Klass 11 eller 9?
Detta känns som en otroligt dum fråga, men nu vill jag höra vad ni säger!
Jag har en katt som vi ska anmäla till en 2-certs utställning. Nu har vi blivit osäker på vilken klass hon ska anmälas i.
Hon blir nämligen 10 månader på söndagen.
Men sen var de en kompis som sa att hon varit på en utställning där de var en katt som de blev samma sak för och den var tvungen att gå i klass 9 båda dagarna.
Har läst igenom Sveraks stadgar men blir ändå inte klok på de.
I Stadgarna står de följande;
"1.17 e) göra klassindelning med avseende på ålder;
• vid en 1-dagsutställning; utställningsdagen är avgörande
• vid en kategoriutställning; utställningsdagen då berörd kategori bedöms är avgörande
• vid annan typ av utställning som avhålls under fler än en dag; första utställningsdagen är avgörande"
Nu skulle jag vilja höra hur ni tolkar de.
Vilken klass skulle ni anmäla henne i?

En två-certsutställning räknas som två 1 certsutställningar, alltså är första punkten den avgörande: Hon går i klass 11 på lördagen och 9 på söndagen. Sista punkten hänvisar till exempelvis tvådagarsutställningar som scandinavian winner show (förr var tvådagarsutställningar mycket vanligare).

#1, ja precis så tolkade jag de.
Men blev lite fundersam när en annan katt fått gå i samma klass båda dagarna.

Ja, det verkar konstigt, kanske har klubben tolkat reglerna fel eller något liknande. Men vi hade just den här punkten uppe på vår diplomeringskurs i helgen som var och det ska vara som jag skrev i inlägg # 1 
Hej Sanna! När vi sågs i Triondheim för något år sedan så gick Qita i klass 12 på lördagen. På söndagen blev hon 6 månader och då gick hon i klass 11. Kram Tina

#3 Vilken tur för mej!
Tusen tack!
#4 Just ja, nu när de säger de så =)
Tusen tack för era svar, nu vet jag precis hur jag ska göra!