Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett17-utställningar-resultat
Läst 358 ggr
Ixatrixa
0

Dras det för lite cert?

Läste en annan tråd och kom och tänka på hur lätt det är att ta titlar om man jobbar tillräckligt hårt!

Personligen tycker jag det dras för lite cert idag. Visst dras det cert men inte tillräckligt mycket…

Seerath
0

Det känns som att en del domare är för snälla medan andra är för elaka. Men det är ganska välkänt att man kan få sin katt väldigt långt genom att fara på väldigt många utställningar även om det blir väldigt många dragna cert på vägen.

Det känns ju som att en EC ska vara en väldigt rastypisk katt men det finns ju faktiskt dom som tagit sig dit med väldigt många dragna cert och det syns ju inte på titeln.

Det finns domare som alla brukar påpeka att: "Med den domaren så är det inga problem för h*n drar aldrig cert."

Min slutsats är att jag tycker en del domare borde skärpa sig, det kanske känns elakt att dra cert men vissa katter håller inte måttet!

Bengan
0

Om det dras för lite vet jag inte, jag har dock sett att det förekommit. Men om en katt har kvalifikationer för ett cert så ska den givetvis ha certet även om kissen ifråga är ensam i sin klass, inget tvivel om det.

Vi som ställer våra kastrater skull kunna driva upp dem fortare till titlarna än vad vi gör om vi bara åkte på fler utställningar. De är oftast ensamma. Men de uppfyller ju kraven så visst ska de ha sitt cert.

Mvh Bengan

Ixatrixa
0

De flesta av oss tycker ju att alla att våra katter är WW;)

Jag har två avkommor dock som båda är GIP och det är de nog värda men de har båda brister…det är frågan om jag tycker de är värda ett EP.

Den ena hanen är en ganska klassisk skogis …väldigt muskulös…lite kort och kort svans….lite små rundade öron…..vacker triangel och profil dock.

Den andra har en väldigt bra helhet men är alldeles för liten.

Men de tar sina cert varje gång och är oftast själva så de blir nog EP med;)

Jag måste säga att jag önskar det skulle vara lite svårare och jag håller med om att domarna borde skärpa sig.

Seerath
0

Det finns trots allt olika nivåer för att katter kan vara olika bra typade. Om (nästan) alla kan ta sig till toppen så skulle det behövas ytterligare en nivå, en hårdare nivå. Man vill ju att titeln ska kunna säga något förutom hur envis ägaren är. :)

Ixatrixa
0

Typ Jättemegachampion *garv*

Seerath
0

# :D :D :D

Fast det borde ju kunna finnas en World Champion om det finns Europa Champion, varför finns inte det? (lite utanför ämnet menmen…)

RolfH
0

#6 Då skulle du behöva utanför europa för att ta vissa cert.

//RolfH

Seerath
0

#7 Det förstår jag, men som det är nu finns det väl inte ens möjlighet till det hos Sverak, eller?

Juliette-
0

Nej jag tycker många är för snälla och endel EC man ser undrar man vart dom är skogkatt nånstans.. riktiga skräckexempel men som ensam är de visst garantier att de ska ta cert ja vissa tror de…

Jag tycker EC ska vara nått att skryta om en mycket bra skogkatt och endel är faktiskt riktigt dåliga..

Å sen på längre nivå de känns som ALLA kan bli CH men så ska de väl inte vara??? Alla kan ju inte vara så fina att de kan bli CH men så tycker jag de är idag.. Domare säger och tycker verkligen illa om katten men likt förbenat får den cert???

Visst har jag sätt indragna cert ibland är de ofta på en dag men de är OFTAST för högre cert vad jag tycker

RolfH
0

Sverak kanske skulle göra som IDP. Införa ännu en titel, Grand Champion of Europe.

//RolfH

Frej
0

Jag har nog aldrig sett något riktigt "skräckexempel" förstås. Tror nog att de flesta domare vet vad de gör. Har aldrig sett någon som tyckt "illa" om en katt, men ändå gett den cert. Någon gång kanske jag sett att nån hellre "friat än fällt" om de varit ensamma i klassen, men aldrig i de högre klasserna.  Och idag är det verkligt hög klass på våra skogkatter.

majema
0

#10 Låter spännande, vad krävs för den titeln.

#11 Då domarna tycker att katten är på gränsen så verkar de hellre fria än fälla precis som du skriver Frej. Trist egentligen. Vem vinner på att katten slinker igenom klasserna på ren tur och envishet. Så ja jag tycker det känns som om det dras för lite cert.

Lite OT, Sen tror jag det är olika vilken färggrupp man går i. Är man oftast ensam är det ju enklare, men om då katten få cert är den förhoppningsvis värd det! Att bli Campion som hona i gr 6 är tex ingen enkel match. Flört
/Marie

Ixatrixa
0

Jag måste säga att jag inte tycker att det är så hög klass…utan tvärtom finns många skogisar som inte håller måttet…och det säger jag inte för att vara obstinat utan jag tycker många honor är väldigt små, ursäkta men vart tog hakan vägen på en del*skratt*, en del ser helt enkelt ut som bondkatter osv.

Frej
0

Neej, inte är det så #13, De allra flesta är snygga, och hakorna , ja, det blir lite svårt att få hakorna att räcka till, nu när vi vill ha så långa profiler. Att en del kanske är lite små… Ja…… det har det funnits i alla tider.

WesthKiowas
0

Jag har en hona som kunde vara större och hakan, visst haklös är hon inte men den kunde vara kraftigare. Flera gånger har jag blivit förvånad när hon vunnit sin klass över större honor som även har bättre haka. Men det min hona har vunnit på var att hon är så harmonisk. Tycker att det där med dragna cert går i vågor. Jag tycker också att vi har väldigt snygga skogisar nu för tiden.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

RolfH
0

#12 Grand Champion of Europe GEC, GCACE måste erövras fem gånger för fem olika domare. Fyra av certen måste erövras i tre europeiska länder.

Det finns även World Champion WC där skall man erövra WCAC sex gånger för sex olika domare i tre europeiska länder utanför sverige och norge.

Motsvarande finns givetvis för kastrater.

//RolfH

Ixatrixa
0

Tänk vad roligt om det fanns i SVERAK….då skulle det verkligen kännas på riktigt;)

majema
0

#16 Fast WC låter lite som Sveraks EC, men ändå färre cert. I Sveraks är det är nio cert med 6 olika domare. Och egentligen i tre länder. Fast Sverige har dispens och då blir det två länder om man tävlar i Norge oxå.
Skulle det införas något nytt borde det ju vara snäppet svårare än 9 cert osv. Ta bort dispensen tex.
/Marie

RolfH
0

IDP har 8 cert för EC

Sedan får man komma ihåg att det är ungefär tio IDP-utställningar per år i sverige och mest tre i norge. I övriga europa är det inte så många fler. Så på så sätt är det svårare att gå upp i klasserna inom IDP och det gäller att få sina cert på de få utställningar som finns.

//RolfH

Frej
0

Det vore väl synd om dispensen togs bort? Tycker vi ska vara glada över den, vi slipper ju åka till Danmark och Finland. Det skulle ju också bli betydligt större kostnader för oss utställare, mer problem med att få längre ledigheter från jobb, mer resor och längre, mer övernattningar på dyra hotell, ja, mycket mer kostnader. Sen är det faktiskt samma domare som dömer även i de länderna, så…. Sen är det väl gott för katterna att slippa så långa resor också.

majema
0

#20 Ja, men jag tänkte mer som en ytterligare titel. Om man vill ha lite utmaning. Skrattande Själv åker jag idag till fler länder än Norge. Har inte ens varit i Norge än….fniss. Men det beror nog på var man bor.
/Marie

Bengan
0

Försvinner dispensen så lägger nog vi av, då blir det för dyrt. Sen blir ju ändå så att man kommer att tävla mot samma katter med samma domare som nu. Svenskarna kommer ju att välja de närmaste utställningarna oavsett om det är i Danmark, Norge eller finland.

Mvh Bengan

Ixatrixa
0

Åhhh är så sugen på att åka till Finland…Frankrike vore kul med.

RolfH
0

#18 För WC i IDP gäller tre olika länder utanför sverige och norge. För de flesta brukar det innebära Estland, Lettland och Tyskland då det inte finns några IDP-föreningar i Finland eller Danmark vad jag vet.

//RolfH

skaujentas
0

Heisan!

Jeg vil si meg enig med Ixatrixa. Det er blitt for lett å få cert i dag. For å ta cert til EC skal katten ha 97 poeng av 100 mulig og det betyr at dommeren kan kun trekke 3 poeng på katten. For å nominere en katt skal den ha 97 poeng mener jeg og det betyr at en EC katt skal være så god at den like godt kan ta en BIS. Alt for mange drar på små utstillinger med liten eller ingen konkurranse og får titelen. EC tittelen burde i mine øyna… være svært vanskelig å oppnå.

Tenk på det… 97 poeng da skal katten være så og si perfekt!

For meg mister tittelen sin verdi siden det er så "lett" å få den. Og en annen ting er at jeg syns kattene får tittelen i for ung alder. Flere katter i dag får den før de er 2 år og skogkatten er jo ikke ferdig utvokst før den er 4 år.

Jeg syns også at dommere ser alt for lett på det med benstamme og størrelse. Har katten et flott hode, lang profil og store ører kan man nesten glemme resten. Kroppen er tross alt 25 poeng og er en katt "bare" medium mener jeg at alt der kan man trekke 5 poeng.

Men jeg tror vi utstillere må ta litt av skylden også. Dersom en dommer er streng så vil ingen ha nettop den dommeren og de blir til slutt ikke invitert til å dømme. Jeg har til min fortvilelse sett "dårlige" tapere hvor de skjeller ut dommeren og slenger katten inn i buret igjen. Det sjokkerer meg! Og jeg kjenner det koker!

Om en ikke tåler å tape eller å få kritikk på sin katt så for en jommen la være å gå på utstilling. Derimot en fornuftig diskusjon på en dommers bedøming er noe annet. Vi utstillere må også få lov til å kritisere bedømninge, men ikke gå til personangrep!

Vi må ikke glemme at dommere er bare mennesker de også!

Lykke til alle sammen med utstillingene fremover!

Julie

Froydis
0

#25 Ditto Julie…   som oppdretter så må man kunne være kritisk til sine egne katter.. Dersom man har bare katter man stiller ut er det nok lettere å se seg blind, og dermed ikke tåle kritikk, avler man er jo kritikken lisviktig..

Eydimork
0

Från en nybörjare…vad menas med "dragna cert"?

För mig låter det som att de tar cert man fått men gissar att det inte är så :-)

Mulan
0

#27 Draget cert betyder att även om katten är ensam i klassen så får den inte certifikat, för domaren menar att katten inte uppnår poängen för klassen. Alla klasser har ju olika poäng som man ska uppnå.

Jag vill nog generellt påstå att vi håller hög klass på skogisar jämfört med andra länder, men jag håller också med om att många saknar storlek… Som assistent har jag fått förmånen att bära många olika katter i olika färfggrupper och massa, höjd och längd är något som man sällan ser hos en o samma katt.. En del har massa, en del har höjd o en del har längd.. Vad beträffar hakor så kan jag hålla med om att många saknar haka, men precis som Frej så klokt skirver här ovan så tror även jag att det blir en liten bieffekt när man ska ha extremt långa huvuden, hakorna hänger inte med…

Jag tycker man ska vara självkritisk till sina egna katter, men jag tycker också att man ska sträva långsamt och försöka finna ett harmoniskt utseende på katterna. Det känns som om skogisarna är i ngt slags "vägskäl" utseendemässigt. Ska vi ha megastora öron? Ska vi ha extremt långa huvuden? Jag antar att för domarna kan det inte vara lätt.. Och då blir det nog som så att man hellre friar än fäller med certen, men jag personligen tycker nog att man borde dra cert om katten inte håller poängen. Men samtidigt förstår jag domarna som vill vara snälla…

Mvh Malin

fiskerjentas
0

En gang jeg var assistent, drog dommeren jeg gikk for 7 cert….ingen annen dommer på utstillingen dro noen cert. Så en kan vel si at noen er ekstremt snille og noen ekstremt strenge. Dommeren jeg var assistent for dro både i klasse 9, 10 og 7, så det var ikke bare høye cert heller. Men det var vel litt kunstig at bare denne dommeren hadde dårlige katter.

Men jeg synes vel at det stort sett blir dratt for få cert.  Mange katter blir EC og da skal mann ha 97 av 100 poeng, og det er det vel egentlig veldig få katter som holder 97 poeng om mann teller nøye?

Eydimork
0

#28 Tackar!

Majamaloss
0

Hmm, jo, jag kan hålla med om att vissa cert nog inte borde delas ut. En del katter borde inte ens vara på en utställning, de som gång efter annan visar stress och missnöje.När det mer handlar om hur ofta och mycket man ställer sina katter snarare än om…
Knepig diskussion detta på sätt och vis. Många har ett visst tävlingsintresse, och det går att tävla med sina katter. Dessutom genererar det en hel del inkomster för förbundet, kanske skulle vår medlemsavift se ut på ett helt annat sätt om det inte fanns utställningar, eller? Sen är det en social tillställning för många också, ett sätt att profilera sin uppfödning kanske, och förhoppningsvis ett visst ut- och fortbildningssyfte för oss alla intresserade. Personligen har jag en rätt avslappnad inställning till utställning, tycker att det är mycket väsen för lite. När det mer handlar om hur ofta och mycket man ställer sina katter snarare än om….Fast jag har ändå lärt mej att se mina egna katters styrkor och svagheter på ett rätt bra sätt enbart genom att lyssna på olika domares bedömningar, även om jag besöker fler utställningar än jag deltar i. Hmm, det blir intressant att höra hur fler ser på denna tråd. // Maja

Ixatrixa
0

Vi fick ju en ändring i standarden bara för att profilerna blev för raka och långa …personligen tycker jag det skall vara harmoni i skogisen huvud så den både har bra profil och haka;) Överdrivna former leder ofta till problem för katten med andning….hur den skall kunna äta osv. Vi behöver ju inte titta långt för att se detta på andra raser. En "duckface" med överbett är aldrig vackert i mitt tycke heller;)

Jag tror mycket på att mänden skogisuppfödare avgör lite också på det ojämna resultaten…eftersom det finns lika många åsikter om vad standarden innebär.

Jag står på mig dock och tycker att det inte är bra att domarna är snälla och ger cert utan det vore bra om de kunde vara snälla och dra cert för att stödja uppfödarnas i deras avelsarbete.

Anneli_G
0

Kanske vore det vettigt om domarna faktiskt skrev poängen på katterna… så man ser hur de tänker??!

Bengan
0

Väldigt lite prat om kynnet på katterna, är det bara "looken" som är viktig. som kattungelöpare så har jag hellre en katt med något sämre look, men fin och harmonisk för övrigt, den ska ju fungera hemma med, inte bara vara ett utställningsföremål..

Mvh Bengan

Ixatrixa
0

Det är liksom två olika saker…låter lite knäppt kanske men denna tråd handlar om standarden och dragna cert…..startar gärna en tråd och pratar om hur viktigt det är med bra temperament….och hur tråkigt det är att se ilskna och rädda katter på utställningar.

För mig och för de allra flesta uppfödare tror jag det är viktigt hur katterna är…..det är därför jag bland annat skriver och berättar om mina katter på min hemsida och inte bara visar bara bilder på dem.

Det är lätt att det blir sådant här uppfödarprat…..men jag tror vem som helst av oss kan prata i timmar om vad Sture gjorde i morse.

Ixatrixa
0

Jag glömde säga att jag som de allra flesta säljer ju kattungar till sällskap så det viktigaste är ju att man har välmående och trevliga kattungar. Har man tur så ploppar det upp en och annan stjärna;)

Bengan
0

#35 Jo men jag tycker också att man borde dra cert för katter som fräser och beter sig som att de inte trivs på utställningar. Vissa domare är hårda på det och låter katten gå tillbaks till buren, medan vissa bedömer katten så länge den är någorlunda hanterbar trots fräsanden och diverse utfall.

Mvh Bengan

WesthKiowas
0

#37 Jag har en "fräsare/morrare" här hemma. Han låter som bara den på utställningar men det är bara för att tala om för alla andra att han är störst, vackrast och jätte farligSkrattande Han har gjort på detta vis ända sedan han var ett halvår och begrep att han var hane. Men han är samtidigt fullt avslappnad. Han bara ÄR så. Domarna brukar förklara för publiken att han är bara stor i käften (som matte kanske) och att han inte alls är på väg att spricka eller nåt sånt. Jag tycker det vore väldigt trist om jag skulle få draget cert på honom på grund av hans fräsande då.

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

Bengan
0

Får revidera mitt tidigare inlägg lite. En aggresiv katt ska bör väl skickas tillbaka till buren utan bedömning. Det blir ju inget draget cert, den blir ju inte bedömnd.

Mvh Bengan

WesthKiowas
0

#39 Det håller jag med om!

Mvh Camilla Glad

Kattungar planeras!

skaujentas
0

Når det gjelder hvor ekstreme kattene skal være og at dommere hele tiden ønsker mer.. mer lengder, lengre profil osv så mener jeg vi har da en standard!

Om en leser standarden og tenker over den så er det da vel ikke så vanskelig. Vi kan IKKE ha ekstremt lange profiler på skogkatten fordi trekanten skal være likesidet. Er profilen for lang blir sidelinjene for lange og da har du ikke lenger en likesidet trekant. Det erger meg når jeg ser dommer etter dommer ser bort ifra dette fordi en i dag vil ha ekstreme katter når det gjelder hodet. En likesidet trekant er en harmonisk hodeform og skal alt være i proposjoner til dette må de andre trekkene til katten også være harmoniske. Dommerne skal dømme ut ifra standarden og kanskje det ville ha blitt flere dragne cert dersom dommeren måtte sette opp poengsummen for alle de områder de gies poeng for. Dette ville tydlig gjøre hva de mente hva var bra og hva var ikke bra. Og kanskje enklere da å se hvem som fortjener et cert og hvem som ikke gjør det. Jeg syns at jeg litt for ofte ser dommere som gir en katt certet fordi dommeren liker katten og sier at på grunn av helheten så…….Det kunne de ikke om de hadde regnet sammen poengsummen og den ikke rakk.

Julie

Frej
0

Nog är det väl viktigare med ett helhetsutryck som stämmer, än med någon enstaka toppendetalj som kanske inte riktigt passar in, det är ju trots allt helheten som gör katten, en perfekt katt finns ju inte men bara stirra sig blind på detaljerna men inte se helheten tycker jag är fel. Hellre något mindre öron t.ex. som passar på katten än överdimensionerade, m.m. Jag tycker de domarna är bra som även kan gå ifrån någon detalj, och se helheten och prioritera den.