Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 04-färger-mönster
Läst 3218 ggr
Kattilaforsens
0

Solida vs agouti - röda och creme

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom det inte alltid är lätt att avgöra om en röd/creme katt är agouti eller solid så skulle jag vilja att ni visar upp era röda/creme katter i denna tråd och samtidigt förklarar hur ni ser att de är solida respektive agouti.

Först ut är min CH S*Celadon's Igueldo som är registrerad som d 22 men som pga sin röda haka, sina röda morrhårskuddar och öronkanter i mitt tycke är typiskt solid.

Kattilaforsens
0

Så här såg han ut när han var åtta månader.

LaSadie
0

Kan ju forstätta med dotera till rödtotten ;) med pricken på nosen och allt hihi. Mim har också mörkare öronkanter och ena morrhårskudden är iallafall röd =)

LaSadie
0

Sen till barnbarnet Dallas som var den enda solida i kullen. Han hade jämfört med sina syskon mröka öronkanter och inte ljusare haka. Var bra att ha några att jämföra med *s*

Kattilaforsens
0

Här är en kille som det var svårare att färgbestämma men eftersom han förutom ljusa morrhårskuddar och öronkanter även visade sig vara ljus under svansen så registrerades han som cremetabby (e 22).

LaSadie
0

Sen "min" lilla plutt Rover. Jämfört med Mim o Dallas så har han ljusare öronkanter och ljusa morrhårdkuddar. Och när man jämförde han och Dallas när dom kröp omkring i bolådan så syntes det att Rover var tigré och Dallas niente (ungefär)

Kattilaforsens
0

…och brorsan till #4 registrerades som rödtabby.

LaSadie
0

Fortsätter med barnbarn. När Dallas och Texas var yngre så var vikten och Texas mönster det enda sättet att se skillnad på dom. Till skillnad från Dallas så var även Texas som Rover ljusare runt öronen och sen hade en det vita vid morrhåren och hakan och även bak på. Men det var svårare att bestämma då han var så ljus.

WesthKiowas
0

Har ett tips om när katten har mörka fläckar på näsan som tex #0 så är de solida. Kan vara bra att veta. Mumsigt med röda katter, solida som mönstrade!

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

LaSadie
0

Menar du "skönhetspricken" som både Mim och Tigris har?

WesthKiowas
0

Japp! Här är ett exempel på en annan kisse med samma fläckar.

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

LaSadie
0

ahaaa, det var bra att veta =) Tack

WesthKiowas
0

Det var så lite så, man får ju lov att dela med sig av de få kunskaper man harFlört

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Juliette-
0

solid creme.. inga kontraster någonstans mer än någon rand på ett ben men knappt det