Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett07-beteendefrågor
Läst 542 ggr
Alwyn
0

könsmogna hanar?

Hej, jag undrar lite hur ni tycker att era könsmogna hanar beter sig? Kissar de inne och jamar mycket hela tiden?

Jag skulle vilja ta en hane av min väns kull som kommer snart och ha honom som avels hane, eftersom föräldrarna är så fina…men jag har aldrig haft en okastrerad hane förut. Och så bor jag i lägenhet….tycker ni att det är så att skogisar länktar ut mer än andra raser? Hoppas på lite råd, tack på förhand!

Anneli_G
0

Vad jag har förstått så beter de sig väääldigt olika från individ till individ… min hane har en pappa som fortfarande är okastrerad efter jag tror det är 8 år och han är super go… men min hane blev skogstokig… han ylade så det kunde hörts till kina =).. haha.. och han kissade inne… han skulle ut till alla pris… så han fick bli kastrat… så det är nog svårt att veta på förhand hur de kommer bete sig… man får nog vara beredd på allt… man kan ju ha tur oxå =)

Lycka till!!

Tinis
0

Min hane är drygt två år. Han sköter sig på alla sätt förutom att han periodvis jamar på nätterna. Än så länge är det uthärdligt. Flört 

Tilläggas kan att vi också bor i lägenhet - med innätad balkong.Glad

Mylingens
0

Vi hade en hane i avel tills nu nyligen när han blev kastrat. Han hade vi ett tag i lägenhet innan vi flyttade till hus och det var katastrof. Han kissade på allt! Datorn, TVn, alla våra skor i hallen, ungarnas skolväskor….ja nämn något ställe han inte kissade på. Dessutom skrek han på nätterna så ungarna inte kunde sova.

Men hanen vi har nu har inte börjat strila än trots att han har parat. Han skriker inte heller men däremot visar han ett tråkigt humör som den andra killen aldrig gjorde. Han är på de andra katterna och vill gärna visa att det är han som bestämmer. Så det är väldigt olika hur hanarna är att ha som fertila. Det är som ett lottospel, man vet aldrig innan. Lycka till! //Kaisa

Frej
0

Jag har haft många okastrerade hanar, ibland flera på en gång, innan jag kastrerat dem. Det har gått alldeles utmärkt, fast det är klart……… De har ju alla markerat (väldigt) en del har sjungit konstant, men…… vad de är underbara !!!! Det är sant, det finns inget härligare än en riktig hane, ändå !! Men längtat ut, det har ingen gjort, bara ut i sin rastgård förstås. Nu är alla mina "gamla" pojkar kastrerade, har bara ungdomarna kvar, som jag hoppas ska kunna vara okastrerade så länge som möjligt. KyssKyssKyss

UncutDiamond
0

Jag har en hane på 1år Han har kissat i min skinnsoffa 1gång . Jag har köpt på Djussjukhuset  Feliway som man sätter i kontakten. den ska ha en lugnande verkan på alla katter och det tycker jag att det har ,för Miracle var så rastlös och hanig tidigar och gick ner i vikt mycket och det är inte bra, men nu har han gått på sig lite igen. En del brukar säga att  Hanar ärver sina föräldrar, men jag vet inte. Det är svårt att hålla en hane fertil om han börjar kissa, för det är en vansinnig lukt så i längden är det ohållbart. Men då kan man ju kastrera om det blir för jobbigt . Lycka till med den eventuella kissenFlört

Seerath
0

Jag har en pojke på 1 år och 2 månader och än så länge märker man knappt att han är fertil förutom att det luktar i lådan och nåt enstaka ropande ibland. Han har låtit lite värre i samband med parning. :)

Alwyn
0

haha, ok. Tack för hjälpen men jag ska nog ha en tös istället. Klarar inte ut det om han skulle bli sjövild hehe.

Syllan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade min hane som fertil i drygt 1½ år och anledningen till att jag kastrerade honom var inte att han ropade efter tjejer eller pinkade revir, utan helt enkelt för att slippa ge honkatterna p-piller. Hade inga som helst problem med honom. Däremot så har han blivit öppnare i sitt sätt efter kastrering men det är ju lika med honkatter. Även dom blir lugnare och öppnare efter kastrering. Varför inte ge killen en chans? På många sätt är hanarna så mycket goare än honorna. Men det är min privata åsikt. Hämtar hem min nya lilla hane på fredag och jag hoppas att han kan uppföra sig lika bra som Levis. /Sylvia