Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 990 ggr
aggeelin
0

Bajspluttar i baken, fy!

Nyligen har lös mage diskuterats i en tråd. Här har "vi" dvs Maxen problem med att det fastnar bajspluttar i baken och det är inte pga lös mage, det är standardhårda pluttar som sitter där. Idag luktade han illa och jag såg att det satt en kotte därbak- försökte ta bort den. Insåg att det var nog mer än en plutt och så blev det duschen. Maxen är duktig att sitta still i duschen, det räcker att jag lägger en hand på hans rygg men han gillar inte att jag duschar hans rumpa under en längre tid… men det gick ändå bra.

Men - det satt en hoper små pluttar därbak. Är det bara Maxen som får sådär? Kan vi göra något för att slippa detta eller är det duschen som gäller? Det är inget vidare med "bajsMaxen" som sitter i soffor, bord och stolar och lämnar bajsränder efter sig.

Hittar ingen lämplig kategori så det blir - allmänt

Hoppas på tips och goda råd, tack Skrattande

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

SillyZones
0

Nej det händer ibland på mina, ja då de som är mest håriga i baken. Du kanske får prova att ansa litet fint därbak…

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

aggeelin
0

Putt

virvlas
0

Nej usch, jag kan förstå att det inte är nåt vidare med en bajsMaxen på stolar och bord.. Klart att det händer här hemma också, men ytterst sällan. Vanligare på kattungar som kan vara lite mjukare i magen pga allt de knaprar i sig. Tyvärr har jag inget vettigt råd att komma med, i alla fall inte om han är normalhård i magen.

Däremot kan jag tipsa dig om att försiktigt kamma bort pluttarna om de sitter löst istället för att ta bort med papper. Då brukar man slippa dusch.

Hoppas att det ordnar sig snart.

aggeelin
0

Jo, nog upplever jag att han är normalhård i magen. Ska försöka kamma därbak… Maxen tycker om att bli kammad men att kamma därbak är mer känsligt - men jag ska försöka kamma. Har mirakelkammen som borde passa därbak.

Det är inte så ofta det händer men när det gör det är det inte trevligt - Charlie - vår andra katt har sniffat runt idag och känt att det luktar Tyst jag tror att Maxen skäms lite, det är som om han vill ha hjälp

Kronängens
0

Hade det problemet ett tag på en av mina katter, men det berodde på att bajset var lite kladdigt och kunde fastna i den långa pälsen bak. Praktiskt nog kom hon alltid och sa till när det blev så, för att jag skulle ta bort det. I vårt fall berodde det nog på att hon inte tålde maten = kladdigt bajs som fastnade i pälsen. Sedan jag bytte till James Wellbeloved har det inte blivit så. Och då har damen väldigt mycket päls.

Så om det inte hjälper att kamma och frisera baktill så kan det vara en idé att byta foder.

Mulan
0

Vi har samma sak som händer med flera av våra kissar, pluttarna fastnar just för att de har så mkt päls. Spanjoren löser det genom att kana på golvet.. Inte så najs med bromsspår över hela huset, men det händer sällan. Ofta hittar vi små hårda pluttar lite här o var och jag tror att det helt enkelt är för att pluttarna fastnar i pälsen och de behöver lite hjälp att få bort dem. Jag kammar bort dem, och det funkar utmärkt, men vi hittar små spår här o var i huset då o då. Vi har haft olika sorters foder, så för oss spelar det ingen roll, och konsistensen på pluttarna är bra.

Antar att man får leva med det, jag tror det är vanligt på pälsiga katter.

mvh Malin

Margona
0

Smeagol kan ibland få just detta eftersom han har väldigt mycket päls bak. Jag tar en borste och tar bort det med och det fungerar utmärkt. Han avskyr att bada så det slutar bara med att det ändå inte går bort.

Sissi
0

Det händer här hemma också, särskilt då på Dumle som har så otroligt mycket päls. Inte så mycket att göra åt än att duscha bort det då det händer.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

aggeelin
0

#6 Jo vi hittar också små pluttarh är och var, trampar i dem ibland… Rynkar på näsan - Jag får försöka att klippa honom därbak men han tycker inte om ljudet av saxen, jag har provat men får försöka igen…

vettan
0

Jajamen det är nog oundvikligt på de håriga katterna. Hade ett tag  en del kas på en katt, det fastnade  i pälsen där bak, katterna hatar det!! o kasar därför av det vilket medför att det sätter sig hårdare hmm. Jag tar med en kniv (trimmerkniv). eller pillar lätt ur, papper är inte o rekomendera då det blir kladd. Maten har stor betydelse  torrfoder med linfrö i eller något som binder håren i magen är bättre.

aggeelin
0

#10 - hmm det blir att inskaffa trimmerkniv hör jag… och det där med foder… Vad rekommenderar du då, med linfrö i? Undrans om båda killarna kan äta samma foder då? Jag har ju både katten Helan och katten Halvan här Glad