Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1476 ggr
Labolina_73
0

Arvsanlag?

Hejsan,

Jag undrar lite på arvsanlaget när det gäller toffsar PÅ öronen?

Man man parar 2 katter med toffsar blir det alltid toffsar då? Om man parar katter utan toffsar blir det aldrig toffsar då och om man parar en med och en utan är det 50% att det blir toffsar då?

Finns det nån genetik gällande detta..

Lite kul iom att det sägs att det bör bvara det på skogisen men att väldigt många saknar så vore det skoj att veta om det finns genetik gällande detta eller hur det egentligen ligger till.

//Linda

Vrethagens
0

Hej Linda!

Snabbt svar, har lunch. Tofsar på öronen är mig veteligen ett recessivt anlag, och måste därför bäras av båda föräldradjuren för att komma till uttryck. Paras två katter med tofsar på öronen bör alla avkommor få mer eller mindre tofsar.

Om ena föräldern har tofsar och den andra inte har tofsar (men är bärare av anlaget) så kan även en viss del av avkommorna få tofsar. 

Hoppas det hjälpte lite.. //Åsa

Labolina_73
0

Tack för ditt svar Åsa.. men hur vet man om man är bärare av toffsar? Om ena är det på ca samma vis som vid dilution,, om en förälder är och den andra inte,, så blir avkommorna bärare,, men hm det är ju inte säkert att dom ger ifrån sel diluton iaf..

Men funkar det på ca samma vis ?

//Linda

Mizzi
0

Jag gjorde en parning där ingen av föräldrarana hade tofsar, fast två av ungarna fick tofsar, visserligen inga jättestora men dock tofsar Glad

Hur dom nedärvs har jag dock ingen aning om Skäms

//Mizzi

Hyrrokkin
0

#3 Men då kan väl föräldrarna ha haft recessiva anlag för toffsar båda två och så hade ungarna turen att få dem? :) Eller snurrar jag ihop det nu i värmen? :P

Intressant tycker jag, det enda jag hört om toffsar är att det skulle komma med långhårsanlaget och så är det "tur" eller "slumpen" som avgör om det blir toffsar eller inte. Men det känns ju som att det måste ligga nåt mer bakom, ett eget anlag. Kul att lära sig! :)

kerstin2181
0

Hej hopp, min Satin har stora stora tofsar, hennes mamma med, medan pappa inte har, eller väldigt småObestämd

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus