Hur väl hörs det?
Ni som bor i flerfamiljshus brukar era grannar påpeka att de hör era katter?
Jag bor i ett hus från 1912 med tjocka väggar och trots att katterna ibland dundrar fram som en elefanthjord efter laserpekaren så har jag ännu inte fått några direkta kommentarer eller klagomål. Däremot stod det för ett tag sedan i ett utskick från föreningen att alla boende måste tänka på att det egna golvet är någon annans tak och då började jag genast fundera på om det är mina katters framfart som det syftas på. Tilläggas kan att laserpekaren bara kommer fram på dag- och tidig kvällstid och att mina katter i nuläget håller sig ganska lugna nattetid.

Precis detta har jag funderat över då vi om några månader kommer att flytta till lägenhet. Hur väl hörs katterna egentligen?
Kommer med intresse att följa denna tråd!
här hörs allt! tom när grannen ovanpå sitter på dass *s*
mina grannar undrade vad det var som lät på nätterna i början när vi flyttat in här men när jag förklarade att det var katterna som körde race mellan rummen så var det helt okej, de tom erbjöd sig passa dem om jag ska bort=) så jag har nog haft tur med grannar som gillar djur 
skulle det bli för mycket ljud för grannarna får jag väl låta dem vara i ett rum bara nattetid…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Det förra huset vi bodde i var mycket mer lyhört, men trots att min kastrathane då var fertil och av och till tjoade rejält på nätterna så var det konstigt nog ingen som klagade. Grannen under hade också katter och när jag frågade henne om hon hörde mina så sa hon att hon gjorde det men att det bara var mysigt. Ibland brukade mina katter svara när hennes katter jamade och vice versa.
Jag är osäker på hur mycket som hörs då katterna befinner sig inomhus, men om de är på balkongen så kan man höra deras jamande ibland.
Kommer ihåg en gång då vi reste bort ett dygn och Tryffel var fertil…och då menar jag fertil
När vi kom hem så kom en granne och ringde på dörren och han behövde inte ens säga något, hans ansiktsuttryck räckte….så vi sa bara, "Du vill att vi ska ta in katten va?" Svaret blev så klart, JA! Stackarn, Tryffel hade förmodligen ylat konstant i ett helt dygn.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
Nu har jag tur att jag bor i ett hus som inte är så lyhört men i min tidigare lägenhet så hade jag turen att ha förstående grannar ….katterna kanske välte saker eller lekte med bollar oså vidare, jag frågade om de blev störda men de var bara glada att mina kissar hade det roligt och att vi inte blev störda av deras nyfödda bebis:)
Jag tog upp det framförallt med dem när jag hade parningar och jag själv vaknade som en fällkniv mitt i natten av kärleksropen*skrattar*
En löphona kan ju driva vem som helst till vansinne *garvar*

Tidigare bodde vi i radhus och då klagade min ena granne på att jag spikade på nätterna. Han var helt vansinnig på mig pga detta, menade att jag gjorde det för att reta honom. Nu var det ju så att jag spikade aldrig, och speciellt inte på nätterna. Efter ett tag kom jag på vad det var….mina katter hoppade på hyllorna i rastgården och det var en av dom som var lite lös. Vilket resulterade i att det dunkade ibland när dom landade på den. Nu måste han haft super känsliga öron för VI hörde det inte iaf.
Nu bor vi i ett villaområde och här är dom mer undrade över vad det är för djur som jag har i buren?? Något konstigt djur ifrån Afrikas eller djungeln, som vrålar nattetid=)) Vem det är kan ni kanske nästan gissa?
Man ska givetvis ta hänsyn till sina grannar, speciellt om man bor i lägenhet. När jag bodde i Göteborg så hade jag en granne ovanpå som lät sina katter leka med puttekulor. Något som jag inte rekomenderar om man bor i stan. Det låter förfärligt när dom rullar på parketten, speciellt på natten.
/Sylvia

Jodå här hörs allt till och med när grannen pratar i telefon har jag hört .. Men eftersom jag själv är halv döv så hör jag inte vad mina grannar ..Men dom hör mej och mina barn samt katterna men de är helt okey i från deras sida..
#0 Måste bara säga det att du är en fena på att komma på bra ämnen att ta upp i dessa trådar Tina, vad får du allt ifrån *asgarv*.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
vi har inte haft några klagomål, tack och lov. :)
grannen nämnde dock häromdagen att hon ofta tror vi har inbrott i lägenheten.. men det är ingen som försöker ta sig IN, det är snarare den äldsta katten som försöker ta sig UT genom att hoppa på handtaget. vilket hon lyckas med! hittade henne + skogisen längst upp i trapphuset en dag. att låsa dörren är ett måste. ;-)
beror nog på hur pass lyhört huset är. och trots att det är lyhört här så har som sagt ingen klagat.. bra grannar kanske!
#8 Hihihi…tack! Det har jag även fått höra från en annan Tyresöbo. Inga namn nämnda.

Innan vi flyttade till den lägenhet som vi bor i nu. Bodde vi längst upp i en vindsvång. Huset var väldigt gammalt och väldigt lyhört.
Vi hade en äldre dam som bodde under oss, som noga påpekade att hon bott i huset i 30 år. (enligt henne bestämmde hon) hehe
Efter att bott där i några veckor bjöd jag hem några av mina tjejkompisar för att äta middag och kolla i fotoalbum. Efter någon timme eller så…hörde vi ett konstigt ljud. Tanten under bankade allt hon kunde i golvet med en kvast. Vi satt uppe och kollade på varandra med stora ögon samtidigt som vi hoppade i soffan efter henns bunkande med kvasten.
Några dagar sedan kom ett klagomål från hyresvärden att jag hoppade hopprep under natten bara för att j-dras med henne. (jag lovar det hade jag inte) 
Sen kort där efter flyttade sambon in och vår första skogis.
Inga klagomål på länge….men sen kom den dagen när jag och Casper var ute i trädgården och gick i sele. Vad är det för nått…är det en angorakatt frågade hon storögd. Nej sa jag det är en norsk skogkatt..-ååå det är det inte de som blir så stora, sa hon då.
Sen började klagomålen ramla in….katten var så stor så när han gick på golvet så dunkade det ner till henne.
Katten hoppade ner från sängen och borden så dunkade det ännu värre. Och det roligaste klagomålet var, att vi jagade katten i lägenheten. (lägenheten var 40 kvm med massor av snedtak ) 
Vi insåg rättsnabbt att vi måste röra på oss…vi skulle skaffa vår nästa skogis. Det började bli trångt (ni vet Casper var ju en så stor katt) och en bjäse till hade ju inte gått.
Idag är vi helt överlyckliga att vi flyttade. Större boende och katterna får springa runt hur mycket de vill. Och att man inte behöver tänka på att vara tysta som musar.
/Marina
#6 De grannarna kan jag gärna vara utan.
#11 Den damen kan inte ha haft mycket att göra på dagarna.

Vår granne under som hade innan klagade på att katterna hördes. Dom var nojiga konstant. Dom tyckte att det var störande när dom hoppade ner från fönstret. Nu är ju Mim inte den smidigaste katten i landet men iallafall.
Dom nya har inte klagat. Antar att det var dom gamla grannarna som var överkänsliga
ja fy en del gammla har ju ventiler i toan som man hör allt igenom dom man behöver itne ha det knäpptyst men hör bra ändå vad grannen pysslar med :S Värsta grannen jag hadde var tidningbud (tjej) hon ståg o föna sitt hår varje nattmorgon underbart så där vid 4a så gillade hon sjunga med när jag antar att hon bada sjöng inte så himmla bra så det va bara dundra på lite musik :D Är så skönt å slippa bo i lägenhet jag pallar inte det, sova med öronproppar varje natt för visst hörs det. Katter o hundar dom hörs dom med men dom stör inte mig på samma sätt inte barn heller.
#13 Man kan ju undra vem klumpedumpan Mim brås på.

#14 Det låter inte som någon vidare värst sympatisk granne.

Jag bor radhus med lövtunna väggar, men jag har nog de snällaste grannar som finns. Mina kissar dundrar inte så farligt, förutom Molly som har träskor på sig när hon hoppar ner på govet, men när de löper måste det bara höras, och den här våren har en av dem löpt flera ggr. I och för sig har vi på ena sidan en musikalisk familj, så lite piano och gitarrspel på nattkvisten har vi fått höra åtskilliga ggr, men värre kan det ju vara.
En ros var till mina grannar!
/Maja

Vi har frågat våra grannar då vi har en skön sjungande kille men det är ingen som har hört något.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Vi flyttade till vårt radhus för snart två år sedan. Våra grannar vet om att vi har kattuppfödning och att det bor ett gäng fybenta här. Vi har tur med grannarna som säger att inget hörs från katterna, fastän dem ibland kör race upp och ner i trappen. Dessutom har ju den ena grannen barn själv som ibland hörs och den andre grannen har ibland sina barnbarn på besök så vi ligger nog lika i att höras i detta fallet 
Här hörs ALLT!
Dock har vi grannar som är unga och låter själva, så ingen klagar på någon om det inte är massakerljud mitt i natten en vardag..
Vi ska snart flytta till ett "lugnare" område och jag hoppas att det är bättre ljudisolerat, inte för vår skull, utan grannarna >.<
Självklart kommer vi fråga grannarna om de störs av ljudet, katterna brukar sova på nätterna, men vankar då vi går till jobber runt 6-tiden-
#16 Vad härligt med sådana grannar.
#17 Ni måste bo i ett välisolerat hus.
mina grannar har inte sagt nåt,sen har jag väl tur oxå,tjejerna kurrar bara under löptid och innan jag kastrerade Leo var han faktiskt en ganska tyst kille oxå
.. därimot klagade dom under en gång när min tonårsson "rejvade" loss i v-rummet,hihi..tycker gott han kan få dansa mitt på dan
S*Winsnes Wilda