Hjälp!!!!
Min ena hane Baloo är kastrat sen 4/7-07. Det tog ungefär ett halvår så lugnade han ner sej.
Men nu dom senaste månaden har det varit någon som pinkar pölar på vissa ställen om&om igen,jag ser ju aldrig vem det är………Men igår när min man kom hem så kände han att det luktade kattpink,han hade varit borta i två veckor…Idag hittade jag kattpink lite här & var,fyyyyyyyyyyy
Man märker det inte när man går i det……..
Men när jag städat& fixat i storarummet ikväll så ser jag Baloo komma uppspringandes på soffan&strilmarkerar emot väggen!
Kan jag tillägga att min man blev glad
Hur som så undrar jag varför gör han så?
Någon som har något råd,en katt som har uvi,strilar väl inte eller? Tacksam för alla råd& svar….
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter

Min kastrat började strila igen efter ett par år som kastrat i samband med att en hankatt kom upp på gården och började slåss med honom. Han fick en Covinanspruta av vetrinären, samt får inte längre gå ute, utan får hålla sig i vår kattgård. Han slutade att strila och det har hållit sen dess. Sprutan fick han tidigt i höstas. Jag var orolig att det skulle komma tillbaka nu när det blev vår och hankatten han slogs med springer här på gården och strilar. Men min kastrat håller sig tack och lov fortfarande.

Det kan v?l tara sten med eller ?r jag helt ute o cyklar?

#1 Tack för ditt svar och va skönt att han har slutat att strila…
Covinanspruta,är det en hormonspruta?
MVH/Marina
Marina/ S*Karmskogen's

Hej vännen, i första hand skulle jag prova en hormonspruta, många slutar att strila av den, gör han inte det, så finns det antidepressiva för katt, som osso många har slutat strila av. Det är inte lätt att få dom att sluta, när dom väl har börjat, och om du haft honom i avel, så har han kanske känningar kvar, en gammal vana så att säga, önskar dig verkligen lycka till
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Hej Kerstin!
Tack så mycket för ditt svar,men ska jag inte kolla uvi då tycker du?Utan beställa tid för en hormonspruta direkt?
Kram
Marina/ S*Karmskogen's

Går han och småskvätter? flera gånger om dagen? självklart bör du kolla det i första hand, men katter med UVI brukar oftast sitta ner, och gå omkring och huka sig, för det gör ont när dom pinkar, inte strila mot väggar o dyl, men visst kan jag ha fel
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Jag brukar ju aldrig se när det händer,men igår var det riktigt stril,men jag har även hittat pölar men ser ju aldrig vilken katt det är,jag hade ju ren tur igår kväll när jag tog honom på baris..Jag ska ringa veterinären nu iallafall….
Tack igen
Marina/ S*Karmskogen's

Typiskt,ingen telefontid idag,så jag får ringa imorgon bitti…..
Jag hoppas verkligen vi får bukt med detta,jag tänker testa hormonsprutan,samt så ska jag be att hon även kollar uvi.
Såhär kan vi bara inte ha det
Marina/ S*Karmskogen's

#3 Ja, Covinan är en hormonspruta, som min vetrinär anser vara bättre än p-spruta i just i dessa fall. Och jag är väldigt nöjd med resultatet. Jag kommer att ge honom igen, om det skulle behövas. Zygot´s varnade mej för biverkningar i form av förstorade bröstkörtlar. Men min katt har klarat sig från biverkningar och när man måste välja så ansåg jag att det inte fanns något annat val än att försöka med detta.
Lycka till med din kisse.

#9 Jag har pratat med en veterinär idag,hon tror inte på uvi eftersom han inte sätter sig ner,utan strilmarkerar.
Hon menade på att denna hormonspruta,covinan måste man söka licens för då dom inte har det…Men imorgon kommer den erfarna veterinären då ska jag ringa&prata med henne om detta,,,något måste iallafall göras…
Jag ser det också som så att detta är sista utvägen,omplacera vill jag inte
Tack för ditt lycka till…
Marina/ S*Karmskogen's

men hjärtat,,,,,, fy så jobbigt…
Jag vet precis vad du går igenom just nu,, det är en vidrig känsla av ovisshet.
Hoppas att det går bra för dej..
kram och puss…

#10 Ring runt och kolla om det finns nån annan som har medlet/licens. Annars bör väl de större klinikerna/djursjukhusen ha det.