Hur ofta kammar ni... ?
När vi köpte vår första skogkatt sa uppfödaren att hon kammade sina katter någon gång om året, vare sig det behövdes eller inte… viket vi tog med en liten nypa salt. Jag hade frågat "hur ofta, hur mycket… " eftersom jag haft en perser som krävde mycket skötsel och inte ville lägga lika mycket tid på det - inte helt lätt heller och så föna och pudra…
Jag kan säga att våra katter kräver skötsel mycket oftare än en gång om året…
Det är ibland svårt att hinna med och det blir knutar under magen och i ljumskarna på något vis löser det sig till slut men det tar tid.
Hur ofta kammar ni och har ni några tips?
Skickar med ett kort på pälshögen…
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Jag kammar igenom katterna varje kväll ,då jag sitter och tittar på TV:n så kommer ju katterna upp i knäet och vill kela och då passar jag på och kammar lite
/Annette
Ja, en gång i vekcan, varannan vecka.. Mina får i stort sett aldrig några tovor, även om de är i full päls. Viktigt är dock att hålla dem rena, då skitig päls tovar lättare.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Aghamin kammas i princip varje dag, han tycker verkligen om det och brukar komma springandes om han ser att jag sitter med kammen på Impa, då vill han bli kammad! Impa däremot är inte lika förtjust. Hon har inget emot det så, men njuter inte på samma sätt som Aghamin. Henne blir väl mest magen (armhålorna) var tredje dag ungefär, det är där hon får tovor om hon får några. I övrigt har hon så kort päls just nu att det inte finns så mkt att borsta :P
Egentligen behöver ingen av dem borstas så ofta, jag gör det mest för att det är mysigt, för att dem gillar det, och så får jag inte lika mycket löst hår i resten av lägenheten :)
Utifrån vad ni säger kan ni förstå hur uppfödaren sa att det räcker att kamma nån gång om året… ?
Maxen gillar faktiskt att bli kammad så det måste bli oftare men ibland så blir det tovor jättefort 
Det låter konstigt att säga att de bara behöver kammas en gång om året. Någon gång i veckan är väl bra att försöka hinna med. Eftersom mina katter älskar att bli kammade blir det oftare här hemma.
Har katten en päls som tovar sig lätt, vilket inte är särskilt rastypiskt, så kan det hjälpa att talka eller bada katten, som någon skrev, så att pälsen blir ren. (Men med endast en kamning om året tovar sig nog de flesta pälsar förstås.) Men börja med att kamma oftare. Mirakelkammen är en bra kam som tar bort smuts när man kammar.
Susanna
Efter som jag haft perser (för ca 10 år sen) frågade jag uppfödaren om det var bra att bada, för jag är van att få bort tovor efter badet sa hon att det snarare blev fler… ? Har badat sällan men när jag gjort det har det gått bra att bada…
Har nyligen köpt mirakelkammen men inte provat den så mycket, använder en kam som "sveper" med päls och som skär lite i tovorna, det är helt Ok tycker Maxen.
#1 Jo vid tv vore bra, ser så sällan på tv - men katterna tycker om när vi sitter där och mest är det Charlie som kommer upp i knät, han som inte behöver kammas…
Våra fyra katter "slåss" om att bli kammade och de kommer springandes när vi viftar med kammen! Så det blir varje dag, flera gånger om dagen, de älskar att bli "slickade" av oss och de slickar tillbaka samtidigt som vi kammar!
//Marianne

Ja n?gon g?ng i veckan blir det oftast i alla fall. De flesta tycker det e mysigt med. N?r de f?ller blir det oftare

Det kanske var jag som sa det där med en gång om året
Nej skämt åsido, men jag kammar vissa katter lite mer och vissa lite mindre. Vissa av mina katter, bla Lena, Atti och Jalle, de kammar jag inte ens en gång i månaden. Ska de ställas ut så blir det naturligtvis inför utställningen, men inte speciellt mycket. De tovar sig väldigt sällan. De äldre katterna däremot och de med lite sämre päls, de får jag kamma lite oftare, men jag kammar definitivt inte varje vecka.
Jag tror nog de som kammar sin skogis varje vecka och varje kväll gör det för att det är mysigt, definitivt inte för att skogkattens päls kräver det, för då har de inte korrekt päls 
Hälsningar
Barbro

#10 Håller med helt, jag gosar och myser med mina varje dag och på så sätt känner igenom hela pälsen, men kamma
nja… kan räkna tovorna på ena handen när det gäller min 7åriga hane och det är i samma nivå på de andra.
Undantagsvis nån gång när jag misslyckats totalt med en badning …då blev det tovor på min kastrathona… fy mig!
#10, 11 - ni verkar ha lite mer samma tankar och erfarenheter av detta som Maxens uppfödare. Och jag uppfatttar också att ni säger att skogkattens päls inte behöver kammas varje dag (om man däremot tycker att det är mysigt så har kamningen ett annat syfte som ni andra säger). Den uppfattningen har jag också fått, att pälsen inte behöver kammas så ofta. Tycker ändå att det går ganska fort att bli nya tovor. Till saken hör att Maxen är ingen knäkatt. Han är en "ligga bredvidkatt" och gör ofta sällskap vid datorn - men ofta hämtar han oss och ska sitta i tvätthon i tvättstugan och bli klappad och där blir han också kammad.
Har ni generella råd för kamning? Hur ofta och knep för att få bort tovor hos Maxen som står upp, ligger i hon eller på ryggen i mitt knä för att bli kammad?

Jag har suttit här och läst i tråden och ju fler inlägg jag läser desto mer "skäms" jag. Men så äntligen några som kammar lika ofta som jag, eller sällan
Jag myser med mina katter framför tv:n men jag skulle inte komma på tanken att hämta kammen. Jag kammar vid behov helt enkelt. Om katten fäller så kammar jag kanske varje dag under den tiden. Annars är det individuellt hur ofta det blir. Generellt kan jag säga att jag kammar mina katter ordentligt 1gång/månad (kanske). Ska jag på utställning så blir det så klart annorlunda.
/Sylvia

Jag brukar kamma när dom fäller men då blir det ju några gånger om vanligtvis.
Och vid utställningar såklart. :)

Sällar mig till de som kammar mer sällan. Brasse vid behov……Och det brukar bli vid badning och utställning. Nu har han inte mycket underhull vilket gör att han faktiskt inte har haft en enda tova hittills.
Birka däremot kammar jag oftare då hon springer ute. Allt fastnar i hennes päls, vilket gör att kammen behövs ofta. Tänker aldrig på hur ofta…Men kanske varannan, var tredje dag.

Jag vill bara ge ett råd. Jag tycker absolut inte du ska bada din katt om den har tovor i pälsen, då skulle jag kamma ur dem först och sedan bada och använda balsam. Balsamet gör ju att hårstrået sluter sig och då håller badningen längre
Jag brukar generellt klippa klor och kamma mina katter ungefär varannan vecka, absolut inte för att de behöver det utan för att jag tycker det är så roligt
Lycka till! Maja
Det tycks vara en stor skillnad mellan de som kammar ofta och de som kammar sällan - men det blir sällan tovor på en skogkatt om jag tolkar er rätt. Vad jag också har förstått så är min Maxen välpälsad och har då mycket päls… att kamma på. Till skillnad mot hans kompis Charlie som är en crx som har för lite päls - de är som helan och halvan mina killar… 

Min kille, Rockringens Kung Fu Fighting, som precis fyllt 10 månader, kräver extra mycket pälsvård just nu eftersom han håller på och löser sin baby-ull. Jag kammar honom därför varje kväll för att slippa risken att det ska bildas tovor (som det gjort ordentligt vid ett tillfälle). Den riktiga "vuxenpälsen" som kommer behöver inte kammas så ofta, men just kombinationen vår och babyull kräver extra omvårdnad kan jag lova!!
#10 Det är ju du som sålt detta pälsmonster till mig!! 
Här kommer en bild på min älskling!

#18 Fin!
Susanna

#19 Tack! Jag är helt kär i honom!! 

som #10 säger .kammar gör man just för att det är mysigt och dom gillar det ,det blir liksom som massage för dom
/Annette

Så vacker är han!

Kammar mina katter rätt så ofta, ibland mer än en gång i veckan men det är mest för att jag tycker det är roligt och för att katterna tycker om att bli kammade
Jag tar det lite som när det hinns med eller när man latar sig.
Men i raka sträck kanske 1-2 gånger i veckan..
Honan lite oftare när hon har päls så att säga, då hennes krage kan bli lite knutig.

Jag kammar / borstar mina ganska så ofta, inte för att det behövs men för att dom tycker att det är skönt och det skadar ju inte att dom är vana precis.. :-)
//Linda

#18 Mycket päls för pengarna
Nej, men precis som du skriver så måste man naturligtvis kamma när de fäller ur sin bebispäls, men även vuxna med mycket underull behöver kammas, speciellt i fällning.
17 Jag hör nog till samma skara som din uppfödare
Jag har vuxna katter som inte behöver se en kam mer än typ en gång om året vid fällning, men jag har även katter som måste kammas typ varannan vecka. De sistnnämnda har inte mer päls en de jag aldrig kammar, men en sämre pälskvalitet 
Skogkatten är en katt vars päls är och ska vara lättskött, sen är det tyvärr så att ju sämre päls katten har, desto mer tovor. Sen kan det periodvis bero på bäbisull eller fällning eftersom alla typer och varianter av pälsar tovar, förutom möjligen de allra korthårigaste raserna och sphynx 
Hälsningar Barbro

#22 Tack!! 
# 26 Jo, nog fick jag valuta för pengarna vad gäller päls allt (och mycket annat också). 
Det är en konst det här med pälsskötsel (tänker också på tråden om badning). För att få en katt som ser riktigt bra ut inför utställning så får man ju lägga lite tid. Jag ser tiden som jag lägger varje kväll (just nu med babyullen och allt) som "grundarbete" inför tvätt och utställning. Dessutom är det härligt att se en katt (eller hund) som är nykammad även till vardags tycker jag! 
Jenny
hej.
jag kammar 1gång i veckan,jag har precis köpt en ny kam/karda som har långa roterande piggar som oxå är fjädrande,den är egentligen för hund,men funkar superbra på katterna här,mina katter älskar den! den är för underull och tar bort alla döda hår.

Jag kammar Nappe lite varje dag, men det är mest för att han gillar det. Speciellt vid halsen gillar han
#28 det kanske vore något för Maxens päls som är så tjock? Var har du hittat den?

Jag hör oxå till kategorin som kammar sällan. En av mina honor har aldrig haft en tova, henne kammar jag bara inför utställning. De andra har en annan typ av päls, och de kammar jag efter behov. Det är inte vidare ofta ändå. Kanske en gång varannan månad max, oftare när de fäller mycket.
Pia
#31 Hur kan det vara så olika, jag ser att Maxen får tovor väldigt lätt…

Hos oss är det blandad kompott. En har supertjock päls som gärna tovar sig och den pälsen kräver kamning varje dag. Minst. Sedan har vi andra som aldrig får tovor och dem kammar jag nån gång i månaden, förutom på våren. Då blir det oftare.
//Kattis
Nu har ju itne jag haft min katt så länge, men vet att jag kommer kamma henne lite då och då bara för den sociala och mysiga stunden man får med katten, har märkt att Inez tycker att det är väldigt mysigt.
Jag gör även det med mina hundar trotts när dom inte är i fällningsperiod, självklart blir det mer ofta då alla 3 fäller för att snabbare bli av med den "döda" pälsen 
#30 märket är Dogman och finns nog i de flesta djuraffärer.
fråga efter kam med roterande piggar,så får du rätt…