Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 08-skogkattens-hälsa
Läst 14718 ggr
SixtenIzzey
0

Beläggning runt nosen?!

Hej!

Jag har Sixten drygt 1 år som får en brunsvart skorpa vid / under näsborrarna och precis över nosen i den lilla päls som finns där. Är det ngn som har en aning om vad det kan vara och hur man ska få bort problemet. Skorpan tar jag bort med jämna mellanrum med vatten. Han är annars frisk, äter mest torrfoder men även blötmat o lite "godis".

Tack på förhand! Nina

WesthKiowas
0

Troligtvis är han en liten lortgrisSkrattande Jag har en hona som jag alltid fick tvätta näsan på under hennes första år. Sen blev det bättre och nu behöver jag inte tvätta näsan lika ofta. Men endel katter är hopplösa med att lorta ner näsan.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Almies
0

Precis som min ena hane. Han har alltid smuts på och i nosen! Mina andra katter behöver jag inte peta näsan på! Skrattande 

Undrar om det är min lortgris syster som beskrivs i #1?…

/Maria

WesthKiowas
0

#2 Hi hi, japp! Sen är ju inte myrsloken dålig på att skita ner näsan heller, fast hon har blivit mycket bättre.

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

kerstin2181
0

När jag hade kattungar, och jag skulle fota dom, så satt det alltid beläggning runt nosen, och hårt satt detSkrikandes tag lite barnolja och smörj in det, och sen tvötta bort, man kan även få ta i med nageln och skrapa lite, för att få bort det

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

mammakatt
0

Jag också två hanar och hona som ser ut så där.

#2 Då undrar jag om det går i generna för Prinsen( Tam-Trions Big Red) man tror ju att han gör med näsan nere i marken för jämnan.

Förvånad

Angelike

Juliette-
0

Haha ja med finns m?nga skitgrisar hihi

aggeelin
0

Jag vet inte vad det är men lite barnolja med jämna mellanrum tar bort det. Jag har haft en katt som hade likadant. Tror inte att det är smuts, var skulle det kommit ifrån… innekatt som åt endast torrfoder (ja annat var inte gott sa han… ).

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Rosino
0

Det kan vara samma orsak som till svarthaka, tror jag.

WesthKiowas
1

Jag är helt övertygad att det inte har något med svarthaka att göra, en del katter är som ungar… Mer eller mindre lortaktiga.

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Rosino
0

Orsaken till att jag funderar på svarthaka också på nosen är att en av mina katter (visserligen en ragdoll, men det borde inte spela nån roll) också är svart ibland på nosens övre kant, alltså där pälsen börjar. Det svarta sitter ganska hårt. Hon har också ibland svarthaka på läpparna och hakan.

Hon tvättar sig nästan överdrivet mycket, så jag skulle inte kalla henne lortgris.

Men det finns säkert katter som är lortiga ocskå, jag menar bara att det kan vara möjligt att det finns andra orsaker.

aggeelin
0

#10 Jag tror inte heller att det är smuts. Det du beskriver låter precis som det vår katt hade. Han hade så när han varit hos uppfödaren när han varit där när vi var i fjällen en vecka (han var då 14 veckor). Det såg nästan ut som om han skrapat nosen mot en nålfiltsmatta dvs att han bränt sig. Precis som du säger så satt det på övre delen av nosen, olja gjorde att det löstes upp och gick att ta bort, det var inte helt behagligt att ta bort det tyckte katten. Men nej, inte smuts

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

WesthKiowas
1

Kan säker vara olika, men de katter jag stött på med detta fenomen har alla varit lortgrisar Skrattande

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

SixtenIzzey
0

Jag tror inte Sixten är en lortgris, inte vad jag kan bedöma i övrigt i a f. FlörtDet känns som om det är för regelbundet för att vara smuts!? Det blir som en tjockare kaka under varje näsborre och "platt" brunsvart på övre delen av nosen där pälsen börjar. Han är en nyfiken kisse som gärna nosar överallt så nosen är väl inte helt befriad från smuts-anfall!! Kanske är så enkelt. Svarthaka har han inte.

Spåna på om det är någon med fler tips!

Sissi
0

#5 Det ligger nog helt klart i generna. Skrattande Hans små-systrar, Pim Pim och Tutti Frutti är svarta i näsan jämt och tycker att matte är jätte elak som ska vara där och pilla och tvätta flera gånger om dagen. Glad

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

[Skogsjentans]
0

Skrattande Sedan jag HELT slutat med vanlig kattsand baserad på lera, så är alla nosar rena, fina och rosa hela tiden här! Det säger sig självt att fuktig nos + lerdamm blir beläggning till slut, särskillt för de katter som "gräver" extra länge, en del  t o m rullar sig i lådorna!

(Törs knappt tänka på vad som finns nere i de fuktiga lungorna….)

Vi har numera enbart PeeWee (sågspånspellets) i två av lådorna och  Worlds Best Cat Litter (gjort av enbart majs) i de andra två. Tjoho, äntligen dammfritt! Skrattande

//Marianne