Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 05-pälsvård
Läst 1747 ggr
Hyrrokkin
0

Desperat pälshjälpsbehov!

Aaauu, på söndag är det utställning och vi har verkligen inte lyckats få ordning på Impas päls! Hela hon skivar sig, jättemycket.

På hennes första utställning för en och en halv vecka sedan såg pälsen hemsk ut, men den supersnälla domaren (Henry Hornell) hade överseende och gav oss lite tips - bla. annat att byta schampo, vilket vi redan tänkt göra.

Till förra gången använde vi Summerwind, och det passade henne alltså inte alls. Den här gången testade vi Espree Silky Show som vi fått tips om från annat håll. Verkar funka något bättre, men långt ifrån bra. Pälsen skivar sig fortfarande.. Vi använde samma schampo till vår andra kisse, och till honom har det funkat bra.

Jag badade henne i lördags kväll, och duktiga som vi var somnade vi båda två när vi låg och tittade på film, så hon fick till största delen självtorka. Kan det haft med saken att göra? Hon är inte lockig eller så, bara skivig och platt. (hon har jättekort päls just nu).

Nu ber jag desperat på knäna att ni vill dela med er av era bästa husmorstips på hur jag kan få ordning på pälsen! Att inhandla nytt schampo och testa har jag tyvärr inte möjlighet till..

Help me, please!

SillyZones
0

Oj, ja silky show skulle jag inte använda på skogis, använder det på min ragdoll… Använder Espree Energee. Men ja.. det enda jag kan komma på är nog att bada om henne för ett bra resultat.

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Hyrrokkin
0

#1 Ja jag var också skeptisk till att använda det på skogis, men fick tips av flera som hade använd dem till sina egna skogisar med utmärkt resultat, så jag chansade. Som sagt, till den andra verkar det funka, faktiskt bättre än Summerwind, men inget av det funkar til Impa.

SillyZones
0

Prova Yes diskmedel då. Det har jag gjorrt förut och det var bra!

Margona
0

Jag använder Espree Berry Delight på min katt med samma problem med att pälsen skivar sig. När jag tvättat med det tar jag KW Terrier schampoo som strävar upp pälsen lite. Hoppas du får till din katts päls till utställningen och lycka till!

Bladdermaja
0

Håller med Margona. Kör ett terrierschampoFlörtFunkar oftast! Vad är det för färg på kissen?

maximus
0

Halloj Mimmi

du har fått ett mail Glad

/Annette

SillyZones
0

Nu står det ju att hon inte har möjlighet att köpa nya schampoon…Flört Men för framtiden kan det ju vara ett bra tips!Skrattande

maximus
0

Bio Groom texturizer shampoo

fungerar utmärkt på hennes systerGlad och du kan behöva lite goop innan

Hyrrokkin
0

Tack för tipsen om schampon, men som sagt har jag ingen möjlighet att få tag på deesa innan söndag.

Goop använde vi förra gången, och då blev det ju som sagt katastrof, så jag testade utan den här gången.

Hyrrokkin
0

#5 Hon är svartsköldpadda med vitt.

Hyrrokkin
0

Tack Annette för mailet! Ska ge henne ett YES-bad imorgon!

blondifire
0

glöm bara inte o späda ut diskmedlet annars får du duscha henne länge. min padda brukar jag ta o borsta igenom med babypuder kvällen innan o sen texturespray på plats.har fått beröm för hennes päls. sen har dom ju sina dagar. lycka till iaf,är det på spinneriets du ställer?

S*Winsnes Wilda

maximus
0

Lycka till på utställningen på söndag ,själv så ska jag jobba och på lördag blir det hästhoppning

/Annette

Hyrrokkin
0

#12 Närå, här ska spädas! Har fått ett punkt-för-punkt mail hur jag ska göra från Annette (hennes uppfödare). Perfekt! :)

Och jo, texturizer spray använder vi, men det tar vi först på plats. Förra helgen fick vi "Ex texture" på bedömningen, så den delen har vi ;) Men det ska ju se bra ut också, inta bara kännas :P

Hyrrokkin
0

#13 Tack, det behövs verkligen i nuläget :P Lycka till på hopptävlingen! :)

maximus
0

Tack själv och sms gärna

pussa sötnosen från mig

/Annette

kerstin2181
0

Jag skulle vilja veta hur många gånger du schampoonerar henne, i ett bad?

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Hyrrokkin
0

#17 Normalt 3 ggr+ev balsam i krage, men eftersom hon badades för drygt två veckor sedan blev det 2 i lördags.

kerstin2181
0

Ok, men nästa gång, prova att schampoonera fler gånger ändå, har en hona jag måste schampoonera 5 gånger, om inte pälsen ska skiva sigFörvånad

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Hyrrokkin
0

#19 Oj! Jo jag får testa det också. Nu är listan lång på grejer jag ska testa! :)

Jag kommer säkert hitta det ultimata för hennes päls, och när jag gjort det kommer den garanterat växa ut till fullängd och ändra sig och så måste jag börja om från början. Känner det på mig ;)

Hyrrokkin
0

#16 Japp, det lovar jag att göra! :)

LittleL
0

Varje gång en katt kommer på utställning och domaren säger att pälsen skivar sig, så brukar utställaren säga att dom inte fick sköljt katten ordentligt. Detta tror inte jag på…katten är helt enkelt inte ren. Det finns fett kvar i pälsen och det är den som gör att pälsen skivar sig.

Mitt tips till dig blir att bada katten igen och eftersom du inte har möjlighet att köpa några schampon så använd Yes (det gröna). Det funkar kanon på skogisar. Bada henne minst 3-5 gånger eftersom hon uppenbarligen behöver det. Och när sista badet är gjort, så skölj henne noga. Du behöver inte skölja så noga mellan schamponeringarna, du ska ju ändå ha i mer schampo. Föna henne torr efteråt och du ska se att henne päls inte längre skivar sig=)

Lycka Till

/Sylvia

Hyrrokkin
0

Nu är hon badad!

Det blev tre gånger grundligt med YES och sköljning drygt 10 minuter. Efter mycket knöl och bök fick jag även föna henne helt torr, och än så länge ser hon superfin ut! Hoppas det håller i sig till på söndag!

Tack för all hjälp, vilket supergäng ni är här inne! Kyss

SillyZones
0

Tjohoo, kanon! Bild?Skrattande

Frostvikarna
0

Ok vad bra!! Lycka till nu på utställningenSkrattande

Hyrrokkin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På begäran, så här såg hon ut för några minuter sen  :)

Anita-
0

Jag har också duschkabin och fick ett tips om att ställa in en stol så att katten kan ha frambenen på ryggstödet. Tänk på att kolla så att katten i panik inte kan få in huvudet mellan ev. spjälor bara, svårt att dra deras huvud tillbaka.

Mycket bättre arbetsställning än att ha katten på golvet. Använd handdukar så att katten inte halkar runt, badkedja är jättebra om katten accepterar att sitta fast.

Hyrrokkin
0

#27 Ah, men jag har inte duschkabin, jag har badkar. :)

Jag brukar normalt stå på knä brevid, men nu testade jag att följa med ner och sitta i badkaret, och det funkade riktigt bra. Handdukar som halkskydd har jag alltid. Hade Ikeas små runda halkskydd från början, men efter att vår birma tuggade i sig bitar av dem och behövde operera magsäcken så åkte dem bums i soptunnan. Vi har inte lyckats hitta någon stor halkmatta heller… Så handdukar får funka.

maximus
0

Hejsan

Hon ser kalas fin ut KyssKyssKyssläcker ,snygga öron ,snygg haka ,trekant ,läckert spottad ,mums

krama henne från en stolt uppfödareFlört

LYCKA TILL

/Annette