Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1045 ggr
[nataschaj]
0

Ny här

Hej alla här ute =) vill bara säga att jag är ny just på detta forumet.

Efter som jag äger en skogis och planerar att para henne nångång under 2010 (om allt går som det ska med alla tester som ska göras) så spanar jag redan efter nån skogis hane.

Min sötnos som heter Lauren är en renrasig tös på 1 år och 6mån.

Jag finns i Göteborgsområdet och därför skulle va trevligt med än herre här efter som jag ej har körkort.

Ni kmr förmodlingen att märka av mig med alla frågor som kmr att ställas el alla bilder som kmkr att skickas in ^^.. Lägger in denna tråd på allmänt så länge så får nån flytta den om de skulle vara så..

ha de bra!… Tips och råd tar jag tacksam imot efter som detta är första gången :)

SillyZones
0

Välkommen hit! Här har du massor med kunniga och trevliga människor som kan vägleda dig i dina planer. Det finns alltid någon att fråga, och tveka inte att göra det, mycket! Det är mycket att tänka på och reflektera över när man är i startgroparna på sina avelsfunderingar.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

[nataschaj]
0

#1 Tack Jo jag kmr att bomba er med mina frågor. Jag har planer och vill avla. Men först måste allt ordnas och det får bli tills nästa år.

Är sugen på att ställa ut med, men måste ta reda på mer.

Men en fråga, har du nått bra tips på hur man kan göra för att få henne att minska på löpningen? hon löper hela tiden hon vilar bara mellan 1-2v innan nästa löp kommer igång. Jag vet att kastrering är en lösning, men vill inte de efter som jag ev ska para henne om allt går till väga..

Draken_old
0

#2 P-piller.
Att låta en hona löpa om och om igen gör det svårare för henne att få en kull när du väl vill ha kattunger.
Livmoderväggen bli tjockare av upprepade löp som inte leder till graviditet, och gör det svårare för eggen att fästa.
Tyvärr innebär det även risker att ge p-piller. Som tex ökad risk för juvertumörer men man får då väga det mot förmågan att kunna reproducera sig…
/Kattis

[nataschaj]
0

#2 jo jag har tänkt på p-piller men vertinärer har avrått mitt att skaffa dem.

det blir svårt om hur jag ska göra, kanske bäst att kastrera henne och ev köpa mig än ny som jag kan satsa på. Ska prata med min uppfödare också. Annars får jag lägga de på hyllan. Synd för jag vill verkligen börja och satsa på uppfödning efter som jag bara älskar de.

Men tack för svaret!.

blondifire
0

Vem är uppfödaren,har du nåt foto,skulle vara kul o se tösen dinSkrattande.

S*Winsnes Wilda

Hyrrokkin
0

Kul att du kom hit! :) Folket här är bra mycket trevligare och kunnigare än på Katter ;)

Men #3, Draken, rätta mig om jag har fel, men som du säger är det ju just det här att livmoderväggen inte får förnyas/bytas ut som gör det svårare att bli dräktig och även det som ökar risken (/skapar?) livmoderinflammation. Den risken borde väl bli lika stor med p-piller eftersom väggen inte byts ut då heller? Enda gången den gör det är ju just vid dräktighet.

Draken_old
0

Om du stoppar löpen med p-piller så får du heller ingen hormonomställning  eller att livmodern förbereder sig för att ta emot egg om sker vid ett löp.
Löpet i sig gör iordning livmodern för att sedan kunna ta emot de egg som lossnar vi en parning. (Katter får bara egglossning när hanen drar ut sin penis vid en parning)
Om livmodern om och om igen förbereder sig för att ta emot egg så blir den tjockare och tjockar och väggarna blir mindre elastisk och svårare för eggen att fästa sig vid.
Det är därför inte bra att låta sin hona löpa utan att bli parad om man vill ha en avelshona.
Dr Susan Little har en väldigt bra föreläsning/artikel i ämnet. Dock bara på engelska. Du hittar den också på CD om Feline reproduction,  INFERTILITY IN THE QUEEN och  THE NORMAL ESTROUS CYCLE .

/Kattis

[nataschaj]
0

#6 jo jag märker de att dem är mkt  trevliga här.. ska be sajtvärden att låsa i de andra inlägget, efter som jag har bestämt mig att kastrera henne och satsa på en annan tös..dock ska jag prata ned min uppfödare mera om detta.

#5 jag har bara bilder på när hon e mindre. Men som sakt så ska jag Ej para henne. Utan satsar på en annan tös.  Men lägger upp på när hon e mindre.

Mamma har min katt just nu men hon kmr tillbaka om några veckor. ca 3v.

Som sakt ska ej para henne! så glöm det hela.