Vitfläcksgrad, hur ärvs den?
Ja som sagt? Har kollat runt och det verkar inte vara helt klarlagt så som jag förstår det men å andra sidan har jag ju inte läst alla böcker som finns i ämnet. Hur som helst så finns det ju en teori på ragdoll, att det finns två vitfläcksanlag, varav ett ger mindre vitt, vi kan kalla anlaget "09" (Ger mitted på ragdoll) och sen finns det ett annat anlag som ger bicolour. Korsar man dessa anlag så ser det ut såhär:
utan vitt+ utan vitt ger utan vitt
utan vitt+ "09" ger utan vitt och "09"
09+09 ger bicolour fenotypiskt, men genotypiskt har katten två anlag för "09" alltså homozygot "09". ger också "09" och utan vitt.
09+bicolour ger harlekin, bicolour, "09" och utan vitt
bicolour+ bicolour ger van, bicolour och utan vitt
utan vitt+ bicolour ger utan vitt och bicolour
utan vitt + "0909" (fenotypisk bicolour men genotypisk homozygot 09) ger endast "09"
Alltså ett anlag för "09" och ett anlag för bicolour ger harlekintecknad katt. Två bicolouranlag ger vantecknad katt. Två anlag för "09" ger bicolour katt, men bicolour kan också vara ett separat anlag som är dominant, alltså behövs det bara ett anlag för att teckningen ska ges.
Gud, vad tjorvigt det blev, haha! Är det nån som förstår mig? Är det någon som har synpunkter, erfarenheter?
Mvh/Jessica
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
Ingen som har lust att ge något exempel på någon parning där utfallet stämmer med teorin? Ingen som har nåt att säga?
jo..att jag blir helt snurrig,haha!! försöker lära mig komb av olika färger och utfall sen kommer detta hihi. man blir aldrig fullärd iaf,det känns kul på nåt sätt.
S*Winsnes Wilda
Parningar med (N)Fodnaheias Tiril, NFO n 02
parad med hane utan vitt
= 02, 03, 09, 09
parad med hane utan vitt
= 02, 03, 09, 09
(våran uppfödare som gjort denna parning 2 ggr)
Parningar med S*Bängbulans Wilma, NFO n 02 (dotter till Tiril)
Parad med hane 03
= 02, 03, 03
Parad med hane 02
= 01, 01, 01, 09
Parningar med S*Glömstaskogens Felicia, NFO n 01 (dotter till Wilma)
Hona 01, hane 09
= 01, 01, 02, 02
= mängden vitt på avkommorna, och antalet.

Jag parade:
Hona 02 + Hane utan vitt
resultat:
03,03,03,utan vitt
Tjohooo, du spräckte teorin på en gång, Michaela! Skulle dock vara roligt att se stamtavlor och bilder… Men det är väl för mycket begärt, haha!!
Nej, detta med vitfläcksnedärvning tycker jag är intressant! Är det någon som har fler exempel?
Mvh/Jessica

Inga exempel som spräcker teorin.
parning 1: 09 + utan vitt = 4 st 09, 2 st utan vitt
parning 2: 09 + utan vitt = 2 st 09, 1 st utan vitt
parning 3: 09 + 09 = 4 st 09, 2 st utan vitt
Jag har sett flera kullar där båda föräldrarna ska vara utan vitt,i alla fall i stamtavlan,men där flera av ungarna fått vitfläck,om än dålig.
Hur nu det ska vara möjligt
Om man får flera ungar med dåligt vitt ,måste då förädrarna kollas för att ungarna ska få reggas eller hur är det?
Anna
#7 Det sägs ju att det finns en recessiv vitfläck, sk medaljongvitfläck. Som kan ge en fläck på bröstet eller magen eller kanske en tå. Denna vitfläck kan ju då visa sig även om föräldrarna är utan vitt.
Mvh/Jessica

Det är också viktigt att som uppfödare kolla sina kattbebisar noooooooooga när de är små! Silver/smoke bebisar samt ibland vissa mönstrade kan ha yttepyttesmå vitfläckar som bebisar som sedan nästan försvinner i silvret/mönstret, och ofta krymper de dessutom. Så noggranna kollar på alla kattungars färger o på vanliga platser där vitfläck kan dyka upp är att rekommendera! Jag har själv haft en kattunge som idag är 2,5 år och man ser inte tillstymmelse till vitfläck (han är reggad som ns 09) men som 2 veckor gammal bebis hade han en vitfläck på ca 3 cm i diameter vid naveln. Den har sedan krympt mer o mer, men anlaget finns förmodligen där, och jag tror inte på recessivt utan snarare att det är så lite vitt att ögat knappt kan upptäcka det, och att det sedan vävs in i annat.. Kan tillägga att killen vi hade med minivitt på är kastrat utan kullar och att mor o far är ns 09 bägge två. Hans bror är ns 03 och de två systrarna ns 09.
mvh Malin
#5 Med varning för mkt bilder ;)
Här finns bilder på den kull (N)Fodnaheias Tiril är född i.
Här kan du se kullen där pappan till Tiril är född i.
Här kan du se Tirils första kull (den kullen Wilma är född i, och här kan du se den andra (båda kullarna med samma hane)
Här kan du se våran Felicias kull.
Ska även försöka få upp bilder på den kullen Felicia är född i, och Wilmas första kull.
Kan ju också tillägga att vi 2 ggr parat en 09 hona med en 02(?) hane (samma hane båda gångerna), och det blev blandad mängd vitt.

S*Drakborgens Krabat Gyldenlöf, pappa till dom kullar jag precis nämde.

S*Glömstaskogens Bia, avkomma till Krabat och Gudrun (Gudrun är 09a)

S*Eärfalas Alfons, avkomma till Bia och far till Felicia.

S*Glömstaskogens Felicia, avkomma till Alfons och S*Bängbulans Wilma

S*Glömstaskogens Ivory, avkomma till Felicia och pappakatt är 09a.
OBS! Tagit det bästa av vad jag hittade ;)
Vissa bilder kommer från S*Drakborgens hemsida, som jag lite fint "snott", Kattis hoppas det var ok :)
/Michaela
Intressant, tack Michaela, ska kolla igenom dina länkar i morgon!
Mvh/jessica

Skratt,, men men men,,, om man låt säga har en som jag hona som är 02. jag parade henne med en 09.a vilket resulterade i
03,03,09,09,09
men om hanen istället varit 03, 02 eller 01.. vad hade det då blivit då? blir det då ingen 09-a
2 katter med vitt kan ju få avkomma utan vitt.. men kanske inte med så mycket vitt eller?
//Linda

Parade Mim d 09 med Earl a 09 23. Alla kattungar föddes utan vitt. Earl har medaljong men Mim har en del vitt så… Säger som Pierre säger: Man får se vad som kommer ut 
Vet om flera parnngar med en 03 hane och en hona utan vitt
Som enligt "teorin" borde ge utan vitt och 03 men som har gett hela spektumet från iuutan vitt och 09, 03,02 till van 01.
Kan tilllägga att den hane alltid gav den spridningen av vitfläck oberoende av honans vitfläcksgrad eller inte..
#10 Inga problem!

#14 Jag har en sån kull på g hemma.. honan är utan vitt och hanen är 03. Hanen är själv efter en 03:a och en mamma utan vitt så det borde bli 03 eller utan men det ska bli intressant att se vad som dyker upp.. dock tror jag inte denna hane är som den du beskriver :)

men hm vänta lite nu,,, bara för att en hane är 03 och en hona utan vitt eller tvärt om,, så blir ju inte avkommorna utan vitt eller 03-or bara?? eller? … inte som jag har fattat det iaf… :-S
Det jag trodde var ju att ju mera vitt,, ju mindre chans att det ska komma utan vitt.. och om en hane är 03.a och honan utan så trodde jag att chansen fanns att det skulle komma utan men att risken är större arr det blir med vitt..
Men om ni fått annurlunda har jag ju fel.. men jag trodde.. :-)
//Linda

Min hona som är 09 fick tillsammans med hane 02, 1 st 02, 1 st 03 och 1 st 09.

I min A-kull parades hane 03 med hona 09. Det föddes en kattunge utan vitt och en 09
B-kullen hane 09 parades med hona 09. Det föddes en kattunge 03 en 09 och 3 utan vitt
C-kullen hane utan vitt parades med hona 09. Där hade vi endasst en överlevande av 4 och hon var 09. (De övriga är jag osäker på då det hela skedde väldigt dramatiskt på Ultuna och jag har dålig koll på hur de såg ut.)
D-kullen hane utan vitt med hona utan vitt. Alla 3 utan vitt.
E-kullen Hane 09 parades med hona utan vitt fick en kattunge 09 och 3 utan vitt. Ev har en kattunge en medaljong. I nuläget svårt att se om det är så.
Nu har vi förhoppningsvis F-kullen på gång och där är hane 02 parad med hona utan vitt. I Augusti vet vi kanske hur utfallet blir i denna kombination.

#16 Jag kan ta i mitt fall..
Hane 03:a efter en 03 & en icke vitt han bär alltså på en gen för 03 och en gen för icke det vill säga han kan ge båda.
Parning med icke som bär på 2 gener för icke som hon ger alla sina barn..
Antingen krockar det med hans icke (utan vitt) eller med hans gen för 03 och då ska kattungen i teori bli 03.
Nu är denna katt true bi jag har en 03:a som är genetisk 09 fast det är en annan historia :)
Det är väldigt svårt att se någon röd tråd i detta men väldigt intressant.
Har heller inga exempel som spräcker teorin.
parning 1: 09 + 09 = 2 (3) st 09
parning 2: 09 + utan vitt = 2 st 09, 2 st utan vitt
parning 3: 09 + 09 = 2 st 03, 1 st 09, 2 st utan vitt
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

#20 Fast dina parningar tycker jag är helt logiska.. dom stämmer i ramen.. sista parningen om man ska se det till terorin är 03:orna genetisk 09 med 2 anlag för 09 det vill säga dom kommer aldrig kunna ge icke vitt
#21 Menar du då att avkommorna i "parning 3" ALDRIG kommer att kunna ge icke vitt trots att de paras med en icke vitt?
Ska bli mycket spännande att se vad framtiden visar då ena 03 katten kommer att gå i avel.
Sissi
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

#22 Alltså ja haha.. dom som är 03 i den kullen har fått dubbla anlag för 09 och kommer i parning med icke endast att ge 09:or
Har en sån hona hemma själv hon ger endast 09 med icke vitt då hon själv genetiskt är 09.. sen följer ju inte alltid denna terori utan undantag men men hehe.. jag skulle säga dina 03or i den kullen är så

Vore kul om någon hade en teori på frågan i mitt inlägg oven,, eller jag kan ställa den igen..
Om man parar en hona som är 02 med hane 01-02-03,, vad kan det tänkas bli då på avkommorna?
//Linda 

Ellen om man parar en Hona utan vitt men med liten medaljong med hane utan vitt.. 
borde ju då bli bara avkommor utan vitt iom att medaljonganlag inte är detsamma som vitanlag. MEN avkommorna kan komma att få medaljong eller bli bärare av och ge vidare kanske om flera generationer..
Eller?
//Linda

#25 ungarna kan få den vita medaljonen och föra det vidare

#24 Mycket vitt
sen är det såklart skillnad att para henne med 01 eller 03 tex

#27,, hahaha ja jo såklart är det olika på en 01 och en 03.. så mycket fattar ju jag oxå..
jag tänkte mest kanske på i genomsnitt,, % kanske om det finns nån statestik på hur avkommorna kan komma att få den vita färgen.. om jag parar henne med en 02 a kan det ju inte bara bli 02 or heller? eller om jag parar med en 01 a bara 01 or och 02 or,, *s* som vanligt så virrar jag till allt.. 
Men finns det ingen som vet eller tror sej veta hur det kan komma att bli kanske?
Sånna här trådar är ju kul.. när man alla delar erfarenheter etc etc.. 
finns ju teorier men så finns där sedan nån som spräcker den..
//Linda

Bara för några dagar sedan läste jag i en gammal Våra Katter om vitfläckheten och det var väldigt intressant och lärorikt. Om ni har tillgång till nr 5 2007 så föreslår jag att ni läser den. Den kanske finns att beställa hos Sverak också.
Jag citerar ett stycke:
"Men hur kan då vissa katter ha vita fläckar? Jo, det är speciella gener som styr detta. De kallas för piebald-genen. Även denna gen är dominant men ger då istället för heltvitt, katter som är vitfläckar. En katt som är heterozygot, dvs endast har en kopia av genen lämnar mindre vitt än den katt som är homozygot.
Precis som vid all färggenetik kan den katt som är heterozygot både lämna vidare vittfläcksanlaget eller anlaget för icke-vitt. Katten som däremot är homozygot kan ju endast lämna piebald-genen vidare och därför kommer alla avkommor att blir vitfläckar. Graden på vitfläckar kan variera beroende på vad den andra föräldern lämnat för anlag."
Jag har en kull just nu där mamman är utan vitt och pappan är en 03. Jag fick 9 st 09.
I en annan kull där mamman var 03 och pappan utan vitt blev det 4 st 09.
och ett sista ex. där mamman är 09 och pappa 03. Där blev det 2 st 02, 1 09 och en utan vitt.

Generna nedärvs parvis, en från mamman och en från pappan. Varje gen kan förekomma i en eller flera varianter som kallas "alleler".
Jag har lärt mig att Piebald-genen, som ger vitfläck är dominant och för att få van-tecknade katter behöver de ha dubbel uppsättning av den dominanta allelen.
De som inte har dubbel uppsättning av den dominanta, utan som bara ärvt en dominant gen kan få både lite vitt eller bli höggradigt vita. Vilken grad av vitfläck avkomman får (02 eller 03) styrs av de nedärvda polygenerna = undergener till huvudgenen. Men ju mer vitfläck som ligger bakom, desto större chans för höggradigt vitt.
Värt att nämna är att man ska vara försiktig när det gäller avel höggradigt vitfläck och framförallt vantecknat. Ju mer höggradigt vitt man blandar in, desto större risk för dövhet, så är man oerfaren och inte vet vad katterna nedärver, så ska man åtminstone vara försiktig att para två van-färgade katter.
Barbro