Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2582 ggr
Tinis
0

Avelsgodkännande?

Ibland har jag sett på hemsidor att det finns uppfödare som avlar på katter som enbart tycks ha fått MB bedömningar på utställningar. Jag hade för mig att SVERAKs rekommendation är att en katt ska ha minst en Ex bedömning för att man ska få avla på den. Jag har sökt på SVERAKs hemsida men inte lyckats hitta något entydigt svar på min fråga. Är det någon här som vet vad som gäller? Är en Ex bedömning ett krav eller bara en rekommendation från SVERAKs sida eller finns det inga sådana riktlinjer?Fundersam

Ixatrixa
0

Vad jag vet så är det ju inget krav, även om det skulle vara bra.

Det är väl vid speciella tillfällen tex jag som startade min uppfödning med en hona som var K 4(Novis på nära håll i stamtavlan) behövde ju ett avelsgodkännande dvs en ex bedömmning.

fjellans
0

Det är bara noviskatter som behöver avelgodkännande för att få användas i avel, andra behöver inte gokännas för att avlas på//Rita

Pia
0

Precis som # 1 säger, så är det bara ett krav att det skall vara en minst Excellent bedömning vid 8 månaders ålder (tror jag det är) om katten har en kontrollstamtavla.

Har katten en huvudstamtavla finns inga sådana krav. Då är det endast navelbråcksintyg osv som gäller.

Det finns ju inga krav från SVERAK/FIFes sida på att ställa ut en katt man avlar på… Även om det möjligen vore önskvärt.

Bengan
0

Det finns väl inget krav att ens ställa ut en katt som ska användas i avel, om jag läst rätt. Har jag fel så rätta mig gärna.

Mvh Bengan

Anneli_G
0

Måste bara undra vad Novis betyder?? eller kontrollstamtavla??

Pia
0

#4 Nej det var ju det jag skrev i #3

Novis = katt som saknar stamtavla men, som för ett antal år sedan, om synnerliga skäl förelåg kunde bli rasgodkänd inom sin ras. Synnerliga skäl var förmodligen i huvudsak ett sätt att bredda avelsbasen på t ex europé på den tiden det begav sig. Jag ahr för mig att även skogisar kunde bli novisgiodkända en gång i tiden, eller…? Novisklassen är idag i praktiken stängd inom SVERAK.

Kontrollstamtavla = Riex i stamtavlan. Innebär i huvudsak att i något av de närmast fyra bakomliggande leden saknas uppgifter om katters namn, förbund, registreringsnummer, ras eller färg, eller att där finns främmande rasinslag eller för rasen ej godkända färger.

Katten måste avelgodkännas, se # 3 alt att två godkända rasdomare avger ok utlåtande.

Anneli_G
0

Då förstår jag.. lärde jag mig nått nytt idag me… hihi

alvdansens
0

Att det inte finns som krav att få katten avelsgodkänd (om den inte har kontrollstamtavla)kan möjligen bero på att det långt ifrån alltid är de bästa utställningskatterna som ger de bästa avkommorna i sin tur.

Jag tycker ändå att man som uppfödare måste veta att katten är rastypisk innan man avlar på den! Visst kan man med några års erfarenhet själv avgöra det, men det är lärorikt att få en (bra)domares syn på katten. Det kan ju ge en del att tänka på vid val av hane.

Åtminstone en utställning borde man ju kunna masa sig iväg på  Glad, och katten behöver ju inte vinna klassen! Det räcker att bli excellent oplacerad!

/Annika

alvdansens
0

Precis som säger var novisklassen till för att bygga upp avelsbasen. Så var det för skogkatterna på 70-talet, eftrsom det ju inte fanns några registrerade katter från början, men väl rastypiska katter "ute i buskarna". Klassen stängdes för många år sedan då den inte behövdes längre. För några år sdan diskuterades det att öppna den igen, men som väl var blev det inte så. Även för Européer är den stängd inom FIFe sedan några år.

/Annika

fjellans
0

Novisklassen stängdes i början på -90 talet. Men det finns forfarande Skogisar  med RX- stamtavlor, jag har en som är född2002 med RX-stamtalva // Rita

Tinis
0

Tack för alla svar. Att katter som inte uppfyller kraven för huvudstamboken (LO) och som därför hamnar i kontollstamboken (RIEX) behöver avelsgodkännande tas upp på SVERAKs hemsida.

Jag kanske uttryckte mig lite otydligt men min fråga gällde om det är ok att avla på katter som uppfyller kraven för huvudstamboken och som ställts ut men som inte fått minst Ex i bedömning. Av era svar att döma antar jag att det inte finns några riktlinjer kring detta från SVERAK. Själv skulle jag nog inte avla på en katt som fått lägre bedömning än Ex. Hur tänker ni andra kring detta?

Frostvikens
0

#11 Jag håller inte med riktigt där… Alla katter bör ju inte ställas ut hur fina de än är, de kanske avskyr utställningar även om de passar för avel, sedan så tycker kanske inte alla uppfödare om att fara runt på utställningar. En annan aspekt är ju kanske även gruppindelningarna på utställningar, i vissa grupper är det kanske 10 katter som ställs mot varandra och i en annan grupp kanske bara en eller två mot varann…då handlar det ju inte längre om vackra fina rastypiska katter utan mer om vem som blev ex…jag kanske har fel i mitt resonemang men så tycker JAGGlad

Tinis
0

#12 Att katter som tydligt visar att de inte trivs på utställningar fortsättningsvis ska få slippa sådana är inget jag ifrågasätter. Det jag ställer mig tveksam till är om man ska bedriva avel på en katt som ställts ut men inte nått Ex. Även om tio katter tävlar mot varandra så får ju de som domaren anser vara Ex en sådan bedömning, eller hur?

Tinis
0

Jag menar katten måste ju inte hamna bland de fyra som rangordnas. Det räcker ju med Ex oplacerad som # 8 nämner.

Juliette-
0

Hur vet man att en katt hatar utställning om katter aldrig varit på en sådan (=man måste ju ställa ut alla katter för att veta) eller tänker jag väldigt dumt nu?

Å Ursäkta nu men en katt som inte änns blir EX är inte den ganska redigt orastypisk???

Frostvikens
0

hm, såg en otroligt vacker skogis på utställningen i fryshuset, han tyckte in om utställningar, fräste och betedde sig illa så det blev ingen bedömning på den då de bad om att få gå till buren och bryta., för att inte behöva ta konsekvenserna av det bångstyriga humöret. PÅ hemmaplan där han är trygg kanske han är otroligt passande som avelshanne, men blir stressad på utställningar, hur gör man då? Är han inte värd att att avlas på fast han kanske är en perfekt rensig kille…Tur att man kan tycka olika Ledsen.

Frej
0

MB. betyder ju faktiskt "mycket bra" så egentligen så är det ingen dålig katt. Och det är väl bra, att vi uppfödare ännu, får bestämma själva vilken katt vi tycker är värd att avla på. Det finns så mycket restriktioner ändå. Det är ju mycket som spelar in, när man avlar, inte BARA att de vunnit på utställning. Sen kan man undra lite om katten på fryshuset, för det är ju inte bara utseendet som går i arv! Utan även temperamentet. Man vill väl att nya ägare ska kunna ställa ut kanske, om man säljer, så temperamentet på utställning är lika viktigt som utseendet, tycker i alla fall jag.

Frostvikens
0

självklart är temperamentet viktigt! Men jag upplever att man ibland stirrar sig blind på resultaten från utställningar…och ibland så är ju en katt ex för en domare men inte för en annan..

Margona
0

Jag har en katt som det är problem att ställa ut inte för att han ogillar själva utställningen. Problemet med honom är att han ogillar att bada, blir hysterisk. Han har dock fått cert så han är utställd. Katten i fråga har använts i avel, han är en fin kille. Nu har jag löst problemet och använder torrschampoo. Hade inte det gått hade jag nog hellre struntat i att ställa ut honom igen då jag inte vill plåga honom. Men att man inte ska kunna avla på katter som av någon anledning inte passar på utställning tycker jag är fel, de kan ju vara jätte fina ändå.//Margona

Juliette-
0

#16 Katter kan ha dåliga dagar ibland vill dom bara inte osv.. han kanske blir stressad av andra hanar honor osv. Jag tycker inte de är fel att avla på honom OM han uppvisar helt andra beetender i mindre miljöer.. Dock som jag sa innan ÄR ju han TESTAD att ställa innan de tycker jag inte man kan uttala sig om katter gillar tillställningen eller ej

Utseende är ju inte allt som sagt tempramentet tycker jag är minst lika viktigt om inte mera och jag tycker kanske inte katter ska beete sig så heller men min hona hade en fruktansvärt dålig dag en gång. Hon ville absolut inte hon var sur på min mammas katt som hon fick dela bur med osv. Då valde jag ta bort henne annars går de kanon att ställa henne så som sagt. Man vet ju inte varför denna katt gjorde som han gjorde i fryshuset eller om han alltid är så?

majema
0

#13 Håller med dig där.
Om en katt aldrig får annat än MB och ställs ut så tycket inte jag att man i första hand ska avla på den. Om man inte är väldigt erfaren uppfödare och det är något särskilt man är ute efter i den kattens linjer.
Jag har nog aldrig på utställning sett någon få MB vad jag kommer ihåg. Fundersam Så det verkar rätt ovanligt i vilket fall.
Så för mig känns MB som en katt som inte håller standarden, inte  ens för grundpoängen och då känns det önödigt att avla på den, då vi har så många avelskatter ändå.

#19 Tycker inte heller att man ska vara tvungen att ställa ut en katt för att avla på,  kan ju vara toppenkatt ändå.
Men är man nybörjare så tycker jag man lär sig så mycket genom att få olika bedömningar på sina katter. Det är bättre att ha någon annans åsikt än bara sin egen. Ju mer erfaren man är desto lättare kanske det är. Utställningar ger ju en hint åtminstone om katten är rastypisk. Förhoppningsvis ger det ju forsatta fina skogisar i framtiden.
/Marie

Tinis
0

När jag letade information om eventuella rekommendationer vad gäller avelsgodkännande så hittade jag följande text på SVERAKs hemsida, under "FAQ om uppfödning":

"Räcker verkligen ett CAC från en domare för att min katt skall vara avelsgodkänd? Jag har hört att min katt måste ha minst två excellentbedömningar för att betraktas som avelsgodkänd.

Eftersom du ställt din katt i vanlig klass på en utställning, och hon har fått CAC, är hon godkänd för avel. Det hade även räckt med en excellent bedömning, men tänk då på att få kattens namn påfört på bedömningssedeln av utställningssekretariatet. Kravet på två domare gäller bara vid hembedömning eller om man ställer katten i kontrollklass."

Hur ska detta svar tolkas? Vilka katter avses? Är det enbart katter med kontrollstamtavla? Vad tror ni andra?Fundersam

fjellans
0

Detta gäller bara för katter med RX-stamtavla, jag har en med RX-stamtavla så hon blev ställd, bedömning måste ske efter att katten blivit 10 månader, alltså öppen klass,, katten måste då få minst excellent. Får man MB på en katt med RX- stamtavla så kan man inte avla på den// Rita