extra klo?
Jag har en fundering. Är det vanligt att en norsk skogskatt har en extra klo? Förr trodde jag att de alltid hade det men nyligen fick jag veta raka motsattsen. Fick höra att det är en missbildning, stämmer detta? Är missbildningen kanske vanligare på rasen? vet många som har haft en skogis med en extra klo :) Har det något med generna att göra?

Tror ärligt talat att de "skogisar" du sett är vanliga långhåriga huskatter. Jag har aldrig sett en äkta skogis med extra klor under mina 10 år i kattvärlden. Det stämmer att det är en defekt alltså en genetisk missbildning. Man får inte avla på sådana missbildningar.

Hejsan,, en skogkatt ska inte ha en extra tå, det heter Polydaktyli, Du kan läsa mera om detta HÄR
MVH Linda

#1 jo det får man, men inte i SVERAK. En Pixe Bob ska med fördel ha detta. Men man får inte para en poly med poly.
Men en defekt är det,, tycker jag oxå. Men det är godkänt på iaf Pixie.
//L

Det var Skogis jag pratade om eftersom trådskaparen frågade om just skogis. Sen är väl inte Pixien godkänd heller i Sverak och de godkänner inga defekta raser tex Scottish fold.

Ja absolut,,, jag bara "påpekade" iom att du skrev att man inte FÅR avla på det..
Du har helt rätt i att det inte gäller i SVERAK… tror att det bara är TICA som godkänner dessa. Iaf är tjejen jag känner och avlar på Pixie med i tica.
//L

Okey, då är vi överens 
Jag fick nyligen frågan att om min katt hade extra klor så som skogisen "ska" ha, nej svarade jag att dom har som alla andra katter. Då bad hon mig att läsa rasbeskrivningen. Givetvis har jag ju gjort det innan jag skaffade katten. Så nu har jag skickat en länk där det står tydligt att dom inte har det.
Hittade även denna länk om katter som har för många klor

okej tack! :)