Kan någon förklara...
hur det egentligen fungerar med certen på utställningar? Det är lite förvirrande och jag har fortfarande inte fått haj riktigt på hur de delas ut. Har domaren ett antal cert som ska delas ut, kan man "sno" ett cert från en katt för att ge till en annan… Jag kanske är lite trög, har försökt att läsa mig till detta, men har fortfarandé inte fått kläm på allt. Tacksam för svar!
Många hälsningar från Gisela

Hej!
Det finns ett cert i varje klass o färggrupp där det finns minst en deltagare. Om det är flera katter i samma klass (och som då är i samma färggrupp) så blir de rangordnde och ettan vinner certet om domaren tycker att katten uppnår poängen. Om katten inte uppnår poängen kan katten få MB (Mycket bra) istället. För kattungar i ungdjurs och juniorklass finns det inga cert utan där är Ex 1 det högsta man kan få. det kan också vara så att katten går ensam i sin klass och ändå inte får certet. Det är rätt snurrigt innan man har kommit in i det.. 
Mvh Malin

Jag utvecklar lite..
De olika certifikaten har olika poäng:
CAC/CAP = 93p
CACIB/CAPIB = 95p
CAGCIB/CAGPIB = 96p
CACE/CAPE = 97p
I de vuxna klasserna tävlar honor och hanar för sig i klasser indelade i sina färggrupper.
En hona i kl 9 i gr 3 tävlar alltså bara mot andra honor i kl 9 i gr 3 vad gäller sitt certifikat. Hanarna i klass 9 gr 3 tävlar för sig. Är hon ensam i sin klass inom sin färggrupp tävlar hon enbart om att domaren i sin bedömning ska anse att hon uppnår certifikatets poäng, alltså i det här fallet 93 poäng.
Är de flera katter om certifikatet så får bara den katt som domaren anser håller den högsta poängen enligt standarden certifikatet. Alltså får bara en av dem certifikatet oavsett om domaren anser att alla uppnår 93 poäng. (de andra får ex2, ex3 eller möjligtvis MB2,3 eller B2,3..)
Om domaren inte anser att katten uppnår certifikatets 93 poäng så beror resultatet lite på hur många poäng domaren anser att katten når upp till.
förutom certifikatens poängskalor som jag skrev ovan finns också följande för domarna att ta hänsyn till:
För att en katt ska ges bedömningen Excellent (Ex) så måste katten uppnå 88 av standardens 100 poäng.
så för att fortsätta på exemplet från ovan måste domaren då ta ställning till om katten på bordet uppnår 88 poäng även om hon nu då inte uppnår certifikatets 93p.
Gör hon det får hon bedömningen Ex1 ej certifikat (kan skrivas på diverse olika sätt på bedömningssedeln (Ex1-cert, Ex1‰, …).
Uppnår hon inte heller de 88 poängen som en excellent bedömning kräver är nästa poängnivå 76p. Uppnår katten den poängen men inte 88p får hon bedömningen MB (Mycket Bra).
Anser domaren att inte den poängen heller uppnås är nästa poängnivå 61 poäng.. Då delas bedömningen Bra ut.. dock är den bedömningen mycket mycket ovanlig.
Det vanligaste är att domaren antingen delar ut certifikatet till vinnande katt, eller Ex1 utan certifikat.. Även MB är mycket ovanligt även om det kan förekomma ett eller två sådana per utställning..
Så domaren har rätt att dela ut ett certifikat för varje klass i varje färggrupp hon eller han har katter som tävlar i. Men hon/han har ingen skyldighet att dela ut certifikat till någon katt alls…
(Jag har varit med på en utställning där domaren under dagen enbart delade ut ett enda certifikat - alla andra fick draget certifikat eller MB..)
Det är verkligen snurrigt att förklara.. hoppas det hjälpte lite iaf =)

#2 Bra förklarat.
Det är förresten många som tror att draget cert och MB är samma sak men det är det inte. Draget cert då kan ju katten ändå få Ex så att säga. MB är ju sämre än draget cert med Ex.
/Marie

Tack för era svar, det har klarnat något, även om det fortfarande är lite snurrigt!Förstår att det kan bli virrigt av att förklara något snurrigt