Giltig stamtavla?
Är en stamtavla giltig om man får den faxad till sig? Det låter ju konstigt.
Ägaren jag ska köpa min katt ifrån säger att stamtavlan inte har hunnit komma från den lokala klubben han har registrerat sig hos. Men att jag kan få den senare.
I så fall anser jag att man måste skriav ett samtal att köpet i så fall går tillbaka om denne inte kan uppvisa stamtavla.
Låter kanske konstigt men jag har aldrig tidigare köpt en raskatt.

Du ska ha ett intyg från hans klubb på att katten är under registrering, sen kan man inte faxa en stamtavla, du ska ha orginalet, så du kanske ska avvakta att ta katten tills du får stamtavlan

Jag personligen hade inte köpt en katt förrän stamtavlan hade kommit. Har hört så många historier om löften av stamtavlor som sedan inte dyker upp. Men det är ju min åsikt, jag kan ju inte säga till dig vad du skall göra bara vad jag själv skulle ha gjort. Lycka till
MVH
Anneli

Ok, då ska jag be om det då.
Har bett om det nu samt att få se båda föräldrarnas stamtavlor.
Får se hur jag gör och om det känns. Tråkigt för jag var verkligen förtjust i den här katten.

En SVERAK stamtavla är ett häfte på 4 sidor med SVERAKs logga mitt på stamtavla, plus en vattenstämpel, IDP tror jag ser lite annorlunda ut, men hoppas att någon från IDP kan svara på det.

Om man får regestreringsbevis och skriver ett avtal om att köpet ska gå tillbaka om inte stamtavla kan uppvisas av uppfödaren innan en månads tid tex har gått. Är ett sådant avtal giltigt då?
Kankse svårt för er att veta, men jag vet inte hur jag ska göra riktigt. Handpenning är lagd, har jag rätt att få tillbaka den?

Om det är en SVERAK katt du ska köpa så titta på den här sida
Du kan ju oxå fråga SVERAK direkt// Rita

Tack för hjälpen!

Lycka till!
Nu verkar det ju vara en Sverakkatt du skall köpa, men jag vill ändå svara på frågan i #4
De olika IDP-klubbarna har olika stamtavlor så det finns ingen enhetlig IDP-stamtavla. Dock är de flesta (om inte alla) ett häfte (stamtavla + omslag) och är stamplade med klubbens reliefstämpel.
//RolfH
Det är inte en vattenstämpel, SVERAK har reliefstämpel precis som IDP-klubbarna.
Hälsningar/Dagny
-----En SVERAK stamtavla är ett häfte på 4 sidor med SVERAKs logga mitt på stamtavla, plus en vattenstämpel, IDP tror jag ser lite annorlunda ut, men hoppas att någon från IDP kan svara på det.

#10 Dagny, Tack för att du rättade mig// Rita

Hvis det er i fra Norge tar det evigheter å få stamtavle.
Når kattungene flytter fra oss må vi legge ved bevis på at vi har sendt inn stamtavlerek.
Det er ganske fortvilende at det skal ta så lang tid. Jeg sendte inn 26.09 til min klubb og har ennå ikke fått stamtavler. Ekstra ille er at kullet skal stilles til helgen, men jeg får jo midlertidig reg.
Frågan om att få tillbaka handpenningen beror på vilken lag som gäller för just denna försäljning: Konsumentköplagen med/eller utan lagen om distansförsäljning eller Köplagen. I allmänhet kan man säga att köparen har mycket starkare ställning gentemot säljaren än vad många säljare (= kattuppfödare) vill ta till sig.
Köplagen anses gälla när uppfödare säljer till annan uppfödare och Konsumentköplagen anses gälla när uppfödare säljer till privatperson. Du borde ha rätt att låta köpet återgå om inte katten är registrerad (= dvs om det aldrig blir någon stamtavla för den), eftersom varan inte uppfyller dina förväntningar.
Se även ny tråd Om återbetalning av handpenning.
Hälsningar/Dagny
-----Om man får regestreringsbevis och skriver ett avtal om att köpet ska gå tillbaka om inte stamtavla kan uppvisas av uppfödaren innan en månads tid tex har gått. Är ett sådant avtal giltigt då?
Kankse svårt för er att veta, men jag vet inte hur jag ska göra riktigt. Handpenning är lagd, har jag rätt att få tillbaka den?