Hjälp! bajs!
Min katt, som tidigare har varit jätteduktig att gå på lådan, har nu börjat bajsa på golvet någon gång ibland.. började förra veckan då vi hittade 2 bajshögar bakom ena högtalaren, och alldeles nyss bajasde han på golvet i köket.. vad ska jag göra åt det??? Lådan är ren och det är samma sand som tidigare.. har inte ändrat något. Mellan gångerna som han har bajsat på golvet så går han ju på lådan. Vi har en iller oxå.. det händer ju att de bajsar på golvet som säkert andra illerägare vet =) kan det vara så att han ser detta och tar efter det beteendet? Vad ska jag göra???

Låter som protest.
Detta kan hända om något i hemmet förändrats, eller om katten blivit sjuk. Katter är mästare pa att dölja sjukdom/svaghet, så det kan vara svårt att säga exakt vad som hänt.
Berätta gärna mer om katten (antal djur i hemmet, ålder, ras, kastrerar/fertil, tidigare sjukdomar och annat).
Det kan också vara en maktkamp om herraväldet mellan katten och illern, men har för lite information att säga säkert.
Det kan vara besvärligt att komma till rätta med, men ett tips är att sätta ut fler toalådor i hemmet, speciellt på platser där katten haft sina "olyckor".
Hälsningar,
Anders