Scottish fold
Idag då jag var iväg med min katt till Uppsala Universitetsdjursjukhus så stötte jag på en kvinna på tåget. Vi började prata om katter, såklart. 
Då berättade hon om Scottish fold. Jag gick in och läste om kattens ursprung och tänkte att det kanske är fler än jag som aldrig hört talas om denna katt.
Mvh,
Eva-Helen

Såg den på programmet får några år sedan på TV3 om avel som gått fel. Visst är dom söta men har många problem tyvärr =P

Har hört om dem flera gånger, men är inte så insatt. Som kattungar är dem ju ursöta, men njae.. För mycket problem för att jag tycker det ska vara sunt att avla på dessa katter.

Det är synd om den rasen
Synd om rasen, samt att det ser helknäppt ut med dessa vikta öron.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
Ja, visst är katten söt, men jag tycker också att det inte är sunt att avla vidare på denna ras. Men det finns tyvärr andra raser också som inte enligt mitt tycke inte borde avlas vidare på.
Mvh,
Eva-Helen

Det finns ju en anledning till varför den inte är godkänd hos Sverak. Det som gör att folden har hängande öron är ju att brosket fattas i öronen. Och att det kan fattas brosk på andra ställen i kroppen framför allt i benen. Och det leder i sin tur till smärtsam atrit m.m. Och som i artikeln ovan så kan de ha andra sklett förändringar med. Så själv skulle jag inte vilja ha denna rasen hemma o avla på.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z