Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1226 ggr
liza80
0

Gravid+Katt?

Hej!

Jag har hört att man helst inte ska ha katt när man är gravid. Att det kan hända nåt med fostret då. Stämmer det? Jag har också hört att man inte ska rensa kattlådan när man är gravid. Skulle det vara nåt ämne i katturinet då som kan vara skadligt för barnet?

Låter lite konstigt tycker jag.. :)

Någon som vet?

Mvh Liza

Kronängens
0

Det är ingen fara att ha katt när man är gravid Glad.

Det du hört om är en smitta som kan föras över från djur till människa som katter kan ha. Tror den heter Toxoplasma. Den kan överföras via katters bajs, om man har en katt som är smittad, vilket inte alla katter är. Tror inte ens att det är så vanligt. Eftersom en gravid mamma kan ge sjukdomen till sin bebis i magen ska man akta sig för att byta i kattlådan när man är gravid. Men å' andra sidan måste man få bajs på handen och sedan få in bajset i munnen. Så man borde kunna städa kattens låda om man tvättar händerna efteråt. Och det gör nog de flesta.

liza80
0

Aha.. :) Tack för ditt svar! Det låter ju mer sannolikt.. Flört

Labolina_73
0

Det är inte farligt att ha katt som gravid, men jag lät min man ta kattlådorna under hela graviditeten just för att inte riskera något.

Det är säkert ingen fara men OM,, det ville jag inte riskera. Jag vet oxå dom som använder typ liknande diskhandskar och tar kattlådorna själv genom graviditeten, men jag tyckte det var ganska skönt faktiskt att "slippa" just då.. Man kan må rätt risigt iaf ju..

MVH  Linda

chewbaccas
0

Hejsan

Vi har tre barn och har haft katter hela tiden utan problem. Det jag gjorde var att använda diskhandskar då jag rengjorde sandlådan för att vara på den säkra sidan. Även om jag mådde väldigt risigt mellan varven så var det ändå skönt att göra det vardagliga då jag inte var sjuk, jag var ju gravid..

Så njut av katten/katterna…!!!Glad

sfe1
0

Hej!

Jag ville bara göra ett litet inlägg.Att om jag var dig så skulle jag inte byta i kattlådan.Det fostret kan få är som sagt toxoplasma och det innebär att hjärnan blir för liten och inte tillräckligt utvecklad så då kan man få ett utvecklingsstört barn.

Det är vanligare om man skaffar en ny katt eller kattunge under graviditeten att man drabbas.För framför allt bär unga katter på parasiten.Men man ska för den delen absolut inte byta kattlåda, inte heller ränsa land om katten brukar gå där.För då kan frukt och bär som växer i jorden där katten bajsar vara smittade.För det är utekatter som har parasiten, innekatter brukar inte bära på den.

Visst är det ovanligt, men det händer faktiskt en hel del gånger.Jag jobbar inom omsorgen och har stött på det ett flertal gånger.Det är framför allt i södra sverige detta är vanligt då den behöver värme för att klara sig.

Så strunta i kattlådan om det är en utekatt, ock ränsa absolut inte landen.

Lycka till och hoppas du får en bra graviditet!

LittleL
0

När jag varit gravid har jag rensat kattlådorna ändå. Om ingen annan gör det så måste man. Givetvis var jag försiktig och tvättade händer efteråt, men det gör man ju ändå. Enligt min läkare så behövde jag inte oroa mig så mycket eftersom jag levt med katter hela mitt liv. Enligt honom så har jag redan utsatts för smittan och kan därmed inte göra mitt barn sjukt. Jag antar att han visste vad han pratade om.

/Sylvia

Mizzi
0

Jag har själv haft katter hela mitt liv, men när jag väntade barn så skötte min gubbe lådorna, jag fick även råden av barnmorskan att tvätta mig efter att jag gosat med katterna.

Så det är tydligen olika bud, men försök undvika byta lådor om någon annan kan göra det.

Sedan kan du ju göra som jag att du tvättar händer mm när du gosat med katten/katterna för att vara på den säkra sidan.