Frostade katter/ungar
Nån som har tips om var jag kan hitta information och bilder om detta? Kanske någon här som har egna erfarenheter och vill dela med sej? Har en bekant vars halvstora unge ser frostad ut, vill gärna veta mer. // Maja

Vad e det? Frostade?? 

supersöta förövrigt.. 
Tack! Fantastiskt att de kan bli så ljusa. Finns det någon möjlighet att det s a s kan komma och gå eller att det finns någon som helst genetisk förklaring? Det enda jag hitintills hört är att man kan misstänka att mamma katt haft en liten feber sväng under dräktigheten men inte så mycket att ägaren haft anledning att tro att hon är sjuk. Kan de födas "ofrostade" och senare bli frostade?
#4 Jag kan inte mycket om detta men tror att man benämner dessa kattungar som frostade för att det är så de ser ut, som om de har frost i pälsen. Jag har också hört en annan beskrivning som jag tycker är lika bra, att de ser ut som omvända smoke, med silvret i toppen istället.
// Maja

Hej!
Här är en länk:
http://www.showcatsonline.com/fever_coat.htm
Om jag har läst på rätt så handlar frostade pälsar hos barnen främst om en infektion eller stress hos mamman under dräktigheten. Det fanns rykten som gjorde gällande att RC:s mjölkersättning kunde ge frostade pälsar också. Det ska försvinna såsmåningom.
mvh Malin

#6 Fick två kullar med olika grad frostade ungefär samtidigt för några år sedan. Misstänkte ingen infektion eller liknande då, men efter senare erfarenheter misstänker jag nu att frostningen kommer av infektion eller liknande hos mamman under dräktigheten.
Frostningen kan även inträffa senare. En av våra kattungar blev helt plötsligt kritvit i hela hårbotten efter en veckas ålder i samband med ögoninfektion och förvirrad som jag var utgick jag ifrån att han var silver (vilket var teoretiskt möjligt) ända tills det bruna började växa ut i botten igen och jag fick ändra ;)
Sökte på nätet och frågade uppfödarvän av annan ras och hittade begreppet "feberpäls" som stod beskrivet på någon amerikansk website.
Visar bild på en sjuveckors frostad tjej.

#7: Jag skrev på mitt inlägg för länge ;) Där kom länken- tack Malin!
Tack för snabba och utförliga svar. Jag ska kolla om jag får lov att publicera bilden på den aktuella katten här, återkommer. Skriv gärna mer under tiden! // Maja

Sk "frostade" kattungar och sk "feberpäls" är två olika saker. Vid "feberpäls" blir kattungarna ljusa i botten av pälsen. När pälsen växer flyttas "randen" rängre och längre ut.
Frostade kattungar har lite eller inget pigment på hårstråt. De ser svagt färgade ut då de föds, en röd kan se creme ut, men då de torkat har de knappt någon färg alls. I botten, (på huden) kan du se att kattungen faktiskt är färgad. Kattungens "riktiga" pälsfärg kommer efter hand, och vid 3-6 månader har kattungen sin riktiga färg.
Detta fenomen finns också på hund, och där har man teorier om någon form av "brist" hos mamman under dräktigheten, så som tex kalium. Det förekommer också teorier om olika foder, där är jag tveksam. Det finns ingen fastställd orsak. Jag har själv fått frostade kattungar och då samma kombination gjorts om har alla kattungar varit "normalfärgade" vid födseln. Katterna har stått på samma foder under båda kullarna.
Vill tillägga att mamma och pappa katt inte var sjuka under den här perioden.
//Annika

#11 mmm jag har också hört om att det kan bero på en brist hos mamman under dräktigheten, men jag har också hört att fever coat är samma sak som frostade kattungar, skillnaden är bara att kattungarna vid frostning har drabbats redan inne i magen. Har de drabbats i vuxna livet så kan det komma den där "randen".. Men jag är inte särskilt bevandrad i det hela.. 
mvh Malin

Hehe men asså.. så synd att det försvinner då.. det är ju supergulligt.. :-)

Mina som föddes frostade var inte mörka intill huden när de föddes.
I en av kullarna var en jättefrostad, en lite grand och en knappt alls, så det behöver inte heller vara en hel kull.
Har inte heller sett ngt tecken på sjukdom under dräktigheten.
Däremot fick ena honan flytningar vid nästa dräktighet och blev
satt på antibiotika, så jag misstänker att hon bar på ngn bakterie.
Ungarna föddes då utan frostning.
Har diskuterat med flertalet veterinärer under några år och ingen
verkar tycka att mineralbrist är rimligt antagande.
Det viktiga är att det inte är något fel på kattungarna eller föräldrarna och det hela kommer inte ens märkas under uppväxten eller resten av livet.

#14 Nej, det är viktigt att komma ihåg, av de frostade kattungar jag har sett så har alla varit pigga och krya utan problem.
Skulle det dock återkomma med frostade kattungar gång efter annan i olika kullar så skulle jag nog bli lite mer fundersam.
mvh Malin

Men, hehe det avlas ju hit och dit fram olika saker bra saker och ibland enligt mej dåliga saker så som korta nosar osv,, men färg då.. kan man inte få fram en sådan färg? Jag menar, genom nogrann parning för att försöka få fram en liknande färg? Eller finns det kanske men att jag missat den färgen?
Kanske e jag ute och cyklar.. *blink blink*
//Linda

Halloj Ulle, nä, jag menade inte "intill" huden, utan sjävla huden, som ju är mörk där katten är mörk, etc, etc.
Ja, Linda, där är du nog ute och cyklar, det här är ju en brist på pigment i hårstråt och det är ju ingeting man eftersträvar på något djur.
Vill du ha liknade färg så finns ju våra silverkatter.
//Annika

#17 Ja nej asså.. inte så att man avlar fram så att den saknar pigment,, utan att man får fram en liknande färg. Vet inte hur men..
Silverkatten är ju som majamaloss säger: ser ut som omvända smoke, med silvret i toppen istället.
Hehe aja det kanske inte går.. bara en tanke eftersom dom var så söta,, har aldrig sett frostat förut..
//Linda

Går det i arv???

Tror verkligen inte att man kan säga att det går i arv.

Min första kull föddes frostade. Speciellt honan, man kan knappt fatta att hon sedan vart brunspotted/vit.
Här är katten som gjorde att jag startade tråden om frostade katter, bifogar tre bilder på den, efter tillstånd av ägaren. Den hade en infektion vid ca 9 veckors ålder, helt återställd efter antibiotikakur. Ca två månader efter tillfrisknadet ser katten ut så här. Hur pigg och fin som helst men efter vad jag nu läst mej till, troligen med denna övergående effekt av s.k frost i pälsen. Något som känns igen? Är det så här ni/några av er har erfarenhet av att de kan se ut, när de varit sjuka? Här kommer första bilden. // Maja

puttar upp tråden till AsKetts..
//Linda

Tack så mycket,letade i helt fel inlägg.
/Jessica
Jag tror inte på någon arvbarhet i att få frostade ungar och det är säkert svårt att få någon som helst statistik i det. Kanske är det någon här som har erfarenhet som vill uttala sej, har ni ungar som varit frostade och själva lämnat frostade ungar så småningom?
Det skulle förvåna mej om det fanns ett samband.
Det är inte jämförbart rakt av men t.ex somatiska mutationer i form av färgavvikelser är inte arvbara, det "drabbar" bara individen s a s men aldrig deras avkommor. // Maja

Men här var ju tråden jag inte hittade innan. Jag kunde inte söka iheller…
Efter att läst lite mer nu om frostade så tror inte jag iheller på arv. Då måste vi ha mer statistik och flera generationer.
Men visst är det intresant och det är bra med informationsbyte.

Bidrar med ett kort på en frostad kattunge. Mamman är huskatt och pappan likaså.. Alla 6 barnen föddes frostade och är på bilden 10 dgr. De två hanarna är mindre frostade än de fyra honorna (men i kullar jag har sett innan har hanarna varit mest frostade, så kön kontra frostning har såklart ingen betydelse).
Ska följa dem med jämna mellanrum och se hur frostningen fortlöper.. Återkommer med bilder.
Mvh Malin

Synd att du inte visade hennes otroligt vackra ansikte
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Jag har (inte egen) erfarenhet av både fever coat (egen erfarenhet) och av frostade bebbs (en nära väns kull).
Min erfarenhet består i min "Kaxiga Kråkbär" som tappade pälsen (troligen pga allergi mot hormonerna i mjölken) vid 2v ålder och sedan drabbades av magsjuka och den pälsen som senare växte ut var vit, och gjorde att han såg ännu knasigare ut min lille Punk! (Har inga bilder i datorn, så kika på www.forrestfruits.se ,bärkullen )
Min kompis katt födde sin frostade kull (alla var frostade) och hon hade inte visat några tecken alls på att ha en infektion. Dock så fick hon inte ut sin sista moderkaka och blev riktigt dålig i samband med det. Frågade då veterinärerna både på Ultuna och på ett annat ställe om den "vita" pälsen och ingen av dem kunde svara vad det berodde på.

hahahahah jaa superlika ju.. :-)

Eftersom kattungar med frostad päls är friska och krya och därmed
inte uppvisade för veterinärer, så har ytterst få veterinärer hört
talas om fenomenet och eftersom det inte (mig veterligen) finns
några som helst bieffekter av att ha haft frostad päls/fever coat,
så läggs inga resurser på att ta reda på förklaringar.
Hej!
Lade igår in en fråga med bild här på Katter ifocus, ang mina små kattungar här hemma. De är tydligen sk frostade. Mamman mår prima och har gjort under hela dräktigheten. Jag blev så förvånad när de kom ut och jag såg deras märkliga färg. De är livliga och helt normala. Idag är de fem dygn gamla. Önskar att de kunde fått behålla sitt speciella utseende, men, men, man kan ju inte få allt :). De är helt underbara.
Kolla gärna in mitt inlägg från igår och kika på fotot på en av dem. Tror rubriken var: Vilken teckning är det?
Mia