Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1174 ggr
Labolina_73
0

Topz-metoden?

Nu har jag hört talas om topz-metoden och hört att en hel del uppfödare använder sej av den, (inom vår ras vet jag dock inte)

Det hävdas att det ska vara "bra",  mycket bättre än p-piller i väntan på att man ska ta en kull på sin hona. Men för mej låter det helt vansinne att stoppa in en topz i slidan på honkatten vid löpet för att framkalla ägglossning och därmed oxå en skendräktighet. Ibland gör man detta flera ggr innan det är dags att para katten.

Eller om en hona börjar löpa när hon redan har kattungar som hon diar så görs detta istället för att ge p-piller.

Jag skulle själv inte göra detta på mina honor men kanske att någon här som kan säga varför detta ska vara så bra?

Hellre då om man måste välja pest eller kolera så att en kastrat skulle få para, men hm jag skulle inte  göra så heller men iaf hellre än att stoppa in en topz.  Det är lite väl för min smak.

Men med detta hackar jag inte på någon om det är någon som gör det.

//Linda

WesthKiowas
0

Jag skulle aldrig låta en kastrat para min hona, då är det verkligen som att be om livmodersinfektion. kastrater har ofta mycket mer bakterier är fertila hanar och jag vet flera som fått infektioner på sina honor som blivit parade av kastrater.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

Labolina_73
0

#1 jaha oki,, det trodde jag inte iom att det vet jag flera som gör.. men oki..

men vad tycker du om topz-metoden då?

//Linda

Labolina_73
0

Finns här ingen alls som vill kommentera topz-metoden?

//Linda

Sagolika
0

Jag har hört talas om den. Det är inget jag praktiserat själv, men om man gör det på rätt sätt, så är det nog att föredra framför att låta kastrerade hanar stå till tjänst, just med tanke på att många honor fått livmoderinflammation då kastrerade hanar parat dem.

WesthKiowas
0

Tyvärr är jag för lite påläst om metoden för att kunna ha en åsikt, eftersom jag själv låter mina honor gå på p-piller.

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!

kerstin2181
0

Ja du Linda, hellre piller än topzTyst för mig skulle det kännas väldigt obehaglig att sitta och stimulera honan med topz, men mer riskfritt än piller

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

MissMikkus
0

Jag hörde talas om det första gången när min vetrinär berättade om metoden. Jag tror vetrinären kan hjälpa till med det, om man vill avvända sig av detta. Honan blir alltså skendräktig och slipper gå på p-piller. P-piller ju ökar risken för juvertumör. Men hur bra det är att gå skendräktig hela tiden… det vet jag inget om.

Jag blir mer och mer rädd för att använda p-piller på katterna. En av mina honor fick i höstas en juvertumör. Hon opererades och kasterades samtidigt. Nu är jag ständigt orolig för att det återkommer tumörer eller metastaser.

Så egentligen kanske Topz-metoden är en bra metod, om den är ofarlig för honan och man lär sig av en sakkunnig hur man utför det. Inget man ska ge sig in på om man inte fått handledning av en vetrinär tycker jag.

Hagalund
0

Tror inte att det är nyttigt för honorna att gå skendräktiga hela tiden heller,  inte ett dugg nyttigare än att de går på piller, eller får löpa. Sen får man ju hålla på då…. med Topzen, hur många gånger som helst, kanske, man vet ju inte vid vilken "parning" ägglossningen sker,  kanske inte vid den första…. Och topzen är ju inte heller steril, så bakterier kan nog föras in även då, och tänk om honan krånglar precis när man ska in med den…. man kommer kanske för långt, gör illa henne. Eller som en av mina patienter…. som kliade sig i örat, med en topz,  luddet på topzen släppte,  och fastnade i hans öra.  Fint om det hände i katten!  Förvånad

MissMikkus
0

#8 Jag ska ta och lyssna med min vetrinär nästa gång jag ska dit (18/5) om riskerna med att gå skendräktig. Så kanke jag kan skriva lite om det sen. Fast jag har aldig tänkt tanken på att använda metoden. Men det är ju alltid bra att ta reda på för och nackdelar.

Tops finns sterila också.

LittleL
0

P-piller innehåller progesteron, samma ämne som kroppen producerar när den har ägglossning. Hos katt sker ju detta efter parning och ökad halt av progesteron gör att inte några nya ägg mognar. Kroppen tror alltså att den är dräktig när man ger den p-piller och stannar upp i fasen när den väntar på att äggen ska fästa i livmodern. Samma sak sker när honan blir skendräktig, av någon anledning finns där inga ägg som kan fästa t ex pga "topzmetoden". Alltså får honan en förhöjd halt utav progesteron oavsett om hon får piller eller man använder topz. Skillnaden är att det är syntetiska hormoner i piller. Ingendera av sätten är egentligen bra för katten så det blir lite som pest och kolera. Själv skulle jag ha väldigt svårt för att lura min katt med en topz, fy vad hemskt (tycker jag).

Jag tror att det var Susan Little som pratade om; "En frisk livmoder är en dräktig livmoder". Och det är väl så sant det kan bli. Livmodern mår bäst om man inte laborerar med en massa onaturliga metoder. Men om man är uppfödare så måste man ju styra katterna och inte låta dom para sig så fort dom själva vill. Men det är en annan fråga;)

/Sylvia

Labolina_73
0

Vad roligt med lite info om olika alternativ,.

#9 ja men gör gärna det. :-)

Tack för en bra förklaring Sylvia..

//Linda

Hyrrokkin
0

Jag är en sån där skeptiker till p-piller, eller syntetiska medel öht. Särskillt p-piller för katter finns väl inte så mycket forskning kring, eller har jag missat en massa? Jag tom. drar mig för att knapra alvedon när jag har huvudvärk, jag försöker alltid med andra grejer först, som vatten, koffein och lite vila. Spelar ingen roll hur bra och ofarligt det ska vara, det känns bara.. fel. Det är mer som en sista utväg. :P

Topz känns lite mer "naturligt" än piller, men lite läskigt och osäkert att göra själv. Känns som väldigt mycket kan gå fel om du sitter själv hemma och pillar. Att en veterinär gör det skulle nog kännas tryggare. Steril miljö, sterila grejer och någon som vet vad dem pysslar med. Tror aldrig jag skulle våga sticka in en själv..