Sele?
Hej! Jag har ett par frågor om min lille katt. Jag ska försöka lära honom att gå i koppel så jag försöker vänja honom vid selen.. har testat idag och igår korta stunder.. ca 15-20 min/tillfälle. Han gillar det inte alls.. nån som har några tips? Hur länge ska han ha den på vid varje "träningstillfälle"? Hur gick ni tillväga?
Jag tog på den och gick ut. Det gick bra direkt. Tränar ni ute eller inne? Mina katter har varit kattungar när vi började. Hur gammal är din katt?
Susanna

när Lea var liten satte vi på den och gick ut. Då var allt annat mkt mer intressantare än att bråka med selet =)

Börja vänja vid att ha den inne, och bara ha den på, utan själva kopplet. Lek med honom och få honom att känna sig bekväm i kopplet. När han känner sig trygg med den kan du sätta på kopplet och se hur han reagerar. Om han öht märker att den är där.. En del katter bryr sig inte medans andra kan tycka att tyngden av haken är väldigt obehaglig. När han är van även med den hade jag börjat gå ut.
Det finns ju olika sätt att gå tillväga, men såhär hade jag gjort om han visar ogehag för selen ute. :)
min katt är snart 4 månader.. har tränat med honom inne nu.. får väl testa mig fram och ser vad som funkar bäst. Tack för tipsen!
Alla mina katter går i sele och lina. Provade också med mina nuvarande kattungar och ingen protesterade konstigt nog.
Utomhus är det mycket annat som kan skrämma din katt så börja med att låta honom gå omkring inomhus med sitt sele och gå sedan ut korta stunder, ett par minuter kan räcka, så ska du se att han vänjer sig.
T.o.m. min äldsta katt som numera är utekatt på heltid tyckte att det var läskigt att gå ut första gångerna.
Sissi
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***