Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett18-tävlingar-och-lekar
Läst 698 ggr
Leffe
0

Smutskastning

Nu finns det statistik på att kattägare är etta på internet när det gäller att smutskasta varandra. Katter är etta tillsammans med hundfolk och golfare

Frostvikarna
0

Jag hörde det oxå på nyheterna i morse! Synd och skamligt är det tycker jag. Men återigen, är det för att konkurrensen börjar bli stor?

Zygots
0

Det är inget "nytt" fenomen.

Annika

parlan
0

säger som #2 det är väl inget nytt…

/Maria

manlyckans
0

Nytt eller inte… fruktansvärt tråkigt att det är så tycker jag. Men man lär så länge man lever.. I kattvärlden kan man ibland inte ens lita på sin "bästa vän"…

Ann /S*Månlyckans.

Loas
0

#4 håller helt med. fruktansvärt!

WesthKiowas
0

Inget nytt, har ju erfarenhet från hundsidan i 20 år och det är samma där. Fast kattfolk är snäppet värre enligt mig också. Har fått för mig att det är för mycket fruntimmer! Blir ni arga nu eller är det nån som håller med?

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Juliette-
0

Fast efter många år sittande på hundforum måste jag säga de är MYCKET VÄRRE

Maxwell
0

Håller med dej Camilla, fast det är inte fruntimmer utan "kärringar" Det blir aldrig bra med så många samlade inom samma sport, vi har alla samma intresse och jag fattar inte varför man inte kan sammarbeta istället men tydligen är det omöjligt, väldigt trist är det iallafall.

/Lisbet

WesthKiowas
0

#7 Jaha, tycker du… Måste vara ett hemskt forum. Eller kan det kanske vara rasrelaterat? Jag har fått för mig att det är så på kattsidan, vissa raser är mycket värre än andra.

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Frostvikarna
0

#8, åter igen, för många hönor i hönsgården. Röstar för fler aktiva  tuppar!!

WesthKiowas
0

Ja, tror också det behövs mer killar, men tyvärr är det många av dem som tycker det är fjolligt att kuta runt med katter på utställning mm. Min kille älskar mina katter men skulle aldrig drömma om att hålla på med det på samma sätt som mig. Synd för han har verkligen öga för hur en bra skogis ser ut fast han bara har varit med mig i 2 år.

#8 Visst är det trist Lisbet, vi som tycker så här kanske borde starta en egen klan, hi hi! Anti-kärringklanenSkrattande Tror vi skulle få många medlemmar!

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

AgnetaK
0

Jag är inte förvånad, och upplever dessutom att det är värre på rasforum, både hund och katt. Där samlas många som har erfarenhet, har valt en väg (majoriteten brukar ju vara uppfödare), de verkar ofta vara tävlingsmänniskor, och ha en stark uppfattning.

Teorin om att det är mycket kvinnor samlade känns inte helt oriktig… Även om män också kan ha ett starkt intresse och engagemang för djur och för en ras, så tror jag att de i mindre utsträckning än oss kvinnor tycker att det blir så viktigt att det är värt att "strida" om.

Å andra sidan: på hundforum är det inte sällan män som är överlägsna och "experter". Även om de inte är i majoritet där heller.

AgnetaK
0

Förresten: golfare?! FörvånadSkrattande

WesthKiowas
0

#13 Ja, golfare?! Vad kan dom strida om??? Standarden för en boll, hur man bäst tvättar en boll, vems sving är grymmast? Tyckte det var lite komiskt för jag ser en rosenrasande golfare med knäbyxor framför mig!!Skrattande

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

AgnetaK
0

#14 Hahahaha! Hur man bäst tvättar en boll… Skrattande

Bengan
0

Det är nog så att när det finns engagerade personer så blir det ibland att hårda ord uppstår om man inte tycker lika. Och kattpersoner är nog väldigt engagerade i sina kissar.

Jag känner till ett forum om modelljärnvägar där det varit verkligt heta debatter. Jag är inte själv aktiv där, men har en kamrat som var med där ett tag. Kan man bli osams på nätet om modelltåg så går det nog med Golf också Glad

Mvh Bengan

Juliette-
0

#9 på hundforumet tyckte jag de vart mycket mera direkta personhopp. En grymt nyfikenhet om vad man gör och inte gör och ett enormt kontrollbehov hos folk varför man avlar osv. Varför jag inte meriterar som dom tycket osv. Massa sånt mer än på katt men de kanske är olika hur man uppfattar de hela. De forumet jag satt på var dock inte rasrelaterat

AgnetaK
0

#17 Jag känner också till ett hundforum, är kanske samma, där det är precis som du beskriver. Kanske blir det så för att hundar är mer ute i samhället än katter.

Där får man nästan inte skaffa cairnterrier utan att försvara sig mot varför den inte kommer att användas i grytjakt…

Frostvikarna
0

Jag fick för en tid sedan, i augsuti tror jag det var, ett konstigt samtal från ngn som ville köpa katt. Det var miljoner med frågor om man kunde köpa från blocket, om det var mindre bra att köpa en unge som var 5-6 månader mm. Jag fick känlsan av detta var någon som ville kolla mig för då hade jag ingen kontaktuppgift på hemsidan. Märkligt samtal var det, är det fler som känner att man blivit uppkollad? Var detta någon som tyckte att hon är bäst på detta med katter och försökte hitta något oseriöst hos mig? Jag kommer i håg förnamnet, efternamnet presenterades nog aldrig och inte gick det att få fram något namn via hitta.se heller….

knoxville
0

Folk som pratar skit om andra finns över allt…tycker jag i alla fall.

och jag kallar det för Avensjuka ..

Mulan
0

Jag håller med om att det finns mycket skitsnack i kattvärlden, men en sak som också alltid slår mig är att eftersom vi alla är olika så har vi också olika toleransnivå.. Och helt olika sätt att hantera saker. Det finns en del som tar fruktansvärt illa vid sig av heta diskussioner på forum, men man måste ju ändå försöka skilja på sak o person? Bara för att jag t ex testar mina katter för HCM så innebär det ju inte att jag snackar skit om dem som inte gör det. det handlar ju om olika åsikter och det har man ju rätt att ha. Däremot kanske jag är nyfiken på varför de inte gör det eftersom jag kanske kan lära mig något nytt.. det är ju därför man debatterar o diskuterar på forum, för att lära sig och för att få sig lite tankeställare.. Ingen av oss har ju facit på hand, men alla har vi olika kunskapsnivåer och önskningar. Jag vet vilka jag vill samarbeta med i kattvärlden och det finns de som jag absolut inte vill samarbeta med av olika anledningar. Men bara för att JAG inte vill samarbeta med en del andra så betyder ju inte det automatiskt att jag tycker illa om dem. Det finns massor av olika sätt att tolka rasstandard och olika sätt att se på avel och katter, men man ska ändå kunna respektera varandra tycker jag. Oskyldig

Var går gränsen mellan skitsnack och erfarenhetsutbyte? Om jag vet en uppfödare som avlar på katter som jag personligen inte skulle vilja ha med att göra eftersom jag kanske tycker (och givetvis har jag då sett det med egna ögon..) att uppfödaren har en dålig katthållning och behandlar katterna som handelsvaror, är oärlig i fråga om sjukdomar o defekter eller liknande och sedan får en fråga av en kattungeköpare som vill köpa en katt därifrån, hur ska jag då svara? Jag brukar försöka vara lite diplomatisk och påpeka att det är MIN åsikt att jag inte skulle köpa katt därifrån, men samtidigt kan jag ju inte ljuga?! Alla är vi olika och det bildas olika samarbetsklaner överallt, men det är väl helt ok så länge man försöker att hålla sig till fakta och inte vara så snabb med att kasta skit när någon drabbas av något. Alla kan vi drabbas av diverse sjukdomar o defekter! Men samtidigt är det ju säkerligen så att många som håller på med kattuppfödning kanske inte har de allra bästa avsikter och då tycker jag att man ska kunna prata om det utan att bli beskylld för att snacka skit… Det är dock en känslig balansgång och vad gäller dem som pratar skit utan fakta bakom så faller de ofta på eget grepp, men jag har också mött de som rider lite på att det snackas skit i kattvärlden o skyller på det trots att det kanske är sant som sägs.. Så jag tror att det alltid kommer att florera rykten o skitsnack, men man lär sig att sålla både skitsnack och sålla bort folk som man inte vill ha med att göra… Fundersam

mvh Malin

Maxwell
0

#11 JA Camilla och inga "kärringar" får vara med, bara uppfödare som vill vara öppna om sitt katteri och som vill sammarbeta.Glad

/Lisbet

Syllan
0

Min uppfattning om kattvärlden är att det är ungefär som i den vanliga världen. Men med mer avundsjuka och konkurrens. Och att titta snett och baktala är helt normalt??

Det finns öppna människor som gärna delar med sig av sin kunskap och sina erfarenheter, och det finns människor som helt enkelt är väldigt underliga. Som knappt är väluppfostrade nog att hälsa, än mindre att prata med en. 

Och min högst personliga åsikt är att när jag fött upp så många katter att det inte längre intresserar mig hur dom har det, då ska jag sluta med uppfödning. /Sylvia

fjellans
0

#23.
Där slog du huvudet på spiken, håller med dig, bra skrivet
// Rita

Ixatrixa
0

Bra skrivet 23;)

Ibland måste jag ta en paus ifrån kattvärlden när det helt plötsligt bara handlar bara om människor…

Det som jag tycker är mest trist …är när det startas häxjakter grundade i hörsägen.

Jag försöker ta reda på fakta innan jag orkar lyssna på sådant skitsnack.

erspers
0

#23 där slog du huvudet på spiken..håller med fullständigt..bra skrivet var ordet sa bull..

//Stefan

vettan
0

Det finns så mkt skitsnack överallt men det kanske blir mer uttalat inom kattvärlden. Jag läste i Ridsport att det var så mkt konflikter i stall. Kanske just därför att det är många tjejer där. Och sen stod det att prata inte illa om varandras hästar för det tas så personligt. Man lägger ner mkt tid o pengar på dem o vill kanske inte höra en massa negativt, men man måste man ju vara realist oxå. Man måste kunna ta både positiv o negativ kritik, men visst är det svårt att höra den negativa! Vi djurfolk är nog så engagerade i våra djur så det blir lätt personligt fast det inte är menat så från början.