Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 865 ggr
Labolina_73
0

HCM och andra tester..

Hejsan,

Jag är en av dom som tyckTE att framförallt HCM var hm onödigt är fel ord men lite sjukt iom att det är så himla osäkert. Man kan omöjligt veta om katten man avlar på och vars några av avkommorna kommer att utveckla HCM när den är äldre.

MEN nu har jag ju kommit fram till,, (så snabb så) Flört efter att ha läst och pratat med massor från olika uppfödare både dom som är för och emot dessa alla tester men framförallt HCM. Att jag kommer att testa alla mina katter. För att då gör jag iaf vad jag kan inför varje enskild parning.

Jag har inte testat Maja men jag ska såklart göra det innan hennes nästa kull. Jag kommer även att testa mina foderkatter innan dom ska paras. Engla är testad innan hennes första parning.

GSD IV tycker jag är "roligare" hm jag och mina förklaringar……… men där är det iaf 100% och man har ett val, vill man fortsätta med en bärare (jag skulle inte iom vår breda avelsbas)  eller om man väljer att enbart avla på dessa som är N/N (ickebärare).

Jag undrar lite om flera tänker som jag gjorde? Annars om det inte är så.. varför väljer man att inte testa sina katter.

Alla säger ju att man gör allt man kan inför varje parning och man tar sitt ansvar för sina katter. Det kanske mantycker att man gör iom att man tar hand om dom, ger dom bra mat etc etc,,, men att ta sitt ansvar anser jag oxå är att testa sina djur för dessa sjukdomar, för varför chansa? Tex, min Maja TÄNK om hon skulle visa sej ha HCM jag har tagit 2 kullar på henne.. då kanske jag utsätter hennes avkommor för denna hemska sjukdom,, det vill jag ju för sjutton inte.  NÄE vet nån vad,,, jag tycker att man ska testa sina djur.

Enligt mej är dessa tester lika viktiga som att man röntgar armbågar och höfter på sina hundar. Nu gör inte alla det tyvärr,, men å andra sidan gör man det inte så gäller inte försäkringen om valparna får fel, medans att den gäller om föräldrarna är fritestade.

Det kanske borde bli så även för våra katter och våra tester??

Nja nu har jag virrat till det SOM VANLIGT….  Kyss

Jag har iaf fått skriva lite…

//Linda

Labolina_73
0

Putt Putt,, 50 som läst men ingen som vill svara?? Gråter

//Linda

LaSadie
0

jag förstår inte frågan rikitgt =)

Jag tycker att GSD IV är ett viktigt test att ta. Jag är så glad att Mim och Dakota är fria från genen.

HCM är lite mer osäkert eftersom katten kan utveckla det senare som du sa. men det är iallafall viktigt att man testar för om katten har börjat utveckla så kan man förhindra att kattungar föds med en sjuk förälder

Labolina_73
0

#2,,, jag exakt,, såklart att det är viktigt,, men jag såg det inte lika viktigt förut som jag gör nu,, just pga att dom kan utveckla det under lång tid..

Men det är just det jag menar,,, att det är VIKTIGT,, oavsett. Just för att förhindra inför varje parning. För skulle min hona/hane visa lite lite så avlar jag inte på denna då.. visar den inte kan jag avla (om allt annat stämmer givetvis) men visar sedan samma hona/hane HCM vid senare tillfälle måste man hålla extra koll på deras avkommor.

Men vissa hävdar att dom tar sitt ansvar men testar inte, vilket ansvar tar dom då?

GSD IV visar ju derekt, därav att det är lite "roligare" att testa. men HCM är ju inte mindre viktigt bara för att det är mindre kul att testa iom att det kan komma senare och man måste testa flera gånger och det är dyrare än GSD IV..

Fråga och fråga kanske det inte fanns men man kan ju kanske diskutera kring ämnet?

eller om frågan kanske är att man bör göra som med hundar och deras försöäkringar som jag skrev om ovan.?

//Linda

LaSadie
0

Jadu… inget speciellt ansvar om dom inte testar ung: "men katten ser frisk ut då borde den vara frisk"

För att vara på den säkra sidan kan man ju kolla upp kattens förfäder om det visar sig ngt på deras HCM tester så kan man hålla extra koll på sin katt. Som tur är har ju HCM tester som görs "eliminerat" en del katter. Men det kan ju dyka upp något när de blir äldre =P Då är ju skadan redan skedd men man har ju ingen spåkula ;)

Labolina_73
0

Jo precis. man kanske ska ringa ett medium.. ;-) skämt å sido… visst är det så att man ska /kan hålla koll på föräldrardjuren oxå…

Detsamma gäller ju hur var mina honas mammas/mormors förlossningar etc etc…

//L

Labolina_73
0

Vad roligt med så många som skriver i tråden.. :-)

//L

LittleL
0

Jag anser att man ska testa sina avelsdjur för HCM och givetvis GSD IV. Precis som du säger så får man ju svart på vitt om katten är bärare för GSD eller inte, alltså ett test med svar direkt. När det gäller HCM så anser jag att man ska dra sitt strå till stacken så att säga. Om min katt redan vid 1års ålder har hcm så sitter inte jag här och avlar på den, och den kan i sin tur inte föra det vidare. Om den utvecklar det senare i livet så kommer jag att upptäcka det då det är självklart att man fortsätter att testa under årens lopp. Även efter kastrering.
Att testa våra katter för hcm ger inga garantier men man gör iaf det kan kan för sina avkommor och man bidrar till forskningen.

Och jag är glad för alla som gör som du och ändrar åsikt, LindaSkrattande

/Sylvia