Livsfarlig leksak !!!!!!
Livsfarlig leksak !!!!!! Vid 15 tiden i dag när min mamma skulle börja sitt arbetspass (vi jobbar på samma jobb) så fick hon syn på mig och ropade att nu skulle jag minsann få höra om min galna avkomma vad han hade haft för sig (dom har en av bröderna från D-kullen) Han är kastrerad och får gå ut när hon är hemma ,Mamma satt på altanen och drack kaffe då Darius kommer upp på altanen och i munnen hade han en stor hugg orm tokkatten , mamma far upp på stolen och ropar nej Darius usch och fy ,han släpper ormen och börjar att leka med den och mamma skriker nej ännu mera och är skit rädd att han ska bli biten och den ringlar ihop sig och reser sig till anfall ,min kära mor får tag på en blomm kruka och kastar den på ormens huvud sen så får hon äntligen in katten och får tag på telefonen (ormen är lite bortdomnad) hon ringer min syster ,ormen vaknar till liv och hon slänger på luren utan att syrran hinner svar (min syster är mer orm rädd än mamma)mamma får tag på yttligare än blom kruka och träffar ormen igen sen ser hon en hink som hon lägger över ormen ,ringer sedan till min pappa som MÅSTE komma hem från jobbet pappa far hem och tar hand om ormen och mamma kan lugna sig lite och Darius har utegångförbud ,mamma är fortfarende skärrad och skakig när hon berättar detta på jobbet ,nu slutade allt bra (förutom för ormen ) men jösses vilken galen katt ,ormen var längre än han själv ,hoppas att han inte fångar någon sådan igen /Annette
Fy va läskigt, idag var jag med om en liknande sak
jag höll på att riva i hallonbuskarna, då kommer våran Perser Miss Grace som skjuten ur en kanon och jamar samt vill mej nått,hon var alldeles galen,(det är en Perser & hon är lugn i vanliga fall)
jag satt mej ner på huk och tittade & undrade vad hon skrek om, då såg jag en lång lång huggorm som ringlade iväg i snåren. den var säkert lika rädd som mej, men tungan åkte ut & in i dens mun bläääää, jag rusade in med Miss Gr
ace under armen
Jag har blivit biten tre ggr som barn--ingen kul historia--det gäller att ha betapred hemma för katterna
Tur att din katt inte blev biten!

Det behöver inte vara någon fara… Förra sommaren (eller om det var två år sedan) hittade vi totalt tre halvätna huggormar. Vi såg dessutom en av kastraterna utmana en huggorm och hon var otroligt duktig på att hålla sig undan och hoppa fram och slå vid exakt rätt tillfälle. Känns som om hon håller huggormspopulationen låg sedan dess vilket känns tryggt för oss med tanke på barnen. Självklart har vi medicin redo hemma ifall hon skulle ha otur…

Här vart en tax ormbiten vid en badsjö, taxen dog
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Finns ganska mycket orm på landet, vi har fått kortison utskrivet i förebyggande syfte Betapred.
Kan vara bra att ha hemma om oturen skulle vara framme.
Vi har haft tur och hitills så har våra katter bara lekt med kopparormar/ödlor. Svansen som trillar av är tydligen superkul !!

Eftersom jag är extremt glad i ormar måste jag påpeka att alla ormar i sverige är fridlysta och det är ett brott att döda dom. Sen kan jag självklart förstå att man blir kanonrädd om katten kommer släpande på en. Men varför inte bära iväg den till skogen när ändå hon lyckades ställa en hink över den?
#5 inte helt korrekt, det finns undantag där du får döda orm i Sverige. Jag klistrar in lagtexten nedan.
Mvh Bengan
llaormar i Sverige är fridlysta vilket beror på att de förföljts över stora delar av Europa och försvunnit från många trakter. Fridlysningen betyder att ormar inte får dödas eller skadas. Man får heller inte ge sig på äggen.
_Undantag _Huggorm får infångas och flyttas om den påträffas på tomtmark. Om det inte är möjligt att fånga in ormen och någon annan lämplig lösning inte finns samtidigt som det finns risk att någon blir biten, får djuret dödas.

Fy farao för ormar. Bland det värsta jag vet, som en del av er redan vet.
Tuff mamma du har ialla fall som löste det hela med blomkrukor och hinken. Jag kan se henne framför mej och den känslan hon hade kan jag precis känna, när du berättar om ormjakten.
3 gånger har mina katter blivit huggormsbitna i den gamla kattgården. Tessie däremot "leker" dom till döds. Hon är snabb och har full koll. Vi byggde om hela kattgården och "ormsäkrade" den nya kattgården efter råd från en ormexpert, som jag kontaktade. Han var även här en hel dag för att söka efter ormboet och för att flytta det. Tyvärr hittade han aldrig boet.
I mitt förra hus fick jag en gång syn på en orm, som min honkatt Kitty höll på med. Jag fick panik, Kitty hade ungar och jag blev livrädd att nåt skulle hända henne. Jag fick tag på ett rensjärn. Adrenalinet sprutade och jag satte rensjärnet rakt bakom huvudet på ormen och sen "sågade" jag huvudet av ormen. Jag var också precis som din mamma skakis i flera timmar efter det äventyret. Tvi vale!!
Vilka hemska djur de är. (förlåt Camilla)
Angående Betapred. Första gången Barbro blev huggormsbiten blev hon inlagd på Ultuna. Hon var rejält påverkad och hade hjärtpåverkan. Hon låg med hjärtövervakning och fick dropp. De gav inget kortison, då de anser att det gör mer skada än nytta.
Däremot bör man alltid kontakta vetrinär, så katten kan ligga på övervakning och få behandling efter behov. Några veckor efter huggormsbettet bör man också ta blodprover på lever, njurar och hjärta, eftersom det är dessa organ som kan ta skada. När vi hjärtscannade Barbro senare såg man ett ekotätt område, som en skada efter ormbettet. Denna skada finns fortfarande kvar och syntes på senaste scaningen också.
#3 Enligt vetrinärerna på Ultuna är hundar mer känsliga för ormbett än vad katter är.

#7 Intressant gällande kortison, vet fler som har gett just kortion vid ormbett och enligt dem räddat livet på sina djur. De kanske hade klarat sig utan men som med mycket så tvistar de lärde 
Som tur är har vi inte råkat ut för huggormsbett och självklart så ringer man vetrinär innan man ger kortisonet men det här är första gången jag hör att man inte ska ge det alls. Ska fråga min vetrinär nästa gång jag träffar honom.

#8 Min lokale vetrinär ger också Kortison. Men han har ju inga möjligheter att ha katten där för övervakning, mer än några timmar.
Men Kortison kan ge skador, bara så man är medveten om det. På mitt kattpensionat har jag en Ocicat som varit här ett par gånger. Han fick Kortison i samband med en inflammation i ett knä. En enda dos! Efter detta utvecklade han Diabetes och får nu insulin 2 ggr/dag. Enligt ägaren så var Kortisonet orsak till hans Diabetes.
Men som du säger "därom tvistar de lärde". Det är nu 3 år sen Barbro låg på Ultuna, och nya rön kommer hela tiden.

Darius han låtsas som inget hänt ,om man inte får leka med ormar kan man ju reta fåglarna ,idag gav han sig upp i trädet och där han vet finns fågel ungar ,han är en riktig filur ,han vet att han inte får klättra upp i trädet så nu tog han och klättrade upp på baksidan om trädet istället och trodde att ingen skulle upptäcka honom ,men mamma var ute och hörde fåglarna väsnas mer än vanligt och då såg hon en svans bakom träden som rörde sig uppåt ,så då ropade hon på honom och efter en stund så kommer en oskyldig katt fram till hennes ben och stryker sig mot henne,den lilla spjuvern
#5 min mamma är enormt orm rädd och att göra som hon gjorde var mycket stort av henne och när pappa kom hem och skulle få iväg ormen så när han lyfte på hinken så höll den på att ringla sig in i huset (altanen är byggd ihop med ingången till huset och dörren stod öppen .

Tack o lov att mina går inne!! En fördel med era berättelser är att jag fick ståpäls över hela kroppen, trots värmen!!!!
Usch och blä…och jag som får panik av sniglarna. Jag HATAR sniglar och ormar är inte så mycket bättre de. Än så länge har de bara kommit hem med fåglar och möss och jag hoppas att det förblir så.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

# Sniglar är värre…. Urk!

#12 o 13 Håller med SNIGLAR är äckliga… men dom kommer man ju inte undan ifrån (om man har tomt alltså…, bor man i lgh..ja, då slipper man dessa "Snuskisar"… hua). Tänk att frivilligt äta SNIGLAR… URK!!!!
// Jane