Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 07-beteendefrågor
Läst 385 ggr
Livsnjutarnas
0

Om könsmogenhets beteende....

Hej!

Jag har mest en undran. Kan ett könsmogenhets beteende försvinna om man parar honan? Om man har en hona som bajsar inne 3-4 ggr per dag på golvet? Skulle hon kanske sluta med sådant om man parade henne?

Hälsningar Karolina!

kattklo
0

Hej Karolina

Du kanske borde kolla upp så det inte är något fel på honan. Jag tycker ju att hon bajsar för många gånger per dag.
Är det ett beteende hon har lagt sig till med nu eller finns det fler i "släkten" som gör så? Det vore ju inte så kul om dina kattungeköpare fick samma problem som du, då är det bättre att ta henne ur avel.

Mona

Mylingens
0

Jag håller med #1, du ska nog kolla upp det först, så där inte är något fel på henne.

Vi har en hona som gör så men hon bajsar en, max två gånger på en dag och hon har gjort det sen hon var liten. Hon har fått en kull och jag var livrädd att hon skulle föra över det beteendet till sina små. Men som tur var så gick det bra, men hon ska inte ha fler kullar. Det var bara ren tur att hon inte lärde sina kattungar samma sak, det har jag förstått nu. // Kaisa

Livsnjutarnas
0

Hej!

Tack för era svar. Det normala är att hon bajsar 1-2 ggr per dag utanför lådan. Nus en hon börjat löpa bajsar hon 3-4 ggr. Har varit i kontakt med vår veterinär som inte tycker att det är konstigt. Hon beteer sig nog så här när hon löper. Hon trodde det var ett könsbeteende. Hon bajsar ju inga stora saker. Det är små "stril". En kladd hit och dit.

Hon har gjort detta alltid, men det är värre nu så det är inget som börjat sådär pladask.

Hälsningar Karolina!

WesthKiowas
0

Antagligen är det så att din hona upplever lite stress i och med löpet, vilket i sin tur gör att magen reagerar. Samma på människor ju, visst kan magen rasa om man är stressade eller nervös. Jag har en hona som också går utanför lådan om det redan finns något i den. Hon vill att lådan ska vara kliniskt ren och ibland har man ju missat att nån varit där…

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!