Huskatt-Semilånghår
Hej på er alla! Eftersom det diskuteras vilt i en annan tråd så ville jag istället starta en ny tråd på samma ämne. Typ…
Här vill jag att alla som har en semilånghårig huskatt visar upp sina katter. Här kan vi t ex få se den vackra Hobbe! Och här kan man få se min superduper vackra huskatt Levis.
Vet att här finns ett forum för oss med huskatter, Katter ifocus (där jag givetvis också är medlem). Men eftersom vi är många skogkattägare som även har huskatter så tycker jag ändå att det kan vara på sin plats. (Fast vackra korthårskatter får starta en egen tråd).
Min Levis är det underbaraste i kattväg man kan önska sig. Ord kan inte riktigt beskriva men han är SNÄLL mot allt och alla, kelen som ingen annan, den som tröstar en när man är ledsen, muntrar upp en efter en lång arbetsdag och som bara finns där som en sann vän. Och såå vacker!!!
Så fram med era bilder, och berätta gärna lite om katten också:) /Sylvia

Heja, vilket bra initiativ! Jag tycker att alla katter har samma rättighet och värde…Tycker inte alls att de är mondre värda bara för att de inte har någon stamtavla.
Åhh, sicken lite sockertopp!!!! Vet hans historia och är tacksam för alla människor som gör det du gjort med lilla Rescue 911. /Sylvia

Rescue 911 är ju helt underbar=)
Själv har jag två semilånghåriga huskatter. Först ut kommer Zlatan. Zlatan är en hel cool kille som är så kittlig på magen att om man rör den så blir den helt stenhård. Jag brukar kalla honom för vackra Zlatan eller mattes lille gris=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Sedan kommer min huskatts hona Feztiz. Hon är verkligen en liten diva och den som bestämmer det mesta här hemma. En domare sade en gång att hon såg högfärdig ut och det stämmer. Hon har över 10cm lång päls och hon älskar när man borstar på henne. Hon snuttar även på min arm varje dag en stund. Ja hon är min lilla diva snutt=))
S*Luddhuvet´z
Jeg for veldig godt betalt fra Rescue 911. Han gir meg så mye kjærlighet tilbake.
Han var jo veldig ung når han kom hit, men heldigvis så har jeg en katt Esther, som er lite mamma for han og hjelper med uppfostringen. Dessuten ble han direkte godkjent av de to eldste kattene mine også.
I måndags var han i fødselsdags kalas for første gangen
PS
Hobbe og Zlatan er også jätte vakre
*s* kul tanke med denna tråd 
Min katt Mojje är 1 år och 8 månader och han är resultatet av en norsk skogkatt hona som vart förtjust i grannens norsk skogkatt/huskatt en fin liten dam alltså aom fastnade för drängen *s*
Kan säga att när kvinnan som ägde honan (fina damen) hittade dom två kissarna i källaren till hennea grannes hus, så vart hon "skogstokig" ;-) , kan tilläggas att grannen var oxå ägare till han katten (drängen) 
Och resultatet vart väldigt fina kattungar varav min kisse Mojje e en av dom…Kvinnan kunde inte bli av med dom fort nog - för dom var ju bar "Huskatter" nu. Så jag fick ta Mojje redan när han var 9 veckor för att hon skulle bli av med dom till varje pris!!
Och sen dess så har vi varit tillsammans och han är en väldigt vacker kisse tycker jag
och har en väldigt bra och charmig personlighet som älskar all form av uppmärksamhet och är väldigt bortskämd *s*. Han får ofta följa med på promenader i sele då förstås och många stannar och pratar och klappar på honom och det gillar han stenhårt *s*. Så en kelig kisse som trots att han bara e en "Huskatt" förgyller alla mina dagar 
Massor med tassar från Mojje oc ans matte Eva
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Glömde ju att säga att alla era "Huskatter" är jättefina *L*
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Vad fina katter! Här kommer en bild på min husis, bilden ser ut som ett negativ till din, Syllan! #0 
Tillägger, eftersom jag glömde: Malte 8 år, kastrerad hanne, har bott hos mig sen 10 veckors ålder. Letade medvetet långhårig svart huskatt. Trevligare katt kunde jag inte tänka mig, och i alla år hade jag aldrig några planer på att någonsin ha någon annan katt än honom. Men nu har jag faktiskt en till. Som den farbror Malte numera är tog han emot nykomlingen med stoiskt lugn.
#10 tjusig kisse *L*

Här är min "lille" Måns, han är 75 % Skogis och 25 % husis… Han är en alldeles underbar katt, man kan bära honom hur som helst, han är den mest nyfikna och sociala katten jag har träffat. Han är som en hund, han kommer och hälsar på alla som kommer och han apporterar bollar och möss. Han spinner högt som en mindre traktor
.
På bilden är han bara några månader gammal, nu är han ett och ett halvt.
Måste tillägga att era katter är toksöta, och gos-lurviga..

Syllan du läste mina tankar och tog initiativet!.. Tycker det är mycket bra! Ja återkommer med bilder på Hobbe när han är ute så ni får se hans vackra silverfärg. Go natt

Mojje tycker att Bellis är jättesöt ;-)

#15: Åh nu blir Bellis glad. De är ju alla andra som får åka runt på utställningar och visa upp sig. Inte lätt att vara ensam huskatt i familjen men mysigast och speciellas av dom alla är hon. Hon har varit på en utställning och hon måste bara få åka på flera hon ÄLSKAR de uppmärksamhet av människor folk som vill ta i henne åh vad underbart.. Där hon ställdes ut var de även hundar och de var kämpigt för matte att hålla då matte inte tror alla hundar verkligen vill hälsa 
Mojje är en underbart vacker kille han med.. oj vilken skönhet.. Ibland är de synd huskatten har sån status och att de finns så många hemlösa. Därsör skulle jag ALDRIG värna å göra husisbebbar men oj vad fina dom skulle blivit mellan Mojje och Bellis (vi får drömma lite) *fniss* Huskatter är minst lika fina dom och mysiga :)
Fast de skulle vara skojsigt att ställa huskatt nångång. Har ju bara gjort de på ett klubbmästerskap :D…

#16: Som du vet ställer jag ut mina båda huskatter ganska mycket. Och jag hade tyckt att det skulle vara roligt med fler huskatter på utställningarna. Vissa klubbar har tillomed huskatts special, fast det har jag inte vart på någon ännu=) Är det inte kategori utställningar o de inte är på samma dagar så tar jag ju alltid med mig en skogis och en huskatt. Och du såg ju har det gick för Feztiz i Norge=))) (BIS)
S*Luddhuvet´z

#18. Ja de skulle vara jätte roligt men eftersom vi har en hel del skogkatter i familjen nu mera blir de att man lämnar husisen hemma och åka med skogkatterna istället. Men nångång ska hon få vara med Bellis.. vi har ju utställningar på hemmaplan nästa år då kan man ta med nån extra :D
#16 ja dom skulle nog få väldigt söta kissar *L*
Blir lite nyfiken på det här att ställa ut huskatter , jag tror att Mojje skulle älska uppmärksamheten då han e en ruggigt social katt älskar att bli klappad av allt och alla *s* när vi går ut och promenerar så kråmar han sig ordentligt allra helst om vi sitter på något cafe och han ser att folk tittar på honom då börjar han rulla runt och sträcker ut tassarna mot vederbörande precis som om han vill säga krama mig *s* och alla smälter från små barn till tuffa grabbar i blåställ ;-))
Tassar från Mojje & matte Eva

#20: Kan ju säga att de flesta domare älskar svart vita katter. Gå och titta själv på en utställning först och du kan läsa vart de är på sveraks hemsida. http://sverak.se och där står det oxå vad man måste göra med katten innan o så. Och självklart är det bara att fråga om du vill veta något.
S*Luddhuvet´z
putt säger Mojje

Det här är min Kära Elliot snart 3 år, en aning tilltuffsad i pälsen
Elliot har en leverskada sedan han för ett och ett halvt år sedan blev förgiftat av något, förmodligen insektsgift. Det hände en dag efter att vi varit ute med sele och myst i en lekpark. Dagen efter fick vi åka in akut och lägga in honom i tre dagar där de lyckades rädda hans liv. Ingen av personalen trodde att han skulle klara det. Sköterskorna som bytta av jouren första natten trodde första att det var en hjärndöd katt som låg inne med dropp, han andades knappt och visade inga livstecken.
Jag satt varje dag och väntade på telefonsamtal från veterinären, livrädd varje gång telefonen ringde. Men efter en vecka ungefär fick jag ta hem honom. Det tog ett halvårs tid med medicinering flera gånger per dag, när det var som värst gav jag honom medicin 9 ggr per dag, vatten med en spruta och mosad mat i en spruta. Jag sov inte mer än två timmar per natt, jag var hela tiden tvungen att kolla hans andetag, om han fortfarande levde.
Trotts att jag plågade honom med medicinen sa han aldrig ifrån, inte heller när vi varannan vecka tog blodprov hos veterinären. Tillslut var han så duktig att man inte behövde linda in honom i handuken när man gav medicin, han tog faktiskt sprutan mellan sina stora framtassar och åt.
Dumt nog hade jag ingen försäkring, det misstaget gör jag aldrig om!
Nu i jul firar vi att hans levervärden har varit stabila i ett års tid.
Elliot är min mirakel katt <3

#23 Vad härligt att han klara sig. Jag vet hur de är att bara vänta och veterinärerna tror djuret inte ska klara sig. Har suttit vid telefonen och väntat jag med. När min hund fick en pinne rakt in i sidan 1½dm hade den tryckts in i magen. Usch de var hämskt men min kille lever och mår bra han med. De är hämskt när de små inte mår bra. Tack och lov hade jag försäkring annars hade kalaset gått på 26000 jag betala ändå 7000 så de räckte. Hoppas ni får en härlig jul och att killen håller sig frisk
Men hjälp stackars Elliot vilken tur att det gick bra till sist.
Och försäkring e A och O men det vet du ju nu *L*
Ha de bra
Eva & Mojje
Ps…han e jättesöt :-)
#23 Vad härligt att allt gick bra med vackra Elliot. Visst är det så att katter som klarat sig genom en stor kris hamnar väldigt nära ens hjärta.
//RolfH
#23 ElliotLee Gud så underbart att det finns människor som du!! Det är just detta jag menar, att göra allt för sin katt även om den "bara" är en huskatt. Det är så ofta som dom stackarna bara avlivas eftersom matte och husse inte har någon försäkring.
Så jag säger Grattis till en snygg katt och Grattis Elliot till en lojal och trogen matte! /Sylvia
#30 Jag smälter……… Vilken underbar katt! Det är i och för sig alla här men den här var nog det lite, lite mer…
#31 Tack
Världens underbaraste dessutom, husses misse.

Kan inte annat än hålla med Martin var för underbart söt och en såndär kisse man bara smälter när man ser.. såååå fin
Min älskade huskatt Effie 10,5 år gammal.
Effie är en riktig kämpe. När hennes kattkompis blev sjuk och dog för drygt två år sedan fick hon problem med magen. Ingen medicin som veterinären skrev ut kunde stoppa hennes häftiga kräkningar. Till slut var hon så dålig att hon fick läggas in på djursjukhuset med dropp. På djursjukhuset ville de söva ner henne för att göra en gastroskopi. Då mitt i allt elände upptäckte de att hon hade HCM. Veterinären var inte säker på att hennes hjärta skulle klara den påfrestning som nedsövningen innebar.
Effie trotsade oddsen. Hon klarade nedsövningen och blev efter en lång cortisonbehandling i stort sett av med sina kräkningar. Det händer nån gång ibland att magproblemen gör sig påminda men för det allra mesta mår hon bra. Vad gäller hennes HCM så äter hon medicin varje dag för att kroppens övriga organ inte ska ta så mycket stryk av att hon har "dåligt" hjärta. Den bästa medicinen veterinären rekommenderade var dock att skaffa en ny kompis åt henne. Hon ville helt enkelt inte vara ensam katt och jag är ganska övertygad om att den nya kattkompisen påskyndade hennes tillfrisknande.

Kom in här på besök från hittekatter i fokus. Och så såg jag denna tråd. Måste presentera mina två semikatter. Börjar med Tilda som skulle avlivas, då hon flyttat mellan ett gäng olika hem och ingen ville fortsätta att ta hand om henne. Tills hon kom till mig som stödis katt. Jag kunde inte låta henne flytta då hon äntligen hittade tryggheten.
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

#35,36 Ja usch de finns allt för många katter som far illa för att folk inte tänker efter innan de skaffar djur överhuvetaget.. Har även jag haft hittekatt (tyvärr finns han inte med oss längre).. Jätte fina katter du har

Alla har så fina skönheter. Katter gör verkligen ett hem fulländat. #38 - Tack, är löjligt lycklig över mina kissar. Fast egentligen är jag löjligt lycklig över alla katter som mår bra.
Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Dock gör hon sig hämsk på bild jag förstår inte måste verkligen försöka få till nån bra på henne :)