Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 6025 ggr
[Skogsjentans]
0

GSD IV resultat

Fick GSD IV testresultaten i dag på våra tre testade katter:

IC S*Skogsjetans Atlas, GSD IV normal

IC S*Skogsjentans Amber, GSD IV normal

S*Hesslecitys Gamirone, GSD IV normal

Skrattande Marianne

SillyZones
0

Grattis, ska snart testa mina, och hoppas på lika bra resultat!

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Juliette-
0

Grattis.. jag ska ta tag i och testa mina med hoppas jag får lika bra resultat

Kronängens
0

Visst är det skönt med negativt, eller normalt, resultat! Jaghar just testat två av mina katter också, och har just fått veta att de har normala gener. Puh, vad skönt.

helena7
0

Vad är det detta test står för nu igen? /Helena

Kronängens
0

GSD IV är en sjukdom som gör att kroppen inte kan lagra glycogen vilket mycket förenklat gör att funktionerna i kroppen slås ut och kattungen dör. Katter får en gen från mamma och en från pappa och om båda ger den sjuka genen till kattungen dör den inom några dagar. I några fall har kattungar överlevt i ett halvår ungefär och det är därför man kunnat upptäcka GSD IV. Det finns ingenting att göra för att stoppa sjukdomen. 

Det är en recessiv sjukdom så kattungen måste få den från båda föräldrarna för att bli sjuk. Om en kattunge istället får en sjuk gen från ena föräldern och en frisk från den andra så utvecklar den inte sjukdomen och har aldrig några som helst symptom, men katten kan ge vidare sjukdomen, man säger att den är bärare av GSD IV. 

Om en bärare paras med en annan katt som är fritestad kan kattungarna bli bärare och därför måste man testa dem som små så att man endast säljer vidare de till avel som är fritestade.  De kattungar som visar sig vara bärare av GSD IV får bli sällskapskatter eller utställningskatter.

Man kan läsa mer om GSD IV på skogkattslingans hemsida t.ex.

helena7
0

Tack för svaret! Jag har hört en del som börjat testa blodgrupper nu, är det någon som  vet hur vanligt det är? / Helena

[Skogsjentans]
0

Skrattande Tack för alla Grattis-hälsningar och jag önskar alla blivande testare Lycka Till med test resultaten!

// Marianne

kerstin2181
0

Jag ska testa Dogge och Satin på måndagSkrattande

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

finamini
0

Om katten/kattungarna är bärare,kan man då sätta avelsförbud i stamtavlan eller är det enbart en rekomendation?

Anna

rockringen
0

Skönt för er som har testet klart. Jag testade S*Rockringen's Dinga Linga Lena, Funky Pretty och Jailhouse Rock, samt min danskimport och Giulia Grisi av Fager idag och min syster testade S*Rockringens Gasolina och S*Beyond American Pie. Nu är det bara att vänta på resultatet och hoppas att vi kan fortsätta i avel med våra katter.

#9 I SVERAK har man rätt att belägga katt med avelsförbud om katten uppvisar veterinärmedicinsk defekt som kan misstänkas vara ärftlig, det ska vara intygat av en veterinär.

Vi har ju även Djurskyddsförordningen att följa, inte bara vårt kattförbunds regler. Djurskyddsförordningen säger följande

**Avel
**24 § Djur får inte användas i avel om
1. de har sjukdomar eller funktionshinder som kan nedärvas,
2. de är eller med stor sannolikhet är bärare av recessivt anlag i dubbel uppsättning för sjukdom,
3. de är eller med stor sannolikhet är bärare av enkelt recessivt anlag för sjukdom såvida inte parning sker med individ som är konstaterat fri från motsvarande anlag,
4. parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för sjukdom eller funktionshinder hos avkomman

Hälsningar

Barbro och Rockringarna

skogisen
0

Jag har också testat våra katter 

GIC S*Kickapoo's Bringing The Fire,& 

CH S*Ulvborgen's Fiesta,

S*Järvaskogen's 

& vi har sammarbetat , eftersom dom har tre avkommer efter oss .

SkrattandeSå våra katterier är fria--det känns så skönt.

Praline
0

#11 Jätte bra när man kan sammarbeta, genom att testa våra avels djur så med detta så är  S*Järvaskogen's och Kaup Home Cat's katteri FRIA! Så hjälp till för rasen testa era katter sammarbeta det tjänar vi på i längdenSkrattande

Järvaskogens har GSD lV testat

CH*Kaup home cat's Swing  Normal

Utblicken's Mea    Normal

Utblicken's Klara Normal

S*Järvaskogen's Hasta Normal

Helena

svarttraskets
0

Även vi har testat 2 av våra katter (fler följer)!

IC S*Svartträsket's Lairon, JW
S*Svartträsket's Forretress

bägge är GSD IV normalSkrattande

/Martina

Dalwhinnies
0

Vill bara fråga var ni testat, ni som testat i Stockholmstrakten? Jag ringde till Upplands Väsby, där jag går ibland, och de förstod inte vad jag pratade om.

/Maja

Kronängens
0

Det gör väl inte så mycket om veterinären inte vet vad det är för en sjukdom. De kan säkerligen göra ett svabbtest och skriva under remissen du har med dig. Lämna information om GSD IV när du är där, så lär de sig något nytt.

LittleL
0

Grattis alla ni som testat och fått normala värden! Härligt!

Jag har fått mina testkit men känner mig lite konfunderadObestämd Det står att dom ska lufttorka, och sen står det att man omedelbart ska sätta dom i tuben och helst skicka samma dag? Menar dom att topzen ska lufttorka över natten INNAN man testar?? Någon som vet?

Jag har beställt mina test ifrån skogkattslingan och jag tycker att det är konstigt att instuktionerna är på engelska. Sen har jag fått 12 rör men bara 6 etiketter? Tycker det var ganska knapert med info faktiskt. Men det kanske bara är jag som tycker så?

/Sylvia

Mulan
0

#16 Tyvärr är det så att inga svenska lab ännu utför testerna och därför finns bara våra instruktioner på engelska, åtminstone de som jag har jobbat med för att ta fram för Skogkattslingans räkning, och jag antar att det är dem du åsyftar? Vi (jag) jobbar med att försöka förtydliga och översätta, men eftersom vi alla som arbetar inom ideella föreningar har mycket att göra och dessutom ofta har arbeten för att försörja oss och inte obegränsat med tid för våra ideella intressen så har vi (läs jag) inte haft tid eller möjlighet att hinna översätta allt till svenska. Men det kommer såsmåningom. Har man frågor är man välkommen att ta kontakt, och har man klagomål är man varmt välkommen att framföra dem till oss/mig som arbetar med detta, då kanske vi har en chans att svara eller göra något åt det.

mvh Malin

maximus
0

En god ide är kanske om dom som redan testat skriver lite om hur

just ni gick till väga ,

det är alltid till glädje för alla att dela med sig av sina erfarenheter

/Annette

Praline
0

Vi Järvaskogen's har testat hos Annica Engström tel 08 29 56 02 Duvbo Sundbyberg,ring henne hon vet hur hon ska göra.

Helena

Garpe
0

Jag testade med Skogkattslingans kit i måndags. Jag hade fått fyra tuber men inga etiketter så jag gjorde egna etiketter med en etikettskrivare här på jobbet. Skrev ID nr och kattens namn. Dessa fäste vi sedan på tuberna. Två prover per katt. Det var enkelt att ta proverna, min veterinär fick snabbt in tekniken genom att hålla emot med ett finger på utsidan av kattens kind och gnugga på insidan med andra handen i 20 sek och katterna protesterade inte.

Blanketten eller remissen är inte helt enkel att begripa sig på eftersom den avser även faderskapstester. Jag fäste ID etiketter  vid "ID"och fyllde i på "Cat 1" + mina egna uppgifter uppe till höger. Veterinären fyllde i till vänster och skrev under. På baksidan finns en pytteliten markering för GSD IV och den ringade jag in, men för säkerhets skull skrev jag även "GSD IV" överst på framsidan av blanketten med stora bokstäver.

Jag postade sedan allt själv till Laboklin. Nu återstår att se om det var rätt uppfattat och utfört.

Lycka till! / Ingegerd

[michaelalundgren]
0

#14 Maja, vi har testat våran kattunge i Haninge. Enkelt och smidigt var det.

Vrethagens
0

#16 Jag förstår hur du tänker, jag tänkte likadant. Kändes lite rörigt med instruktionerna. Särskilt det där med lufttorkningen och att topsen skall direkt in i tuberna igen Glad. Det är lättare än man tror. I mitt fall löste jag det där med lufttorkandet med veterinären. Direkt då proven var tagna och klara, satte hon ner topsen i tuben, men satte locket lite på glänt. Hon ställde proven i separat skåp (för att undvika eventuell kontamination) och för lufttorkning ett par timmar. Sedan skickade veterinären in proven åt mig.

Fyllde även i bara mina katters uppgifter under "cat 1" precis som #20 och fick svar på exakt 7:e dagen, via mail, och en vecka senare via posten. Tycker det gick väldigt smidigt!! Skönt att ha det testat och klart!

//Åsa

rockringen
0

Hm, då får vi hoppas våra fungerar, vår veterinär gjorde inte så, hon gnuggade med topsen till den blev färgad, ner med den i provröret och direkt på postlådan… Gråter Nåväl, i värsta  fall får vi väl göra om det, Skrikandes

Barbro

Vrethagens
0

#23 Det där franska labbet, (hmm, kommer inte ihåg just nu vad det hette) lufttorkar ju inte sina prov, och det är ju likadana med tops och tub.. det fungerar nog ändå Flört //Åsa

Kronängens
0

#24 Genindexe

rockringen
0

#23 Idag fick vi mail där de frågade vilket test vi ville ha. Dumt nog trodde vi att avtalet med Skogkattslingan och denna blankett endast var avsedd för GSD IV och både vi och veterinären missade nog den lilla rutan. Obestämd Tur att man fyllde i mailadressen och att bara tog tre dagar innan de tog kontakt 

Barbro

SillyZones
0

nu har vi fått hem testen.. Två provrör per katt men bara en etikett. jaja det löser sig nog. nu är det bara att boka tid hos vetten då!

Seerath
0

Verkar lite enklare att testa hos genindex, tyckte allt var så tydligt där.

[Skogsjentans]
0

Jag testade hos Genindex, tyckte det gick smidigt och svaret kom ganska snabbt!

Skrattande Marianne

skogisen
0

Jag testade också hos Genindexe,

vetrinären som gjorde testet är här i Tyresö, jag hade gett henne alla instruktioner från Genindexe   en vecka innan,

så hon var påläst hur testet skulle utformas.

Sen var det bara att fylla i alla uppgifter , 

hon skickade ner det till Frankrike, det tog 1½ vecka sen kom svaren till både mej & vetrinären.

Jag skickade kopior till  Greta"tassajaras"det tog en halvtimme, sen låg dom ute på Pawpeds.

Eftersom våra katter fick normalt.

Annars har jag hört att det inte kommer ut förens efter 90 dagar,så alla parter som är berörda genom avel, kattungeköpare

har  en chans att meddela dom .

ChopSueys
0

Idag fick vi resultaten för några av våra katter.  
EC S*Chop Suey´s Dorémi Hope GSD IV normal
GIC S*Redtail´s Miss Landini är GSD IV normal

IC S*Chop Suey´s Hazel Popstorm GSD IV nomal (då båda föräldrarna är normala) SkrattandeSkrattande

maximus
0

Tack alla ni som delar med er av eran erfarenhet

God Jul på er Glad

/Annette

rockringen
0

Igår kom bästa julklappen. Ja, det är helt otroligt, på självaste julafton. Vilket underbart laboratorie, som inte ens har stängt då Kyss

Följande katter är testade med resultat normal på GSD IV

*GIC S*Rockringen's Dinga Linga Lena - normal
*CH S*Rockringen's Funky Pretty - normal (1)S*Rockringen's Jailhouse Rock - normal
IC S*Rockringen's Gasolina  - normal _(2)
_S*Beyond American Pie - normal

(1) gör att S*Rockringens K-kull, födda 2008-07-13 är fria
_(2) gör att S*Beyonds B-kull, födda 2008-11-04 är fria
_
Tyvärr fann de inte tillräckligt med dna att testa på min danskimport DK*Giulia Grisi av Fager Gråter 
Men men, man får se det positivt, hon har inga avkommor ännu och ska inte paras än på några månader , så det är bara att ta ett blodprov istället och med tanke på att vi inte hade lufttorkat några prover som det stod i instruktionerna, så får vi vara tacksamma att vi endast behöver ta om ett… Flört

God Jul till er alla

Barbro

aborgatos
0

Äntligen fick jag testresultatet på IC S*Bustassens Bibbi.

Hon är också GSD IV testad normal.

Det har varit några pirriga veckor eftersom misstanke finns att hennes pappa är bärare.

Både jag och hennes uppfödare hurradeSkrattande av glädje.

Tänker på dem som inte fått lika glädjande resultat.

//Inger

kerstin2181
0

Hur betalar man detta? och vart? när?

Garpe
0

Enligt brevet som följde provtuberna ska man invänta faktura och betala till ett bankkonto på Nordea i Stockholm. Jag har fått mina svar, båda katterna var fria, men har ännu inte fått någon faktura. Men det står uttryckligen att man ska invänta den så, så får det bli.
Kan tillägga att inte heller mina prover lufttorkade, utan lades direkt i tuberna, och det verkar inte ha varit något problem.

/Ingegerd

kerstin2181
0

Min vet har aldrig gjort detta, men det ska nog lösa sigSkrattande

Garpe
0

# 37 Det ordnar sig säkert. Min vet hade heller inte gjort just detta, bara något liknande på hund. Men det var inte svårt, bara gnugga tillräckligt länge på insidan av kinden med topsen och fylla i allt rätt på remissen. Vill du ha svar på mail också så kryssa för även det.

/I

kerstin2181
0

#38 tack snälla, hoppas dom inte plågas av det, dom har en hönsmammaSkrattande

MissMikkus
0

#34 Så jätteskönt att Bibbi var fri. Förstår att du är lättad.

rockringen
0

#39 Hej Kerstin, de plågas inte, mina alla bara satt och undrade vad veterinären höll på med. Förvånad Förutom Funky som försökte gnaga av topspinnen Tungan ute

Men se till att hon gnuggar så det blir lite rosafärgat. Förmodligen var det därför jag måste ta om på min "Jullan". Jag tyckte hon var överdrivet försiktig och sa till, men då var "Jullan" redan gjord…

Här är lite info till er alla om hur jag fyllde i blanketten från Laboklin

Övre delen

Veterinärens namn, adress med stämpel eller förtryckt text, datum och veterinärens namnteckning direkt under.

Mina uppgifter och en kryssruta med Invoice to: Där kryssade jag i owner. Under det, Owner signature for direkt invoicing: Min namnteckning för att godkänna fakturering.

Sen några kryssrutor, där kryssade jag i report copy owner och e-mail

Animal data: Cat Cool

Patient ID: Kattens ID-nummer

Sample date: Testdatum

Kryssruta: swab (i mitt fall då)

Sen uppgifter om katten: kön, namn, födelsedata, ras, id-nummer, reg-nummer och färg. Sen står det sample label: Där ska det stå samma text som på etiketten på provröret. Jag skrev kattens namn och id-nummer

Animal 2

Här är bara att fylla på med katter, är det kattens förälder så kan texten stå kvar, annart stryk den, så det bara står animal 2

Avslutningsvis

Jag hoppade över uppifterna om summa, faktura och kortuppgifter, detta eftersom det är överenskommet med skogkattslingan att vi ska få ett fast pris mot faktura.

Sen är det bara att veterinären signerar längst ner, lägger proverna i en vadderad påse som skickas till lab-adressen längst upp på blanketten.

GLÖM INTE
Det som jag aldrig såg, baksidan. där kan man kryssa för GSD IV, så slipper ni få ett mail där de frågar vilken test det gäller Tyst

Lycka till

Barbro

Mylingens
0

Är det någon som har ett testkit över att skicka till mej, jag betalar så klart portot. Jag ska till veterinären med vår Tezz för den årliga vaccineringen så då kan jag passa på att testa henne. Jag misstänker att det är ganska snålt med tid att skicka efter ett kit från utlandet eftersom det är redan på fredag som vi ska vara där. //Kaisa

Garpe
0

#42 Jag beställde mina från Skogkattslingan och de kom på ett par dagar, så maila dit och säg som det är kan de nog få iväg kit till dig till fredag.

/Ingegerd

kerstin2181
0

Tack Barbro, skrev ut en kopia, tar med mig den på torsdagFlört

rockringen
0

#44 Du kan t.o.m fylla i alla uppgifter innan, så kan veterinären bara fylla i sina uppgifter och kontrollera stamtavlan och id-numret. Då slipper man stressen och riskera att fylla i fel Skrattande

Ses snart Tungan ute

Kram

Barbro

kerstin2181
0

#45 Ska jagFlört syns snart

Mylingens
0

#43 Tack det ska jag göra! Jag var inne på deras hemsida och tittade och tolkade som om jag skulle beställa dom från utlandet. Men då ska jag kontakta någon på skogkattsslingan och höra. //Kaisa

Mylingens
0

#43 Nu har jag mailat och beställt, hade jag bara läst ordentligt så hade jag sett att det även gick att beställa direkt från skogkattsslingan Skäms. Nu hoppas jag att de kommer innan fredag! Jag ska börja med att testa S*Blecktrummans Wren, får ta en åt gången då ekonomin är ganska ansträngd för tillfället.

Vår hane, S*Rotebräckans Giorgio Armani är GSD IV normal då båda föräldrarna är fritestade.  //Kaisa

JessicaF
0

Jag har suttit hemma och funderat lite på de olika testkitten som man kan beställa. Jag har själv bara användt Genindexe och då får man med en liten miniborste (serut som en flaskborste i form) och en återförslutningsbar testtube med nån vätska i.

Katterna kan iofs börja blöda om man skrapar för hårt , men dem som jag känner och har andvändt Genindexe har lämnat analyserbara prover.

När min Vet. testade en av mina katter så reagerade han på att det var en borste och inte en vanlig "tops" som övriga labb verkar använda.

Eftersom det inte är gratis att testa och tiden mellan test och svar ibland kan vara olidlig vill jag i framtiden iallafall använda mig av det mest "säkra" och minst påverkbara för katten och mig.

Finns det nån som har användt sig av båda eller finns det någon statistik över hur många av testerna som inte går att analysera från de olika labratorierna?

Shalina
0

Jag har testat genom Genindexe tidigare och det var inga problem men nu när jag skulle testa fler katter där igen hade det kommit en ny utgåva på tidigare blankett där dom höjt priset betydligt plus en del frågor som inte fanns tidigare som jag blir osäker på hur de ska besvaras. Det var över vad som tillåts över puplicering och hur testet ska förmedlas o.s.v. Förra gången fick jag hem svaret och kunde själv skicka vidare till Greta. 

Nu har jag beställt genom Skogkattslingan och tänkte testa genom Laboklin men just nu är testen där slut så det är bara till att hoppas de kommer in snart. /Siv

kerstin2181
0

Barbro, nu är alla uppgifter mm iskrivet, och imorgon bär det av för att testa Satin och Dogge för GSD IVFlört

Mulan
0

Hej!

Jag har varit i kontakt med Laboklin ang testblanketten, då den inte blev precis som vi hade tänkt oss, men inte fått svar ännu.. Vi i Skogkattslingan vill gärna ha den något förenklad.. Foten i munnen 

Om provet inte går att avläsa så behöver man inte betala för det, utan kan skicka in ett nytt, åtminstone är det informationen som jag har fått.

Nya prover är beställda från Laboklin, de förra gick ju åt med en strykande åtgång.

mvh Malin

Eva-Helen
0

IC S*Englaflickornas Tutankhamun och broden CH S*Englaflickornas Sebek är fri från GSD-IV genen, eftersom båda föräldrarna är fri. Jag kommer att testa mina honor först testas S*Westhkiowa`s Dr. Izzie Stevens, hon ska även HCM testas den 26/1  hos Jens Häggström. Amazon av Edelmann(N) kommer också att testas mot GSD-IV genen, hon är redan HCM testad. Sedan får det blir S*Kvarnstugans Zaras tur, men det får bli lite längre fram i tiden. Jag tycker det är så viktigt att man gör dessa tester.

Mvh,

Eva-Helen

Mylingens
0

Jag har mailat min beställning till skogkattslingan men inte fått något svar än så tyvärr blir det ingen test för vår Tezz på fredagmorgon. Jag får ta det vid ett annat tillfälle… //Kaisa

Arabella
0

Men har ikke alle veterinærer swabtester, da? Det er jo en standard gentestprosedyre. Og skjemaet kan jo printes ut fra Laboklin's hjemmeside?

MissMikkus
0

# 53 Har du kollat med Camilla om hon testar föräldrarna till Izzie. I så fall behöver du ju inte testa henne, om föräldrarna är fria vill säga. Jag har tex föreslagit Camilla att betala en slant på Jippies test, istället för att själv testa Barbro.

Jag tycker att vi skall försöka att samarbeta istället för att testa varje individ. Bättre att försöka hjälpas åt att betala för föräldrarnas eller andra förfäders test, som i sin tur sen gäller för fler katter. Att vi testar varje individ tjänar labben massor med pengar på. Är någon förälder bärare måste vi givetsvis testa varje avkomma efter denne bärare.

Mulan
0

#54 Vi beställde 100 testkit, men de har haft en strykande åtgång. Det som behövs är en tops i ett provrör, och de flesta veterinärer har svabbprover, behöver du remiss med Skogkattslingans logga (vilket garanterar pris o betalning till svenskt bankkonto) kan du maila mig. Jag har två testkit över, men de hinner tyvärr inte komma till fredag morgon.

mvh Malin

Mylingens
0

# 57 Tack för hjälpen och erbjudandet! Men jag beställer en ny tid och tar testerna när jag fått hem testpaketen, det är ingen brådska. //Kaisa

Shalina
0

# 54 Jag beställde testkit den 2 januari och såg nu att ni beställt 100 st Undrar då om dessa tog slut före det datumet så jag måste vänta ytterligare på en ny beställning från Laboklin? /Siv

SussieBuzzie
0

Jag undrar över en sak… behövs det två prover per katt om man tester genom Laboklin? Vad jag förstår på #16 så behöver man det.

Är det någon som har en beskrivning över hur testet går till via Laboklin?

//Sussie

Arabella
0

Det er nok med en prøve. Jeg har testet fire katter hos Laboklin. Veterinæren hadde skjema og swab - som sagt før - det er en standard gentest.

Mulan
0

#59 Jag vet inte om det finns kvar några nu, du får maila shopen o fråga. Jag vet bara att jag har beställt nya för ett tag sedan eftersom vi då endast hade ett fåtal tester kvar. Vi beställer från Laboklin så snart våra börjar sina, men det har varit en enorm åtgång av proverna..

mvh Malin

JessicaF
0

S*Kvarnstugans Stella Kei är fri från GSD-IV gen. Alltid lika skönt när man får goda nyheter.

/Jessica

kerstin2181
0

#60 det är 2 provrör till varje katt.

men något jag inte riktigt hängde med på var, att man gärna skulle lufttorka topsarna i flera timmar, helst över natt, men sen stog det, att man helst ska skicka dom samma dag. Och hur kan man hålla dom sterila, om man ska åka hem från veterinären med topsarna, och lufttorka dom över natt, hur kan man då hålla dom sterila?

Ja, idag kl 16 ska Dogge och Satin äntligen testasSkrattande

JessicaF
0

#64 Låter jobbigt, jag håller mig till Genindexe en svabb som kan skickas samma dag.

//Jessica

Mulan
0

#64 Det beror på hur blöta de blir… Om topsen får torka till med locket lite på glänt en kort stund så är det inte ngn fara. Sedan är det korrekt väg att veterinären ska skicka in svabbproven, inte ägaren själv.

#65 Det spelar ingen roll vilket test man tar, enda skillnaden är priset. Jag vet att Genindexe har skickat tillbaka flera prov för att det inte funnits tillräckligt med DNA på borstarna, och likaså Laboklin, däremot finns det inte ngn statistik dokumenterad. Du kan definitivt skicka Laboklins svabb samma dag. Däremot ska man vara noga med att inte ge katten foder ett par timmar innan då det kan göra att resultatet blir missvisande.

mvh Malin

Eva-Helen
0

#56 Tack för tipset. Jag ska ta ringa Camilla i helgen och höra efter med henne. Ja helt enig med dig, det är bättre att hjälpas åt.

Mvh,

Eva-Helen

SussieBuzzie
0

Nu blir jag lite fundersam…

#60 säger att det är ett prov men #64 säger att det är två provrör till varje katt. Vad ska man ha två provrör till om det bara är ett prov??

//Sussie

kerstin2181
0

#68 i kitten från skogkattslingan jag fick, var det fyra rör, jag beställde för 2 katter, i brevet stog det att det var 2 rör per katt(svabb) men dom som jag pratat med, och har testat, har bara skickat ett rör, blir nog bra, bara jag får det gjortSkrattande

SussieBuzzie
0

#69 Det är det jag menar. Att varför behövs det två provrör till en katt? Jag ska i alla fall köra med ett prov och blir det inte bra får jag väl göra om det.

Lycka till med testet idag Glad

Garpe
0

# 70 Det står i instruktionen att man ska skicka dubbla prov, dvs två rör/katt för säkerhets skull, ifall ett prov inte har tillräcklig DNA. Jag såg det som en ypperlig grej eftersom det är lätt att ta proverna och det inte kostar mer att skicka. Mao är det större chans att få ett lyckat prov när man nu ändå är hos veterinären.

Känns lite som om många tror att det är svårare än det i verkligheten är.

/Ingegerd

SussieBuzzie
0

#71 Tror heller inte det är så svårt som det verkar. Veterinärerna har ju tagit swapprov innan förhoppningsvis.

Jag har bara fått ett provrör/katt och de får jag använda.

Är det någon som har någon beskrivning över hur testet går till för det har jag inte fått med. Veterinären frågade efter det nämligen.

//Sussie

kerstin2181
0

#72 jag kan, jag kanSkrattande

Jag beställde kittet på skogkattslingan, och fyllde i uppgifterna på Dogge och Satin, chipnr, namn, ras, färg, och född.

Sen fick man fylla i hur man märker upp röret/rören, jag valde namn och chipnr.

Sen ska veterinären fylla i en ruta med namn mm

På baksidan kryssade jag i rutan för GSD

Var noga med att läsa det som står, så blir det säkert kanon, och fyll i det du kan hemma, annars blir nog vet inte glad, om man ska stå där, och fylla i alltFörvånad

Sen gnuggade vi med topsen i tandköttet på katterna, ganska läng, men det kan inte ha gjort nåt ont, för dom stog helt snälla, och undrade vad f.. vi höll på med, "går dom att tugga på"

[Skogsjentans]
0

Skrattande Jag håller med #65 ang Genindexe. Synd att det strular lite för en del….Lycka till med testerna!

//Marianne

kerstin2181
0

Kan tilllägga, att det kostar 22kr i frimärke att skicka dom till Tyskland, så skönt att ha det gjort nuFlört bara att hoppas på det bästa nuSkrattande

SillyZones
0

Var i väg i går och testade två av mina till att börja med. Vi lät dem torka litet på plats hos veterinären och sen skickade jag dem på hemvägen. Vi får se om det funkar, jag hoppas det. Det är ju en liten rysare innan man får hem svar!

/Jessica

aborgatos
0

Min veterinär gjorde testet,en tops i munnen och sedan skickade han i väg det till laboklin.

Smidigt ,och testresultatet var ju också bra.

Hm,men jag undrar när fakturan kommer?Obestämd

Spelar väl ingen roll när man nu vet svaret,men rätt ska ju va rättGlad

Inger

ChopSueys
0

Min faktura kom idag från Laboklin. Kom 2 1/2 veckor efter jag fått testresultaten. Nu till min fråga. Vad har ni fått betala till Laboklin? För på skogkattslingan står det 400 kr men på min faktura står det att jag ska betala 500.50 kr per katt. Någon som fått likande och hur gjorde ni?

aborgatos
0

Min kom idag,och på den stod beloppet 400,40kr per katt å det lär ju stämma att det är 400 kr.

jag sätter in 400 på kontonumret på Nordea

Och jag som nyligen skrev å undrade varför den inte kom.

Inger

Mulan
0

#59 Jag har fått svar från Laboklin och de skickade nya tester till Shopen den 7 januari, så de borde komma snart.

Allmänt:

Det kommer en räkning på GSD IV resultatet så småningom, och tyvärr har en av våra medlemmar fått en räkning på 500kr istället för 400kr, eftersom Laboklin hade missat att hon är medlem i Skogkattslingan. OM ngn annan skulle få problem med för hög summa eller annat fel på räkningen är ni varmt välkomna att ta kontakt med mig med fakturanr och testnr så kan jag hjälpa er att korrigera detta. Som vi har skrivit innan så är det 400kr utan extra avgifter eller annat som gäller, och man betalar till svenskt bankkonto, så man slipper alla onödiga avgifter till utland osv.

malin@skogkattslingan.com

mvh Malin

Mulan
0

#78 Du hann skriva ditt inlägg innan jag hade hunnit skriva klart mitt.. Se inlägg #80 och kontakta mig så vidarebefordrar jag till min kontakt på Laboklin.

mvh Malin

kerstin2181
0

Härligt Malin, då vet jag, när fakturan kommerFlört hur länge på ett ca tar det innan provsvar kommer?

Shalina
0

# 80 Jättebra då kanske testen kommer nästa vecka. Får man någon sorts remiss från skogkattslingan eller ska man scanna in kopia på medlemskortet och skicka med?

Gjorde genom Geindexe förut men nu kostar där 60 E för 1 katt, 52 E för minst 5 st med clubpris och 47 E för minst 10 katter med clubpris. I så fall är det ju stor skillnad mot rabattpriset hos skogkattslingans 400 kr med faktura. Banken tog också 50 kr för att skicka över pengarna till Frankrike. Rätta mig om jag fattat fel över något priserna.

Katten jag testade tidigare (S*Sannafjället's Ewira) var normal och genom att också 3 pappor till 3 tidigare kullar också var testade normala så blev hela 15 avkommor härifrån normala på samma gång vilket jag tycker är ett fantastiskt resultat med att endast testa 1 katt. /SivSkrattande

Wonderwoods
0

Hej,

här är den senaste informationen frân Genindexe ang. deras nya Europakampanj GSD IV, gällande den 10/01-30/03/09

Klubbpris 38 Euros >9 katter 36 Euros

Lycka till med alla era resultat

Mvh Li

Shalina
0

# 84 Hej Li!

Mycket tack för informationen att det kommit kampanj priser igen för det visste jag inte alls SkrattandeGlad

Mvh Siv

aborgatos
0

Jag fick mail direkt från Genindexe med denna information.

Tycker ändocka tt det var bra mycket smidigare att testa via Laboklin via skogkattslingan.

Billigare och närmre till Bad Kissingen i Tyskland.

Inger

Ulabrands
0

#86 Vad var det som var smidigare och testa via Laboklin i förhållande till Genindexe. Menade du att det är närmre till Bad Kissingen i Tyskland så det är därför det blir billigare att skicka

Undrande Mona som ska testa i veckan

Shalina
0

Tycker det var många frågor och svar angående GSD-testet så puttar upp igenGlad

WesthKiowas
0

I morgon ska jag testa IC S*Magoria's Winger, S*Rockringen's Juicy Lucy och GIC S*Ewkala's Jippi. Håll tummarna!

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

kerstin2181
0

Camilla, det ska vi, du får hålla för migFlört

MissMikkus
0

# 89 Jag håller tummarna. Toppen! då vet jag att Barbros mamma är testad.

Mulan
0

Instruktioner gällande provet o svar på lite frågor som ställts ang testet kommer under kvällen, likaså har vi i Skogkattslingan ändrat lite i blanketten från Laboklin, så en ny uppdaterad blankett som är lite enklare att fylla i kommer inom kort liksom en "lathund" för ifyllandet.. Så håll utkik på vår hemsida samt här på I fokus! Flört

Mvh Malin

Mulan
0

Jag vill också förtydliga att det spelar absolut inte ngn roll om man testar via Laboklin eller Genindexe eller Antagene, huvudsaken är ju ändå att man testar!

Skogkattlingan har valt att ha ett samarbete med Laboklin då de kunde ge ett fast pris utan tidsbegränsning och vi upplevde att det var ett bra alternativ eftersom vi genom att nyttja olika lab förhoppningsvis kan påverka priserna. Och det har vi ju trots allt ändå lyckats med eftersom Genindexe t ex förlänger sin kampanj med lägre priser och det kommer ju oss som testar till gagn.Cool Konkurrens ger lägre priser helt enkelt..

mvh Malin

Eva-Helen
0

#89 Jag håller både tummar och tassar. Glad

*Kram*

kerstin2181
0

Oh, jag vill ha mina svar nuSkrikandeshar ju bara gått 6 dagarSkrattande

WesthKiowas
0

Nu har jag fått mina provsvar Skrattande

IC S*Magoria's Winger, GSD IV normal. 

S*Rockringen's Juicy Lucy,  GSD IV normal. 

GIC S*Ewkala's Jippi, GSD IV normal.

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Ixatrixa
0

En korkad fråga men jag har försökt läsa mig till svaret utan att lyckas…

Hur ser det ut i pawpeds när en katt är testad…kommer det vara en bokstav som på hcm som man kan klicka på resultat eller finns det någon form av lista som inte jag hittar.

Kattilaforsens
0

Om du klickar på bokstaven för hälsoinfo, d v s [h], så presenteras testresultaten för både HCM och GSD IV där.

Ixatrixa
0

ahaSkäms

Tack för hjälpen snälla duSkrattande

Eva-Helen
0

#96 Härligt Camilla att det var normalt. Skönt att veta att våran flicka S*Westhkiowa`s Dr. Izzie Stevens är fri från GSD-IV genen, då är det endast HCM testet kvar, sedan har vi planer för henne. Hon är helt enorm i pälsen. Det ska bli så spännande ställa henne snart i klass 9 för första gångenGlad

*Kram* Eva-Helen & Izzie

MissMikkus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#96 Jag tackar också så mycket för ditt test av Jippie.

Få se om pappakatt testas också inom rimlig tid, annars måste jag testa Barbro i alla fall, eftersom hon ju har kattungar just nu.

Passar väl på att lägga in en bild på miniBarbro 2, Edith Piaf som nu är nästan 5 veckor.

kerstin2181
0

Jag scannade över mina resultat för GSD till en på Pawpeds, och fick dom inlagda direkt i hälsoinformationenSkrattande

WesthKiowas
0

#101 Var så lite så.Glad Jag var i kontakt med Rosmarie och hon skulle nog inte testa förrän i slutet av mars men hon hade inte bestämt något än. Lite tråkigt, då jag också gärna vill veta för Babbens skull. Kattungarna är ju juvliga, Edith är ju en liten kopia av mamma.

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

SillyZones
0

S*SillyZone´s Zero the Hero och S*Myselisias Zemla är fritestade från GSD VISkrattande

Kvarnstugans
0

Idag fick vi svar på testerna. S*Kvarnstugans Vildtora & S* Beyond American Beauty är bägge fria från GSD- IV genen.Glad

Draken_old
0

EC S*Drakborgens Krabat Gyldenlöf, DM,  GSD IV normal!Skrattande

Ulabrands
0

Ja nu har jag också fått resultaten på mina damer
GIC DK*Starkads Merline GSD IV normal
S*San Titaz Miss Minnja GSD IV normal

askunge
0

Våra H-kull, född 08-12-10 är testade GSD IV normala.

LittleL
0

Fick resultaten idag på mina fem testade katter. ALLA var negativa för GSD IV Skrattande Trodde aldrig att jag skulle vara så nervös innan svaren kom. Men jösses vad pirrigt det varitGlad

IC S*Monastery Bay's Night Train

CH S*Silverbells Urza

IC S*Datolitos Bounty

IC S*Nalle Puh's Voulez-Vous

S*Little L's Adorable Manta

/Sylvia

blondifire
0

och det betyder att min Perla oxå är negativ! tack sylvia!!SkrattandeKyss

S*Winsnes Wilda

Draken_old
0

EC (GB) Snokrystal Bathsheba, DM är också GSD IV normal.

MissMikkus
0

Idag kom svaret på min älskade Ch S* Miss Mikkus´ Diva Dior. Oron har varit mycket stor eftersom hennes pappa är bärare.  

Diva är GSD IV normal. Jag är sååå otroligt lycklig över detta svar Skrattande

aborgatos
0

Jag gläder mig med dig Lilly!

Pussa Diva från oss.

kram Inger

rockringen
0

#112 Åh jag är så glad för din skull Lilly och för vackra Diva förstår som nu kan bidra med lite vackra kopior av sig själv till omvärlden Kyss

Förstår att väntan varit lång och orolig. GRATTIS

Barbro

MissMikkus
0

#112 och #113 Tack snälla ni för era ord. Det värmer! Ja nu törs jag äntligen börja planera på riktigt för kattungar efter Diva. Jag kommer förmodligen att para henne i sommar, så att vi kan få några kattungar kanske i slutet av Augusti/ September. Vill förstås  inte att de föds när det är högsäsong på kattensionatet.

Nu fått svar på vår S* Punchpralinens Tequila Rose också. Även hon var negativ på testet. Och därmed är vår Ch S* Miss Mikkus´ Black Bandit icke bärare. Och övriga i B-kullen förstås.

Kattilaforsens
0

#115 Vilka härliga nyheter, Lilly! Så skönt det måste kännas. Jag gläds med dig. Kram Tina

Liljeknoppens
0

#115 Vad skönt Lilly! Skrattande

Då vet jag att Edgar inte är bärare av GSD IV. Skrattande

MissMikkus
0

# 117 Ja det stämmer. Glömde meja dej om det i glädjeyran. Skrattande

lillafluffy
0

Hej! Det står att man ska skicka in bevis på klubbtillhörlighet till Genidexe för att få kampanjpriset, så nu undrar jag hur ni har gjort som har skickat in prover till dem. Räcker det att kopiera medlemskortet eller vad gör man? Mvh Marie

Kronängens
0

Klubben kan säkert skriva ut ett intyg på att du är medlem.

Norsk skogkatt United skrev ut ett intyg på mitt medlemsskap.

Ulabrands
0

Jag skrev bara vilken klubb jag tillhörde och det var inga problem.

Mvh
Mona

rockringen
0

Alltså ibland har man ju sån extrem tur Glad

Jag skulle tömma min skräppost, vilket jag försöker göra varje vecka. Där låg 173 mail… suck. Jag scrollar bara rakt igenom och ser att det inte är någon bifogad fil, så inget viktigt försvinner.

Helt plötsligt så ser jag bara avsändare befund@laboklin.de 

Svaret hade legat 4 dagar i min skräppost Skäms Skäms

Nu kan jag sova gott inatt. Min inköpta danskimport DK*Giulia Grisi av Fager, är nu också hon fritestad. Det var skönt efter lång tids väntan, de fick ju inget DNA från hennes tops, därför var jag tvungen att skicka om det och då tog jag blodprov för att vara säker.

Lite info för er som kanske undrar. Jag behövde inte betala hennes test med topsen, jag fick bara räkning den gången på de som gick att testa…

Tack för det Laboklin Kyss

kerstin2181
0

Grattis Barbro, nu kan du andas utFlört

lynxeyes
0

En undran, ni som testat med Laboklin, hur lång tid tog det ungefär innan svaren kom?

Pretty,s test gick iväg med posten den 23:e februari och än har jag inte fått nåt svar, varken om det gick att läsa av eller ej… är nervös så jag håller på att dö, då dels morfar är bärare och dels så har jag två utländska köpare som väntar på resultat så jag vet om de vill ha sina bokade bebisar eller ej…

Bör jag kontakta dom o kolla tro?

/ Sophia

rockringen
0

Hej Sophia

Jag testade den 17/2 och fick mitt svar i mailen den 5/3
det var det som hade hamnat i min skräpmail, har du kollat din Flört

Jag vet inte om mitt svar dröjde längre för att det var blodprovstest, eller om vi kanske har sån tur att det beror på att de har massor av GSD IV tester att göra Kyss

Så än tror jag inte du behöver vara orolig, du får det nog nu i veckan, men kolla som sagt din spam-mail… LYCKA TILL

Barbro

lynxeyes
0

#125 Japp jag har kollat spam korgen varje dag ;))) Men inget där heller… Mailade faktiskt Laboklin efter att jag postat inlägget ;)) och fick svar snabbt, de lovade att jag skulle ha provresultat innan denna veckan var slut… så det är bara att fortsätta den nervösa väntan!!!

/ Sophia

AsKetts
0

Fick idag besked om att våra katter

S*Silvernalle´s Schackmatt

S*Oxiekullar´s Bianca

DK*Babette´s Lasse

S*Askett´s Beyla the Delightful

Är GSD IV negativa.

JIPPY SkrattandeSkrattande

Det var nervösa 14 dagar innan svaret kom

/Jessica

[Skogsjentans]
0

Skrattande Vill bara säga att jag tycker det är så bra att så många testar sina katter!

//Marianne

akickia
0

Jag har fått hem testkiten och fyllt i det jag kan på blanketterna, nu är det bara kvar att boka veterinärtid. Måste bara fråga, har ni haft lätt att förklara för veterinärerna vad det handlar om? Min veterinär hade inte hört talas om det senast jag frågade, men hoppas att han har haft tid att kolla upp det som han pratade om då.

LittleL
0

#129 Jag skulle skicka mina till Laboklin så jag skrev ut instruktionerna och bilden (med testblanketten på) ifrån Skogkattslingans hemsida, och tog med till veterinären. Sedan fick hon behålla dom där inför andra testningar av GSD IV. Men det är inga konstigheter egentligen, veterinärerna är vana vid att skicka iväg prover så den biten klarar dom. Det är ju själv förfarandet vid testningen som dom är nya på. Men dom svenska instruktionerna är lättförståliga.

/Sylvia

Kattilaforsens
0

I dag - efter lite drygt fyra veckor - kom äntligen testresultaten.

Både GIC S*Celadon's Cassiopeia Schedir och IC S*Gunsmokes Commodus fick resultatet GSD IV normal.

Jag har redan skrivit om detta i min kattungetråd men jag är så glad så jag bara måste redovisa resultaten här också. Skrattande

Kvarnstugans
0

Inga testresultat än.Rynkar på näsan Hoppas dom kommer idag! Jag väntar på Diesels & Miss Sixtys. // Bittan

Sissi
0

#132 Skumt, Martina hade inte heller fått sitt igår.

Jag fick iaf mitt svar igår och drog en lättnandes suck då min hona S*Nenya's Lady Mary van Tassel fick resultatet GSD IV normal. Glad

Sissi

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Labolina_73
0

Jag fick mina svar i början av mars och det känns så skönt att ha det svart på vitt att allt är ok.

CH S*Paviljongen's Alva Anemone GSD IV normal

S*Dicoth's Regent Street Plaza  GSD IV normal

//Linda

Kattilaforsens
0

#132, 133 Vet minst två till som inte heller fick sina svar i går.

akickia
0

132, 133, 135 - När är de inskickade? Jag väntar också på mina men det har gått så kort tid än så de kommer nog om några veckor. Men bara för nyfikenhets skull =)

svarttraskets
0

Vi har fått våra idagGlad

CH S*Rockringen's Yazoo GSD IV normal

S*Svartträsket's Oddish GSD IV normal

//Martina

Sissi
0

#136 Vi gjorde testerna den 10 mars, så det har tagit väldigt lång tid.

skogisen
0

Igår  kom  svaret på våran sista SkrattandeSkrattande

S*Kaup Home Cat's Soul    GSDV  Normal

Margona
0

#139 Tack, nu vet jag ju att S*Kaup Home Cat´s Onyx är friSkrattande

Juliette-
0

Redtail's Nigel Sillyzone's Cornelia Cacao Grianan's Delling Svampan's Kantarella Silvernalle's Opal Alla GSD IV fria Fick svar idag vilket betyder alla mina avkommor med ?r fria s? sk?nt. Fick svar efter 10 dagar

Kvarnstugans
0

Inget svar idag heller..Rynkar på näsan Det blir att vänta till efter Påsk..

Krusmons
0

Jag har låtit testat EC S*Krusmons Gloria, IC S*Krusmons Gallo Sonoma, IC S*Krusmons Inca samt CH S*Krusmons Royal Claret och har idag fått svaret att samtliga av dom är fria. Känns jätteskönt, detta resulterar i att samtliga mina katter här hemma är fria samt Gloria's, Inca's samtliga avkommor är fria och även Vino Rosso. Med detta positiva besked önskar jag alla en riktigt Glad Påsk… //Yvonne

Kvarnstugans
0

Igår kom äntligen resultaten på S*Kvarnstugans Diesel & S*Kvarnstugans Miss Sixty. Båda hade resultatet normal.Glad // Bittan

Sissi
0

#144 JIPPI, äntligen!!! Glad

Det var en lååång väntan, men med det resultatet så var det värt det, eller hur!

Kram Sissi

mammakatt
0

144 Åhh vad skönt!Skrattande.

145 Då är ju tuggumi kullen också friaSkrattande

Kram

Angelike

Blankan
0

S*Nalle Puh´s Lucy in the Sky (med syskon) är GSD IV fri genom sin pappa (N) Mestro´s Akilles och hennes morföräldrar, S*Rockringen´s Besame Mucho och S*Magoria´s Arwena.

TACK till S*Magoria´s, som precis hade skickat in testerna på de sina så vi behövde aldrig testa Lucy Skrattande

Christina-S
0

Inget svar idag heller! Nu börjar jag bli rejält otålig och orolig!

Sissi
0

#148 MEN vad irriterande!

#146 Ja, det känns jätte skönt. Även om alla fyra är kastrater nu, men deras barn blir ju fria och det känns väldigt bra.

rockringen
0

#148 Jag vet inte hur du fyllt i att du vill ha svar. Jag hade fyllt i e-post och första gången kom det i min vanliga inkorg, 2:a gången hade det sorterats in i spam-mappen. Så ett tips är att leta bland dina spam om du har dem separerade, annars är det nog bara att försöka stå ut, men jag vet hur jobbigt det är Skrikandes

Barbro

Christina-S
0

Tack för tipsen. Jag har kollat spam-mappen där fanns inget så jag får väl försöka stå ut *suck*.

akickia
0

Igår hade min veterinär fått resultaten, men jag har inte fått dem än. Kommer det någon papperskopia också?

S*Highlander's Qeegan Mc Orrin
Tidernas Lycka och
S*FamiljeLyckans Pippi

är alla fritestade från GSD IV genen =)

Sissi
0

Jag har bara fått mitt resultat via post, dvs "papperskopia".

akickia
0

Papprena hade kommit i brevlådan idag Tungan ute

Christina-S
0

Stort tack till Carina i Skogkattklubben Birka som lagt ner tid på att få fram Jacks resultat.

S*Kickapoos Ta-tanka-sapa är inte bärare av GSD IV genen Skrattande

asla
0

Fick mitt test resultat i dag efter två pirriga veckor.

CH S*Rumpetrollets Hero är GSD IV Normal

/Åsa S*Rumpetrollets

mimmie.k
0

Idag fick jag mail om resultatet på mina två. Kom oväntat snabbt. :)

S*Skogslinden´s Amaranthus är GSD IV normal

S* Klimpens Gloria är även hon GSD IV normal

:)

ingela-anthon
0

Har också efter lååång väntan fått resultaten:

EC S*Smyckegården's Anthon B
S*StjärnSkogen's Carmencita Breezer
Albin

och alla tre är GSD-IV normala Skrattande

mvh, Ingela

Draken_old
0

IC S*Drakborgens Ylln Kyllin
IC S*Drakborgens Ulla Åskvigg
är båda GSD IV normalaGlad

/Kattis

Frostvikarna
0

Testade PR S*Silverfårans Bomabdil och CH S*Pole Positions Amalthea 28/4 och fick svar idag redan, båda är GSD IV testade normala. Det gör både S*Frostvikens B och C kull fristestadeSkrattande

//Gisela

LaSadie
0

Jag har testat Mim och längtar tills svaren kommer… får räkna med att vänta ett tag men nu är det iallafall gjort =)

Poimandres
0

EC S*Grianan's Leigh & IC S*Mylingens Cocheta är också GSD IV fria

//Monica

akickia
0

# 159 Oh så bra, det gör även S*FamiljeLyckans Mysterium och S*FamiljeLyckans Greveholm till GSD IV Normala =)

Margona
0

#160 Grattis att de båda är fria, då är ju både Pettson och Skrållan ok. Nu ska jag testa A kullens pappa Smeagol så får vi hoppas att även de också är fria från GSD.

Kram

[michaelalundgren]
0

GIC S*Trollgumman's Yrja Yrväder är fri från GSD-IV, så det menas att H-kullen också är fria :)

EC S*Bängbulans Wilma måste vi testa om, då det inte var tillräckligt med svabb :(

xerxex
0

Grattis Kattis till Pipen`s och Ulla`s resultat.. Kyss

//  Jane

[Skogsjentans]
0

Skrattande Helt fantastiskt bra att så många testar sina katter, stort beröm till alla!

//Marianne

LaSadie
0

Fick svar idag

Både S*Vrethagens Madame Mim och S*LaSadie's Dakota är fria Skrattande Jippie!

mammakatt
0

Har fått svar om att EC S*Bängbulans Wilma är fri och då är även våran  F-kullen & I - kullen fria SkrattandeKyss

Angelike

Mylingens
0

Idag fick även jag svar om att S*Silverbells Lilla My är fri från GSD IV-genen! Så nu vet jag att hennes kull som nu är 12 veckor oxå är fria från genen! Pappan till kullen är nämligen S*Rotebräckans Giorgio Armani och hans föräldrar är fritestade.

Även vår IC S*Poimandres Lady Anne Finch Conway är fri från GSD IV-genen då båda hennes föräldrar är fritestade. Föräldrar är: EC S*Grianans Leigh och IC S*Mylingens Cocheta. //Kaisa

Manhedens
0

Har testat S*Månhedens Avienda och hon var GSD IV Normal. Och eftersom EC S*Skogsälvans Chinook också är fri så är hela min kull ok Glad Har kvar 2 honor Flört

Lagbodas
0

Yippie jag har i dag fått svaret på S*Karmskogen´s Amorina och hon är negativ. Så hennes kull är också fri då deras pappa också är negativ.Skrattande /Mia

LittleL
0

Jag har själv skrivit ut mina resultat i denna tråden och alla mina fem katter var negativa för genen. Men när jag sitter här och läser så undrar jag ändå….hur många testas positivt? Var hittar man den statistiken? Hur många katter i vår ras är drabbade egentligen? Någon som vet??

/Sylvia

Sissi
0

#173 Mycket bra fråga!

Jag har sett att en del skrivit ut sina "positiva" resultat på sina hemsidor men inte alla.

Ixatrixa
0

Jag har full förståelse om man inte vill skrika ut en resultat på sin hemsida, huvudsaken är väl att rätt blir rätt att man genomför en sund avel. Hoppet är ju inte ute för äns uppfödning för att katten är bärare. Nu är mina katter precis nytestade och jag har inte fått något resultat ännu och skulle jag få ett tråkigt besked kanske jag behöver lite tid att smälta detta och samla kraft…denna värld är ju så full av skitsnack med.

Jag har märk att en del är dåligt pålästa med angående sjukdomen då man tror att det är omöjligt att forsätta avel och få fria linjer trots att man drabbats det tror jag är en av orsakerna.

Jag vet inte om de ställena vi skickar våra tester utför någon slags statestik i samarbete med rasringarna?

LittleL
0

Precis! Några har man ju sett men jag kan inte tänka mig att det är alla som lägger ut resultaten. Kan också ha en viss förståelse med att det känns jobbigt. Men samtidigt så är ju dom testade katterna vuxna och kan på sin höjd vara bärare så livet går ju inte under. Katten är ju själv helt frisk och det får man ju vara glad för iaf.

Jag är inte intresserad av VILKA katter som är testade positivt utan jag är bara intresserad utav HUR MÅNGA som är drabbade.

/Sylvia

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.