För tidigt att para???
Ja är honan mogen för en kull så absolut.
Då är det inga problem. :)
Rekommendationerna är ju från 1 år så. :)
Känner du honan? Känner du de som äger honan?

De är min mammas hona och vi kommer ju ha katteri ihop. Som katt har hon mognat nått otroligt de sista 2månaderna och jag tror faktiskt hon skulle bli en bra mamma. Fast som inbiten hundmänniska känns 1år som bara bebis.

Absolut inga problem, det är ju vi människor som sätter mänskliga värderingar på våra katter. Ska man hård dra det så är ju egentligen katterna "mogna" för att få ungar vid första löpet även om det kommer väldigt tidigt.

#3 Jo visst är de så i de vilda men de känns ju lite hårt. Men denna dam har löpt nu 2ggr så de är inte första löpet heller. Hon skall paras med min cream hane så.
Jag tycker man bör vänta tills dom är ca 1,5 men visst kan man para tidigare oxå. Det beror väl mycket på hur honan är. Dom är ju inte färdigväxta förrän vid 2,5-3 år och jag har hört att dom inte växer till den storleken dom eg ska om dom blir parade för tidigt. Men visst KAN man para en ett-åring. En ung hona som har täta löp kan dock må bättre av att bli parad tidigare än att gå och löpa tom.
Mvh Ann /S*Månlyckans.
#3 Där kan jag inte riktigt hålla med dig… Min tidigaste hona började löpa innan hon var fyllda fem månader, och då var hon definitivt inte redo att bli mamma…
Mvh Ann /S*Månlyckans.

#5 1½år är de jag sagt med och de jag vänta på med min padda innan jag börja tänka tanken. Hon blir snart 2 nu och har inte löpt än så. Men visst de är väl ingen risk denna hona inte skulle löpa i vår?? Hmm.. ja jag känner de är tidigt men många säger ju man ska para? Hmm svårt detta tycker jag hon blir 14mån innan de är dags att få ut de små

#6 Det jag menade var att de var mogna kroppsligt annars skulle de inte börja löpa. Men visst kan det vara så att en katt inte är mogen i huvudet för att bli mamma. Den tidigaste katt jag känner till blev mamma när hon var 6 månader (måste ju tala om att det verkligen inte var en planerade parning utan en väldig överaskning för ägaren) och hon blev en jättebra mamma. Men som sagt, det är ju olika.
/Camilla

Om honan bara är stor och mogen nog skulle jag inte tveka. Har själv parat en tiomånaders hona en gång, men hon vägde 3.9 kg och var mogen i sitt sätt och hon var en superfin mamma på alla sätt. Varför måste man vänta till 1.5-2 år? Ska man vänta till katten är färdigväxt kan det ju ta 3-4 år… eller mer! Har haft två halvårsgamla kattungar (vid två tillfällen) som hjälpt till med en annan honas kattungar inklusive 'blöjbyten'.
Var på uppfödarkurs för många år sedan och då fick jag höra att det är dumheter att lägga mänskliga värderingar när det gäller när första parningen kan ske. Men visst, inte hade jag parat en fem-månaders…

Slutar honan växa efter parningen som de sägs högre upp??
Låter för mig lite mysko

Snarare tvärt om, hon kan bredda och få mer substans än innan kullen.

Nej, honor slutar inte växa efter en kull kattungar. Precis som #11 säger så lägger de oftare på sig bredd etc efter 1-2 kullar.
Para honan, det är inget problem med åldern, och inte slutar de växa, inte. Mogen i huvudet? Om de inte är det, så blir de det under dräkktigheten, de växer med uppgiften. De klarar detta mycket bättre än vi tror. Runt året är fullständigt normalt för en katt.

Nog klarar de av att paras även om de är runt året, men själv skulle jag vänta tills de är åtminstone ca 1½ år. Jag tycker de kan få vara barn och tonåringar lite längre än i ett år..

Varför tycker ni så olika.. kunde inte alla säga de är ok eller inte :P skulle vara mycket lättare så hehe
Ett gott råd är att följa sitt eget hjärta och se vad som är ok för dig att göra och göra det du själv kan stå för!
När råden är så olika menar jag
och i denna frågan finns inget rätt och fel.
/Maria
Jag väntar gärna tills de är 2 år.
Jag tycker nog att katten bör vara 1 år när den skall paras första gången…skulle aldrig ta emot en 10 månaders hona till min hane.
Det är lättare för en ung hona att både vara dräktig och med förlossning, det finns ingen anledning att sätta mänskliga värderingar på detta, det är ju faktiskt djur vi pratar om, och då måste vi ju se det ur djurens synpunkt, när en hona löper så är hon kroppsligt sett mogen för att få ungar. Barn och ungdomstid, ja ja, men eftersom hon är en katt, så har hon nu redan haft sin barn- och ungdomstid.

Håller med #18. Tycker inte honorna här hemma har slutat vara kattungar för att de fått kullar heller ;p
Är det inte generellt så i hela samhället idag? Ungdomar måste få vara ungdomar så länge att många inte ens klarar av att bli vuxna och ta ansvar…

#19 Hur menar du med" Ungdomar måste få vara ungdomar så länge att många inte ens klarar av att bli vuxna och ta ansvar… ". Jag förstod inte den raden riktigt, det finns många barn i vårat land som många gånger tvingas ta störe ansvar för sig själva och sina syskon, familj än vad som är rimligt! Nu ska man kanske inte jämföra det med en katt, men jag har själv stött på barn och ungdomar i familjer med bla missbruk, de barnen har fått bli vuxna i alltför stora kläder och ta hand om både mamma och småsyskon…

Ja nu kanske vi inte ska överdriva. Känns som de inte riktigt får att jämföra med den 1åriga katt denna ämne handlar om.
Varför skall man ha så bråttom då?
Många pratar om att benet på katthonorna fixerar sig vid två och ett halvt års ålder så man bör para innan dess.
För mig som har bara en kull om året…och har ganska svårt att hitta lämpliga hanar…blir det inte lika enkelt heller;)
Min första hona fick sin första kull när hon var 5 år och det gick fantastiskt bra. Hon fick sedan 3 kullar totalt.
Jag vill inte ha så många kullar på varje hona…utan det räcker kanske med 3-4 då de också är mina sällskapskatter.
Skall jag dra mänskliga värderingar in i det hela så är det väl kört för både mig och mina katter som avelsmatrial i så fall *skratt*

#21 Nej, helt rätt, denna tråd handlar om din ettåring…jag tycker du själv avgör vad som känns rätt eller fel för dig. Det beror ju lite på hur "vuxen" och stor din tjej är..Önskar dig lycka till hur du än gör//Gisela

#23 Tack å vi har inte bestämt oss.. ni får höra i eftermiddag/kväll hur vi gjorde :) tack dock för era åsikter

Hej hej Juliette. Jag tycker att det är helt okej att para henne nu om du vill det. Och det är det som betyder något. Vad du vill och tycker. Katten är inte för ung och en kull kommer inte att skada henne. Lycka till.=))
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Jag skulle ha parat henne. Det där med åldern är inte alls rättvist. Min skogishona som nu har en kull på 1 vecka fick dom på sin 3-årsdag och allt fungerar denna gång.
Hennes första kull då hon var 2 år gick totalt åt fanders med. Hon förstod inget alls av vad som hände.
Fick nu i oktober en MCO kull med en 1½ årig hona. Hon och min då 9 månaders skogis Gasell tyckte att detta var kanon med att få barn ihop. Gasell skötte om dom när Touchie var på vift i huset och det funkade kanonbra. Så bara för att dom är unga förstagångare så behöver dom absolut inte vara något sämre utan tvärtom tror jag.
är det någon som har märkt att vi säger samma sak i denna tråd…dvs att det är helt ok att para en ettårig hona, so go for it!
Jaaa dom flesta i vart fall!! Jag själv hade inte varit främmande för att para min 1-åring….
/Maria

jag skulle inte ha gjort det ..varför är det så bråttom?..bättre att inrikta er på utställningar ett tag o ta en eller annan titel först..o låta henne växa till sig först..sen ta en kull..fast jag är ju ingen erfaren uppfödare heller men….

Jag har nu pratat med nära vänner och uppfödare och er och valt att para tösen. Hon kom kl 14 och 16:40 var första parningen gjord av 2 nybörjare inte illa :) Så nu väntar vi röda och ev cream i början av feb. De känns som vi gjort rätt beslut och de är de viktigaste. Jag tror de kommer gå jätte bra

I vänta pådina bebisar så får du dessa att glädjas åt så länge

Nu har dom parat andra gången man kanske skulle medela grannarna *funderar*
Lycka till i den spännande väntan på små bebisar :)
//RolfH

Hej Juliette!
Jag har själv parat mina honor Bolla & Izotta så deras ungar kom efter att de fyllt ett år. Bolla fyllde 1 år 26/4 och hennes kull kom 9/6. Izotta blev ett 22/5 och hennes bebbar kom 3/7. Bägge fick para sig när de "ville" så att säga…
Alt gick bra, Bolla fick många ungar, 7 st, och en dog efter ett dygn. De andra som dog, dog av olyckliga omständigheter och ej pga att de var små el dyl… Izotta fick 4 st, som hon skötte exemplariskt helt själv, bara att hon gärna ville flytta dem, ända tills vi hittade ett ställe hon accepterade att ha dem på…
Bolla har efter räktigheten börjat bredda och utvecklas varför jag inte kan hålla med om att de slutar växa..
Är din hona i dina ögon mogen, så vänta inte… Jag tror du finner ditt svar i ditt egna sunda förnuft!
/Mia

Hej Juliette …
Lycka till med dina just nytillverkade troll …
Kan bara berätta hur det gick till när "jag" planerade min första kull. Min fertila hane (Fritz) var 1,5 år äldre än min hona (Champagne). Champis börja löpa när hon var 10 månader … snabbt över med henne till mina föräldrar i en vecka. När hon var 11 månader vaknade jag mitt i natten …. av att de var i full gång. Slutade räkna efter 30 antal gånger (kvälls- och nattetid eftersom jag jobbade) och då hade de bara parat sig i 2 dagar. Resultatet blev 7 små underverk som krystades fram på 1,5 timme. Champis var en otroligt bra mamma dessutom fick hon ju delad vårdnad eftersom Fritz älskade kattungarna. Champis var visserligen stor från början men hon fortsatte att växa och utvecklas … så storleksmässigt blev hon större än många grabbar.
Ja … så här startade min uppfödning som Fritz & Champagne planerade 
Så än en gång …. Lycka till
PS. Jag vet hur det känns när grannarna tittar lite snett på en 
Juliette, jag önskar dig/er lycka till med dom väntande bebisarna. Det kommer säkert att gå bra och snart njuter ni av små goa kattbebbar. Jag vill bara klargöra att, trots att jag tycker man BÖR vänta tills dom är 1,5 så betyder det inte att jag själv gjort så alla gånger. Precis som #36 skriver så bestämmer faktiskt katterna själva ibland. Men det är vad JAG tycker verkar bra ålder på en förstföderska. Inte skrev jag att man MÅSTE vänta tills dom är 1,5-2 år? Att honan sen skulle SLUTA växa, har jag aldrig påstått. Jag sa att dom inte växer så mycket som dom skulle om dom blir parade vid en senare ålder. Men det är förmodligen ingen som har bevis för det påståendet, men det är vad jag har hört och eftersom nu Juliette ställde en fråga så berättade jag vad jag fått lära mig. Rätt eller fel, inte vet jag, jag sa bara vad jag tycker. Jag förstår bara inte varför så många ska läsa mellan raderna…
Och Juliette; jag tittar absolut inte snett på dig, det ska du veta. Jag är tyvärr sån att jag säger vad jag tycker till den det berör och inte bakom ryggen… Skulle aldrig falla mig in att titta och viska… Än en gång LYCKA TILL!
Mvh Ann /S*Månlyckans.

#37 Nej nej jag tror inget illa och tycker inget illa om dig och alla tycker som man gör. Har själv haft jätte svårt att änns tänka tanken att para en hona vid 1år men nu efter flera månaders väntan på min äldre honas löp och denna unga dam som löper om o om igen så gav vi upp Elvira fick väl gå föra då och som nån innan sa de är ju inte bra de löper för mycket heller..
Nu sitter jag här vid datorn och ska strax gå och sova. De har precis parat sin 5gång och jag blir allt lite orolig på hennes skrik vad grannarna under tycker..
Å nej jag kanske reflektera fel men för mig lär de lite mysko de inte skulle växa som de ska men vi får väl se vad de blir av rödtott.. Nu har alla deras parningar gått till som i böcker och som uppfödare sagt så jag hoppas väl de är bebbar i magen i alla fall..
Tack för alla lyckönskningar de är inte lätt alla ggr att vara nybörjare ska jag säga man blir lite mer harig nu tror jag är ju glad min mamma slipper höra hennes katts vrål då hade de nog bara blivit en parning sen hade hon räddat henne hehe…
Jag hoppas inte de tänkt para natten igenom nu då tror jag djurskyddet står för dörren imorgon :P
Godnatt alla och tack för erat stöd och åsikter
Det går nog bra ifrån 1 till 1.5 år 
Men vi väljer att para dom ifrån 1.5 år och det har fungerad bra varje gång.
Vi vill ju visa dom lite på utstälning och få minst CH tittlen först.
Men det är så vi gör 
Lycka till…………..

Så de var den natten de.. 2 parningar inatt med men sen tidigt tidigt imorse är de lugnt. Pommac är fortfarande intresserad men hon verkar vila sig nu. Fast vill de bli barn så blir de ju spelar ju ingen roll om de är få parningar eller ej. 7st har jag hört och i de vilda räcker de väl oftast med en gång så. Vi får hoppas lilla fröken är med bebisar.. Hon får vara här hela dagen tills imorgon få se om nått händer :)

Där fick jag för mitt inlägg nu parar dom igen.. stackars lillgumman men hon får mys sen med bebbarna
Visst är det härligt att vakna mitt i natten som en fällkniv av mardrömsvråletfrån honorna *fniss* Tur att grannarna har en hund som skäller så vi får hämnas lite med löphonor och parningar.
Hade en kompis på besök när jag hade parning i köket och hon såg lite skärrad ut efter detta besök *skratt*
….mera kaka?
God lycka med den blivande kullen! Spännande med många olika åsikter, jag föredrar själv att vänta framåt två-årsålder, inte för några utställningsmeriter utan för att få en så god uppfattning om min katts styrkor och svagheter som möjligt. Det och att få mer tid att se att hon inte utvecklar några sjukdomar är viktigt för mej. Mognadsmässigt är det säkert skillnad mellan individer men det kan nog inte skada att vänta ur den synpunkten heller. Hur värderar ni mogenhet hos honan? Vilka egenskaper tittar ni på då? // Maja

jaha hur gör vi nu då? Ska hon få åka hem eller ska jag behålla henne ett dygn till?

Ibland gör de en paus efter en dags hårt arbete och kommer igång igen. Det är väl diskutabelt om det är bra att de parar i många dagar eftersom ungarna sedan kan tillverkas med flera dagars skillnad och därmed kan åldersskillnaden bli stor. Jag har dock inga dåliga erfarenheter av att låta dem gå tillsammans hela löpet, men det finns det säkert andra som har.
Bara för att man kan para tidigt betyder inte att man måste. Vi har parat honorna både tidigt (strax innan året) eller senare (1.5-2 år) och med linjerna vi jobbat med bestående av duktiga mammor har det inte direkt varit någon skillnad i slutänden. Självklart har i haft våra anledningar i fallen med tidiga parningar - vilka kan jag förklara privat eftersom det knappast är av intresse för alla.
Visst är det kul att honan kanske hinner bli Champion eller så, men jag behöver ingen domare som ger mej information vilka styrkor eller svagheter den domaren tycker att mina katter har eftersom jag känner mej trygg nog i att upptäcka det själv… Därtill har jag lärt känna mina linjer rätt väl genom åren och försöker ständigt söka ny information om linjerna.
Sjukdomar som dyker upp efter ett år är väl i första hand HCM antar jag? Det pratades inte om för några år sedan… Med så fritestade linjer som möjligt så får man försöka känna sig trygg i testresultat och sedan handlar det bara om att vänta och hålla tummarna att de normala resultaten består för varje testomgång.
Självklart ska parningar vara genomtänkta ur alla håll och vinklar, men det betyder inte att ens privata åsikter är de enda korrekta. Inte mina heller ;p

Ha henne kvar ett tag till du, kan vara bra för hanen att få para så mycket som möjligt så slipper han kanske bli frustrerad. Man brukar väl rekomendera mist 3 dygn tillsammans för att vara säker på att honan släppt några ägg, ibland tar det en stund innan hon gör det.
Restless jag tror inte det är någon i denna tråd som påstår att deras åsikter är de ända rätta ,utan de är just åsikter;)
#44 Låt henne vara kvar till han har tröttnat för det brukar vara grabbarna som tröttnar först….precis som Westh Kiowas säger så är det nog bra för killen om han får ut som mycket som möjligt av träffen.
Jag personligen har aldrig haft några problem med att kattungar har fötts med dagar emellan trots att de kanske har fått para sig så länge som 4 dagar.

Juliette: glömde ju säga - Lycka till och jag håller tummarna för att det dyker upp vackra kattungar om ca nio veckor!
Bra skrivet Restless, 45, och domarnas åsikter är ju lika många och olika som det finns domare. Så det är en själv som man ska vara övertygad om att man gör rätt och riktigt, efter egen vilja och övertygelse.
Det jag menade med att jag har lust att mina honor ska bli CH före dom går i avel är ju på grund att jag tycker det är kul att ställa ut dom.
En CH tittel är ju bara 3 utstälningar efter dom är 10 mnd.
Vad domaren säger har ju ingen betydning om jag vill avla på honan eller inte. Var inte så jag menade
Jag har ju båda interesser

#50 de där med 3 utställningar stämmer ju dock inte alltid. Den honan som nu är parad har haft motstånd med både 6 och 7st i klassen inte lätt att ta raka cert då alla ggr. Denna gång får vi nöja oss med att mannen är IC ;)
Tack alla för era lyckönskningar de behövs.. men ÄNTLIGEN är vi ett steg till närmare uppfödarvärlden.. nu ska de skickas om stamnamn för sånt måste vi ju ha *hihi*
självklart det vet jag ju men om det inte går så behöver man inte vänta tills katten får CH… 
Men varför kan man inte ställa ut katten lite före man avlar på den? Inte just för att få CH tittler eller så men at man ställer den lite fram tills den ska paras?

#52 Min äldre hona har jag nu tänkt para sen i somras. Därför har jag inte velat anmäla henne i onödan. Jag anmälde henne till ett klubbmästerskap som hade kort anmälningstid och tro på fan då löpte hon men jag trodde hon skulle sätta igång snart igen så jag valde att skippa de löpet men usch vilken smäll man fick..
Denna dam jag nu parat ställdes sist i September och de är den senaste utställning jag varit på (bortsätt från Norge) så jag tycker de är svårt de där man jag som älskar utställningar ser de som självklart att ställa katterna några ggr innan parning.
Min yngsta kattunge var på sin första utställning som 14veckors och jag har 3 till planerade.. men alla kanske inte är lika utställningstokiga som du och jag ;)
Dock är de svårt som i min äldre honas fall jag har inte råd att anmäla till massa utställningar jag inte kan åka på så hon kommer inte ställas för än hon fått sin kull (om jag ev inte byter ut henne till Örebro men hela tiden är de en "risk" då bytet måste ske ganska långt innan och löpet kan starta dagen innan utställningen. Är du med i hur jag tänker?? Men som utställningsgalen kan jag inte låta bli att ställa men jag har ju nu flera andra att ställa tur är de annars skulle jag bli tokig hahaha
Självklart förstår jag
Man gör ju som det passar men att inte någon gång ställa ut katten utan ursäkt förstår jag inte.
Men det gäller ju inte dig.

#54 haha nej jag ställer mer än alla de uppfödare vi har katter ifrån i alla fall hehe
hihi….. duktig du 

#56 haha nej duktig vet jag inte men jag tycker de är otroligt roligt och eftersom de gått rätt bra så är de väl ännu roligare och nu med bebisar i familjen (ja de inköpta) så blir de ju massa att åka :D