FAKTA om Ringorm
Symtom
Katt
- Symtomen varierar beroende på hur svårt angripet djuret är.
- Mer påtagliga symtom är fläckvis håravfall och avbrutna hårstrån med lätt upphöjd samt fjällande hud. I vissa fall uppstår krustabildningar och en fuktande rodnad i huden. Svårare fall kan ge totalt håravfall och krustabildningar över hela kroppen. Vanligare är dock förändringar på huvud, hals, rygg, svans och/eller framben.
- Klorna kan också drabbas, eventuellt med klolossning som följd.
- Klåda förekommer undantagsvis.
Hund
- Avgränsade, cirkulära, delvis hårlösa partier 1-4 cm i diameter. Avbrutna hårstrån förekommer vanligtvis också.
- Förändringen är oftast fjällande med pulverliknande hud. I ytterkanterna bildas en rodnande ring beroende på inflammationen.
Diagnos
Symtombild tillsammans med påvisande av dermatofyter medelst Woods lampa (fluorescens), direkt mikroskopi och/eller odling.
Provtagning
Djur utan symtom
Ta en ny tandborste ur obruten förpackning och kamma igenom djuret och skicka in alltihop i ett rent, torrt kuvert.
Djur med symptom
Tvätta försiktigt med 70% sprit över affekterat område. Spriten ska sedan dunsta helt så området åter är torrt. Därefter tas hårstrån (rycks loss) och hudflagor från ytterkant av förändringen. Att ta prov från ytterkanten är viktigt då svampen redan övergett mitten där keratinet är förbrukat och sökt sig utåt till "nya jaktmarker". Det är också viktigt att ta rejält med prov så att det räcker för provsättning. Hudskrap får ej innehålla blod, då det i blod finns för svampen hämmande substanser. Materialet skickas som ovan torrt i kuvert eller dylikt till laboratorium som utför mykologiska undersökningar.
Att tvätta med sprit samt att skicka provet torrt är viktigt för att hämma snabbväxande mögel som annars lätt konkurrerar ut dermatofyterna.
Frågeställning till laboratoriet är ringorm eller dermatofytos. En kortare anamnes välkomnas då det underlättar för laboratoriet vid bedömning. Undersökningen kan ta olika lång tid. Man brukar inte avsluta odlingen förrän efter ca. tre veckor då en del dermatofyter växer till långsamt. Oftast är dock ett positivt svar klart inom en-två veckor. Positiv direktmikroskopi stärker misstanken. Detta svaras ut omgående från SVA.
Profylax
Strategin vid profylax bygger mycket på förekomsten av symtomlösa smittbärare (ffa katt). Risken för att smitta överförs till människa bör också beaktas. God hygien med rengöring/desinfektion är viktigt. Detta gäller speciellt hos uppfödare av djur samt katt- och hund pensionat. Utställningar eller tävlingar är ett annat tillfälle då dermatofyter lätt kan spridas, både direkt mellan djur och indirekt via människor, utrustning m.m.
Desinfektionsmedel kan användas vid sanering gärna i kombination med högtryckstvätt (i t.ex. stallar). Tvätt av liggunderlag m.m. i minst 60°C är också ett sätt att komma åt de flesta bakterier, svamp och virus. Det är viktigt att man sanerar så bra som möjligt (minst två omgångar) samtidigt som djuret/djuren behandlas.
Vaccin mot ringorm hos katt och hund finns men effekten är inte fullgod.
Behandling
Även vid utbrott av ringorm måste tanken på symtomlösa smittbärare finnas med vid strategin för att komma till rätta med problemet.
Ringorm kan behandlas både lokalt med salvor, liniment, badlösningar m.m. och allmänt med hjälp av tabletter. Katt är känsligare än hund för en del mediciner, vilket begränsar urvalet av preparat för katt. De mediciner som finns mot dermatofytos är i allmänhet receptbelagda och veterinär kontakt krävs för att kunna få recept.
Sanering av miljön krävs samtidigt med behandling, se ovan
http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=238
ALLT Kopierat från SVA// Rita

Ingen som vill ha FAKTA om ringorm? / / Rita

Funderar mest över hur det smittar… är det verkligen luftburet?? Kan iofs tänka mig att det är det när det är en virussjukdom…

Tror att svamp inte far omkring i luften, men jag e ingen veterinär, så bästa att inte säga för mycket
Det smittar genom direktkontakt eller genom indirekt kontakt genom borstar, kammar, burar och liknande. Inte genom luften.
//RolfH

Svampar förökar sig ju genom sporer som vad jag vet är lufburna… hmm… ja, kanske nån som vet säkert…
jo vad jag har förstått så är det faktiskt luftburet.
Jag jobbar i sjukvården och där betraktas den inte som luftburen smitta. Men om du menar att hårstrån eller hudflagor flyger omkring med sporer fästa på sig så kan man kanske kalla det indirekt luftburet.
//RolfH

Jo, sporerna flyger omkring och kan ju landa var som helst.
Smittan sprids såväl av djur som visar ringormssymtom som omgivningen. Det behövs ingen direktkontakt. En katt kan lätt drabbas av svampen i smutsiga miljöer, exempelvis en matta där en smittad katt legat flera dagar tidigare, en transportbur som använts av ett smittat djur, en borste eller en sax.
Jag har läst igenom 8 artiklar/sidor om ringorm nu och inte på en enda sägs att den sprids genom luften utan antingen genom direktkontakt eller genom indirekt kontakt via sovplatser borstar saxar eller liknande. Om någon hittar något annat så får ni gärna skriva länken här.
//RolfH
Lite konstigt men på denna sida där säger en dermatolog att "huset behöver ej decinfekteras".
//RolfH

Jag tar det säkra före det osäkra och decinficerar HELA huset, vartendaste litet hörn! Ska jag se det från den ljusa sidan så får jag julstädat ordentligt. Jag vet inte ens om jag törs ta fram adventsljusstakarna, pga att smittan ska sätta sig och ploppa upp nästa år… Nojjig blir man kan jag säga….
/Mia