Mat för varma dagar?
Nu när det är så varmt har jag märkt att missarna äter mindre och dessutom så har lilltösen gått ner lite vilket jag inte ser som positivt precis. Har ni några tips som är bra för katterna nu när det är så varmt?

Det har jag också funderat på.. Dessutom verkar Impa på väg in i ett löp igen, hon som löpte för bara drygt en vecka sen. Hon som annars har vart jättejämn i sina löp tidigare och där det dröjt lite drygt en månad mellan varje gång. Kan det vara värmen som sätter igång henne så fort igen? Som sagt, dålig matlust i värmen kombinerat med löp är väl inte riktigt vad hon behöver, tycker redan att hon är lite väl smal… :/

Vad jobbigt, Mim går på p-piller annars så är hon frekvent löpare som glömmer det där med mat -_- då har du ännu mer problem =P inte roligt

Hej.
Jag har inte det bekymret med att mina äter för lite,, men blötmat är ju annars väldigt bra, dels ger det västan som katten beöver mer av nu i värmen och dels så ger det näringen. Men det är ju viktigt att det är en bra blötmat då så katten får i sej all näring den behöver.
//Linda

Blötmat kan vi truga i dom lite mer. Problemet är att dom hellre slickar i sig såsen mer än att äta maten >_< men ska ge dom lite mer och hoppas dom får i sig tillräckligt

Våra killar killar "lapar" i sig såsen också…
, men nu har jag lurat dom lite;.. "Gourmet Gold.." Lax, och Tonfisk är i pate`..
så nu äts hela skålen upp. Ett + är ju att Gourmet Gold är i små burkar…, men de är inte billiga…
1 gång/månad eller 1 gång varannan månad bjuds det på lite annat. Annars äter killarna bara torrfoder; RC Persian (killarna är; en Perser och en Skogis, Tusse, vår Perser kom till oss först ca 4 mån. innan vår Skogis, så Xeke lärde sig snabbt att tycka om den..).
Varma sommarhälsningar Jane

Jag har en vatten fontän som katterna älskar att dricka ur så dom äter torrfoder som vanligt
#1 du kanske ska ge Impa P-piller så behöver hon inte löpa så mycket och gå ner sig /Annette

Ja just det =) Gourmet gold var väldigt poppis men dyrt =P men det är ju en liten period som dom kan få det =)
jag ger blötmat nu i värmen utöver vanliga maten och så lägger jag isbitar i vattnet.
Mina katter äter precis som vanligt men självklart äter de lite mindre om de är ute på dagen, då ligger de mest och vilar under någon buske i skuggan. Men om jag kommer ut med blötmat på deras fina silverfat, så kommer de rusande och slafsar i sig precis som de alltid gör.
Jag brukar också lägga isbitar i vattnet, vilket Pim Pim (4 mån) tycker är jätte skoj. Hon leker med de tills de smält och får i sig en hel del vatten under tiden också.
Sissi
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Har du testat att ge Hills A/D? Det finns att köpa hos veterinären.

Jag har också vattenfontän, plus en två skålar vatten varav en på altanen där dem oftast är.
#6 Ja fortsätter hon såhär är det definitivt piller som gäller, men hon har ju som sagt aldrig löpt såhär tätt förut, utan haft väldigt lätta och korta löp. Gått ner sig har hon aldrig gjort, det är nu i värmen jag är rädd att hon gör det då det inte har gått åt lika mycket mat som vanligt.. Försöker ge dem lite extra blötmat.
#11 Min hona löper varannan vecka & p-piller är därför ett MÅSTE. Nu är hon en sådan katt som fullkomligen vräker i sig mat JÄMT och enda gången hon tappar vikt är de första veckorna då hon har kattungar. Hon har nog lite problem med vikten åt andra hållet istället, har väldigt lätt för att lägga på sig lite för många kg, särskilt då runt magen.
Däremot blir hennes päls väldigt fet och mjällig då hennes hormoner far runt i kroppen.
Inte kul det heller.

#7 det är inte så dyrt med Gourmet Gold.. kostar bara 6 kr burken.. :-)
//Linda
#13 Ja, men de är ju pyttesmå. 
#14 hur mycket äter dina katter igentligen?
här delade mina 2katter på en sheba på 2dagar!
en burk sheba är 100g.
mina katter äter orijen och de äter KNAPPT 45g/dygn var.
så det är ju bra.
ju mer en katt äter utav ett foder,desto sämre är det,eftersom katten måste äta mer för att bli mätt.
7kg orijen räcker till våra 2katter cirka 3månader.
45*31=1,3kg/månad per katt
1.3+1,3= 2,6kg/MÅNAD FÖR BÄGGE MINA KATTER.
#15 Mina 6 katter delar på en "burk" Pussy blötmat per dag, en omgång på morgonen och en på kvällen.
10 kg RC Hair & Beauty räcker i ca 1 månad.
Jag har torrfoder stående framme hela tiden, så att de kan äta när och hur mycket de vill.
Sissi
ok,så du har 6st vuxna katter då förstår jag.