Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 07-beteendefrågor
Läst 748 ggr
Trollkatta
0

Är det mobbing? Vad gör jag?

Hej,

Jag skulle verkligen behöva era goda råd. Har två (okastrerade, p-pillerätande) skogistjejer på 17 mån. De ska kastreras i nästa vecka. Sedan har jag två kastrerade skogiskillar på 9 mån. Killarna är mycket större. Tjejerna kommmer bra överens och det gör oxå killarna.

MEN.. den ena killen, den minste av dem, är inte snäll (med människoögon betraktat) mot tjejerna. Sedan ca tre mån tillbaka puttar han bort dem från matskålen, hindrar dem från att komma fram, från att leka med mig och ibland från att gå på lådan, etc etc. Och det är bara det jag sett. Och sedan attackerar han dem hejvilt när de går förbi. Och jag tror faktiskt det gör ont på tjejerna, det är ju skillnad på skrik och skrik. Det händer inte jämt men vi har någon incident VARJE dag.

Vi har feliway i kontakterna och jag försöker ägna lillkillen mycket uppmärksamhet (han får mest uppmärksamhet av alla). Jag säger NEJ högt och bestämt och lyfter bort honom, varje gång jag kommer på honom. Men det hjälper inte.

Han är världens goaste kille på alla sätt men det här beteendet är inte hållbart. Till saken hör att ena tjejen har astma och det är inte bra för henne med för mycket stress och bråk.

Vad ska jag göra?

//Kattis

MisseKatten
0

Det blir kanske bättre efter att honorna blivit kastrerade?

Susanne-Magnus
0

Oj så svårt… har tyvärr inga råd men hoppas att det löser sig!

Trollkatta
0

PuttSkrattande

#1 Ja, man kan ju hoppas att kastrering kan lösa situationen.

Men jag skulle så gärna vilja ha några fler alternativ. Ingen som har liknande erfarenhet? Alla goda råd och tips är sååå välkommna! Vill ju så gärna att lille killen ska känna sig trygg och att alla fyra katter kan bo kvar och trivas ihop.

//Kattis

Labolina_73
0

Hej Kattis…

Jag tror jag vet vem du pratar om,, ;-)

Jag tror inte att det handlar om att han inte är trygg, tvärtom. Jag tror han visar sin domenans. Han är kastrat, hon /dom är fertila och är automatiskt högre i rang. Äldre och fertila.

Jag tror absolut att det lugnar ner sej efter att tjejerna blivit kastrerade oxå.

Du har feliway sa du, har du provat felifriend? Det ska ju vara liknande men för att få katter att bli vänner,, eller hm jag vet inte hur jag ska förklara riktigt..  Men det är ju ett förslag oxå.

Svårt det där oxå ifall man ska gå emellan,, dom klarar ju mer än man tror och kanske måste få klara det själva.. men jag förstår att du blir orolig iom hennes astma..

Kram

Labolina_73
0

Hej igen Kattis.. Nu kommer jag troligtvis att få hem felifriend till butiken, vet ännu ej priset på den sprayen men kanske kan vara värt att testa iaf. :-)

Hoppas att allt är bra med er annars.. :-)

Ha det super.

Kram Linda

Trollkatta
0

Hej Linda!

Tack för goda råd. Ja, FeliFriend kanske vore nåt att prova. Du kan väl hojta när du fått in den i shopen. Jag mailar dig i helgen.

//Kattis

Labolina_73
0

Ja jag hojtar till när jag fått hem det till butiken.. :-)

jupps maila mej.. :-)

kram Linda