Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 08-skogkattens-hälsa
Läst 1519 ggr
Kattilaforsens
0

Angående parning efter livmoderinflammation

Om en hona haft livmoderinflammation och behandlats för denna så tycks det vara vanligt att veterinären rekommenderar att honan paras på nästkommande löp. Detta för att minska risken för att inflammationen ska komma tillbaka. Är det någon som vet varför det är viktigt att hon paras så snabbt? Varför minskar risken för återfall? Är slemhinnorna verkligen återställda och redo för en dräktighet om honan kommer i löp säg 2-3 veckor efter avslutad behandling? Jag har frågat ett par veterinärer om detta men inte fått något vettigt svar så nu frågar jag er.

JessicaF
0

Ring och prata med Cecilia Hässler-Pettersson på Albano hon kan ge dig mycket bra svar. Hon är en av nordens bästa smådjursgynekologer och otroligt duktig på katter.

Tel 08-505 30400
Kattilaforsens
0

#1 Tack för tipset! Men eftersom jag redan ställt frågan till ett par veterinärer så är jag nu nyfiken på vad ni på detta forum sitter inne med för kunskaper om ämnet.

Seerath
0

Det är för att livmodern mår som bäst när den är dräktig. Återkommande tomma löp ger stor risk för återfall.

Kattilaforsens
0

#3  Här handlar det ju inte om att honan ska löpa gång på gång på gång utan om varför parningen absolut bör ske på första löp efter avslutad behandling och om livmodern är redo för det.

En av veterinärerna jag pratat med menade att honkatter är gjorda för att vara dräktiga och hon gillade inte alls SVERAKs 24-månadersregel. Enligt henne är en dräktig livmoder en frisk livmoder men hon kunde inte närmare förklara varför det är så bråttom att para direkt efter en livmoderinflammation. Hon medgav nämligen samtidigt att livmodern i och med inflammationen och antibiotikabehandlingen redan utsatts för påfrestningar och därför kunde behöva vila. Jag uppfattade det hon sa som ganska tvetydigt.

Draken_old
0

Man väger riskerna för en livmoderinflamation mot faktumet att livmodern behöver vila.
Chanserna för en ny livmoderinflamation öka ju längre du väntar.
Så om du väntar ett löp och hon på det löper får en ny livmoderinflamation så skadar det mer en om du hade parat henne direkt på första löpet efter behandling.

Så tolkar jag det.

Det vore intressant att höra vad det som parat direkt på första löpet efter behandling har för erfarenhet.
/Kattis

Kattilaforsens
0

#5 Jo, det är väl ungefär så jag också har tolkat veterinärens svar. Jag håller med om att det vore intressant att få ta del av de erfarenheter de som parat sina honor på första löpet har, men jag skulle också gärna vilja veta hur det har gått för de som väntat.

Mylingens
0

Jag har ingen egen erfarenhet om detta. Vår Winema fick livmoderinflammation men hon fick kastreras akut. Men så som Kattis i inlägg #5 skriver, så skulle jag oxå tolka det. Håller med dej om att det hade varit intressant att höra om andras erfarenheter i detta ämne. //Kaisa

Margona
0

Inressant ämne intressant att läsa om, kanske flera som har erfarenheter av detta?

Florinellas
0

Jag har parat på första löp efter livmoderinflammation. Efter 11 dygn på Ultuna var livmodern bra och vi parade så snart löpet kom.
Det blev 4 friska fina bebisar och allt var som vanligt med honan.

LenLass
0

Min första skogisdam fick "Pyometra", behandlades och parades direkt på första löpet. Det blev dock bara 2st friska bebbar, nästa kull blev några fler och hon fick aldrig mer problem med livmodern.