Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 777 ggr
ajnika
0

en liten varning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja lägga in en varning.

Vår skogis Frans utforskade efter några veckor hos oss vår diskmaskin. Diskamskinen var ren, men som den nyfikna lille kille han var så hittade han förstås en blöt fläck någonstans därinne, en pytteliten fläck som kunde ha lett till att han inte fanns hos oss idag. Maskindiskmedelsrester finns det alltid spår av i diskmaskiner, likaså kan det finnas spår av tvättmedel i tvättmaskiner.

Jag vill lägga den här varningen för att det är så lätt att inte veta att våra vardagliga produkter och maskiner inte bara är farliga att bli inlåsta i, utan också kan innehålla gifter som vi människor inte far illa av.

Jag har sett jättesöta bilder på kattungar som har fått utforkska diskamskiner och tvättmaskiner, och jag är säker på att ni också sett dem på olika ställen, de finns även på kort uppe i affären. Det gör ont i hela min kropp när jag ser dessa bilder, det är ett sånt onödigt lidande för de små att få råka ut för en förgiftning.

Våran Frans är frisk nu och mår jättebra, men det kommer tyvärr att ta upp till ett år eller mer för hans lever att bli fullt reparerad efter den här "utforskningen". Och hans matte har tyvärr blivit jordens jobbigaste hönsmamma efter alla prover hos veterinär och all oro för honom.

Läste precis i ett annat inlägg om fruktkartonger, att de kunde ha spår av gifter. Detta var jag inte alls medveten om. Tycker det är väldigt bra att dela med sig av sånt vetande till oss andra här inne. Och kände direkt att jag var tvungen att skriva detta inlägg.

Säkert vet de flesta av er här inne denna information, vill ändå att alla ska kunna ta del av den.

MvH //Annika & Frans

Runsviks
0

Tack Annika för varningen. Ge Frans en puss från oss… stakaran, hoppas han blir helt återställd.

ajnika
0

åh det ska jag göra, :-)

vettan
0

Tack för varningen mm katter är nyfikna djur. Så skönt att allt gick bra hoppas att inte får några men efter detta. Tycker oxå det är bra med lite varningar dåo då. Känner en som tyvärr gjorde det ödestigra misstaget att glömma tvättmaskinluckan öppen under en liten liten stund naturligtvis hoppa en katt in och finns tyvärr inte mer!!!!/ Rosie

ajnika
0

#3 Eftersom vi som tur var reagerade så himla snabbt när han blev dålig kommer det inte att påverka honom mer än att det satte sig på levern, som som tur är är ett sådant organ som faktiskt kan bli helt friskt. Men det tar som sagt sin lilla tid…

Det är ju förstås trist att inte kunna ge honom godsaker, eller vilken mat man vill men det får det helt enkelt vara värt, får lyxa lite sen när värdena är helt okej igen :)

hemskt att inte se sin katt i hoppa in i tvättmaskinen… vilken mardröm… Gråter

vettan
0

Ush ja hiamej helst efter man satt igång den!

Vildfagre
0

Vilken mardröm ni haft men jag är så glad att lille Frans nu mår bra. Tack för att du berättade. Hade ingen aning om detta och ska föra det vidare till mina kattungeköpare  och andra som inte läser här.

chivasilverviva
0

Vilket bra inlägg.. att ha katter är ju verkligen som att ha småbarn! Överallt finns det potensiella faror.. en av våra älsklingar lyckades bita igenom damsugarkabeln för 2 veckor sen vilket hon nästan dog av, det var bara tur att vi bor så nära akuten att hon kunde få syrgas på en gång. Hon hade en ofantlig tur att hon inte fick lungödem och hon har stora brännskador i munnen. Fick matas i början genom sond och nu äter hon lite själv men hon är långt ifrån frisk. Dom har fått "skrapa" bort död hud i munnen 2 gånger så att benet har legat fritt inuti munnen *ryser* som tur är verkar det komma ny vävnad nu men vet. sa att det kunde bli rejäla problem annars om det inte ville läka. Numera drar vi ur alla kontakter så fort vi går hemifrån och när det inte används. Golvlampor osv har vi inte längre och till de övriga sladdarna ska vi köpa sladdskydd…vad otroligt medveten man blir om alla faror som finns i ens hem och jag hoppas verkligen att ingen annan kommer behöva gå igenom samma sak..