Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett07-beteendefrågor
Läst 1129 ggr
KindredCold
0

Pratar med leksakerna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Min lilla hane Ivus pratar med sina leksaker, och den röda pricken från laserpekaren..
Jag antar att han pratar när han "kuttrar", om någon förstår vad jag menar? Oskyldig

Varför gör han det?
Sen pratar han även när han sitter på lådan, det gör ju alla kattungar, men han har inte slutat..

MikaelaPetersson
0

Haha min Ali är lika dan. Han pratar med fåglar på samma sätt. "kuttrar/kvittrar" haha det är så kul. Ska videofilma det snart. Varför dom gör så vet jag inte riktigt.

KindredCold
0

#1 Haha, okej. Så min är inte ensam, hihi.

Mulan
0

Katter låter skoj när de ser flygfän!! Då klapprar de med tänderna och liksom kuttrar. Någon har sagt att det beror på att de är frustrerade för att de inte kan nå fåglarna och därför försöker kalla dem till sig o försöker kvittra.. Jag vet inte om det stämmer..

En rätt rolig bok är Susanna Roséns bok "Varför gör katten så". Där kan man bl a läsa att "mjau" kan tolkas på olika sätt beorende på betoningen. Om "m" är starkast önskar katten kontakt. När betoningen ligger på "j" har katten ont medan ett tydligare "a" visar att katten vill ha något. Ett starkt avslutande "u" antyder att katten är missnöjd.

En del katter är mer pratsamma än andra, det ser vi tydligt här hemma bland våra 10…. Glad Dock är kattspråket inte det mest tydliga kommunikationssättet för katten, det är snarare rörelsemönstret och beteendet som är viktigast för katten.

mvh Malin

Hyrrokkin
0

#3 Haha, vilken rolig teori! Måste bli väldigt förvirrande om man importerar en engelsk katt som säger "meow" *skratt* ;)