Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 3037 ggr
SillyZones
0

Neeeeeeej..!!!

För en timme sedan upptäcker jag hur Zemla är alldeles blöt och svälld i slidan, samt att det kommer ut mycket tjockt var… Ringde förstås direkt till jourveterinär. Livmoderinflammation… såklart. Nu blir det till att hålla kollen på henne, tempen ligger bra än så länge, så får vi åka och kastrera henne i morgon bitti om hon inte blir sämre under kvällen och natten, då åker vi akut. *gråter*

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Christina-S
0

Vad tråkigt …

maaro
0

ÅÅ så tråkigt, jag lider med dig, vet hur det känns, Blaze blev kastrat akut pga livmoderinflam.Gråter

Sänder tröst kram till dig/ Malin

Kattilaforsens
0

Åh nej! Vad tråkigt Jessica. Finns det ingen möjlighet att behandla henne? Jag lider hur som helst med dig och håller tummarna för att Zemla inte blir sämre.

SillyZones
0

Tack!!! Ja det känns rent förjävligt!! En ung jättefin katta med supertemperament som vi hade så mycket planer för… Hon är förstås lika mysig att ha hemma för det, men som sagt det känns grymt !

SillyZones
0

Ja, vid minsta tecken på försämring så åker vi in akut!

Florinellas
0

Hej!
Om jag vore som er och vill ha henne i avel skulle jag åka in direkt och påbörja medicinering och se om livmodern går att rädda! Jag har haft tur med det och så länge honan mår bra kan man stå på sig mot veterinärer som vill kastrera direkt.

Lycka till!

Kvarnstugans
0

Men vad tråkigt! Våran Juicy fick livmoderinflammation också vid tidig ålder, knappt 1 år. Behandlade henne med antibiotika + parade henne vid första & även andra löpet men tyvärr fick hon tillbaka inflammationen och fick kastrera henne. Om nu din hona mår bra skulle jag nog försöka med medicinering…
Lycka till! // Bittan

LenLass
0

Halloj…ställer mig osökt frågan "Varför åka in och kastrera innan man provat att medicinera först????" Jag har vid 2 tillfällen drabbats av livmoderinflamation och i båda fallen medicinerat och inte haft några bekymmer sedan. Om du tycker hon är så fin för avel så skulle jag nog snabbt skaffa medicin och avvakta kastrering!

SannaE
0

Vad tråkigt!
Vi håller alla tummar och tassar för er!

EvaHelen
0

Men fy såå tråkigt om Ni ska måsta kastrera henne, vi håller alla våra tummar att det går med medicinering.

Kram från oss.

SillyZones
0

Vad är det för penicillin ni använt? Vetrimoxin? Har det hemma, ska jag ge det nu? Jourvetten jag pratade med verkade inte tycka att medicinering var ett alternativ…

kerstin2181
0

Jessica, här i Örebro håller vi tummarna stenhårt, och tappa inte hoppet, stå på er, det kan gå att rädda livmodernFlört

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

SillyZones
0

Saken är ju den, att vi inte har något djursjukhus öppet här nu, utan vi får vända oss till strömsholm (!!!!) på jourtid.

Shaline
0

Hej Jessica!

Förstår hur det känns när det kommer så här plötsligt. Har varit med om samma sak själv med en hona inte ens 1 år gammal. Åkte in jourtid på en lördag och fick antibiotika samt tid till på måndag för ultraljud och då visade det sig att livmodern var stor som hos en liten hund och full i var. Risken var stor att den kunde spricka så jag tyckte inte jag ville riskera något med medicinering för kattens skull så då fick bli kastration istället och jag tycker ändå att det känns bra så här efteråt. Men visst är det hemskt när sådant här händerGråter Siv

LenLass
0

I mitt fall så fick jag Synolox, att vetrinären inte är så intresserad förstår jag men då kan du alltid ringa någon annan vetrinär och få veta vad denne ordinerar och sen ringa din Jourvette igen och tala om vad du SKALL ha och utan diskussioner. MYCKET underligt att de inte först vill prova att medicinera, men det är klart kanske inte genererar lika mycket pengar. MEN det är viktigt att hon får påbörja medicineringen NU med en gång för ju fler timmar som går så försämras läget drastiskt!!!! STÅ PÅ DIG OCH LYCKA TILL !!!!!!

Kattilaforsens
0

Instämmer med #15. Ring en annan veterinär och stå på dig.

Eftersom min hona hade ungar när hon fick livmoderinflammation så fick hon till att börja med Vetrimoxin. Inflammationen gick tillbaka men läkte inte ut helt så efter mycket om och men (och tjat från min sida) fick hon Baytril istället. Veterinären  ville även sätta in hormonsprutor men det behövdes aldrig.

SillyZones
0

Har nu ringt och pratat med strömsholm som absolut tyckte det var idé att försöka rädda livmodern. Dock ansåg hon att vi kunde vänta till i morgon. Ja, jag ser ingen annan råd, eftersom veterinären jag prtatde med igen (jour) inte trodde på att rädda hennes livmoder… Jag får ringa någon annan vet i morgon, att åka till strömsholm går ju inte.

JessicaF
0

Inte vetrimoxin utan du ska ha Baytril, det tar även vissa colibakterier.

Lycka Till

Puzzle
0

Jag håller alla tummar jag har för att det ska gå bra för dig och din Zelma.

chewbaccas
0

Jessica, visst är det i Östersund du bor?? Det finns en helt underbar klinik i Sundsvall. Vet inte hur långt du har dit men de är fantastiska, veterinärhuset heter det. Öppnades nu i början på maj av några veterinärer som jobbat länge på annan klinik i Sundsvall men ville öppna eget. Proffsigt bemötande och kunniga både på katt och hund..

LYCKA TILL

Alexandra Karlström, Chewbacca´s

Florinellas
0

Som sagts i tidigare inlägg räcker det inte med Vetrimoxin. Baytril (sedan ultraljud) och livmodersammandragande fick min hona. Vi var på Ultuna. Men det gäller att stå på sig.

Seerath
0

Nej vad hemskt. :(
Hoppas att ni lyckas rädda livmodern! Och hoppas tösen mår bara bra igen snart!

chewbaccas
0

Stort lycka till. Jag vet hur jobbigt det är.. Har varit i din sits.

Håller med föregående skrivare om att försöka rädda hennes livmoder så länge katten mår bra. Lita på din magkänsla och förklara för veterinären, ringer man ipå jourtid kan man få lite udda svar ibland.. Kanske inte alls förstående att man vill rädda livmodern men gör det som ni anser bäst!

Jag hoppas att det kommer att gå bra och jag vet att du kommer att ha fokus på henne under natten. Berätta gärna hur det gått

WesthKiowas
0

Men fy, vad tråkigt! Håller tummarna för tjejen stenhårt! Du kan hålla koll på att hon inte blir gulfärgad i slemhinnorna i munnen för det tyder på att infektionen har börjat sprida sig i blodet och då är det väldigt akut. Vill inte skrämma upp dig men det är ett tips. Det som är positivt i ert fall är ju att det är en "öppen infektion" så att varet kommer ut, det är mycket större chans att rädda en sådan livmoder.

Tröstkram Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Juliette-
0

Hoppas det löser sig för er och lilla Zemla

EvaHelen
0

Håller våra tummar på att det kommer gå bra för er och Zelma. Måste vara fruktansvärt jobbigt, men hoppas verkligen att Ni får professionell hjälp och empati.

Kram

SillyZones
0

Tack goa vänner för alla värdefulla råd och tips! Och alla uppmuntran och tröst! Själv är jag på arbetet eftersom jag jobbar natten i natt. Dock är min man hemma och har koll på Zemla hela tiden på plus att vi har tät telefonkontakt. Enligt honom är hon inte gul i slemhinnorna, plus att hon har ätit bra av blötmat plus druckit och varit uppe och gått. Hon har ingen temp fortfarande och är inte slö. Fy fasiken vad det ändå är frustrerande att inte kunna göra något!! Det första jag gör i morgon bitti är att ringa min veterinär.

LottaC
0

Håller tummarna för er//Lotta

Vildfagre
0

Hoppas allt har gått bra i natt och du ska se det att det ordnar sig och hon blir bra igen genom medicinering. Jag tänker på dig och Zemla. Sköt om er och lycka till. /Varma hälsningar Laila.

SillyZones
0

Har nu fått råd av expertis och ska iväg till vetten. Håll tummarna för oss!

kerstin2181
0

#30 FlörtSkrattande

Sissi
0

Usch vad trist, lider med dig.
Min första hona höll på stryka med pga av livmodersinflammation, tyvärr gick det inte att medicinera bort utan en AKUT kastrering var det enda som kunder rädda henne. Gråter

Men jag skulle nog iaf göra ett försök att medicinera innan kastrering.

Håller tummarna

Sissi

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

SillyZones
0

#21, Lollo minns du namnet på det livmodersammandragande preparatet?

Vrethagens
0

Hej Jessica! Oj, vad jobbigt för er! Har själv aldrig suttit i den jobbiga situation som ni gör nu, men jag hoppas innerligt att ni får all hjälp ni behöver hos veterinären. Stort lycka till! Jag håller tummarna! Kram Åsa

Florinellas
0

#33 Nej attans… inte nu på rak arm!!!

ariel
0

Fyyy Jessica va tråkigt! Håller alla tummar& tår att allt går bra. Kram/Marina

Marina/ S*Karmskogen's

Ägd av 6 Norska Skogkatter

SillyZones
0

Puh, hemma från veterinären! Hon tyckte absolut att det var anledning att medicinera. Livmodern var liten, bara något förstorad, och nu kommer det ingen flytning ens vid palpation. Nåååågot litet gegg i slidan. Zemla har normal temp och är inte allmänpåverkad. Håll tummarna för att det går med medicinen nu!!

Sissi
0

Håller tummarna!!!

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

ChopSueys
0

HÅLLER TUMMMMMMMARNA OCH STORTÅRNA OCKSÅ!

virvlas
0

Jag håller hårt i tummarna och hoppas hoppas att hon blir bra med medicinering.

Labolina_73
0

Jag håller oxå alla tummar och tassar jag kan här hemma att hon blir bra… :-)

//Linda

Shaline
0

Eftersom livmodern bara var lite förstorad och hon hade normal temp kommer det säkert att gå bra med medicinering. Måste varit en lättnad att höra detta. Klart jag håller tummarna för er. Kram//Siv

SillyZones
0

Åh tack för allt ert stöd *rörd* Veterinären rekommenderade dessutom att jag ska para henne vid nästa löp. Var ju inte precis tanken, hade tänkt ställa henne litet nu, men om det gynnar hennes hälsa så är det klart hon ska paras.

LittleL
0

Så skönt att höra att allt verkar gå bra för henne. Jag fortsätter att hålla tummarna ett tag till. Preparatet du frågade om innan heter väl Gallastop? Osäker på stavningen? Det är sammandragande och ges till både hund och katt. Antar att du fått medicinen redan men det kanske är någon annan som undrar.

/Sylvia

MissMikkus
0

#44 Gallastop fick min Diva när hon inför sitt första löp fick förstorade bröstkörtlar. Undrar om det kan vara samma preparat som ges som livmodersammandragande??

LittleL
0

#45 En av mina honor fick livmodersinflammation som medicinerades med Baytril mot infektionen och Gallastop för att dra ihop livmodern. Men det är ett par år sedan så det kanske kommit något nytt på marknaden?

/Sylvia

KindredCold
0

Hoppas på det bästa!

Puzzle
0

#45 Jag har fått Gallastop utskrivet för samma sak som du Lilly (fast på hund).

kerstin2181
0

Det stavas GalastopFlört och ges även vid skendräktighet, och för att få mjölken att avta.

[michaelalundgren]
0

Vi har om jag inte minns helt fel på Gallastop utskrivet för många år sedan för att få honan sluta producera mjölk vid mjölkstockning.

SillyZones
0

Vi har inte fått något annat utskrivet än Baytril. Veterinären ansåg att det räckte med tanke på att Zemlas livmoder knappt var förstorad. Vi får se om det vill ge med sig. Just nu mår hon bra i a f.Skrattande

kerstin2181
0

Här hålls tummarnaFlört klart ni ska klara henneSkrattande

LaSadie
0

Vad skönt att hon mår bättre!

LottaC
0

Så skönt Jessica att det gått så bra som det gjort,nu forsätter vi att hålla tummarna//Kram

SillyZones
0

Tack allihop, ja fortsätt att hålla tummarna för oss!

Puzzle
0

Klart vi fortsätter hålla tummarna. Vi håller allt vi bara kan tills du säger att allt är grönt igen!

WesthKiowas
0

Verkligen härligt att det går åt rätt håll!

Kram!

Ps. Var kanon kul att träffa dig och din familj i Söndags!

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Annikatt
0

Vad skönt att hon verkar må bättre, håller också tummarna!

Kattilaforsens
0

Åh, vad skönt att det går åt rätt håll. Glad Håller tummarna för att det fortsätter så.

Labolina_73
0

Det måste fortsätta så…. så många tummar och tassar som hålls av alla här inne… Skrattande

//Linda

Kattilaforsens
0

Jag kanske ska tillägga att jag valde att vänta med de livmodersammandragande hormonsprutor som veterinären rekommenderade. Hormonsprutorna driver ut vätska ur livmodern och enligt ultraljudet hade vetrimoxinkuren fått inflammationen att gå tillbaka så pass mycket att det inte längre fanns någon vätska i livmodern. Jag ville därför först se om Baytrilen gav någon effekt och det gjorde den.

jaanuska
0

Skönt att det går åt rätt hållGlad Jag håller tummarna att det fortsätter så!

maaro
0

Vad skönt att det har gått bra, håller tummarna att det ska gå hela vägen.

SillyZones
0

Öh, jag höll på att få en hjärtattack för en stund sen när jag skulle ge Zemla Baytrilen.. hon spottade ut tabeltten tre gånger, och den blev förstås litet uppluckrad.. när jag skulle försöka en fjärde gång började fradgan välla ur munnen på henne.. GUD vad rädd jag blev!! Dock avtog ett efter någon minut så det måste ha varit p g a att tabletten började luckras upp.. Hjälp, nu vet jag itne om jag vågar mig på att ge henne igen!Förvånad

kerstin2181
0

Jessica, en del katter kan få fradga i munnen vid medicinering, allrahelst Drontal mm, för det smakar h…….Skrikandes inte farligt, bara synd om dem, och ser otäckt ut. När jag ger illasmakade medicin, har jag alltid en spruta med vatten, fort in i munnen med tabletten, och sen vatten, då rinner tabletten oftast ner väldigt fort ner, och katten skonas mot smakenSkrattande

Seerath
0

Det finns väl tablettgivare på apoteket som gör att man får in tabletten djupt så den inte går att spotta ut. Vet dock inte hur den fungerar i praktiken.

maaro
0

Blaze var så duktig när hon åt Baytril, svalde den på en gång. Och jag tyckte så synd om henne när hon fick äta den så ofta innan hon blev kastrat. Prova att hålla för nosen när du ger henne Baytrilen, då sväljer de.

Puzzle
0

#65 + 66 En kompis hade en sådan men var inte nöjd. Jag fick den och tyckte inte heller om den. Tanken är god men i praktiken fungerade den inte tillfredställande.

Jag hör gärna andras åsikter i frågan. Kanske har det att göra med att man är ovan att anväda mickapären…

kerstin2181
0

#66 funkar ganska bra, men lite obehaglig för nybörjareFlört jag har en sån, men andvänder den sällan, andvänder mest såna på lite sura katterFlört

Kattilaforsens
0

Jag hade också ett h-e att få i min hona 1½ tablett Baytril dagligen. Det var en strid på kniven varje kväll.  Till slut bakade jag in tabletterna i lite osaltat smör och då gick det lättare att få henne att svälja dem

SillyZones
0

Åh, puh, nu gick det bättre.. Stoppade tabletten långt ner och det gick bra denna gång. Jag brukar aldrig annars ha problem med tabletter på mina katter, går hur bra som helst, men det var väl för att den började luckras upp så hon kände smaken… Ja, det såg riktigt läskigt ut faktiskt!

LittleL
0

Min huskatt får ofta medicin och det har resulterat i att han HATAR tabletter. Utan tablettgivaren hade jag inte lyckats få i honom någon medicin över huvudtaget. När 8kg katt inte vill så har man inte mycket att sätta emot. Men med givaren så gör jag iordning den när han inte ser, sedan tar jag bara ett stadigt tag i nacken och kör in givaren i mungipan. Automatiskt öppnar han munnen och då är tabletten redan nere. Helt smärtfritt!
Så jag har bara positivt att säga om givaren men jag använder den bara på Levis och ingen annan då det inte behövs.

/Sylvia

kikkan58
0

Min lilla Vilma får medicin dagligen och den krossar jag och rör ut i lite mjukost på tub… funkar kanonbra! Fick det tipset av veterinären.

Camizen
0

Jag använder tablettgivaren. Den är super.

Jaag sätter med katten i ett hörn- där katten har nosen mot hörnet- Sedan öppnar jag munnen och trycker ut medicinen så långt bak i munnen som möjligt. Sedan stänger jag munnen och håller ihop- och gosar samtidigt. Det brukar gå super…..Efter medicin så har hon fått mumsigt att äta….. Det är det jag vill att hon förknippar med medicinen.