Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 1067 ggr
kikkan58
0

Småväxta skogisar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon mera än jag som har en småväxt skogis?! Min lilla Vilma är vid fyllda 18 månader stor som en 14 veckor kattunge! Hela 2,1 kilo tung. Lite men naggande go är hon, klara sig bra med dom stora pojkarna, "bara skrik så kommer matte rusande" :)

Mulan
0

Hej!

Jag har en liten räka, hon har varit liten mest hela tiden. Som kastrat är hon duktig på att fräsa ifrån och en riktig liten primadonna är hon! Hon har alltid klarat sig bra i flocken trots att hon själv är en retsticka och alla andra är större än hon. Det enda hon inte gillar är när vi har kattungar hemma, då vill hon helst bara vara med husse på övervåningen..

Skogisar växer ju långsamt, så en del är tanigare än andra under vissa åldrar. En del stannar nästan i växten under löp osv också, så först som kastrater blommar de ut. Så storleken är olika! Sen finns det ju ibland tyvärr bakomliggande sjukdomsorsaker som gör att katten är liten. Kolla på de närmaste tre generationerna bakom o se hur stora de är?

mvh Malin

Hella
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej…

jag har också en liten Sparris, har inte vägt henne men gissar på runt 2kg. Hon har underbar silverfärg, mycket päls av bra kvalité, tofsar och bra profil m.m.  men hon är en mycket bestämd madame. Utställningar kan jag glömma då hon hatar att bli buren och/eller fasthållen. Jag har tränat, så numera klarar hon uppvisningsposen men skriker som om hon sitter fast i rävsax, klöser inte och inte häller fräser hon men vråååålar.

Så vad gör man…hon får gå här hemma på gården och skrota och då pratar vi inomhus, för se ut går hon inte även både dörrar och fönster står på vid gavel.

kikkan58
0

#1 Vilma föddes ca 1 vecka för tidigt så orsaken till hennes litenhet ligger nog där. Hon kommer från MissMikkus.

MissMikkus
0

#1 Det ligger relativt stora katter bakom henne. Mamma är Deimos Century Seamaid och pappa är Redtails Titan. Hennes litenhet ligger nog i, som Åsa skriver i att hon föddes alldeles för tidigt. Hon vägde 70 gram och var nere i 58 gram som lägst. Hon var även dåligt mineralserad i skelettet. Detta kan ju också vara en del i att hon inte växer som hon ska. Men söt är hon lillstumpan.