Därför är jag tyst
Jag har förlorat min livskamrat, min hjärtedrottning. Det kom så hastigt på och jag har många frågor som inte kan få svar. Kunde jag ha gjort annorlunda? Tagit andra beslut?
Hennes dotter Musse fick en akut reaktion några dagar senare med kraftig undertemperatur och uttorkning. Det är klart att Musse inte orkade när alla runt henne var ledsna och hennes mamma saknades. Musse vårdades på djursjukhus lite drygt ett dygn. Sen hon kom hem, har hon blivit konstant bortskämd med AD-välling* och mycket mer kel än vanligt. På ett mycket speciellt sätt har hon tagit sin mors plats, att ligga under täcket. Förut kunde Musse krypa ner, vända runt och gå ut igen på 30 sekunder, hon låg aldrig kvar. Men nu - klappar hon försynt på min axel för att jag ska lyfta på täcket. Sen går hon ner till mina knän ungefär och vänder om så att hon kan lägga huvudet mot min hand. Och Musse ligger kvar hela natten. Som en varm åma* bredvid mig, det är bara att skyffla över henne till andra sidan när jag vänder på mig.
*AD-välling = man slammar upp Hill's AD (lyxkonvalescentfoder på burk) med kokt vatten, till konsistens mitt emellan gröt och välling. Denna välling kan man dra upp i plastspruta och ge i munnen, katter kan inte motstå detta goda. Inte heller Musse, som dessutom är formidabel på att slakta sprutorna, ett grepp med kindtänderna om den lilla spetsen nertill och sprutan blir oanvändbar.
*Åma = ett ord min mamma (som kom från Hudiksvall, Hälsingland) lärde mig. Hon brukade säga åma om något halvtungt, limpliknande och varmt. Som en varm tung siames som ligger som klistrad mot kroppen.
Livet är tungt och jag kommer aldrig över sorgen, men jag kan kanske lära mig leva med den. Så småningom ska jag orka svara på frågorna från Norsk skogkatt i Fokus, kanske nästa vecka? Var inte besvikna på mig, men sorg har sin tid.
Musik och opera betyder mycket för mig, särskilt Puccini. Sista scenen i Bohéme, där tillvaron står still när Mimi dör. Puccini låter musiken tystna och ändå hör man "Så kall ni är om handen" ledsaga slutet. Hur gör han?
"Förklädd Gud" av Hjalmar Gullberg, tonsatt av Lars-Erik Larsson. Silvertoner som stiger mot himlen.
Det går inte att ta med musik på forumet, men en annan dikt av Hjalmar Gullberg får bli avslutningen på min tystnads förklaring. Dikten kommer från samlingen Kärlek i tjugonde seklet (1933).
JAG VÄNTAR MÅNEN
I moln går solen och jag bländas dock. -En sorg låg tung på mina ögonlock.
I andras ögon törs jag inte se. -Man vill mig väl, men hjälp kan ingen ge.
Min enda tröst kan jag vid havet få. - Jag skyndar dit, när mörkret faller på.
Jag väntar månen, vännen i all nöd. - Med honom kan man tala om en död.
Dagny

Åh, vad fint skrivet av dig Dagny! Jag vet hur fruktansvärt det är att mista någon man håller så kär. Ta all tid i världen som du behöver, sorg är inget man ska skyffla under mattan. Jag är ju inte bekant med dig och jag hoppas att du inte misstycker, sänder jag dig en varm tanke och en tröstkram.
/Camilla

Jag vet hur ont det gör att mista någon och ta den tid du behöver o sedan lite till. Skönt att Musse kom sig för dig.
*tröstkramar* från oss.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Hej
Det gör så ont att höra vad du beskriver här.Jag lider med dig.
Fick själv ta bort en katt p.g.a medfödd sjukdom som tyvärr inte gick att bota,Fy vad han led och jag kan fortfarande inte titta i hans fotoalbum.
Sorgen går aldrig över min vän men den bleknar något.Det är tillåtet att gråta för det är svårt jag vet.
Tänker på dig/Kram Susann
Hej Dagny!
Du skriver så varmt och fint om din livskamrat, känner och tänker på dig. Tror mig veta att hon ligger och lappar sol i sommarlandet som hon befinner sig nu i. Tänker på dig med varma kramar.
//Spinnackerns

Stor tröstkram från mig// Rita

Dagny, vi tänker på dig!
Jag tror det flesta av oss vet hur det känns att förlora en hjärtevän, ta den tid du behöver, du är alltid välkommen tillbaka!
//Malin
Vet hur jobbigt och tungt allt känns när man mister en livskamrat. Känner också till tankarna och frågorna som dyker upp. Men det är tillåtet och framför allt viktigt att sörja. Även om man aldrig slutar sörja, kommer man med tiden att tänka på alla mysiga och fina stunder istället för den jobbiga tiden.
Tänker på dig!
//Katarina
Du är även i mina tankar Dagny. Sorgen är naturlig om än svår att bära. Dock bleknar den sakta bort efter ett tag.
//RolfH
Jag känner med dej ,låt sorgen komma och ge den tid. En dag kan du prata o minnas utan tårar. En mycket vacker dikt som jag ska komma ihåg. Kram Laila.
Livet går upp och ner. Sorg tar tid. Jag är övertygad om att alla här förstår. Ta den tid du behöver. Forumet finns kvar så känn ingen press att du ska svara på våra frågor när du inte mår bra. Kram! /Susanna
Susanna

Ja det finns inga ord som hjälper när man sörjer . Du ska veta att vi täker och lider med dig. en dag när tårarna inte kommer mer så njuter man av minnerna som man skaffat sig. Och dom kommer aldrig att försvinna. utan dom blir bar mer och mer värdefulla..Kram Theresa

Sorg måste ta sin tid, det är viktigt att den får göra det. Sänder en värmande tanke. // Åsa

Tänker på dig Dagny, vi ber de små änglarna vaka över din kisse som har somnat in. Men även över dig och dina andra katter som är kvar med sorgen.
Lotta & Johan
Johan sajtvärd på Européringen i Fokus
Tänker på dig!
*tröstKram*