Bedöm min katt

Denna bild bortagen

I mina nybörjar ögon ser har ut att vara ns 09 22… alltså svart silver tabby med vitt… men som sagt är nybörjare… finns mycket duktigare folk här än jag…
Har han stamtavla??

Tyvärr har har han inte det=(.. Är rätt lissen över det eftersom det verkar vara stört omöjligt att ens pröva honom. Men har man hejat på honom enda sen han låg i mammas mage får jag väl fortsätta med det, mer om hans tillkomst står på min profil.

Jo, att döma av bilderna är han svartsilvertabby-vit. Är han inte silver så är han bruntabby-vit med kall grundton. Bilder kan förvilla men jag tycker han ser ut att vara silver. Det ser du om tittar i pälsbotten. Är de färgade hårstråna vita närmast kroppen och färgade längre ut är han silver!
Synd att han aldrig kan bli annat än huskatt (inget ont om huskatter
, de har för mig samma värde som raskatter!), men skönt att alla fått goda hem och att de är underbara katter är jag övertygad om! Den man kan ha synpunkter på är väl honans "uppfödare" som inte registrerat sin kull
.
/Annika

Tycker väl i övrigt, i mina nybörjar ögon, att han verkar ha fin benstomme, fin triangel, fina öron med toffsar, bra längd på svans osv… men det är svårt att säga från kort… han är iaf en mycket fin kisse… bondkatt eller ej =)

Öronen kanske är lite små, de sitter lite tätt… och hakan lite tunn…
Är han hög på benen… har han längder??

Det är våran hona utan stamtavla och våran kull, så det får väl stå för oss. Han har vit underton i pälsen och blir ljusare med åldern. Enligt andra som har sett honom har han fina längder och han har enligt mig en väldigt bra tillväxtkurva. Appropå öronen tycker jag det går från och till och själv skulle jag önska större tofsar men de kanske kommer med åldern. Själv tycker jag inte att bilderna gör honom rättvisa eftersom skärpan och ljuset är dåligt, men vad gör man när man inte har tillgång till en bra kamera.
Men visst ser han precis ut som en renrasig skogis? En bild i relation till mig kanske gör susen? han ser lite "cobby ut, men det är svårt att ¨få bra bilder.

Du har ingen bättre bild på profilen?
Han är verkligen jätte söt killen men jag tycker de är taskigt att bedömma han ut efter bilder.. som du säger gör väl ingen katt sin rätt där
Tycker ärligt att han ser mer maine coon aktig ut än som skogis.
För runda stora ögon och för boxaktig i nospartiet.
Annars en väldans söt kisse!:)

Nja, visst skulle det väl teoretiskt sett kunna vara en renrasig skogkatt utseendemässigt, men inte av utställnings- eller avelskvalitet… Han har på tok för många svagheter oavsett bild- och kamerakvaliteten. Inget illa ment, men jag förstår inte varför du absolut vill få kattungen att framstå som en superfin äkta skogis när det räcker gott med att den har en underbar personlighet och är vacker?!

Tack för den positiva responsen! Nu är det ju så här att jag kan hålla med om en del som ni säger men sen förstår jag inte restless inlägg i att han har för många fel och brister, då jag själv anser att vissa "renrasiga" skogskattshanar och honor är way beyond rasstandarden. Vissa ser ut mer som turkiska angoror och vanar än som pan truls och polaris. Jag förstår att ni menar väl och jag tycker att ni som säger att bilderna inte gör katten rättvisa verkligen visar att ni inte har hybris. För det första är Norsk skogskatt en relativt ny katt i rassammanhang och man får faktist inte glömma den enormt stora spridning som existerar inom skogskattrasen. Personligen funderar jag över när i framtiden man kommer att få pröva om katterna eftersom spridningen blivit alltför stor. Det var längesen man såg en "riktigt" stor och fin skogskatt som verkligen ser ut att formats av väder och vind och inte av människofingar vilka tenderar att spinna iväg alldeles för snabbt och obetänkligt. Men återigen till bilderna. Jag kommer som sagt att posta fler bilder när han växt till sig och då med en bättre kamera.

Jag håller med Restless de är ju ingen skogkatt jag skulle vilja ha. Jag tycker din katt är KALAS söt precis som jag älskar min skogkatt men jag tycker inte din katt har utställningskvalitet. Varför sträva efter nått den inte är? Han är fin som han är oavsätt om han ser ut som en skoge eller ej
Har han verkligen rak profil?
De finns många även renrasiga som inte håller måttet de vet jag också. Jag tycker inte dom är finare skogkatter än din. De finns dåliga exemplar i alla raser och djurslag.

som min huskatt mena jag. Fast visst har din katt likheter med en skoge
kanon söt och härlig tabby silver MUMS. Var glad för din katt som han är

Bara för att det finns dåligt typade skogkatter med stamtavla innebär det väl ändå inte att din kattunge ser ut som en skogkatt enligt standarden? Om ditt mål är att få fram katter som ser ut som de klassiska skogkatterna gjorde så varför inte använda renrasiga av önskad typ istället för att motivera huskattavel?! Eller är det bara ett inlägg i debatten att skogkatten utvecklats åt fel och för många håll?!
Om man inte sett katten i verkligheten kan man väl inte heller påstå att bilder inte gör den rättvisa?! Man har ju inget annat att gå på än bilden.
Vore intressant att se vad det blir av din kattunge, så jag ser fram emot bilder när han har växt på sig. Men - kan du inte ta negativ kritik när du ber om en bedömning, så kanske du inte ska fråga?! Jag tycker det är bättre att vara ärlig och realistisk än att bara komma med käcka och uppmuntrande tillrop. Oavsett hur fantastiskt vacker din katt är så är han trots allt på pappret en huskatt - vilket i sin tur inte är något dåligt! Det var bara det jag vill ha sagt :)

#18 Håller med dig om att det finns skogkatter som inte håller måttet, eller som inte ser ut som Truls och Polaris, men man för väl inte rasen framåt genom att föda upp huskatter och avla på oregistrerade katter?? Att du tar en kull på din hona för att hon är en underbar katt är en sak, men att motivera det med att hon har "trulskatter" bakom sig -hur tänker du då? En sådan kull kan ju inte tillföra skogkattrasen någonting eftersom de är oregistrerbara.
Vet att jag provocerar lite och du får gärna bli arg 
Vad gäller den sk novisklassen kommer den förhoppningsvis inte att öppnas på nytt -se gärna tråden avelsgodkännande också- så enda sättet att arbeta vidare med rasen är att använda goda representanter för rasen, och sådana finns det gott om!
/Annika
Jag håller också med Restless om att han har alltför många fel och brister för att (i mina ögon) vara en snygg skogis. Och om du tycker det var längesen som du såg en snygg, stor "riktig" skogkatt, så tycker jag att du ska besöka en utställning. Visst finns där katter som inte "håller måttet" men samtidigt kryllar det av vrålsnygga, jättekatter av "urtyp". Och om ditt intresse ligger i att få fram katter av den typen så får du nog börja leta efter en honkatt med stamtavla som du kan avla på. En med "rätt" utseende då.
Nu låter jag väldigt bitsk i min ton men jag blir så irriterad på att alla långhåriga katter måste vara skogkatter. När jag var liten så hette det att det var Angora. Varför inte låta din katt och alla andra som han, vara skitsnygga huskatter. Ställ gärna upp på en utställning med honom så har du lite att jämföra honom med.
Älska din katt för vad den är och försök inte göra den till något den aldrig kan bli. /Sylvia, en som har både raskatt och huskatt

#23 Håller med dig Sylvia. Det kryllar av dom på utställningar. 
Nyfiken på din hona DD85. Du skriver att hon har "trulskatter" bakom sig men du har ingen stamtavla. Har du stamtavla på hennes föräldrar i så fall. Hur långt bak är det trulskatter? Och det låter ju synd att din hona inte fått stamtavla. Tänk vad mycket enklare det hade varit för dig då.
Tycker heller inte att bilderna säger att det är en så jättetypisk skogkatt med återkom gärna med fler bättre bilder. Tycker han har kanonfint tabbymönster och är himla söt på kattungekorten.
/Marie

En jätte söt kisse men ingen skogis, söt långhårighuskatt med stänk av skogis kanske. Det jag undrar över är varför i hela friden du avlar på en huskatt och vill få den att framstå som en skogis? Det var väldigt länge sedan vi fick använda noviskatter i aveln. Jag läste på din sida om varför och förstår fortfarande inte vad du har för mål med detta? För som jag fattade var du väldigt intresserad av skogisar och avel och då borde du väl skaffa renrasiga katter för att förbättra det du nu tycker är så dåligt på de renrasiga. Är du med i nån kattklubb?
Men igen, en väldigt söt katt!!!
/Camilla
Jeg undrer på hva heter Skogisen som er pappa til din jättesøta "novis" ?
Det skulle være kul å få se en bild på honnom!
Hur i hela friden kan du skriva att det inte finns gott om friska & sunda vita katter?? det verkar som att du inte har koll på skogis världen.
"Men eftersom våran Sirpa är genetiskt svart och det inte verkar vara "överskott" på friska och sunda vita skogiskatter"
Dessutom tycker jag det är tråkigt att se hur man kan avla på oreggade skogisar,eftersom dom är dock allt "huskatter" pga dom inte har stamtavla,när det finns såå många Skogkatt uppfödare i vårt avlånga land som verkligen kämpar och arbetar för att få fram fina och rastypiska skogkatter..
MVH
Eva

Nu måste jag oxå lägga mej i den här diskussionen. Jag var inne på din sida, DD85, och läste vad du skrivet på din presentation om dej själv. Jag reagerar oxå precis som Misskatta #27 över denna mening: Men eftersom våran Sirpa är genetiskt svart och det inte verkar vara "överskott" på friska och sunda vita skogiskatter…
Jag är själv uppfödare av bla vita skogisar, har haft 2 kullar efter en vit hona som jag äger. Jag skulle uppskatta en motivering av din kommentar. Tyvärr så är det så att de vita katterna har en gen som gör att de kan födas som döva, det är en risk som finns när vi avlar på vita katter. Men i aveln får bara hörandes och fullt friska katter användas och förhoppningsvis kan detta leda till att genen försvinner mer och mer. Min hona har sammanlagt haft 5 vita kattungar och alla har varit hörandes och fullt friska. Hade hon inte gett det så hade jag inte heller fortsatt att använda henne. Så det är ett ansvar som vi har när vi avlar på vita katter och alla andra katter med för den delen.
Vill du va med och påverka och förbättra avelen på skogisen så ska du göra detta med registrerade katter och inte på det sätt som du nu beslutade dej för att göra. Väldigt konstigt resonemang i mina öron.
Hmmm…. kan inte låta bli att blanda mig i diskussionen här lite… Du skriver i din presentation att det inte finns allt för gott om vita friska skogisar och att du därför valde att göra denna parning. Jag håller med föregående talare här att om du verkligen vill föra rasen frammåt, varför då satsa på en oreggad katt som hur mkt skogis den än må vara trots allt "bara" är en huskatt och kommer så alltid förbli. Och jag kan då inte låta bli att fundera på om du då även tagit ställning till att kolla om dina vita katter är hörande, kanske göra ett baer-test? Och HCM, Fiv/FeLV och alla andra saker man kan o till viss del kanske bör testa emot, är det något du funderat på? det är mycket man måste ta i anspråk för att försöka föra en så sund avel som möjligt….
Nä jag tycker att han är en underbart söt liten huskatt som ska få vara det och inte bli bedömd som något annat…. njut av honom som han är och försök inte få honom till något han inte är utan älska denna lilla goa kissebebis just för att han är Er goa kille som ni fått följa från födseln. Och om du istället VILL föra rasen frammåt, skaffa dig en reggad skogis och fundera över vilka avelsmål du har, vad du anser vara god hälsa och mentalitet och vart du vill komma i din jakt på den friska typiska skogisen i DINA ögon.

Nu kunde inte jag heller låta bli att blanda mig i…..=)
Jag har haft mitt katteri sedan 1987 och 1988 köpte jag min första vita skogkatt. Katten hette Lado Melis Kungsdatter och var en norsk import. Jag har sedan dess sett många vita skogkatter födas.
Jag vill belysa att den vita skogkatten INTE på något vis skulle vara mer benägen att få "sjukdomar", än katter med "färg" det den vita katten tyvärr har är anlag för dövhet. Dövheten är kopplad till den vita pälsfärgen och inget annat. Det spelar ingen roll om du avlar på en vit hörande eller en vit döv katt, kattens vita avkommor kommer trots detta att bära anlaget för dövhet då dövheten är kopplad till pälsfärgen och INTE till om kattungen är kommen av en hörande eller döv förälder. Att vi med selektiv avel (enbart hörande vita katter) komma tillrätta med "problematiken" sätter jag inte n tilltro till. Vi har sedan ett antl år haft restriktionen att endast avla på hörande vita katter, detta har, vad jag erfar inte ändrat någonting i antalet hörande födda avkommor.
Det man skulle behöva göra är att finna "loci" för dövhetsanlaget och isolera detaa. Jag ser inte att detta kommer att ske inom en överskådlig framtid då resurser inom gneitisk forskning inte prioriteras till forskning av denna art. Så, som #28 skriver, "i aveln får bara hörandes och fullt friska katter användas och förhoppningsvis kan detta leda till att genen försvinner mer och mer" så tror jag inte att vårt avelsarbeta med enbart hörande vita katter kommer att leda till att alla vita avkommor kommer att födas hörande, det krävs mer än så.
Så mitt förslag till DD85 är inte att börja testa för en massa saker utan, skaffa dig registrerade katter och sätt dig in lite i vad "ansvarsfullt" avelsarbeta handlar om, eller fortsätt att ha och äga huskatter, men blanda inte ihop begreppen. Som så många föregående "talare" sagt så är din katt en söt katt, men ingen "bra", eller ens, skogkatt.
Annika

Jag förstår vad ni säger mer och mer och jag har väl bara haft otur i det jag hört om vita skogskatter. Mylingens: jag tycker att den katten är otroligt fin och om jag någon gång ska köpa en reggad skogis så kanske jag hör av mig till dig. Jag tror vissa av er har missförstått mig i att jag driver någon slags avsides skogsavel på huskatter, det gör jag inte. Vi valde att para Sirpan med en renrasig norsskogskatt (svartsmoke), det är gjort och går inte att göra något åt. För att svara på ett tidigare inlägg om "trulskatter" så var sirpans mamma (nu död) en vit semilånghårig vild/stallkatt som en familj hade tagit in och låta få flera kullar. Min syster fick sirpa i slutet av 90-talet och hon tillhörde nog den sista kullen som den katten gav. Om vi visste vad Sirpan var så skulle det hela kännas lugnare men man kan bara spekulera i vad hon "är" förutom en helt underbar katt. Vi har inte sålt våra katter med premisserna att de är renrasiga norskaskogskatter utan att de är huskatter. Men nu till Bobban, jag kan ta kritik men jag vill gärna att man motiverar och preciserar vad man har åsikter om eftersom man endast då kan bemöta detta. Självklart blir jag inte arg, mest frustrerad, men det får man ta när man går in i en disskusion, jag säger endast ifrån när det inte finns någon substans.
Själv tycker jag att raskattsvärlden fullständigt har exploderat på sistone och det kryllar av färger och varianter på en mängd olika "raser". Något som oroar mig är att det går ett så svängigt mode i raskatternas vara och icke vara att det blir för stor obalans. Man ser fler och fler nya varianter som tillex den nu etablerade bengalen och savannah katter som är avfällningar av afrikanska och asiatiska vildkatter parade med tamkatter, är detta etiskt rätt?. En annan sak som jag kanske har missuppfattat när det gäller huskatter, för återigen till dem är att man måste sterilisera/kastrera katterna för att kunna ställa ut dem, varför ska de då visas på utställning när de så tydligt inte är önskvärda?
Ingen av våra katter har fötts helvit utan men svarta fläckar på huvudet och ingen har föds med några som helst defekter (förutom utan stamtavla). Vi skulle aldrig sälja en katt som visade några som helst tecken på att inte fungera som den ska. Det är hemskt både för katten och för ägaren som mister och/eller köper en sjuk familjemedlem. Det är bara att se på det senaste spektaklet som drabbade en privatperson som köpte en katt av en av våra stora uppfödare reggad i Sverak(inga namn nämnda).
Det är säkert något som jag glömt svara på men jag återkommer med bilder som gör Bobban rättvisa. För han ser inte ut även i mina "färgade" ögon som en "vanlig" huskatt, och han har garanterat mer än en stänk skogis i sig.
En bild på en av hans systrar

Jag undrar vaför man lånar ut sin Skogishane med stamtavla till huskattuppfödning, det är ju inte tillåtet enligt SVERAKS regler, inte vem som lånat honom utan bara varför, jag anser att detta är oseriöst och utan ansvar mot alla som lägger ner både tid och pengar för att göra sitt bästa för att bevara Skogisen som en egen ras.

Detta är precis vad jag menar! fjellans är en förespråkare för huskatternas mindervärde. Eletistiskt och "förmerskt" synsätt på andra. Vem det var och varför är ju upp till denna, katterna i sin tur "förorenar" ju inte det "renrasiga" i de tavlade skogskatterna, utan räknas till, vad som gjorts så klart i kategorin huskatter som alla oreggade katter. Nu kom jag på en fråga, vad är eran erfarenhet av ett accepterat antal avkommor efter en tavlad norskhankatt?

För min del tycker jag att det är HELT ovidkommande vem som lånat ur sin hankatt, det som är viktigt är att kunna "dela med sig" av det man (förhoppningsvis) lärt sig under sina år som uppfödare.
Föhoppningvis kommer vi att se mer av dig, då med registrerade skogkatter och du är välkommen.
Att din huskatt inte ses som hen "fullvärdig" utställningskatt är däremot fel, hade så varit fallet hade de inte varit tillåtna på våra utställningar. Din katt ställs ut som det den är, i ditt fall, huskatt.
Om du är intresserad av "regelverket" är det lätt att gå in på SVERAKS hemsida, där httar du det du behöver veta. Saker som inte är "reglerade" av SVERAK är det upp till dig som uppfödare att med "sunt förnuft" ta ställning till.
Annika

Det handlar inte om att huskatter är mindre värda. Det handlar om att öka kattens status och framför allt, att följa våra regler som förbjuder huskattavel. Jag har inte det minsta emot huskatter, men i och med det stora antal oönskade huskatter som i bästa fall skänks bort, så vill jag inte medverka till en tanke om katter som billiga handelsvaror. Om vi i framtiden får bukt med alla dessa oönskade katter, och kan få människor att förstå att alla katter är värdefulla, då kan jag mycket väl ändra åsikt om huskattsavel, men idag kan jag inte försvara en sådan sak.

Tenk så fint om alle huskatter også ble registrerte da dere!! og at det ble holdt under kontroll og at de ble verd noe de også!! Nå går jo gratis kattunger som slangemat!!

Jo jag kommer att hålla mig till registrerade katter framöver men faller nog över på Somali istället. Jag vet att det är ett hemskt med huskatter i dagsläge och det är hemskt att katter ska gå till ormmat även fast även de måste leva. Det som är tråkigt med huskatter är den stora variationen och att det är korthårskatter som verkar vara de som är mest utsatta i dagens kattsverige och värld. Våra kattungar var det inget problem att sälja till ett bra hem och det var stor tillströming på dem, vi tog ett pris som täckte vaccinationer och avmaskning samt motverkade Oseriösa köpare, vi skrev även kontrakt med köparna som bla täckte att de måste chippa eller tatuera katten efter deras egna avvägning. Hobbe och Tinkan som stannat hos oss som fött upp kullen ska besiktas och chippas nu i veckorna. Zygots, måste tacka dig för att du tar det här så bra och inte reser ragg som andra, du är en bra representant för rasskattsvärlden.
En bruntigre tjej som vi kallade minerva
Jag vet att jag "reste lite ragg" i mitt tidigare inlägg. Men jag blir som sagt irriterad på att alla katter med semilång päls måste vara skogkatter. En vanlig föreställning när man pratar med folk man inte känner, och säger att man har skogkatter. Då säger många av dom : det kunde du fått en av oss alldeles gratis. Folk tror på fullt allvar att det är skogkatter dom har hemma. Och att avla på dessa huskatter, och sälja ungarna som skogkatter, leder till att sänka värdet på våra renrasiga skogkatter.
Jag har alltid engagerat mig i katter utan hem, och vet att många av dessa kattungar som var så söta när dom var små, blir vuxna helt utan värde. Så för att främja katten som sådan så MÅSTE vi alla hjälpas åt. Och att kastrera sin katt är att ta sitt ansvar. Att huskatter inte får delta på utställning utan att vara kastrerade tycker jag är sunt, och helt enligt reglerna som Sverak satt upp. Katten ska inte avlas på och därför ska den kastreras, precis som katter med defekter.
Sen ett tillägg: Jag tycker att du har superfina katter och hur du gör med dina katter är helt upp till dig. Men sluta kalla dom/honom för skogkatter, för det är dom inte. Har själv en huskatt som är efter renrasiga skogkatter, där uppfödaren "blåst" mig på stamtavlan. Men han är en HUSKATT. Registrerad som en sådan, id-märkt, vaccinerad, försäkrad och kastrerad. Med andra ord behandlar jag honom precis som dom "finare" katterna. Och det är det som jag strävar efter. Att folk börjar behandla sin huskatter som dom värdefulla sällskapsdjur dom är. /Sylvia
Jeg håpet du ville komme med navnet på hannen , faren til din katt. Men det var egentlig ikke for at jeg ville se ham. Men mer vite hvem i all verden det var som lånte ut sin hannkatt til en huskatt(bondkatt) enligt Sverak er dette strengt forbudt.
Og jeg har vært ganske provosert av denne tråden fra første gang jeg leste den.
Om mann vil jobbe for Skogkatten, er vel dette jeg leser om her nærmest modellen for hvordan det ABSOLUTT IKKE SKAL GJØRES!
Om mann vil jobbe for huskatter, bør mann få folk til å steriliser og kastrere sine katter, og prøve og ta hånd om eller skaffe hjem til alerede eksisterende hjemløse katter
#38 jag håller faktiskt med dig - trots att jag ofta kallar min Mojje skogis så är han ju huskatt mamman var hel skogis medans pappan var skogis/huskatt till deras ägares stora förtvivlan då hon ville para sin hona med en skogkatt med stamtavla *s*
snopet att hennes hona valde drängen ;-)
men dom fick väldigt fina kattungar och min Mojje är en av dom och ahn e ju som du säger en huskatt *L* och är en alldeles vansinnigt vacker huskatt om jag får säga det själv 
Ja tycker nog att utseendet där finns dragen av skogis men det som gör att jag tycker att han har mycket drag från skogis är hans otroligt fina och jämna humör har haft många katter men ingen som har varit så lättsam och hanterbar som just skogis sen så e ju självklart min Mojje väldigt charmig *L*
Poängen av denna långa harang e väl att även om min Mojje har mycket skogis i sig så är han en huskatt men lika mycket värd för det 
Ha de bra
Eva & Mojje
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Jag har oxå en kastrerad huskatt här hemma. För oss har han lika stort värde som alla dom andra här hemma, då renrasiga skogisar. Han ska oxå enligt uppfödaren vara en renrasig skogis, men hon valde att inte regga honom då han var så sjuk som liten i kattsnuva och hon trodde inte han skulle överleva. Bara där så förstår ni hur seriös den s.k. uppfödaren var/är. Men av hans utseende att döma så tror vi inte att han är en renrasig skogis och skulle han vara det så är avelsarbetet en katastrof. Han har jättekorta kraftiga ben, en pälskvalitét som påminner mer om en persers, jättekort svans och lika hög både fram och bak. Men vi älskar honom för den han är, en stor nallebjörn som har haft en väldigt taskig start här i livet. Vår älskade Tubbe!
Så jag säger som dom andra här, älska din lille söte kille för den han är och gör honom inte till något han inte är. //Kaisa

Och även min Zlatan har ju en stor del skogis i sig. Men jag har aldrig kallat honom för något annat än huskatt. Hans pappa var ju en övengiven skogis med stamtavla (de som flyttade in i huset där han bor, kollade upp det). Och han fann en stunds kärlek med Zlatans mamma till hälften skogis. =) Sedan kunde min kompis inte ta hand om Zlatans mamma med ungar så de kom till mig när de var en vecka gamla. Zlatan var lillen i kullen och hade en ögon infektion som jag fick hjälpa honom med. När det sedan blev dags för dem att flytta kunde jag ju inte sälja Zlatan. Zlatan har jag även ställt ut en hel del men till helgen är det hans sista (kanske anmäler honom till SW) han trivs inte på domar bordet men i buren trivs han väldigt mycket. Men jag håller honom väldigt kär och skulle aldrig vilja byta ut honom. Älska era katter hur de än ser ut eller hur de än kom till för man får ingen underbarare vän.
Ps: Brukar kalla min Husis hona Feztiz för en svensk skogSkatt=)) För man har ingen aning om vad det finns i henne. Men många gissningar på ras har det blivit. Lite på skämt så där. =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
ursäkta ,men jag måste bara få lägga mig i debatten ovan.har själv varit huskattägare i 30 år men har nu norsk skogkatt.det heter inte skogskatt och det är en mycket gammal ras.
Får väl tillägga att den och Main Coon är de raser som får de största och tyngsta katterna.Min hona är 10 månader och väger i dagsläget 4,8kg.Hon är för övrigt barn till en av restless hanar Får hålla med om att det "ploppar upp" lite väl många uppfödarefast många registrerar stamnamn och tar bara en kull.sen verkar det finnas dom som sätter upp kattfabrik i vardagsrummet
oxå tyvärr.Gläds åt den fina katten du har,den är fin som den är och inte mindre värd för dig fast den inte har stamtavla.det finns aldrig nån garanti på hur fina ungarna blir trots hur många fina meriter och stamtavlor föräldrarna har .Detta gäller både katter och oss människor med för den delen

#43 det är ju därför som jag försöker vara lite lusig genom att kalla Feztiz för svensk skogskatt, med betoning på S:et. Men det är som sagt bara när jag försöker vara lustig=))
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
#44 ja förstår vad du menar *s*
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

#43 Anser inte att skogisen är en mycket gammal ras, tycker att i rassammanhang är den väldigt ny.
Sant att i rassammanhang så är den inte så gammal men historiskt sett så är just skogkatten en av dom tidigast dokumenterade katterna *L*

#47 Ja, fast då var de "bara" huskatter/vildkatter 

Både på utställningar och när man ute och visar katt i andra sammanhang kommer det alltid fram folk och säger ungefär: "Är det där norsk skogskatt? Jag har/hade också en skogskatt" När man börjar fråga lite närmare visar det sig nio gånger av tio att det är en långhårig huskatt de har. Det verkar som vi har en pedagogisk uppgift att förklara skillnaden och att Norsk skogkatt är en raskatt och inte något allmänt långhårigt. Självklart för oss, men inte för den s k breda allmänheten!
Jag har dessutom författat en text som jag sätter på buren på t e x Kattens dag då många kommer och tittar på katterna. Det gör ofta att folk börjar prata och så kan man reda ut begreppen! Den som vill får gärna kopiera -ni kan säkert förbättra den också!
/Annika

Jo jag tycker med att informationen ska bli bättre! Speciellt när det gäller norsksskogskatt för jag vet inte om vi hade gjort samma val då med att låta Sirpan få en kull eller inte, jag hade iallfall varit skeptisk mot det även fast det blev så otroligt fina katter. Fiskerjentas kan jag bara säga att det försöket att hugga någon annan i ryggen var så genomskinligt så det skrek om det, jag läser psykologi för skjutton. Ni som har skrivit här på slutet om huskatter kan jag hålla med i vissa synpunkter, men jag tror att det aldrig kommer att bli "fritt" ifrån huskatter och det vill jag nog inte heller, det jag vill bli av med är alla herrelösa katter och sommarkatter och där ligger ju det stora problemet. För även fast en katt har en tavla så är det ju hos människan besluten ligger och inte hos katten och då spelar det ju ingen roll hur dyr eller fina linjer katten har. Människan är hela livet en lärande individ och om ni försöker att sätta er in hur ni känt er när folk slog ner på er och slet i sär det ni hade byggt upp, hur kände ni er då? Kontentat av det jag vill få sagt är att det bemötande jag har fått av visssa här är nog det som skrämmer iväg de flesta människor som tänker skaffa raskatt. Sen så är det så här att jag kommer ifrån landet och jag känner inte en själ som har en raskatt och om den hade det då skulle släppa ut den, utan det är folk i villakvarter och lägenheter som i stort föder upp katter(inget ont mot dem) Nu vet ju jag att inte evolutionen går så fort men hur ska man kunna behålla "den vilda looken" om inte naturen själv får vara med i leken? genotyp och fenotyp. Nu tycks ju denna disskusion vandra iväg lite ifrån ämnet men det jag vill säga är att det mesta människan rör vid slutar som en blek kopia av sitt forna jag och när vi förlorat det vilda och otämjda som kanske är lite av tjusningen med katter, vart ska vi vända oss då?
#50 Det mesta människan rör vid slutar som en blek kopia av sitt forna jag och när vi förlorat det vilda och otämjda som kanske är lite av tjusningen med katter, vart ska vi vända oss då?
Det kunde inte sägas bättre denna fråga har jag själv ställt mig många gånger. Jag tycker nog att det har blivit en markant förändring på skogisen från förr. Jag ser inte samma vilda look och den robusta typen som jag gillar.
Jag har även haft Perser men skulle inte för mitt liv sponsra den aveln idag med att köpa någon. Däremot om de hade sett ut som förr (med nos) skulle jag gärna vilja ha en.
Mona

Håller med dig helt när det gäller perser! Själv tycker jag att den sibiriska katten har ersatt skogisens roll som "ropet från vildmarken" och jag läste för ett tag sen om en norskskogskatts uppfödare som gått över till sibiriska katter, varför kan inte jag uttala mig om men kanske för att skogisen håller på att förlora det den en gång blivit känd för?
Men jag vet samtidigt att det är kattuppfödare som kämpar med att få den rätta "looken" men det blir problematiskt återigen eftersom det "subjektiva" tycket och den makt som stora uppfödare har gör att det är de och domare som sätter upp "ideal", är dessa nödvändigtvis rätt?. Det som ställer till det för katterna är deras snabba reproduktionstakt och för norskaskogskatter det stora antal som cirkulerar, det kan lätt spåra ur och/eller bildas fraktioner hos uppfödare och domare vilket det kanske redan gjort? Såg på en dokumentär ifrån USA hur deras uppfödningsverksamhet såg ut och de verkar ha en ännu större spridning (också för att det är ett mycket större land) bland uppfödare och domaråvsikter. Jag funderar lite över vem det är egentligen som bestämmer vart kattaveln tar vägen? För om vi tar skogisen som exempel så blir vissa lookar "omoderna" och vissa är riktigt "heta", är det influenser ifrån omvärlden som influerar och hur genomtänkta är de egentligen innan man börjar "drar" fram det som är det "senaste".
Poenget er ikke om du har forstått eller ikke hva som lå bak. Poenget er at den som eier en Norsk Skogkatt avl og låner den ut , til noe så useriøst som å parre en huskatt, bør ekskluderes fra rasekattverdenen. Ihvertfall mener jeg det, og synes ikke hverken du eller hannkatt eieren har noe å bidra med i å fremme Norges Nasjonal katt noe som helst

Vad är poängen då? jag tror inte du förstår dig på levande djur överhuvudtaget eftersom du gör detta till ett personangrepp, du har visserligen snart levt havla ditt beräknade liv och har en hel del livserfarenhet som inte jag har. Men att säga att någon bör exluderas, ja du har mycket att lära om människor iallafall. Om det nu var så att den som lånade ut katten exkluderades, skulle det göra någon skillnad? Nej jag tror inte det. Sen vet jag inte när den norskakatten blev nationalsymbol då vi nordiska länder delar både ett och annat och det är naivt att tro att katterna i början var en grupp isolerade unika individer, faktum är att det en gång prövades svenska "skogskatter" för att bredda "Norges Nasjonal katt". Visst den norska skogskatten är långtbak daterad och dess histroria likväl, som att deras förfäder följde med vikingarna och är enligt vissa MC´s förfader. Så att uttrycka dig så som du gör efter ett fåtal bilder på en katt visar ännu en gång att du bör bli mer ödmjuk och kanske tänka två gånger innan du uttalar dig som en nationalsocialist. Du fiskerjentas är ett typiskt exempel på en stereotyp som man har om raskattsfolk.
Jag menar inte att framstå som den nya "kattjesus" jag vill bara att man ska ifrågasätta i högre grad och hävda sitt självbestämmande. Sen om man tycker något är vackert för att man själv tycker det eller andra är ju upp till sig själv att ta reda på.

#54 Det är faktiskt Norges national katt. Jag tycker inte att fiskerjentas kommer med ett personangrepp, det är nog övervägande att folk här tycker att det är oseriöst att låna ut en skogishane till en huskatt, om hankattägare är en uppfödare vill säga. Det var i alla fall det jag reagerade på och att du kallade dina katter för skogisar. Du verkar ju vara en kille med huvudet på skaft och jag tycker det är synd att du inte har rasrena katter för det hade varit intressant att följa ditt avelsarbete.
/Camilla
Og kalle meg en nasjonalsosialist, er et mye større personangerep , enn hva jeg har kommet med
Jeg sa hva jeg synes om en type kattehold- Og det overenstemmer forøvrig med katteklubbers syn på saken
Jeg kan forøvrig tilføye at jeg har sluttet med avl….og det er det flere som synes er trist av venner i kattemiljøet og tidligere kattungekjøpere

#56-Jeg er en av dem Ellen. Du var så flink til å se kombinasjoner med kattene dine, og har fått fram noen nydelige eksemplarer av rasen.
Dette med at Skogkatten ikke lengre har vilt-look har ingenting med at den ikke "spes" på med ville katter å gjøre ihvertfall men med feil kombinasjoner tatt av oppdrettere.Og det at det avles på katter med for mye feil. Den Norske Skogkatten levde etter "survival of the fittest" loven, og alle dens egenskaper ble skapt at moder natur gjennom generasjoner. De kattene som ikke holdt mål for henne de levde ikke opp. Det er nå vårt ansvar som oppdrettere å videreføre dette, og å ta bestemmelser på hvem som faller gjennom nåløyet til avl eller ikke.

Om det är oseriöst eller ej med att korsa raskatter med "huskatter" kan jag förstå att man tycker, det är mycket tid och arbete bakom riktad avel. Men det viktigaste oberoende kattras är att de får ett kärleksfullt och varaktigt hem. Men varför jag sa ifrån berodde på detta som Fiskerjentas skrev: "Ihvertfall mener jeg det, og synes ikke hverken du eller hannkatt eieren har noe å bidra med i å fremme Norges Nasjonal katt noe som helst. Det som står i din presentation tycker jag också är intressant, med din första katt?
Att Hobbe inte har med avelsbasen att göra har jag accepterat för längesen, men att jag skulle vara helt bakom flötet, det tar jag inte! Att du sen har slutat med avel och att flera i din omgiving tycker det är trist, ja det får ju stå för dem. Något som sas med en glimt tidigare som man kanske skulle använda sig av var att man kanske skulle kalla hobbe en "svenskskogskatt". För mig så är han min allra första egna katt och han är orsaken till mitt intresse så helt av ondo är han inte.
Sen att det finns massor av extremt fina katter utan tavla i varaktiga hem som man därför inte får bedriva avel på det blir en framtida strid i sin egen kontext
Jag kommer iallfall att plåga er med fler foton av Hobbe och kanske i en tråd som heter just huskatter eftersom det verkar vara flera på forumet som också har semilånghåriga huskatter kunde det vara kul att se vad ni har hemma. Då med foton ute i naturen som gör Hobbe rättvisa.
Ja, min bondkatt var fødd i 1983. På den tiden visste jeg ikke noe om utstillinger og slikt. Så jeg visste heller ikke at mann på den tiden kunne få huskatter godkjente på eksteriør bedømming.
Men siden du snakker så mye om ydmykhet. Så mener jeg at jeg da, siden jeg viste om min huskatts mor, hadde en mer ydmyk holdning enn du har vist her.
Du har sagt mye om vite katter, om look om sjukdommer osv. Og snakket med resten av forumet som om vi ikke forstår noen ting. Det viser ikke akkurat ydmykhet
På denne tiden levde jeg i et okkupert hus i Oslo, med en haug av pønkere og dyr. Denne katten min hadde et veldig sterkt gemytt. Han tålte alt satt på min akslel om jeg tok trikken , gikk i affæren eller promenerte på Karl Johan.
Senere kom jeg på drogavvenning på en bondegård, og katten kom til en annen bondegård på Kongsvinger. Men det er en annen historie.
Av utseende var han mye lik min Torak,,,
"57 ja Frøydis du er en av dem…takk 
#50 Det mesta människan rör vid slutar som en blek kopia av sitt forna jag och när vi förlorat det vilda och otämjda som kanske är lite av tjusningen med katter, vart ska vi vända oss då?
Tamkatten har varit domestiserad i 5000 år så det vilda har nog varit borta ganska länge tror jag.
//RolfH
Så sant #60 det försvinner mer och mer men det värsta är ändå modet som skapas på utställningarna om hur katten ska se ut och sen blir det plötsligt en standard och då börjar uppfödare föda upp den nya trenden och kan ändra kattens utseende totalt det är skrämmande ….något som #51 skrev i sin kommentar
Ha de bra
Eva & Mojje

Ja jag förstår dig nog mer och mer fiskarjentas och din katthistoria påminner lite om min. Jag är ju ny med egen katt och jag har faktist lite koll på min katts mamma, pappa, mormor och halv/helsyskon. Den här lite "gulliga" historien du berättar om att din katt var så speciell är precis som du har fångat Hobbe, han sitter på axeln, älskar att vara med överallt, hittar på massor med konstigheter, apporterar och går bra i sele, senast idag. Men detta är ju något som inte är unikt för norskskogskatt utan alla katter har ju det i sig, vissa har bara lättare för att plocka fram det än andra, detta är iallfall min erfarenhet av andra katter. Det här med att snacka om vita katter och sjukdomar verkar ju inte vara helt baserat på luft och jag har sett en massa matnyttigt skrivet och lärt mig en hel del. Om du läser vad jag svarar så ser du att jag tar andras åsikter och kunskaper med stor respekt, men låter mig inte för den delen helt köras över, det är lite av "survival of the fittest"
Nu till den här romatiseradebilden av att människor klarar av naturens selektivitet lika bra är lite skev. Om det nu är så att människan skulle avgöra vad som fick leva och inte, ja help me lord! Då skulle världen snabbt bli mycket sjuk, vilket den också håller på att bli. Katterna skulle behöva genomgå så komplexa och krävande prövningar så att aveln inte längre skulle bli så rolig och jag tror få människor skulle då hålla på med den. Låt naturen göra vad den gör bäst. Sen att tro att alla har samma åsikt om vad som är tip top avelsmatrial och vad som är sällskap , det är lite naivt.
RolfH det du skriver om att katterna är för länge sedan tämjda vet jag inte om ja håller med om, katter är inga hundar, katterna lever genom oss och ser efter sina värdar med största värdighet. Sen vad katter fyllde för syfte då och vad de fyller nu är ju helt åtskilda. Det är ju främst på senare tid (200 åren) som människan har skulpterat, mixtrat, typat, fejat och donat. resultaten som i hundvärlden talar ju för sig självt, och hur många av dessa klarar av att leva "riktigta" kattliv.
"För det är ju först och främst en skönhetstävling" detta har jag hört flera säga om kattutställningar, detta uttalande kolliderar lite med naturens planer för vad människor tycker är vackert, eftersom det inte behöver nödvändigtsvis vara funktionellt.
Jag spinner detta verkligen till sin spets och jag försöker inte framstå som någon besserwisser och ber om ursäkt ifall jag gör det. Jag vill bara ifrågasätta eftersom vi som människor är skyldiga att göra det. Allt som människor sagt och gjort kan ifrågasättas och ändras, ingenting är skrivet i sten.
Om människan inte skulle ha blandat sig i tamkattens liv så skulle vi i norden inte ha några tamkatter alls. Frågan är om det över huvud taget skulle funnits olika raser av domestiserade raser och den spridning de nu har. i det avseendet skiljer sig inte tamkatten från t ex hunden eller hästen.
Inriktat avelsarbete går ut på att särskilja önskade egenskaper genom planerad avel. Att avla på djur som man inte vet härkomst eller dolda egenskaper hos är enligt mig helt meningslöst och kan t o m vara till skada för katten p g a de dolda genetiska sjukdomar som finns och som i fel kombination blir aktiva.
//RolfH

Jag instämmer i det sista du skriver, men allt måste ju ju börja någonstans, djur föds inte med papper det är människor som skriver dem och vi kommer aldrig ha kontroll på alla variabler. Livet är alldeles för komplext för att rymmas i ett par ark. Självklart förstår jag med att "tamkatterna" inte existerar genom att leva på luft. Men i sin natur är katten inte "domesticerad" som tillex hunden riktigt än. Det är betydligt vanligare med självständiga katter än hundar just för att katten är en sån art. Sen att det skulle vara bra för katten rent evolutionärt med dess stora spridning går ju att ifrågasätta, tamkatten ställer till med massor för det vilda djurlivet och den har ett antal utdöda arter på sin "hitlist". All avel är inte bra avel bara för att djuren har papper på sitt ursprung, vi var ju tidigare inne på perser och det finns fler extrema avels former. Jag sätter mitt hopp till de som bedriver en hälsosam avel för katten och sätter dess livskvalite främst.
Denna diskussion är väldigt intressant och givande.
All forskning tyder på att alla tamkatter härstammar från den för mer än 5000 r sedan domesticerade arten Felis Lybica och kan väl beskrivas som helt domesticerad. I skandinavien t ex skulle inga av dessa katter kunna överleva utan viss kontakt med människor. Detta gäller givetvis andra delar av jordklotet med samma svåra eller värre klimat.
All avel är och har inte varit av godo, därför är det jätteviktigt med dessa diskussioner.
//RolfH
En fråga som kräver svar: Varför är dessa katter inte registrerade, varför har de ingen stamtavla?
Ett svar (fler kan finnas): Det är frågan om uppfödare som ställt sig utanför det regelverk som finns för uppfödning.
Till DD85: Kollade du att den vita föräldern till Hobbe är hörande? Har du veterinärintyg på att fadern har normal testikelstatus, intyget får inte vara taget tidigare än när fadern blivit 6 månader. Har du veterinärintyg på att varken fadern eller modern har/inte har haft navelbråck? Vad vet du i övrigt om faderns och moderns hälsostatus? Är någon HCM-kollad? FeLV- och FIV-testade?
Hälsningar/Dagny
-----Sen att det finns massor av extremt fina katter utan tavla i varaktiga hem som man därför inte får bedriva avel på det blir en framtida strid-----

Dagny: Om jag skulle kolla upp detta, skulle det göra någon skillnad? Hanen är OK det vet jag, det finns intyg. Mamman finns det inga papper på och är inte testad. Honan var 5 år vid parningen, vilket förvisso är ganska sent. Att hon är hörande är jag övertygad om eftersom hon är aktiv utekatt och fångar regelbundet rov och undviker att bli ett även fast hon är vit. Hon är en extremt slug och en överlevare.
RolfH jag tror att du tolkar mig för bokstavligt för jag är vid den övertygelsen att katten är en fri själ på ett annat sätt än tillex en mjölkko och en hund. Kanske är det min landsbygsromantik som ställer till det. Jag tror och hoppas att det fortfarande finns livsdugliga tamkatter som skulle klara sig i det vilda om hela mänskligheten imorgon skulle försvinna, men att det skulle följa en stor utrensning av naturen. Sen att "All" forskning pekar på det du påstår vill jag gärna att du styrker med fakta. Vi får heller inte glömma att det som är sant idag kan vara felaktigt imorgon. Sanningen är ju också den att människan under endast ett par generationer kan med riktad avel mer eller mindre sudda ut vad naturen byggt upp under betydligt längre tid. "Sagan" om hur Norskskogskatt blev/blir till bör få ett mer aktuellt och verklighetsbaserat innehåll. För om det är som du säger RolfH så är den historien fetfel.
Jag ska besiktiga Hobbe nu på måndag och chippa honom, testa honom för HCM kommer också, FeLV och FIV vet jag inte eftersom jag inte kommer låta honom gå fertil å para katter hej vilt. De sista två är väl "sexuellt överförbara sjukdomar". När det gäller våran hona så har hon aldrig haft kattungar och troligtvis inte "kattsex" tidigare, hon har också gått på piller. Våran kasterarade hankatt Jum jum håller borta/efter strykarkatter, men detta är ju inga garantier för att hon är frisk. Det borde ju synas om hon är sjuk i en immunbristssjukdom? Sen varför inte mamman har tavla vet jag inte. Hon och hennes "ätt" tillhör väl de katterna som glömdes kvar efter novistiden. Jag tycker iallafall att hennes gener är värda att bevara och föras vidare för eftervärlden. Sen Dagny så glömde du i citatet "i sin egen kontext", alltså att den diskussionen inte äger rum här, jag kommer iallfall inte att leda den på nätet.
#67 Sagan om hur den Norska Skogkatten blev till är inte fel. Det var inga vildkatter som man utgick ifrån utan gårdskatter och huskatter runt om i norge. Det har aldrig funnits vilda katter (förutom Lo) eller större populationer av förvildade katter i skandinavien som inte har levt nära människan och på vad människan lämnat. Se bara på de hemlösa/förvildade katterna runt om i landet idag. De far riktigt illa på alla sätt och blir sällan gamla.
Vad all forskning visar är ganska lätt att hitta på massor av ställen på nätet.
//RolfH

Då har ju inte den norska katten formas så som det står i berättelsen utan av dess närhet till människor och framförallt människors selektiva avel. När jag läser infon på skogskattslingan om rasens tillkomst så tolkar jag det lite annorlunda. http://www.gnm.se/gnm/pdf/2003katt.pdf
Där står det lite kort historik om europeisk vildkatt, men det som står på internet ska man ta med lite salt. Men det som jag hittar stärker inte din ståndpunkt. Om dessa katter sen korsades med de medtagna Felis lybica vet ialllfall inte jag.
De katter som är förvildade idag lever i miljöer som människan skapat och den är tyvärr inte den bästa för djur överhuvudtaget. Om den påminde mer om kattens ursprungshabitat skulle bilden med största säkerhet se annorlunda ut. Sen att man lever länge betyder inte att man har livskvalite.
Detta leder till massa tankar och spekulationer men knappast några som kan klargöras här utan något som var och en får fundera över.
Her står den norske varianten
Jag blir mer och mer beklämd när jag läser dina inlägg DD85. Som du svarar, så svarar en oseriös huskattuppfödare. En sådan bryr sig inte om regler för sund avel (hörselintyg, navelbråcksfrihetsintyg, intyg om normal testikelstatus). En sådan låter katter gå fritt ute och ställa till med ännu fler ungar. En sådan vill inte underordna sig de regler som kattklubbar har. En hunduppfödare med samma arbetssätt blir utesluten ur SKK (Svenska Kennelklubben).
Jag ska besiktiga Hobbe nu på måndag och chippa honom, testa honom för HCM kommer också, FeLV och FIV vet jag inte eftersom jag inte kommer låta honom gå fertil å para katter hej vilt. De sista två är väl "sexuellt överförbara sjukdomar".
Ja, det skulle göra skillnad. Det skulle visa att du är seriös och vill ha så friska djur som möjligt. Friska djur som har större möjlighet att få sund avkomma än om man använder osunda djur, eller tom leker struts och stoppar huvudet i sanden (ser jag det inte, finns det inte).
Dagny: Om jag skulle kolla upp detta, skulle det göra någon skillnad? Hanen är OK det vet jag, det finns intyg. Mamman finns det inga papper på och är inte testad. Honan var 5 år vid parningen, vilket förvisso är ganska sent. Att hon är hörande är jag övertygad om eftersom hon är aktiv utekatt och fångar regelbundet rov och undviker att bli ett även fast hon är vit. Hon är en extremt slug och en överlevare.
Hälsningar/Dagny