Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 6524 ggr
blondifire
0

Amberkatter..

skulle vilja se foton på amberkatter, alla varianter,gärna med EMSkoder då jag har lite svårt och få ihop det, t ex lightamber,svartamber osv…

S*Winsnes Wilda

UllisN
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på CH S*Florinellas Cendi Lavendi light amber at

blondifire
0

oj vad vacker!Kyss Tack för att du visade upp henne/honom?!Skäms

S*Winsnes Wilda

Runsviks
0

Vår älskade EP S*Wildwood's Patina
amberspotted NFO nt 24

blondifire
0

lika fin den!Kyss det jag tycker är så häftigt med amber är att dom kan se så olika ut… som en egen palettSkrattande

S*Winsnes Wilda

blondifire
0

putt! ingen som har snygga AmberkatterFörvånad??

S*Winsnes Wilda

WesthKiowas
0

Här kommer S*WesthKiowa's Dr. Meredith Grey, NFO nts 09

Här som 1 åring, beklagar att jag inte har en bättre bild.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

blondifire
0

det gör inget,gulligt fotoSkrattande.

S*Winsnes Wilda

MissMikkus
0

S* Miss Mikkus E-Type nt. Vi tror i alla fall att han är solid amber. På hans första utställning trodde hans domare att han inte var amber. Vad tror ni? På bilden är han ca 4 månader.

MissMikkus
0

Så här såg E-Type ut i färgen vid 2 veckor

Almies
0

#8 Inte kan han vara annat än amber med den nosen! Vad föreslog domaren?

En stilig pojke är det, hur som helst! Glad

/Maria

MissMikkus
0

#10 Domaren hade inget förslag alls och trots att det fanns en amberuppfödare som tittade på honom tilsammans med domaren, så sa han bara att tiden fick utvisa vilken färg han hade. Och det hela ledde till att han inte fick gå vidare i "tävlingen" pga av de inte kunde säga vilken färg han hade. Det var en finsk domare och han sa att även i Finland hade det dykt upp katter med "konstig färg på nosen".

Vi ställde även i kullklass och den domaren presenterade E-Type som amber inför publiken. Är det dags för domarna att lära sig hur amber ser ut tro???!! Om man inte har kunskap om amber nu när det är en godkänd färg, så bör man väl lita på de som är uppfödare av amber då och inte bara plocka bort en katt ur tävlingen. Lite besviken är jag över detta.

Men jag är ingen kännare av färgen. Men försöker lära mej så gott det går, nu när jag fått en amberkatt i en kull. Och inte nog med detta så på samma utställning så blev även Eagle Eye bortplockad ur tävling pga av att domaren var osäker på hans färg. Vi bad om en färgbedömning före utställningens början pga att vi var osäkra på färgen på honom. 4 domare tittade på honom och ingen kunde säga vilken färg han har.

Domaren som dömde honom hade misstankar om att han är amber!! Jösses en sån soppa. Jag trodde först när han föddes att han var svartsilvertabby. Silvret försvann och han registrerades som bruntabby. Nu ser han ut att kunna vara blå. Domaren trodde att eventuellt är han lightamber. Fast då måste han ju vara med mönster, när man tittar på nosen. Alltså blir det väl en at 22 i så fall. Så här kommer även en bild på Eagle Eye.

Det blev ett förfärligt långt inlägg det här. Men jag vill så klart ha svar på mina frågor om färg på killarna och är det någon härinne som vill hjälpa mej med det, så tar jag tacksamt emot den hjälpen.

MissMikkus
0

Det är lite svårt att hitta nån bild som gör färgen rättvisa. Men denna bild tycker jag stämmer bättre med verkligheten. Fast man se inte så mycket av katten då, förutom färgen. Öppna gärna orginalbilden. Där syns bilden tydligare.

crazydee
1

jenna är ambersmoke

WesthKiowas
0

#11 "Vi ställde även i kullklass och den domaren presenterade E-Type som amber inför publiken. Är det dags för domarna att lära sig hur amber ser ut tro???!! Om man inte har kunskap om amber nu när det är en godkänd färg, så bör man väl lita på de som är uppfödare av amber då och inte bara plocka bort en katt ur tävlingen. Lite besviken är jag över detta."

Jag blir heligt förbannad när jag får höra detta! Det är inget som helst tvivel om att han är en solid amber!!!! Håller fullständigt med om att domarna SKA kunna detta nu! Och hävdar dom att de har sett för få så är det deras förbannade plikt att lära sig! Vi betalar ju pengar för att få katterna bedömda och att få en katt som inte kan bedömas pga färgen är ju skandal.

Eagle Eye däremot ser ut som Bullen när han var liten, är supersäker på att han kommer att mörkna till sitt svarta igen bara han blir lite äldre! Bullen fick också kommentarer om sin färg som liten, de trodde att han var blå. Men nu är han mörk igen och Maria har till och med DNA-testat honom för att vara helt säker.

Kram Camilla

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

MissMikkus
0

#14 Tack Camilla för ditt svar. Skönt att höra att även du som är E-Types "mormor" ser att han är solid amber

Vad det gäller Eagle Eye så är han mer creme/beige i botten än silver. Såg Bullen ut så??

Jag skulle tro att det så småningom blir DNA-test för vår del med. Men vi väntar nog ett tag till. Men innan de går upp i vuxenklass behöver vi veta med säkerhet vad killarna har för färg, om ägarna fortsätter att ställa ut dom. Men det tror jag, Eagle Eye är anmäld till Uppsala. Ska bli spännade att se vad de säger om hans färg då. Vi kanske gör en ny färgbedömning även då. Kan du titta på UK  utställningsinbjudan och säga om där finns nån av domarna som är duktig på färgbedömning/amber.

blondifire
0

jösses t om jag ser ju att katten är amber! vad sysslar dom med?? Laila (S*Vildfagres) har precis fått en kull med amberbebbar, hon kan nog en del o tittar man på dom ser dom precis ut som din kille gjorde som bebis. domarna borde på nåt sätt gå nån uppgraderingskurs med jämna mellanrum..

I alla fall… snygga kissarKyss.

S*Winsnes Wilda

WesthKiowas
0

#15 Nu har jag kollat in inbjudan och det var några namn jag inte kände igen, men av de jag kände igen så tror jag ingen är speciellt säker på att färgbedömma amber/light amber. Jag skulle gissa på att Eva Porat kan, hon har ju dömt några i alla fall. Synd att inte Aliosha var där, han är den duktigaste domaren ang. amber som jag vet.

Bullen var silver i botten hela tiden, men resten såg blått ut länge. Tror det har med Amberbärargenen att göra…. Upplever att även bärarna ibland ändrar färg med åldern, de ser utspädda ut periodvis om du förstår vad jag menar.

S*Tassajaras Heraklion har en bottenfärg som är som du beskriver den och han är ju amberbärare.

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Ixatrixa
0

#8 När jag ser den bilden så ser han ju definitivt ut som en amberkatt.

Jag har just nu två amberkillar hemma…och den ena är lightambersmoke och den andra vanlig amber.

Den vanliga ambern (Loke) är väldigt ljus i botten "cremig" jag misstänker att en del skulle ta fel på silver om de såg detta men jag har ju några smokar att jämföra med här hemma *skratt*

Deras storasyster S*Ixa´s Imelda som är en NFO ft har också denna ljusa cremiga botten. Mina amberkattungar är väldigt ljusa och kalla i sin färgton då det ligger så mycket silverkatter bakom misstänker jag.

På pappa Leo lyser amberanlaget igenom genom att hans nos ser smutsbeige ut och man ser att öronen är tonade på baksidan.

Hans trampdynor har en touch av "smuts";)

På mammakatt som nu uppenbarligen är en amberbärare med ser jag  också den där tonade baksidan av örat.

Jag har sett att alla tre kattungarna har en speciell fläck på baksidan på bakfoten med…kanske någon vet mera om detta.

Vildfagre
0

Här är Kittekattu´s Altair som är nt 09 24 alltså amberspotted med vitt.

Vildfagre
0

Två lightamberkillar. Tailor Hill´s Tyfon och hans son Caruso som båda bor hos mig.

blondifire
0

Skrattande. där kom dom,vildfagrekillarna, Altair är min Leos pappa och såå fin,ja d e dom ju allaFlört.

Leo hälsar!!

S*Winsnes Wilda

Vildfagre
0

Sist men inte minst. Spin Engine´s Rise`n Shine med sina fyra amberbebbar som nu är en vecka. Två är amber och två är lightamber./Laila.

Shaline
0

Min vackra Kristall nts 09 24 från S*Månlyckans /Siv

Shaline
0

En till bild på Kristall med viftande svansGladhalvsyster till Vildfagres kattungar/Siv

Anita-
0

Här kommer några foton på amberkatter:

Först S*Wildwoods Repris nt 24,  9,5 år på bilden

Anita-
0

GIC S*Sannafjälllts Disa nt 24, dotter till Repris

Anita-
0

S*Sannafjällets Dara, nt 24, kullsyster till Disa

Anita-
0

GIP S*Sannafjällets Guldus, son till Repris

Anita-
0

S*Sannafjällets Glimma nt 24, kullsyster till Guldus (även han nt 24)

Anita-
0

IC S*Sannafjällets Flora nts, dotter till Repris

Anita-
0

S*Sannafjällets Frö, nts, kullsyster till Flora

WesthKiowas
0

#31 är inte Frö ats?

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Shaline
0

S*Skogsälvans Guldboll nt 24 son till S*Sannafjället's Ewira och S*Aliosha's Isöld Heraklioson

Anita-
0

Hej Camilla, ja det kan hon ev. vara. Jag har inte sett henne irl sedan hon flyttade, Både hon och Flora är sålda som as 24 ;-). Det här ju långt innan vi visste hur solida amber såg ut och att det fanns en variant, Lightamber. Det är bara en gissning från min sida att även hon lika som Flora är nts. // Anita

Anita-
0

Jag lyckas inte få in bilderna i inläggen, fastän jag gör som jag alltid har gjort, dvs kopierar från min hemsida och klistrar in??? Vet någon hur man gör? Jag har även provat att kopiera och "hantera inlääg" och där kopierat in…funkar inte det heller.

Jag tycker personligen att det är så mycket roligare att slippa öppna en massa fönster.

Kittekattus
0

Här kommer en bild på S*Kittekattus Capella NFO nt0924

Anita-
0

Lite kul att visa hur Flora såg ut när hon var 6 veckor,

Kittekattus
0

Och här kommer en bild på S*Kittekattus Princess Leia NFO ft0924

Vettarna
1

Här kommer en bild på S*Rotälven´s Ambra som är dotter till GIS S*Sannafjället´s Knockout och Ch Vålbrändan´s Narnia.

NFO nts

//Ann-Christine

MissMikkus
0

#35 Jag brukar göra så här. Lägger in bilden som du gjort i inlägget. Publicera inlägget. Öppna sen bilden, högerklicka och kopiera bilden. Gå sen tillbaka och gå in på hantera, klistra in bilden i inlägget.

Vettarna
0

Tack, jag har också undrat hur man får bilden till inlägget. Men nu vet jag och det funkar.

//Ann-Christine

blondifire
0

#33. där är ju den snygga pappan till Lailas kullKyss! Tack för alla era vackra foton på dessa AmberkatterSkrattande!! alla lika men ändå så olika i färgen..snyggt!

S*Winsnes Wilda

Anita-
0

Tack Lilly, missade att jag skulle öppna bilden först…kopierade på den lilla. Men undrar fortfarande varför det inte går att kopiera från hemsidan och klistra in, gjorde alltid så tidigare. Snabbt och smidigt!!

Nu har det gått mer än den timme som man har på sig för att redigera sina inlägg, hoppas att någon av sajtvärdarna har tid att lägga in bilderna i inlägget. Blir ju klart bättre tråd då.

blondifire
0

kan bero på din webbläsare oxå. jag kan inte göra det i firefox, dock explorer.. en tanke bara…

S*Winsnes Wilda

Florinellas
0

#37 Åhh min rara gumsa =)

Anita-
0

Hallå Lollo, tror det var där, när hon var ca 6 veckor som jag fick återbud på henne och genast ringde till dig Skrattande…sååå längesedan!!

Florinellas
0

Jaa! Det var längesen men minns de som igår… jag fick ett  mail av dig först, som jag inte kunde läsa pga glädjetårar då jag såg att de andra backat ur…de är snart 7 år sen!

Florinellas
0

#14 Måste instämma med dig Camilla! Klockrent solid amber i mina ögon! Stå på dig angående det Lilly!
Kram
Lollo

Runsviks
0

Två unga amber skogisar
Ett tips gå in på deras hemsidor och se hur de ser ut idag.
Amberfärgen förändras hela tiden. Otroligt vackra katter.

GIP S*Krusmons Golden Gate, NFO nts

EC S*Krusmons Gloria, Light ambersköldpaddsmoke, NFO gts

Ixatrixa
0

S*Ixa´s Laban NFO atsSkrattande

Ixatrixa
0

S*Ixa´s Imelda NFO ftSkrattande

Ixatrixa
0

S*Ixa´s Loke NFO nt Skrattande

blondifire
0

åhh lilla Loke jag kollat in. synd att han är bokadGråter

S*Winsnes Wilda

Ixatrixa
0

Bonusbild på S*Ixa´s Loke NFO ntSkrattande

Ixatrixa
0

En bonubild till på S*Ixa´s Laban NFO atsSkrattande