Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1226 ggr
Anneli_G
0

Tidig parning??

Hade en dommare som sa till mig att jag kanske skulle prova att para min hona tidigt eftersom hon är så liten… för att hon då skulle växa på sig bättre??!! Men om de är små, bör man inte vänta längre då istället… så de hinner växa på sig innan de får bebbar?? Några tankar/erfarenheter kring detta??

av Edelmann(N)
0

Det där har jag också hört men det stämmer aldrig.

Om man parar tidigt dom som är mindre i växt så lägger dom på sig oansett om man väntar tills senareFlört

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

Frostvikarna
0

Ja det här med parningstider verkar det ju finnas lika många tankar och åsikter om som det finns uppfödare…Jag kan tycka att det är lite fel att ta bebbar tidigt på en hona bara för att hon ska bli större och kanske gå bättre på utställningar. Man får ju inte glömma bort att katterna växer och utvecklas under många år. Jag har själv ingen erfarenhet om att det skulle påskynda tillväxten men jag tycker inte man ska ha så bråttom med att para sina honor, utan tycker att parningar ska planeras och vara efterlängtade, inte i syfte att få större katter. Sen är det inte menat som något negativt, utan självklart kan katterna bli större till mångas fördel men låt de ske i takt med att katten själv blir större. Jag hoppas jag fick fram här med vad jag egentligen menade nu??Fundersam

av Edelmann(N)
0

Men din katt är ju bara 9 mnd så hon har ju mera tid att växa till sig.Flört

Hur mycket väger hon?

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

Restless
0

Jag skulle aldrig para en hona som är för liten… Vikt är dock inte allt här i världen heller - om honan till yttre storlek är stor nog men vikten halkat efter (inte dålig kondition dock) kan man väl tänka sig para.

Om min hona vore för liten skulle jag inte para för att få henne större, men jag skulle hålla henne hemma från utställningar tills hon var 1.5-2 år och låta henne växa till sig och därefter låta henne få en kull. När hon var i kondition efter kullen skulle jag testa att ställa ut igen.

Anneli_G
0

Jag funderade mest på om det låg nån sanning i påståendet… ja, min tjej är mycket liten fortfarande och jag har inga planer på parning än på länge…hon väger endast 2,5 kilo än så länge… lillskrot…

Restless
0

Tror inte direkt de växer fortare för att de får en kull. Men å andra sidan växte en av våra äldsta honor ett par cm över ryggen när hon hade sin första kull och då var hon ca 2 år… Svansen räckte till skulderbladen vid parning, men när kattungarna skulle flytta var den ett par cm för kort ;)

Juliette-
0

#2 (Vill bara säga min parning är mycket efterlängtad och planerad så du inte tror jag bara para för att jag kom på de dock var planerade önskade kullen på en annan hona men tid finns tror dock inte du mena mig så men ville bara lägga in de )

Nej jag tror inte endast en parning kan påverka hur stor din hona blir men jag tror de kan påskynda och göra dom vuxnare i kroppen fortare

Frostvikarna
0

#7, nej jag menade inte alls så, så jag tror du tolkade mig rättSkrattande. Det är mina egna tankar och funderingar kring detta med aveln…

MaGrandos
0

För att någon av mina honor ska få paras måste de vara minst ett år gamla och väga minst 3 kilo. Det tycker jag är okej! Har hört skräckexempel på för små honor som blivit parade och sen inte klarat av förlossningen. Skrämmande…

Syllan
0

Jag har ingen erfarenhet av att para i avelssyfte så jag kanske ska vara tyst?? Men jag vet av erfarenhet, att honor som är små, magra eller bara i allmänt dålig kondition inte klarar en förlossning och efterföljande arbete med ungarna, lika bra som en katt i bra kondition. Vilda katter med mycket mask och dylikt, blir för alltid smala och tunna, om dom får ungar vid en ung ålder.

Så i min avel kommer jag ha som regel att katten ska må prima och vara vid god kondition. Och givetvis vara fysisk och psykisk mogen för att bli mamma. Sen om honan är 1 år eller 3 år spelar ingen roll. Men jag skulle aldrig para för att honan skull växa bättre eller grovna mer. Är hon inte tillräcklig som hon är, så är hon inte lämpad i mitt tycke. /Sylvia