletterar dem så bra som möjligt.

Vad man gillar för typ utav look på skogis kan ju också ändra sig med tiden och om jag köper en ny skogis kommer jag kanske att välja någon som ser lite annorlunda ut än de jag har nu.

Men även om det finns en gemensam rasstandard, så ser man ju ofta att t.o.m. domarna har väldigt olika tycke och smak. En och samma katt kan få väldigt olika bedömning och placering av två olika domare.

Självklart ska man heller inte behöva bli ovänner för att man tycker olika. Diskussioner kan vara mycket givande, om de inte går över styr.

mvh Nina

Schackis
0

#0, #5, #12

Mycket bra skrivet av er tjejer, och håller med totalt i att det är för mycket skitsnack o div påhopp. det är upp till var och en att avgöra hur mycket man vill ställa ut (sedan behöver man ju inte göra som oss, som åker väldigt mycket för att vi tycker att det är kul. Obs! Vi har inga panel katter :-)).

Likaså när det gäller sin uppfödning så har vi ju alla olika tycken och det är väl tur det att alla inte gillar samma typ av katt.

Man lär känna så oerhört mycket trevliga människor på utställningar och man lär sig ofta något nytt om man är som vi som gillar olika tips mm mm. Sedan träffar man givetvis på den andra typen av utställare också men det märker man ganska snabbt och väljer att avsluta samtalet :-))

Och Nina du har fina katter, så synd att det inte blev någonting men avståndet var lite långt för ett nytt besök och hon har inte börjat löpa EN :-))

//Jessica

Sagolika
0

Tack Jessica,

Jag är glad att ni tyckte om mina katter och har full förståelse för att avståndet var för långt för ett nytt försök. Hälsa Bianca så gott. Jag tyckte hon var en så gosig misse :) och håller tummarna att hon får fina bebbar med en annan hane så småningom. Det var i alla fall trevligt att träffa er och henne. :)

Skönt att det fortfarande är fler än jag som tycker att mina katter "duger". Om ALLA dömt ut dem, skulle jag givetvis dra öronen åt mig, men fler än ni kanske tror tycker faktiskt att de är fina och duger till avel och utställning.

Men jag kommer givetvis att överväga noga vilka som ska gå vidare i avel och om de ska ställas ut eller ej nå´t mer. Likaså planerar jag parningarna noga för att försöka få bästa möjliga kombination med målet att få så fina kattungar som möjligt.

mvh Nina

Zygots
0

Jag måste få fråga.

Jag håller med om att "skitprat" som, att ifrågasätta varför man inte uppdaterar sin hemsida(????)och dylikt, bara tyder på en någont infantil inställning till varför vi har hemsidor och att vi är "skyldiga" att hålla andra uppdaterade med vad som händer. Men när det kommer till de andra bitarna, frågor kring varför vi parar som vi gör, eller hur vi tänker när vi köper nya katter. Lyder det under kategorin "skitprat" eller kan det kanske vara intresse för det vi gör eller inte gör med vår skogkatt? Själv svarar jag gladeligen på hur jag resonerar kring mitt avelsarbete eller vad jag tänkte när jag köpte katt ifrån "den" eller "den". Måste man ta allt ifrågasättande som negativ kretik? det kanske bara är ren omtanke.

Annika

Sagolika
0

Jag förstår hur du menar Annika/Zygots och visst, i vissa fall kan det säkert förhålla sig så att det bara tyder på intresse för vad vi gör och inte gör, men inte alltid.

Jag kan gärna diskutera med folk och de får gärna fråga mig om de vill veta något, så ska jag svara efter bästa förmåga. Men då tycker jag inte att man ska vara anonym, inte heller att man ska ha en otrevlig, nedsättande eller ifrågasättande ton (man kan vara vänlig och artig) och ej heller att man ska tala illa om folks katter när man faktiskt inte känner till alla fakta och därmed inte vet vad man talar om.

Sen tycker jag också att det är skillnad på frågor och ifrågasättande.

Juliette-
0

De där med uppdatering av hemsida är löjligt. Jag som inte uppdaterar min egen hemsida (kommer dock börja göra de snart) men i alla fall. Jag hade inte Elviras resultat här hemma eftersom de inte är min katt när resultatsidan gjordes. Just därför finns också bara ett resultat på henne med än så länge då de inte blivit av. Man kan ju inte komma ihåg allt i huvudet. Om folk tror de är för att jag inte vågar visa dom så undrar jag om de inte har nått bättre för sig. Som andra innan sagt bara för vi har hemsidor är de väl ingen plikt att kasta oss och uppdatera precis när dom tycker. Endel saker kan ta tid och de är inte alla ggr man har tid att uppdatera osv. Ibland väntar man ihop lite saker så man kan uppdatera ordentligt…

Dock håller jag med om att folk gärna får fråga varför jag valt att para som jag nu gjort. Varför jag köpt vissa katter osv. men då handlar de ju om nyfikenhet undran kanske de vill se hur andra tänker osv. I sådana frågor är man ju heller inte anonym.. de är ju de anonyma som är så fel och fegt. Om man nu tycker en sak så ska man väl våga stå för den. Annars tycker jag heller inte man ska yttra sig eller ifrågasätta då man heller inte vågar stå för sin åsikt. Denna person som undra om resultaten verka ju redan veta resultaten. Hur skulle den annars veta de var dags att uppdatera sådana saker? Å varför då ens fråga, då visste den ju redan? Å om den personen bara såg du var på utställningen å undra just över dennes katters resultat så sätts ju ofta kritiken upp på burarna annars kan man ju faktiskt fråga? De är väl inte fel..

Nej usch de finns många som har åsikter här i världen men många vågar heller inte stå för de och då tycker jag heller inte man ska yttra sig..

Tita
0

Ja du skitpratare och dumma folk finns det gått om, det är bara att strunta i dom och fortsätta som man brukar.

Det är endå dom själva som blir lidande i slutändan, för sådana människor undviker man.

Jag brukar ta skitsnack jag hör själv med en nypa salt, förstod ganska snabbt när jag började med uppfödning/utställning att det

var viktigare för mig att själv bilda mig en egen uppfattning om folk än att lyssna på vad andra säger.

Man fick tex höra saker som "men ??? ska du köpa katt av henne hon som gjort en det ena en det andra "

Men so what !! det är ju katten jag ska köpa inte henne eller hur ?

Nej man får försöka inte bry sig så mycket även om man kan bli irriterad ibland.

Stå på dig !!!

//Marita

Zygots
0

Håller med Marita, skit i vad "folk" säger. Om det pratas "skit" så säger det ju mer om skitpratarna än om objekten för skitpratet, eller hur. Bara att bry sig så mycket så att man "tar upp det" gagnar ju dom. Så, som sagt, why bother….=)

Annika

RolfH
0

Man kan ju tycka med all rätt att om någon har åsikter om ens hemsida och skriver detta i gästbok/blog så kan de åtmindstånde vara så ärliga att de skriver vem de är och står för sina åsikter.

//RolfH

Allegras
0

Hej…

Jag hade inte kunnat skriva det bättre själv… Ett mycket bra inlägg och jag håller med dig full ut. Har själv ett litet katteri men har inte hållt på sååå länge… men jag säger bara det, har aldrig mött så mycket skitsnack i hela mitt liv… det är tom så att dom få männ som finns med i bilden blir lika danna som sina tanter…

Hade varit *** så mycket bättre om var och en hade skött sitt… Jag säger bara det att det finns ingen värre än en massa buntar kärringar som tror att dom är störst bäst och vackrast…

Något som jag har lagt märke till under den tid jag har sysslat med detta.. är att dom uppfödare som har hållt på för många år, skiter i vad som finns i stamtavlorna och parar till höger och vänster…

Det är väl bättre att man tittar efter vad man har under sin egen matta innan man kollar på andra… hm.

Starkt skrivet…

RolfH
0

Ett nog så viktigt ämne att diskutera.

Men var försiktiga så att det inte övergår i 'skitprat' om andra. Man löser inget problem genom att göra samma sak själv.

Bara ett litet påpekande :)

//RolfH

Zygots
0

#22, när har man hållit på "för länge" enligt din mening? Skulle vara roligt att få veta vilket "bäst före datum" en uppfödning har…….=)

Annika

Sagolika
0

Det har du rätt i Rolf. Men jag själv tänker inte prata skit om andra.

Däremot kan jag inte styra vad andra skriver i denna tråd, så det tar jag inget ansvar för. Det får de som skriver själva ansvara för.

parlan
0

#22 Man kanske inte ska dra alla över en kant kanskeFundersam

Själv har jag fått erfara att många av dom äldre och mer erfarna har mycket att dela med av som både kan vara till hjälp och stöttning när man behöver det!

/Maria

Frej
0

Hallå ! Håller med Zygots, när är "bäst före" datum?  Började med första avelshanen 1979,  " Bäst före"  kanske har gått ut.

RolfH
0

#25 Sagolika, Visst är det så att alla måste ta ansvar för sina egna kommentarer och den uppmaningen jag skrev var generell.

//RolfH

Ixatrixa
0

Ibland måste jag ventilera som jag vill kalla det och det gör jag gärna i bilen hem från utställningen. jag står för detta för de allra flesta människor har behov att ventilera.

Kanske man tycker en bedömmning har varit orättvis eller så har man fått någon härlig kommentar som kanske har sårat.

Den enkla lösningen som redan finns är att man aldrig i h….te skulle köpa en katt av en uppfödare man inte gillar.

Den uppfödaren har så dålig kvalite på sina katter( du behöver inte köpa en katt av denna)

Den uppfödaren är en sådan osympatisk människa( du behöver inte köpa en katt av denna)

Osv

Jag lägger mig aldrig i hur en annan uppfödare skall göra i sin uppfödning om de inte har bett mig göra detta dock.

Här kommer mitt egen komponerade ordspråk som jag tycker är bra gällande kattvärlden

"Det är inte lätt att vara ödmjuk men försöka är lätt"