Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 723 ggr
liza80
0

Kattsand

Det finns säkert gamla trådar om detta.. Men men.. :)

Vad använder ni för kattsand, hur ofta gör ni rent lådan (helt och håller då, byter all sand)?? Jag använder kristaller. Mycket bra strö men jag tycker att jag får städa lite ofta så det blir inte så ekonomiskt. Något som känns drygt och bra?

/Liza

Labolina_73
0

Helt klart PeeWee… jag blev mycket överasskad över detta,, kommer troligtvis aldirg byta igen.

tidigare har jag haft olika sorters sand (dammar alltid men mer eller mindre) samt att det blir vansinnigt grusigt överallt.

testade kristaller,, bra om man har väldigt lite katter, men vid flera tyckte jag det "slemmade" och som du säger man måste byta väldigt ofta.

Provade PeeWee, hm gick ju inte alls.. katterna gick ju inte på pelletsen.. Rynkar på näsan Blandade då ut pellets med sanden som jag använde,, och succesivt ökade jag pelletsmängden för att tillslut bara ha pellets,, nu sedan ett år knappt tillbaks har jag bara det.

Mycket prisvärt och mycket drygt, många säger att det finns mycket billigare träpellets att ha i peewee lådan och jag har testat,, det är helt enkelt inte lika bra, men ja det funkar. Det börjar lukta ur lådan mycket fortare än med PeeWee orginalpellets.

Så PeeWee är min rekomendation.
http://www.peewee.se/

MVH Linda

liza80
0

Tack Linda för ditt svar! Precis, innan hade jag två katter och då funkade det men nu han jag tre och jag tycker det blir för mycket städ. Ska absolut testa PeeWee. Det luktar inte så mycket eller?

PeeWee lådan? Är det en speciell låda man ska ha för just den pelletsen?

Mvh Liza

Labolina_73
0

Hej Liza.

Nej det luktar absolut ingenting,, eller jo lite,, Skog eller blött träd. Inget kiss alls.. såklart luktar det om dom bajsat men det gör det ju alltid…

Det andra som är så himla bra är att man kan kasta det i toaletten,,, det är helt möjlövänligt om man vill tänka även på det…

När man tömmer allt kanske man måste spola en gång emellan så det inte blir för mycket iom att det blir sågspån av det.

Ja det är en speciell låda,, den är 2 delad men små små hål i den övre, det finns 2 olika varianter, en hög och en låg. Jag har båda sorterna men jag föredrar den låga. Men dom har exakt samma funktion och så. Det är bara platsen den tar som skiljer sej åt på dom olika.

Lär på hemsidan på länken jag skrev ovan där ser du oxå hur den funkar.. :-)

Helt klart den bästa jag haft..

MVH Linda

EvaHelen
0

#0 Jag har Extreme Classic  grovkorning kattsand och det är absolut det bästa här hemma. Jag har provat Pellets, men det funkade inte hemma hos oss, men det är nog olika vad man använder och föredrar. Jag föredrar kattsand, även om  jag får städa oftare . Vi har 7 katter (5 fertila och 1 kastrat + 1 kattunge). Jag rengör lådorna 1 g/vecka och fyller på med jämna mellanrum.

Mvh,

Eva-Helen

KindredCold
0

Pussi Kompakt använder jag.
Tycker det funkar kanon och räcker jättelänge..

Kollar lådan och gör ren varjedag.
Byter all sand när jag tycker det behövs.
De har två lådor, så det blir väldigt olika om vilken de använder till vad och så vidare Glad

grillkotte
0

Katty

Kattsand funkar mkt bra, billigt också